Leo,
Oa mede vanwege jou warrige bijdrages, zijstappen en chaotische stellingen is het een draadje geworden dat bijna niet meer te volgen is.
Er zijn véél te veel variabelen bij gesleept en is de kern van de discussie compleet ondergesneeuwd.
Ik ben dus meer bezig geweest de diverse misvattingen te weerspreken, en te proberen aan de hand van voorbeelden basis principes uit te leggen. Een discussie over een discussie.
Ik constateer dat je ook slecht leest:
Ik ben uitgegaan van zo weinig mogelijk variabelen, dwz bvb een motorkist op normale snelheid. Dus een uitleg voor een algemeen publiek. Da's al moeilijk zat.
Ik ga dus bij mijn replieken, tenzij anders vemeld van gemotoriseerde vlucht uit. Maakt in feite niks uit, maar het is makkelijker om iets uit te leggen.
Deze manier van vliegen is bij zweven desastreus , Je haalt de snelheid eruit nog voor dat je een bocht gaat maken !
Op geen enkele manier beweer ik dat je vóórdat je een bocht inzet, aan het hoogteroer trekt. Ik zeg alleen dat een geoefende vlieger ANTICIPEERT op het hoogteverlies, zodra er enige mate van dwarshelling aanwezig is, trekt hij het hoogteroer een beetje aan, TIJDENS de bocht.
Geen enkele motorkist of model duik je aan om een bocht te maken en ik doe het bij (model)zwevers ook HELEMAAL NIET. Als je met voldoende snelheid vliegt voor de fase van de vlucht waarin je je bevindt, is overspeed helemaal niet nodig. Vlieg je dus een circuit met verhoogde snelheid vanwege turbulentie, dan is het niet meer nodig om nóg meer op te pikken, vóór een bocht.
Maar nou is het plm 35 jaar geleden dat ik mijn ZVB gehad heb, dus hoe je precies een 1/1 zwever vliegt, ben ik vergeten, maar ik vind het een vreemde manier als jij dat zo doet.
De enige reden die ik nu zo even kan verzinnen is dat ik me herinner dat in de zweefvliegerij wat "sportiever" gevlogen wordt (meer helling, sneller inrollen) als in de motor/verkeersvliegerij.
Verder: je trekt natuurlijk wel degelijk in een bocht aan je hoogteroer, want anders duikt hij de grond in, dat weet je ook wel, of let de volgende keer eens op wat je nou écht in een bocht doet.
Heren het is een moeilijke discussie geworden die veel van mijn geduld heeft gevergd, meerdere uren typen en nadenken, maar ik laat het er nu bij, het is mooi geweest.
Wat mij betreft mag-tie op slot.