Damen stantug 1605

zo zijn we weer.
Vrijdag had ik m,n assen al binnen, echter door een familie weekendje kon ik vanavond pas weer even wat doen.
heb de assen uitgelijnd en het staat aardig naar m,n zin. Meteen maar twee doorvoertjes gemaakt om ze goed in de romp te kunnen verlijmen.

even een ploatje.
Foto-8AEMAM3D.jpg

De doorvoeren kloppen niet helemaal met het echte schip, maar vind dit er wel solide uitzien.
De assen heb ik nog niet verlijmt omdat ik deze nog moet passen met de straalbuizen, die bestel ik straks ook maar meteen:)
nu eerst verder met beplanken.

Hoi,

Is een leuk bootje. zal ook wel goed varen met 2 schroeven en niet al te groot.

Het is belangrijk dat je schroefassen goed vast zitten, dus dat blokje hout maakt niet uit, toch.
Je ziet het als ie af is niet meer.

succes er verder mee en tot de volgende update

@Stephan:

Kijk het gaat om zeg maar het blok waar de as doorheen in de boot verdwijnt.
dus bij mijn model worden ze iets anders, maar ze blijven dus wel zichtbaar.
450

@Stephan.
Nee idd, houd het ook mooi zo. hier en daar moet je wel eens iets anders maken dan het in de werkelijkheid is om wat meer stevigheid te creeeren.
Dit geld ook voor m,n duwsteven waar ik een klein begin mee heb gemaakt. deze wordt ook anders dan de tekening. foto,s volgen.

Wat ook nog wel even vermeld kan worden is dat ik bij de werf waar ik met mijn 1:1 sleepboot lig iemand gevonden heb die voor mij even een paar straalbuisjes wil draaien. Dus die hoop ik deze week ook te hebben.

Zo weer even een kleine update.

De eerder beloofde buisjes
Foto-8UI4FBKO.jpg

Vanmiddag vers van de draaibank. Lopen niet heel konisch, maar ben er zeer blij mee

huidige staat beplanken.
Foto-F4VY8XV6.jpg

heb niet echt een vaste werk methode zoals te zien is. maar probeer eerst stuurboord zij dicht te maken.
Alleen is gister voor het eerst dwarsspant m,n langsspant gebroken. Daarom ben ik maar begonnen met m,n duwsteven, ik wil straks als de romp van de plank komt een sleuf in de kop slijpen en de duwsteven tegen het eerste spant aan zetten.
Alleen nu weet ik niet of het hout misschien te dik is om te impregneren?
hier even een plaatje:
Foto-LQWYFBJE.jpg

De gaten zijn een soort van treetjes die het origineel ook heeft. mijn bedoeling is om het rubber straks aan de zijden half af te schermen met triplex wangen waar ik de exacte vorm van de treetjes in zaag.

tot zover.

Die zijn netjes geworden hoor.

Nog niet eens zo'n gek idee inderdaad, wij hebben vorige week een nieuw middenroer gezet, hebben ze ook een hoop gedraaid. Kan voor dat soort dingen best wel eens binnenlopen. Zo vaak heb je nou ook weer niet een straalbuis nodig, maar handig is het wel.

Op de foto zie je nog een casco, is die als voorbeeld, met papier beplakt?
Of lijkt dat zo.

Ja inderdaad, mocht hier wat uit de aluminnium afvalbak zoeken, en na het draaien de bank even schoonmaken. Zo bespaar je lekker.
Dat casco op de achtergrond is inderdaad een karton casco, dit heb ik eerst gebouwd om m,n spanten plan te controleren, omdat ik het zelf getekend had. Zo nu te zien is was ik dus tevreden:)

@Coen:
hehe dankje, moeten het alleen nog afwachten, is voor mij de eertse echte die moet drijven.

heb vandaag de buizen op de assen gepast. komen eigenlijk iets te hoog, maar dat gooien we dan op grotere (betere) schroeven:)

zoo...

Om de boel een beetje aan de gang te houden weer even een updatje.
veel is er nog niet te melden gezien het beplanken niet zo snel gaat, het einde is daarvan al wel in zicht. Ik moet aan BB vanaf de midden tot de kont de zij boven de kim nog dicht maken en de spiegel plaatsen.
ben inmiddels voorop al begonnen met schuren en het dichten van de laatste naden en kieren.
Foto-AOKYAVTE.jpg

zo staat ze er nu bij.

ook ben ik vanavond begonnen met het uitslijpen van de duwsteven sleuf in de kop.

Foto-DYF8K7HK.jpg

omdat de bouwplank nog in de weg zit kan ik m nog niet op z,n plek zetten. Hoop einde deze week het spul van de plank te halen. Voorzichtig denk ik nu al aan impregneren. iedereen heeft natuurlijk zijn methode, en ik wou proberen het bij alleen G4 te houden, alleen moet ik nu eerst plamuren en dan impregneren of juist andersom?

Laatst bewerkt:
Eerst alles verzadigen met G4, dan pas plamuren.
Anders is het op de plaatsen waar het plamuur zit niet verzadigd, ook de binnenkant goed insmeren.

tenk joe!

Dacht het ook zo alleen heb ik het ook wel eens andersom gelezen, vandaar. Maar bedankt voor je reactie.
Iemand nog een adres voor G4???

Laatst bewerkt:
hoi,

Is het misschien handig als je de latjes om en om legt dus dat je niet hele lange spleet krijgt want nu lijkt het niet bepaald het sterkste deel van je romp. Verder leuk bootje en bouw ze;)

tim

Tim.

ja had misschien beter geweest maar vond ik erg moeilijk omdat de spanten nogal verlopen ten op zichte van elkaar.
kon ze niet gelijk aan elkaar stroken vandaar zo gedaan. weet niet of het een goede oplossing is.

hee,

Je hout stomen boven de fluitketel met heet water. Dan buigt het veel makkelijker. En vervolgens vast maken met spijkertjes. Wel polyesteren he je romp;)

tim

hee.

heb het hout in een bak met water liggen, naar mijn idee zelfde uitwerking.
het liet zich echter niet dwars weg buigen, heb al wat afgepuzeld. kwam zo het beste uit. toch bedankt. wou het proberen alleen met G4 af te kunnen, maar nu lijkt het me toch verstandiger om haar met fijn mat te bekleden. weet jij/iemand misschien goede producten?

alvast bedankt.

Hallo,
Ik doe nu altijd een fijn polyesterdoek op mijn romp met G4, vroeger gewoon G4.
Met G4 alleen, moet je wel maken dat er geen grote kieren tussen de latjes zitten. Desnoods kleine spietjes maken en ertussen lijmen.

Speedy

Bedankt! heb alles al aardig dicht gemaakt met spietjes zoals je zegt.
maar ik weet alleen nog niet waar ik G4 kan krijgen/bestellen en heb het toch eerst nodig om een brug te maken tussen hout en polyester toch?

Back