Curare 20 "My Way"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 18 dec 2016.

  1. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Deze avond meer foto's, de romp zit ondertussen al strak in het papier.

    Dirk, je laat ons wel erg lang wachten op de foto's:D
     
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ja ik moet met schaamte toegeven dat ik m'n belofte niet ben nagekomen :oops: maar zal dat asap rechtzetten,
     
    jotie en p40 vinden dit leuk.
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    dries_neyrinck en p40 vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien een bijzondere vraag..
    maar waarom heb je gekozen voor afwerking met papier?

    qua sterkte zal het weinig toevoegen, vermoed ik..
    maakt eea wel makkelijker te verven/spuiten dan recht op het schuim
    verwerken zal een tikkie makkelijker zijn dan bij glasvezel
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou je nog wel eens stevig kunnen verrassen....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad, papier kan sterk zijn..
    maar lijkt me tegelijk ook heel erg vatbaar voor tikjes/scheurtjes en overige zaken tijdens transport of opslag
    dan ben je ook meteen de sterkte kwijt. vandaar dat ik er van uit ga dat het niet meteen vanuit sterkte oogpunt gebeurt

    maar misschien dat de lijm het geheel weer een stuk harder maakt of iets dergelijks

    ikzelf gebruik meestal glasweefsel, 20 grams +/-.
    vrij bewerkelijk. Maar het wordt wel goed hard, en kan tegen een stevig stootje.
    en eenmaal een tik opgelopen, scheurt niet meteen het geheel door.

    Maar als papier ditzelfde effect heeft na verwerken, kan ik het zelf ook eens proberen.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Daar vergist student zich idd nogal stevig in.
    Het is niet alleen papier, maar de combinatie van het papier en de houtlijm die erin getrokken is. Te vergelijken met glasmat en epoxy. Apart geen sterkte, tesamen zeer sterk.

    Een slap schuimen vleugeltje wordt op deze manier zeer stijf.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij ons in de club zijn er eigenlijk geen mensen die er mee werken..
    Dus ben er onbekend mee ;-)

    ik zal het eens een kans geven..

    Scheelt ook een hoop met kleuren denk ik, aangezien je de uiteindelijke kleur of kleurschema gewoon kunt printen..
     
  9. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Het is echt sterk. In het verleden heb ik mee gedaan met Nederlands Combat vliegen, kistjes van 1/12 met een 2,5cc motor.
    Deze kisten waren ook gemaakt uit styrofoam en bekleed met bruin inpakpapier en die konden echt wel tegen een stootje.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Heb ik hier niet eens iemand gehoort over tissues? Of wat moet ik mij van papier voorstellen?
     
  11. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Gebleekt kaftpapier
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tissues heb je nodig als je iets in de grond boort. Bruin of gebleekt kraftpapier. Lees er eens het zlin topic over na
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ja lach je maar in tranen Dries....tissue erbij?

    Ik ben ervan overtuigd dat iemand op het forum een keer tissue (die opgevouwen zakdoekjes) met houtlijm gebruikt heeft. Ik weet niet precies meer waar want het is al een poos geleden.
     
  14. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Zoals ze hier al verteld hebben zou je er van versteld staan hoeveel steviger je schuimpje er van wordt, vooral de torsiestijvheid van vleugel, staartvlakken en roeren neemt gigantisch toe daar kan een 50grams matje niet tegenop. Ook wordt het oppervlak aanzienlijk steviger al moet ik toegeven dat het net niet zo hard wordt als bekleding met glas en epoxy maar daar moet je ook wel opletten met tikjes door een matje van 50gr zit je ook best snel door. Een punt waar papier wel minder op scoort is het scheuren en dan nog wel vooral bij de vleugel, ooit viel er een vleugel van een Puma recht op de dowel vooraan in de vleugel, niks ergs ware het niet dat hij langs beide zijden ingescheurd was tot aan de ligger ter hoogte van de insnijding van rolroeren. Het is me ook ooit gebeurd bij een landing waarbij ze de piste plotseling een stuk achteruit trokken en het model nog goed op dreef het hoge gras in ging en vrij plots tot stilstand kwam, dat was dus echt wel een zwak punt maar daar heb ik ondertussen wel wat op gevonden. Nu leg ik steeds achteraan de vleugel een strip glasvezel versterkte tape on de het papier zoals je kan zien op onderstaande foto.
    [​IMG]X-24 404 by Dirk Wouters, on Flickr
    Eéntje onder en boven ter hoogte van de achterlijst dat maakt deze heel wat sterkeren dan ééntje en één langs onder ter hoogte van het begin van de rolroeren en dat is de oplossing, daarna heb ik geen inscheuringen meer gehad. Bij de lichte vleugel van de Zlin is dat niet zo een probleem die kan eventueel nog zonder, maar als het model wat groter wordt kan het er best inzitten. Op de foto zie je ook een bredere tape over de voorlijst, weeral om deze wat steviger te maken zodat hij beter tegen een stoot kan zonder dat er een houten neuslijst of iets dergelijks inzit.
    En om dat ik het toch aan het uitleggen ben, de foto was net voordat de vleugel bekleed werd dus de rolroeren snijd ik pas uit na het bekleden. Vroeger deed ik dat niet en beklede ik de roeren apart maar dat is een delicate zaak omdat die dan snel krom en scheef trekken, nu drogen ze mooi strak aan de vleugel. Eens uitgesneden voorzie ik de blote stukken styro aan de vleugel en het roer van een stripje papier en alles is weer mooi afgesloten.

    tot zover deze les ;)

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Top!
    Meteen weer een stuk wijzer ;-)

    Nu heb ik persoonlijk hele slechte ervaringen met tape, komt bij mij altijd los na een tijdje.
    Ben nu overgestapt op een balsa latje tegen het schuim plakken, en daarna scharnieren steken.
    Vleugel blijft stijver, en het scharnier blijft 100%

    Zelfs tape die gewoon op een oppervlak ligt kwam bij mij met een warme zomerdag los.
    Sindsdien verwerk ik wat carbon roving ipv hout of tape als versteviging

    Maar dat maakt bóuwen ook zo leuk, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en techieken
    Samenvoegen ervan is nog leuker
     
  16. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Dat die tape lost ken ik maar met een paar trucjes houdt hij het wel.
    Eerst en vooral moet als het met een hete draad gesneden is moet het oppervlak weer mooi glad geschuurd worden zodat het glanzend laagje dat de hete draad achterlaat weer weg is, dan kleef ik de tape er op zodat die mooi op zijn plaats ligt en daarna duw ik hem aan door er met de kant van een oude bankkaart of dergelijke over te gaan, wel opletten dat je geen sporen in de styro achterlaat door te hard te drukken, dan zit de tape normaal muurvast. Het volgende probleem van die tape of beter gezegd de lijm is dat hij nogal gevoelig is voor uv-licht en daardoor na een tijdje weer lost als hij wat teveel in de zon ligt, in mijn geval is dat geen probleem aangezien de tape steeds onder het papier zit en daar schijnt de zon niet.
    Houten latjes gebruikt ik hier en daar ook wel, vooral in de staartvlakken, carbon heb ik nog met kilometers liggen maar dat is zo jaren 2000 en is me tegenwoordig veel te veel high-tech, heel af en toe gebruik ik het nog maar in mijn modellen houdt ik meer van Low-tech als het op bouwen aankomt maar dat is puur een kwestie van smaak.

    Zoals je zegt ieder heeft zijn manier, dat maakt het inderdaad leuk en nu en dan pik ik ergens iets op van iemand anders om uit te proberen, soms maar één keer soms zijn het blijvertjes. Zo zit er bij mij ook een voortdurende evolutie in, ieder nieuw model is weer net iets anders opgebouwd dan het vorige.

    Dirk
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat ken ik inderdaad van de mijne..
    niet 1 toestel is exact hetzelfde gebouwd..

    Moet je nagaan, als we dan tegenwoordig 100 jaar moeten gaan worden, hoe goed de latere modellen wel niet moeten zijn :D
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kwam in dit bericht ook een Caudron tegen, geen (contact- of model-gegevens maar daar kan @jve je in dat draadje waarschijnlijk wel aan helpen
    VMVC The Hawks, Vught/Noord-Brabant #172
     
  19. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    De Caudron ligt al op de tekentafel,

    Het wordt er eentje op 1/5 en zal ongeveer een 1400mm spanwijdte hebben en lengte ook natuurlijk. Ik heb hier een zij-aanzicht op ware grootte aan de muur hangen en dat wordt een hele brok, Dries kan dat bevestigen. De romp is al in secties verdeeld van 90mm aangezien de romp vrij weinig van vorm veranderd zou het niet opbrengen om het op 45mm te houden zoals ik gewoonlijk doe.

    [​IMG]001 by Dirk Wouters, on Flickr

    Binnenkort krijgt hij wel een eigen draadje maar eerst moet de Curare de lucht in.
    Deze is ondertussen helemaal bekleed zoals je kan zien,

    [​IMG]IMG_20170113_152951390 by Dirk Wouters, on Flickr

    en om nog eens terug te komen op de tape die ik ter versteviging op de vleugel leg, hieronder kan je zien hoe dat er uit ziet.

    [​IMG]IMG_20170113_122520300 by Dirk Wouters, on Flickr

    tot volgende week
    Dirk
     
    Ariel, p40 en SuperCub vinden dit leuk.
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Pond racer van Burt Rutan.......
    toiletpapier met witte houtlijm op piepschuim en is nu nog steeds helemaal in orde, en het model is al ruim 10 jaar oud................ Gisteren stond een vriend nog steeds verbaasd te kijken toen ik hem het toestel liet zien.
     
    Arnold 85 en SuperCub vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina