Daalsnelheid modelzwevers

Van de DG-100 in 4.5 meter uitvoering werd door Robbe een minimum dalen opgegeven van 0.25 m/sec en een glijgetal van 42 bij een gewicht van 4.5 kg. Hele mooie getallen voor een vintage zwever. Heb ze in het verleden echter nooit gecontroleerd!
Een schone taak voor de VGG groep?

Afgelopen zomer 's avonds met een Pulsar 3200 zwever een keer opgevlogen met een moderne F1A zwever. De huidige generatie gaat met een 50 meter lijntje ook richting 100 meter met de lancering. Qua dalen geen noemenswaardige verschillen kunnen constateren. Volgens de datalogger zit de Pulsar rond de 0.3 m/sec. Maar ja, een Pulsar is net als een Ava een hele grote F1A!

haha leuk, zo veel reacties. En ik ken ook de bij veel modellen genoemde getallen.
Maar waar ik nou zo benieuwd naar ben zijn daadwerkelijk gemeten waardes!
Vanavond was weer zo'n avond die zich er uitstekend voor leende en ik heb mijn Sioux verder geoptimaliseerd, ik ga zo eens kijken naar de log.

Voor wie een Sky assistant heeft; als je een geschikt stuk hebt gevonden in een log (dus pak 'm beet 100 meter zeerconstant dalen) dan kun je door die gele stippelijntjes te zetten in één oogopslag de gemiddelde daalsnelheid zien (staat dan in de onderste balk). Dan moet je wel even een screenshot maken, met de "maak GIF" functie raak je die onderste balk kwijt.

Kom maar op! (en we zullen een keer een Sky Assistant in Johannes z'n DG100 stoppen. Die vliegt erg goed maar 0,25m/s geloof ik eerlijk gezegd niet......)

En Didier....wat is de vliegtijd in "still air" van een DLG? Bij welke werphoogte? Bij 50 meter zou je met een daalsnelheid van 0,3m/s 2min46 moeten kunnen vliegen.

Ik krijg het gevoel dat er appels met peren vergeleken worden.
Onze vintage zwevers stammen uit de vorige eeuw :D en zijn volgepropt met electronica, accus en poppen om het echt te laten lijken....
Kan en mag je niet vergelijken met een DLG of een andere wedstrijd kist.

METEN is WETEN

Ik heb bij de SA ook gebruik gemaakt van de twee verticale stippellijntjes

Kijk...het resultaat van een beetje prutsen met afdichtingen voor de rolroeren en flaps, het zwaartepunt en flapstanden.

Sioux_daalsnelheid.jpg

Ook mijn Sioux haalt nu zonder moeite precies 0,50m/s. Ik begin te ontdekken wat een ongelooflijk mooi hulpmiddel een loggende vario is bij het afstellen van een vliegtuig. Vergeleken bij mijn eerste pogingen ben ik van 0,7m/s naar 0,50m/s gegaan, zonder geld uit te geven, en het vliegt uit-mun-tend :-)

Mooi om te zien!
Maar hopelijk vergeef je me dat ik geen logger in een indoormodel prop ;)
(F1N = 6 gram, F1D = 1.25 gram)
Hier staan wel still air (deur dicht en verwarming uit) tijden en op andere wijze gemeten getallen tegenover.

Kijk...het resultaat van een beetje prutsen met afdichtingen voor de rolroeren en flaps, het zwaartepunt en flapstanden.

Kun je in steekwoorden vertellen wat je allemaal 'geprutst' hebt. Ik denk o.a. Spaltabdeckung, zag ik zondag voorbijkomen.... Beetje off-line maar wel in de lijn van dit draadje toch -> hoe verminder ik mijn daalsnelheid?

Groet,

Jacob

Ja hoor, geen probleem.
Onze Sioux heeft foliescharnieren, dus de flaps zitten aan de onderkant van de vleugel vast en de ailerons aan de bovenkant. Dat geeft grote kieren aan de andere kant (je weet wel wat ik bedoel waarschijnlijk). Die heb ik dicht gemaakt omdat ik geloof dat dat voor de stroming over de vleugel beter is. Je hoort duidelijk minder gefluit, dus minder verspilde energie. De reactie op de roeren is ook merkbaar beter, met kleinere uitslagen.

Zo zat het bij mijn ASW20

080802ASW4.jpg

Verder heb ik stapsgewijs het zwaartepunt naar achter gelegd tot ik ook in de speed-stand nog net stabiel kon vliegen (dus zonder dat het toestel steeds steiler gaat duiken).
De flapstanden: door de hele achterlijst iets te laten zakken (ailerons én flaps dus) krijg je meer lift, een lagere vliegsnelheid en netto een iets kleinere daalsnelheid. Maar ook iets meer weerstand. Voorbij een bepaald punt krijgt de weerstand de overhand en verlies je daardoor meer dan je door de extra lift en lagere vliegsnelheid wint. Ergens zit dus een "sweet spot". Door steeds een paar klikjes meer of minder te geven kun je zoeken naar het optimum.

Laatst bewerkt:
Ja hoor, geen probleem.
Onze Sioux heeft foliescharnieren, dus de flaps zitten aan de onderkant van de vleugel vast en de ailerons aan de bovenkant. Dat geeft grote kieren aan de andere kant (je weet wel wat ik bedoel waarschijnlijk). Die heb ik dicht gemaakt omdat ik geloof dat dat voor de stroming over de vleugel beter is. Je hoort duidelijk minder gefluit, dus minder verspilde energie. De reactie op de roeren is ook merkbaar beter, met kleinere uitslagen.

Verder heb ik stapsgewijs het zwaartepunt naar achter gelegd tot ik ook in de speed-stand nog net stabiel kon vliegen (dus zonder dat het toestel steeds steiler gaat duiken).
De flapstanden: door de hele achterlijst iets te laten zakken (ailerons én flaps dus) krijg je meer lift, een lagere vliegsnelheid en netto een iets kleinere daalsnelheid. Maar ook iets meer weerstand. Voorbij een bepaald punt krijgt de weerstand de overhand en verlies je daardoor meer dan je door de extra lift en lagere vliegsnelheid wint. Ergens zit dus een "sweet spot". Door steeds een paar klikjes meer of minder te geven kun je zoeken naar het optimum.

Fenks! Komt me bekend voor. Nadat ik de kieren van mijn ASW-15 afgedicht had ervoer ik hetzelde als jij. Minder suizen en betere reactie op stuurimpulsen. Prestaties heb ik niet op gelet.

Voor de Mosquito en de aanstaande F5J ben ik met zwaartepunt en instelhoek aan het stoeien. Dat is ook het enige wat ik nog kan aanpassen voor deze 2 asser. (los van een zo klein mogelijke accu ivm gewicht....)

Groet,

Jacob

Ik heb ook eens metingen gedaan aan mijn Elektromaster.
Ik kwam op ongeveer 50 cm/sec.
Kist is 370 span, met een gewicht van 4,2 KG. (toen, nog met NimH-accu's)
Nu met 2 x Lipo en geen ontvangeraccu meer, maar een Ubec weet ik het niet. Het totaalgewicht is iig onderuit gegaan met meer MaH aan boord.

Taco.

Vanavond nog eens heel bewust de Mosquito op daalsnelheid getest. 3 vluchten gemaakt:

1. Vanaf 152 meter een vluchttijd van 4:46 (-0,5 m/s)
2. Vanaf 154 meter een vluchttijd 5:18 (telt niet meer voor gemiddelde vanwege een klein bliepje stijgen onderweg, maar was wel kicken...-0,47 m/s)
3. Vanaf 141 meter een vluchttijd van 4:35 (-0,49 m/s)

2011%2009%2028%20Mosquito%20dead%20air.gif

Betekent in dead air een 0,5 m/s dalen, geen slechte cijfers voor een 30 jaar oud houtbouw kistje. En het kan nog iets beter denk ik.. Geen vario aan boord, een zo kleine mogelijke accu ( nu was er een 3S 2200mAh aanwezig). Voor 1 x 30 seconden stijgen verbruikt ie ongeveer 300 mAh. Ik heb nog een 3S 850mAh, moet maar eens kijken of ik die nog zover als mogelijk in de neus kan krijgen om het zwaartepunt niet te verplaatsen. En dan moet ik de instelhoek nog even nakijken... wie weet is er nog wat uit te halen.

Groet,

Jacob Bos

In Someren haalde mijn DG600EVO Master Carbon van Tangent 's avonds in absolute dead air omstandigheden 0,3 m/s (thermiekstand). Geen thermiek en vanaf een sleepje van 300 meter alleen hele wijde cirkels gevlogen.

Bewijzen, Maarten, we willen bewijzen :-)

Jacob, mooi man! Grappig dat als je je best doet het ineens zo veel beter gaat.
Voor mij is deze "daalsnelheid obsessie twee weken geleden begonnen, nadat Hendrik z'n Silentius beduidend langzamer naar beneden kwam dobberen dan mijn Sioux. Ik denk dat lichte 2-assers in kalm weer erg goede dingen zijn. Geen weerstand en gewicht van rolroeren etc.
Helaas is mijn Starlight even out of service (servo doorgebrand) anders zou ik die ook eens proberen.

Ja, Maarten kom maar op met je logjes... :D

@Arjan: tja, inderdaad, vooral door de komende F5J ga je toch ineens anders vliegen. Vanavond de Mosquito alleen in de start en landing geholpen via de knuppels. Daarvoor alleen met de trim gestuurd, grote grote cirkels om me heen gevlogen, of eigenlijk laten vliegen, ik heb serieus nog nooit zo weinig gestuurd! Sturen is weerstand... Maar ja, dat kan nu ook met dit weer natuurlijk.

Groet,

Jacob Bos

Thermiek XXL Valenta 5m 6,3kg 0,61 m/s

ASW15 Airworld 5m 10,4kg 0,95 m/s

beide met WS-Tech gemeten

De Thermiek XXL scoort niet heel bijzonder tussen de lichte houtbouw, maar is toch een heel goede thermiekkist. Dat komt omdat je heel gemakkelijk een heel groot gebied kunt afzoeken en bijna altijd thermiek vind.
Bij de zwakke tot geen thermiek van de laatste dagen moet je echt voor heel licht gaan.
Die 0,3 meter van Maarten wil ik ook wel zien. Hoewel ik op de Wasserkuppe ook al F3J-kisten heb zien vliegen op momenten dat het lichte hout ook aardig problemen had boven te blijven.

André

op de german opens haalde ik met een worp van 48-50 meter met een dlg 2 minuut 30 vliegtijd.

50meter/150sec=0.333m/s daalsnelheid met een twister 1 dlg dus. Binnenkort maar eens kijken wat de twister 2 doet

Tja, daalsnelheid.......... leuk om eens naar te kijken, maar moeilijk om te reproduceren. Wanneer is lucht echt dood?

a3948751-158-Dead%20air%20flight.jpg

Iets meer als 0.31 m/s dalen in bovenstaande plaatje. Ik heb het nooit meer geevenaard met hetzelfde vliegtuig. (Edge DLG)

Morgen eens een loggertje in mijn Supra mee laten vliegen. Die kan morgen zonder ballast gevlogen worden.

Ik sta denk ik, morgenmiddag, moederziel alleen te vliegen in Monfoort. Iemand zin om mee te vliegen? Ik ga lieren als er geen koeien lopen, anders electrozweven.

Laatst bewerkt:
Als het zo'n kaarsrechte lijn is tot vlak boven de grond lijkt het me een typisch geval van "dode lucht". En het bewijs zit er bij. Lijstaanvoerder dus :-)

En inderdaad, je kunt er helemaal niks mee maar ik was gewoon benieuwd.

Ja en Nee. Dode lucht is er nooit. Elke lucht draagt anders als de andere lucht. Na een warme dag bijvoorbeeld straalt de grond altijd nog wel iets, meestal niet in zoverre merkbaar om erop te draaien. Maar toch kom ik regelmatig verschil in tijden tegen in mijn "dead-air" tijden met mijn dlg. En die verschillen lopen op tot boven de 20sec met dezelfde worp. En dat is vanaf een +-50 meter. Dood is het dus nooit.

Ja en Nee. Dode lucht is er nooit.

Dat ben ik niet met je eens. Bij een inversie (warme lucht boven op koude lucht) is de lucht weldegelijk zo plat als een pannekoek. Je ziet het ook vaak in de ochtend en tegen zonsondergang boven grotere weilanden; de lucht is dan absoluut 100% stabiel. In de logjes die ik gepost heb kun je dat ook zien; ik vloog hele grote cirkels (van honderden meters doorsnee) en nergens is ook maar het kleinste beetje afwijking in de daalsnelheid te zien.

Ik ben een keer in een 1:1 zwever mee geweest bij Lemelerveld. Er was toen ook een inversie, en je zag de rook van een schoorsteen over kilometers lengte geheel plat op een meter of 50 over het land hangen. Een bizar gezicht. En niet de beste dag om te gaan zweefvliegen :-)

En Didier....wat is de vliegtijd in "still air" van een DLG? Bij welke werphoogte? Bij 50 meter zou je met een daalsnelheid van 0,3m/s 2min46 moeten kunnen vliegen.

zoiets zal het ongeveer zijn ja.... ik gooi iets meer dan 50m (51-52m gemiddeld) bij dead air, en als ik hem gewoon laat vliegen tot op de grond zonder aan de stick te komen, dan zit ik inderdaad rond de 2min45.

Back