CTX-5FBL coax "Kamov" replica

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 29 dec 2015.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    haha ja dat bedoelde ik zene brutus :)

    neenee kan echt men plan al wel trekken :)

    Als een heli technisch ok is gaat een crash niet meer snel gebeuren normaal bij mij (altijd met 2 woorden spreken natuurlijk ;) )

    Maar ik merk wel dat ik echt veel vlieg tijd moet maken, als ik een tijdje niet gevlogen heb heb ik toch de eerste momenten dan van de eerste vlucht een iets nerveus gevoel.

    Maar als ik vlieg vlieg ik altijd "op tempo". Snel dus. En ik was men collega club genootje zowat aan het plagen omdat hij zo traag vliegt met zen helis, dat dat saai is en dat hij oud aant worden is enzo ;) niet gemeend hé, zo met een lach zeg ik dat dan.

    Tot ik het dan zelf is ging proberen..

    euhm..

    laat ons het zo zeggen..

    Ik plaag hem nu niet meer ;)
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2016
    bruteforce vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan alleen maar een welgemeend "dank je" zeggen....
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Afgelopen zondag de Kamov weer wat meer uit kunnen proberen. Het "dolfijnen" in voorwaartse vlucht is volledig weg met de nieuwe rotorbladen. Daartegenover staat dat de hover veel minder eigenstabiel is geworden. Gain verhogen laat de heli sterk pendelen dus dat gaat niet de oplossing bieden. Nu al 2 keer bijna gecrashed bij de landing omdat de heli spontaan "op de vierkante meter" aan 3D gaat doen. Dit zijn tic-tocs van het zuiverste water! Ik heb echt alles uit de kast moeten halen om niet te crashen op die momenten.

    Het recept hiertegen lijkt te zijn: Tegen de wind in landen.

    Deze heli houdt het spannend! :)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iets wat ik al jáááren aanbeveel voor schaalvliegen....
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je hebt gelijk, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een heli zo erg verstoord raakt als je met meewind af wilt remmen om te landen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Erg of minder erg kan ik niet beoordelen, maar ze doen het allemaal..... Zelfs een gewone trainer gaat vervelend doen (of beter gezegd: je merkt dat je méér moet corrigeren), als je bijvoorbeeld het toerental fors terugschroeft en het vermogen limiteert.

    Er is een reden waarom ik lesgeef met verschrikkelijk teruggeschroefde heli's....
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb besloten om de Kamov uit de vaart te halen. Dit vlieggedrag is gewoon een te groot risico, vroeg of laat gaat hij helemaal aan barrels en dat ben ik liever voor. Het was een mooi experiment maar voor mij is het goed zo.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer! In de verkoop? Of veroordeeld tot de plank?
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Veroordeeld tot de sloop Bert. Er zitten allemaal topkwaliteit spullen in die in een "speed" Trex 500 gaan. Één 3-bladkop met tuimelschijf en bladen komt op diezelfde Trex 500, de andere kop met bladen dient als spare. En de rest zien we wel, wellicht op eb*y voor spares.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... ergens vind ik dat altijd zonde.... (snap het wel hoor, ik kanibaliseer momenteel ook een paar heli's die dat eigenlijk niet verdienen).

    Wel vreemd, dat de oplossing voor het ene probleem blijkbaar de oorzaak is van een ander probleem wat je noopt het ding aan de grond te houden....

    Zulke dingen intrigeren mij....
     
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Vind ik nu ook heel erg jammer! Kon je zo'n mooi uniek schaalmodel mee maken en dan ga je deze slopen...

    Ik begrijp je wel, heb hier ook een heli die gewoon te veel kopzorgen geeft en vaak niet fijn vliegt. Erg wispelturig en ik vind niet hoe het komt. Dan wil je die niet meer vliegen en gaat ie uiteindelijk de deur uit of moet voor onderdelen dienen. Eigenlijk wel jammer.
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik begrijp jullie reactie. Natuurlijk vind ik dit ook jammer en het is niets voor mij om de handdoek in de ring te gooien. Het punt is: Er is technisch niets mis met deze heli, hij is goed afgesteld en vliegt zoals het moet. Het gedrag hoort bij de eigenschappen van een rigid coax. De hardere bladen zorgen voor een strakker stuurgedrag en (blijkbaar) tegelijk een gyroscopische reactie in bepaalde situaties. Dus óf hij blijft daardoor op de plank staan totdat het windstil weer is óf hij gaat crashen.

    Ik heb al minstens 3 heli's die alleen bij windstil weer kunnen vliegen maar dat zijn oldies dus dat "mag".
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan ook zijn dat het een kwestie is van de goede bladen zoeken..
    zwaardere bladen =groter gyroscopisch effect.. daardoor wordt een heli rustiger in hoover.
    heb je er 3d bladen op zitten of flybar bladen, wordt een fbl heli juist heel erg onstabiel.

    nu ken ik de techniek van jouw heli specifiek ff niet.
    maar daar kan het wel in zitten.. ik heb heli's gezien waar de stabilisatie op standje beginner stond, maar wel met 3d flybar bladen was uitgerust. resultaat is een heli met erg bijzondere nukken..
     
  14. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo aan het "strobo-effect" te zien, worden beide rotors bij dit apparaat onafhankelijk aangedreven...

    Wel een supergaaf ding om te zien!
     

Deel Deze Pagina