Düsseldorf

• Topicstarter Topicstarter jjbakker
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor de info.

Maar ik heb ermee gevaren , en vond het helemaal niet slecht ( heb geen vergelijkings materiaal ).

En om nou de motoren eruit te gaan halen ( deze zijn al volledig gemonteerd ) , is me eigenlijk teveel van het goede.

En ja , ze maken een behoorlijke herrie.

hallo

nu je romp nog open is kun je er nog makkelijk bij
en ja je hebt ze reeds gemonteerd maar later als je boot klaar is moet je heel de boel slopen om je fout terug recht te zetten

maar laat mijn 35 jaar model ervaring en die van andere je vooral niet storen
het is maar goede raad die we je willen geven die we zeker door de jaren ervaring die we hebben kunnen en willen delen.
ik heb wel vergelijkings materiaal
want er hebben in de vereniging bij ons twee of drie van die modellen gevaren een als dusseldorf en een als een patrouille boot omgebouwd.

sportieve groeten raf

Corvette, even serieus nu:
Wat Ruud 48 schrijft is de moeite van het overdenken waard: je schroeven wijzen nu (te) ver naar beneden, waardoor je minder rendement hebt dan mogelijk is.
En RAF heeft gelijk als hij zegt dat je nu nog de mogelijkheid hebt om de motoren relatief simpel een kwart of zelfs een halve slag te draaien.
Zo'n grote operatie hoeft dat niet te zijn; het grootste probleem is hoe je de schroefaskokers in je romp hebt gezet.
Als je dat met Stabilit Express hebt gedaan, kan je ze op eenvoudige wijze losmaken:
Langzaam en heel voorzichtig verwarmen. (Soldeerbout in de uitgaande kant van de schroefaskokers) Bij een bepaalde temperatuur wordt de stabilit week en kan je de schroefaskokers (voorzichtig) losmaken.
Het spant kan je makkelijk modificeren.
Denk er eens over!

Groet
Roel

Een andere mogelijkheid is het oranje huis van de vertraging te verdraaien, deze zit gewoon over de schroefaskoker geperst.
En anders wil bij stabiliet expres, een korte droge tik met een hamer, op de koker ook wel eens helpen. (wel met een houtje ertussen)
Stabilit is een goede lijm en sterke lijm maar kan net als ik niet tegen klappen.

Ik had er ook serieus over nagedacht toen ik jullie opmerkingen las. Maar sinds 1 week zit het dek er al op .... gelijmt en al .......

Maar ik ga zo meteen eens serieus kijken of het alsnog kan. Weet alleen niet wat ik gebruikt heb om de schroeven vast te zetten. Was 2 componenten in ieder geval. Beetje poeder gemixt met wat kneedbaar spul.

hallo

kijk dat is natuurlijk een spijtige zaak
ik begrijp niet hoe mensen denken op zulke ogenblikken
er wordt toch een plan mee geleverd waar duidelijk op staat hoe je de assen moet in bouwen
dit is niet voor niets dat ze dat aan geven
in de speed boten wereld gaat het om tiende van een graad wat het verschil kan uitmaken tussen winnen of verliezen
zoals je motoren set er nu in zit gaat zelfs een deel van je schroef water aan je roeren onderdoor wat resulteerd in een slechtere manouvreerbaarheid.

los krijg je die assen altijd met wat voor lijm je ze ook hebt gelijmt
dremel desnoots gebruiken en weg slijpen die handel

sportieve groeten raf

Nou , er staan wel meer dingen die niet kloppen in de handleiding. Er missen zelfs hele stukken. En dan is het best lastig voor een boten leek om dat in te vullen.

Het bouwen is leuk om te doen , maar kwaliteit van het bouw materiaal en de gebodene oplossingen zijn in mijn ogen vaak niet zo goed. Je kunt goed merken dat auto's veruit het meest ontwikkeld zijn.

Ik krijg van de week ook de dusseldorf (moet nog voor 95% gebouwd worden) maar hier zit geen zender bij.

Nu kreeg ik het advies van muco om er een f14 zender bij te kopen omdat deze uit te breiden zijn.

Is dit een goeie zender voor de dusseldorf (en eventueel andere schepen later).
Hoe zit het met de verkrijgbaarheid (of zelf te maken) modules voor meer kanalen e.d.?
Hoelang zouden deze beschikbaar blijven. (dit omdat ik niet denk dat ik dit bootje in zeer korte tijd kan bouwen en de zender later eventueel wil kunnen uitbreiden).

zijn er nog andere alternatieve zenders (goedkoper, beter etc)?

Beste LP
Ondanks dat de F14 een aantal jaartjes meedraait in het zendercircuit, blijft het een uitstekende zender, en is die nog volop verkrijgbaar.
De uitbreidingsmodules (multiswitch en decoder) ook, aangezien die ook in de FC-16 te gebruiken zijn.

Alternatieven? Ja, de FC-16 is een prima (computer-)zender, wel wat duurder, maar met wat meer (digitale) programmeer-mogelijkheden.
Heb je die perse nodig voor je Dusseldorf? Nee, feitelijk niet, hoewel ze wel makkelijk zijn.

Kortom: een F-14 is een goede keus, ook qua prijs/kwaliteitsverhouding.

Hoi LP,

De F-14 van Robbe/Futaba is een prima zender voor de Düsseldorf :D . Ik heb zelf ook een F-14 en ik ben er zeer over te spreken. Ik moet eerlijk zeggen dat, toen de verkoper in de winkel mij vertelde dat ik het beste de F-14 kon nemen in plaats van een simpelle 2-kanaals zender, dat hij mij een dure zender wilde aansmeren. Maar hij had helemaal gelijk :oops: .

De uitbreidingen zijn niet goedkoop, maar die kun je natuurlijk altijd later kopen. Aangezien dit volgens mij een populaire zender is verwacht ik niet dat de uitbreidingen er binnenkort uitgaan. Daar komt nog bij dat deze uitbreidingen ook op andere zenders zijn te gebruiken.

Er zijn vast wel andere zenders die goedkoper zijn, maar ik heb afgelopen werkschependag eens rondgekeken welke zenders er werden gebruikt. En wat denk je; voornamelijk de F-14 en FC-16 (de digitale versie van de F-14) :D .

Dus ik zou zeggen gewoon voor de F-14 gaan, daar zul je geen spijt van krijgen 8) .

Groetjes Danny.

had de antwoorden nog niet gelezen voor ik van mn werk afging en ben toch maar naar muco gegaan waar ik zo ongeveer hetzelfde te horen kreeg :) (gelukkig maar)
en heb dus de f14 gekocht (nu nog wachten tot ik de boot kan ophalen en beginnen te bouwen)

wat betreft de extra modules volgens de verkoper zijn deze in principe ook zelf te maken, scheelt dit qua prijs veel met de orginele? en is dit moeilijk (wat soldeerwerk lukt wel)

Hoi LP,

Wat betreft die uitbreidingen, je kunt natuurlijk alles zelf maken maar ik denk dat dat wel heel erg moeilijk is :( .

Ten eerste is de inbouwruimte in de zender niet echt groot dus zul je waarschijnlijk gebruik moeten maken van SMD-componenten in plaats van gewone. Ik kan je vertellen dat is vrij lastig solderen.

Ten tweede zijn die printjes vrij ingewikkeld. Je gaat namelijk meerdere kanalen in één kanaal stoppen. Je moet dan je kanalen "inpakken" via één kanaal versturen en vervolgens weer "uitpakken". Je hebt dan te maken met multiplexen en ook dat is niet echt makkelijk.

Tot slot heb je te maken met de manier van verzenden en ontvangen van je zender en ontvanger. Je moet dus precies weten hoe je zender en ontvanger met de signalen omgaan.

Het lijkt mij dus het beste om de uitbreidingen van Robbe/Futaba te kopen. Dat kost je dan wel ongeveer €200,- (Multi-Switch-Prop 12+2 (12 schakelbare kanalen en 2 servo kanalen)) maar bespaart je waarschijnlijk een boel ellende.

Groetjes Danny.

...en als je eens gaat verkennen op Internet, en een ritje naar Duitsland er voor over hebt: in Duitsland is dat soort zaken toch wat goedkoper!

Danny Bimmel zei:
Hoi LP,

De F-14 van Robbe/Futaba is een prima zender voor de Düsseldorf :D . Ik heb zelf ook een F-14 en ik ben er zeer over te spreken. Ik moet eerlijk zeggen dat, toen de verkoper in de winkel mij vertelde dat ik het beste de F-14 kon nemen in plaats van een simpelle 2-kanaals zender, dat hij mij een dure zender wilde aansmeren. Maar hij had helemaal gelijk :oops: .

De uitbreidingen zijn niet goedkoop, maar die kun je natuurlijk altijd later kopen. Aangezien dit volgens mij een populaire zender is verwacht ik niet dat de uitbreidingen er binnenkort uitgaan. Daar komt nog bij dat deze uitbreidingen ook op andere zenders zijn te gebruiken.

Er zijn vast wel andere zenders die goedkoper zijn, maar ik heb afgelopen werkschependag eens rondgekeken welke zenders er werden gebruikt. En wat denk je; voornamelijk de F-14 en FC-16 (de digitale versie van de F-14) :D .

Dus ik zou zeggen gewoon voor de F-14 gaan, daar zul je geen spijt van krijgen 8) .

Groetjes Danny.

Hoe bedoel je "de uitbreidingen zijn niet goedkoop" ?!!
Ik heb ook pas een F14 gekocht bij Quartel in Roosendaal. Overigens een vrij compleet pakket: zender, ontvanger, 3 servo's, voedingen voor zowel zender als lader, laadkabels. Laat dus niets te wensen over.
Omdat ik ook net de Düsseldorf heb gekocht (beslagset zat gratis bij de aanbieding: Euro 199,--), heb ik gelijk gevraagd wat de uitbreiding kost om alles van de Düsseldorf te laten werken. Schrik niet: inderdaad bijna Euro 200. Maar dan heb je wel wat!! :banana:
Ik maak wel alles werkend, maar wacht toch nog even met de koop van de uitbreiding.

Groet,
Kees.

Hoi Kees,

Als je een Multi-switch(-prop) gaat gebruiken moet je met je verlichting even in de gaten houden dat er op de uitgang van de encoder constant een kleine spanning staat. Hoeveel het precies is heb ik nog niet gemeten, maar ik denk dat het ongeveer 1,5V is. Bij mijn Amsterdam gaan namelijk de LED's zwak branden ookal is de functie niet ingeschakeld. Als je de functie wel inschakeld gaat de LED's natuurlijk wel gewoon volle sterkte branden. Je kunt dit natuurlijk makkelijk oplossen door een weerstand of zenerdiode te plaatsen.

Groetjes Danny.

Het beste kun je alles schakelen d.mv. relais, als er dan iets misgaat blijft je decoder tenminst ook heel.

Back