Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Even van 1 sketchup tekening knippen en plakken naar een andere. Dat kan ik nu dus ook
20200526_072812.jpeg

Opnieuw begonnen nu in een nieuwe tekening zodat de romp niet in de weg ligt.
Nu kloppen alle hoeken ook. Eerste poging liep ik vast
20200531_105911.jpeg

Ga je uiteindelijk alles printen? Of zie ik dat fout, anders ben ik niet direct mee waarom je alles 3d tekent, ik dacht niet dat sketchup snijlab snijplaten kon genereren zoals Autocad of Solid-EDGE/Works dat kunnen.

Mocht dit toch kunnen mag je me altijd bijscholen want ik denk dat dit het goedkoopste en meest laag drempelig 3d tekensysteem is wat er bestaat en het draait zelfs op MAC (ik gebruik nu een beetje FreeCAD).

Anders zou ik opteren om het gewoon in dik papier of karton te doen en dit dan over te nemen op 0,5 a 0,7 styreen, als je een Diehard wilt worden in messing natuurlijk.

Ik kijk met veel plezier verder en ben erg benieuwd hoe je dit uit je hoed gaat toveren.

Over die kraan. Als hydrauliek niet de handigste weg is, is pneumatisch dat misschien? Naast electrisch met motortjes en spindeltjes etc natuurlijk. Alleen ken ik pneumatiek meer van de plotselinge, krachtige open/dicht cylinders, weet niet of dit juist niet of wel goed te doseren is. Want dat is wel nodig bij zo'n toepassing: anders wordt het al gauw een schokkerige beweging en dat ziet er altijd knullig uit.
Indien toch electronisch, misschien iets daarop verzinnen met feedback van de beweging naar een microcontroller die daar dan weer iets mee doet naar de motortjes.

interessante vraag over dat 3D printen van de bouwdelen, ben benieuwd!

beste JaFa,
met 3d kun je mooi alle schuine vlakken tekenen en meteen zien of het klopt, het is meer een vinger oefening dan echt nodig.
ik heb altijd met een geo en potloden en of pen getekend, toch een beetje met mijn tijd mee gaan en vorige maand begonnen met sketchup
ik teken op schaal 1:50 zodat ik de 3d tekening straks 1 op 1 kan overnemen op vlakplaat.
voor de kraan word dat messing, de opbouw styreen en de romp weet ik nog niet.

met sketchup kun je wel converteren voor een 3d printer, ik weet niet wat voor bestand typen snijlab hanteerd

waarom van papier naar styreen en dan messing?
kan toch meteen van papier naar messing?

Over die kraan. Als hydrauliek niet de handigste weg is, is pneumatisch dat misschien? Naast electrisch met motortjes en spindeltjes etc natuurlijk. Alleen ken ik pneumatiek meer van de plotselinge, krachtige open/dicht cylinders,
interessante vraag over dat 3D printen van de bouwdelen, ben benieuwd!

hallo Frank
pneumatiek is geen optie vanwege de plotselinge bewegingen ,zit ook op mijn technische lego modellen
elektra is ook geen optie, cilinders zijn er pas vanaf 14mm
word dus hydraulic, cilinders alvanaf 7mm dat is schaal getrouw.

andere voordeel van in 3d tekenen is dat het ontwerp makkelijk aan tepassen is, ik werk veel met de componenten optie
ook kan ik later nog altijd beslissen om delen 3d te laten printen inplaats van zelf temaken

mooi tekenwerk, als je meer wil dan alleen maar tekenen wil ik jullie Inventor wel aanbevelen, deze kan rechtstreeks omzetten naar 3d printen of naar plaatmateriaal om te snijden.
student versie is gratis en in België kan je op elke avondschool een cursus volgen.
Succes met je project, het ziet er alvast veel belovend uit.

mooi tekenwerk, als je meer wil dan alleen maar tekenen wil ik jullie Inventor wel aanbevelen, deze kan rechtstreeks omzetten naar 3d printen of naar plaatmateriaal om te snijden.
student versie is gratis en in België kan je op elke avondschool een cursus volgen.
Succes met je project, het ziet er alvast veel belovend uit.
Dank voor de tip. Ik ga het proberen

Mijlpaal.. mijn eerste .stl tekening.
Collega gaat het dak printen. Ik ben benieuwd
Dak word 1.5 dik
Kon gewoon de tekening uit sketchup .opslaan als .std format.. weer wat geleerd

20200603_072045.jpeg

Laatst bewerkt:
Cilinders bij wish besteld zijn onderweg.
Eerst 2 om te kijken hoe de kwaliteit is.

Draadje word voortgezet onder bouwverslagen -schepen.- Multicat.

Ik weet niet of een admin deze thread daar aan kan toevoegen

Back