CTX-5FBL coax "Kamov" replica

haha ja dat bedoelde ik zene brutus :)

neenee kan echt men plan al wel trekken :)

Als een heli technisch ok is gaat een crash niet meer snel gebeuren normaal bij mij (altijd met 2 woorden spreken natuurlijk ;) )

Maar ik merk wel dat ik echt veel vlieg tijd moet maken, als ik een tijdje niet gevlogen heb heb ik toch de eerste momenten dan van de eerste vlucht een iets nerveus gevoel.

Maar als ik vlieg vlieg ik altijd "op tempo". Snel dus. En ik was men collega club genootje zowat aan het plagen omdat hij zo traag vliegt met zen helis, dat dat saai is en dat hij oud aant worden is enzo ;) niet gemeend hé, zo met een lach zeg ik dat dan.

Tot ik het dan zelf is ging proberen..

euhm..

laat ons het zo zeggen..

Ik plaag hem nu niet meer ;)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag de Kamov weer wat meer uit kunnen proberen. Het "dolfijnen" in voorwaartse vlucht is volledig weg met de nieuwe rotorbladen. Daartegenover staat dat de hover veel minder eigenstabiel is geworden. Gain verhogen laat de heli sterk pendelen dus dat gaat niet de oplossing bieden. Nu al 2 keer bijna gecrashed bij de landing omdat de heli spontaan "op de vierkante meter" aan 3D gaat doen. Dit zijn tic-tocs van het zuiverste water! Ik heb echt alles uit de kast moeten halen om niet te crashen op die momenten.

Het recept hiertegen lijkt te zijn: Tegen de wind in landen.

Deze heli houdt het spannend! :)
 
Je hebt gelijk, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een heli zo erg verstoord raakt als je met meewind af wilt remmen om te landen.
 
Erg of minder erg kan ik niet beoordelen, maar ze doen het allemaal..... Zelfs een gewone trainer gaat vervelend doen (of beter gezegd: je merkt dat je méér moet corrigeren), als je bijvoorbeeld het toerental fors terugschroeft en het vermogen limiteert.

Er is een reden waarom ik lesgeef met verschrikkelijk teruggeschroefde heli's....
 
Ik heb besloten om de Kamov uit de vaart te halen. Dit vlieggedrag is gewoon een te groot risico, vroeg of laat gaat hij helemaal aan barrels en dat ben ik liever voor. Het was een mooi experiment maar voor mij is het goed zo.
 
Veroordeeld tot de sloop Bert. Er zitten allemaal topkwaliteit spullen in die in een "speed" Trex 500 gaan. Één 3-bladkop met tuimelschijf en bladen komt op diezelfde Trex 500, de andere kop met bladen dient als spare. En de rest zien we wel, wellicht op eb*y voor spares.
 
Ach.... ergens vind ik dat altijd zonde.... (snap het wel hoor, ik kanibaliseer momenteel ook een paar heli's die dat eigenlijk niet verdienen).

Wel vreemd, dat de oplossing voor het ene probleem blijkbaar de oorzaak is van een ander probleem wat je noopt het ding aan de grond te houden....

Zulke dingen intrigeren mij....
 
Vind ik nu ook heel erg jammer! Kon je zo'n mooi uniek schaalmodel mee maken en dan ga je deze slopen...

Ik begrijp je wel, heb hier ook een heli die gewoon te veel kopzorgen geeft en vaak niet fijn vliegt. Erg wispelturig en ik vind niet hoe het komt. Dan wil je die niet meer vliegen en gaat ie uiteindelijk de deur uit of moet voor onderdelen dienen. Eigenlijk wel jammer.
 
Ik begrijp jullie reactie. Natuurlijk vind ik dit ook jammer en het is niets voor mij om de handdoek in de ring te gooien. Het punt is: Er is technisch niets mis met deze heli, hij is goed afgesteld en vliegt zoals het moet. Het gedrag hoort bij de eigenschappen van een rigid coax. De hardere bladen zorgen voor een strakker stuurgedrag en (blijkbaar) tegelijk een gyroscopische reactie in bepaalde situaties. Dus óf hij blijft daardoor op de plank staan totdat het windstil weer is óf hij gaat crashen.

Ik heb al minstens 3 heli's die alleen bij windstil weer kunnen vliegen maar dat zijn oldies dus dat "mag".
 
kan ook zijn dat het een kwestie is van de goede bladen zoeken..
zwaardere bladen =groter gyroscopisch effect.. daardoor wordt een heli rustiger in hoover.
heb je er 3d bladen op zitten of flybar bladen, wordt een fbl heli juist heel erg onstabiel.

nu ken ik de techniek van jouw heli specifiek ff niet.
maar daar kan het wel in zitten.. ik heb heli's gezien waar de stabilisatie op standje beginner stond, maar wel met 3d flybar bladen was uitgerust. resultaat is een heli met erg bijzondere nukken..
 
Zo aan het "strobo-effect" te zien, worden beide rotors bij dit apparaat onafhankelijk aangedreven...

Wel een supergaaf ding om te zien!
 
Back
Top