Damen stantug 1605

Smit H. Tom.

Bedankt voor de tips. heb de wilsor producten Inmiddels een stuk goedkoper gevonden dan bij Toemen. nl bij een schilder groothandel in de buurt. onder het motto wie niet waagt wie niet wint er langs gereden en RAAK! dus kunnen de loop van de week verder.

Heb m,n romp inmiddels los van de plank en ben aan het voorbereiden om n,n dek erop te gaan lijmen. Dus tot de volgende!

ahoy!

Gisteravond even een paar plaatjes geschoten van de losse romp.
voor m,n eerst project al modelwerfbaas ben ik best tevreden.
Foto-UYDXOJG6.jpg

natuurlijk gelijk even een bokje gemaakt.

Foto-LXQOOSRP.jpg

kijkje in de romp.

ook heb ik de bussen voor de uithouders vast op de assen gesoldeerd. hier kan ik straks de uithouders zelf op vast solderen.
Foto-JQVIKD7W.jpg

later even een malletje maken om ze passend op de romp te kunnen maken.

Verder: ben ik begonnen met het oplijmen van de gerghouten, deze lijm ik iets hoger zodat ze ook op het dek aansluiten wat ook weer een wat betere constructie geeft denk ik.

M,n duwsteven is helaas gesneuveld met wat zaag en verbeter werk. dus hier moet ik nog even iets op verzinnen. eerste priorieteit is het dicht maken van de hoeken in de kont, dit moet ik denk ik met laagjes doen omdat ik er toch een beetje ruimte voor de roer hevels in moet maken.

Ook moet ik de koel ribben nog op het vlak lijmen, ik wou dit van ABS oid maken nadat de romp in de polyester staat. ik heb voor dat soort werk epoxy lijm weet aleen niet of dit samen gaat (ook met polyester) iemand ervarin of tips?

Ik vind er meer op een speedboot lijken dan op een duwboot.
Als ik de romp zo zie;)
Komt omdat de voorsteven erg flauw omhoog loopt.
Kan ook aan mij liggen??

Voor een eerste boot keurig hoor!

Hee Koen.

ja klopt wel een beetje. zit nog een hoop werk aan qua afwerking maar hoop dat t goed komt. straks eerst waterdicht maken en dan plamuren,schuren, schilderen. maar dat is nog een eind weg. met de berghouten erop lijkt het al wat meer en straks nog wat halfrondje e.d.
duurt alemaal even. maar bedankt voor je compliment.

Stan Tug

Hoi Michieltje,

Waarom heb je de romp al losgehaald van de plank?
Kon je niet beter eerst de romp dichtmaken, schuren, G4, epoxy met matje enz. ?
Lijkt mij beter voor de vervorming en stevigheid.

Grt,
Ferry.

tja...eeh.

Had m maar vast los gehaald om hem zometeen goed van binnen en buiten te kunnen harsen en om de duwsteven goed passend te kunnen maken. Misschien niet echt een goed idee maar ja het is de eerste he....

Van de eerste moet je leren, das waar.

De volgende zal ik eerst zo goed als helemaal afmaken op de plank en dan pas loshalen.
Je romp blijft door de stevigheid van de hars/ vezels in de juiste vorm.
Die duwsteven kan je er daarna dan aanzetten.

Ga zo door. Leuk om te volgen.

Dank je.

Ben ook al een lijstje aan het bijhouden met verbeteringen en problemen waar ik met deze tegenaan loop voor de volgende. zal deze er ook bij zetten.
Zit nu eigenlijk ook een beetje met de vraag of ik eerst RC moet inbouwen of het dek eerst moet plaatsen, om hem helemaal waterdicht te krijgen moet het RC er toch weer uit. kan wel het een en ander maar de volgorde is wel eens een beetje zoek:)

Laatst bewerkt:
Eerst helemaal waterdicht maken lijkt mij het beste. Dan RC er in en rekening houden met je dekopening zodat je er nog wel bij kunt als het dek er op ligt.
Waar je eventueel niet meer bij kunt zo je een oplossing moeten bedenken dmv een luikje te maken o.i.d.

Bedankt Ferry.

Wou al wel vast motor steunen en servo bakjes gaan maken zodat ik wel vast een indeling kan maken. kan ik kijken of ik extra luiken e.d. nodig heb.
bedankt

zo even een mededeling.

ik kreeg van Dordtsebank via PB de vraag hoe mijn project verliep omdat ik al een poosje niks meer gepost heb. Het project is niet beeindigd maar het volgende is er gaande: Ik heb samen met m,n ouders aan het begin van het jaar een echte duw/sleepboot gekocht waar ik straks kapitein op ga worden, na negen weken winter weer en het besluit om de boot zolang maar te laten liggen had ik tijd genoeg om aan een modelbouw project te beginnen.
Echter zijn we enkele weken geleden eindelijk vertrokken en zijn we inmiddels druk aan het varen, wat ook een paar hele korte weekenden met zich mee gebracht heeft en het is zo dat er aan boord nog een heleboel moet gebeuren dus heb ik geen mogelijkhied om daar eventueel verder te bouwen in de vrije uurtjes.
ik probeer zo snel mogelijk de draad weer op te pakken.
voor nu zo hard mogelijk door werken aan boord dan kom ik misshien wat ruimer in de tijd.

voor de geinterresseerden hier maak ik nu het water mee onveilig;)
736197632_5_scRU.jpeg

hopelijk tot snel

Michiel.

Laatst bewerkt:
Mooie sleepboot hoor!!
Kun je die ook niet opknappen en meer in klassiekere stijl terug brengen?
Ipv zo'n rare lelijke stuurhut en pijp...:(

Mooie sleepboot hoor!!
Kun je die ook niet opknappen en meer in klassiekere stijl terug brengen?
Ipv zo'n rare lelijke stuurhut en pijp...:(

Hmmmmm.... Maar goed dat jij geen ondernemer bent! Ze beginnen net, moeten nog geld gaan verdienen en jij denkt ze er een hele andere stuurhut op gaan zetten? Ze zouden er alleen maar opa chteruit gaan.

het is maar net waar je m voor wil gebruiken natuurlijk.

wij hebben m om geld te gaan verdienen en met een klasieke stuurhut is dat minder makkelijk.
en over smaak valt duidelijk niet te twisen want wij en velen met ons vinden het een van de mooiste nog beroepsmatig varende boten en we zijn ontzettend trots op onze nieuwe aanwinst.

Dat is waar. Over smaak valt niet te twisten.
Jij koopt hem om geld mee te verdienen en ik om hem te restaureren;)

Maar de romp blijft mooi hoor en je mag er trots op zijn;)

Terug brengen in de oude staat zou niet te doen zijn inderdaad.

Dit is hun beroep :D:D en dan is die zo toch vele malen praktischer. Vindt het btw best nog wel een mooie boot net wat michiel zegt.

Je zou sommige andere eens moeten zien.

Waar varen jullie/jij zoal??

Ik vind het een mooie boot, de stuurhut vind ik er ook goed bij staan,
een dure ook nog, getinde ramen, alu.
Op die pijp moet gewoon een Friese vlag! haha (tip tip tip)
gr. Jeroen

Ahoy!
na zeg maar een soort van zomer stop heb ik ook eindelijk weer eens wat te melden.
omdat ik momenteel even gestationeerd ben op onze andere boot, die eigenlijk nog maar weinig ondehoud nodig heeft maar wel op de lange strek aan het varen is. had ik deze week mooi de tijd om tussen de bedrijven door m,n romp vast in de epoxie te zetten, zafg er erg tegenop voor de eerste keer maar ben zelf wel tevreden.
foto,s volgen nog. Maar we gaan dus weer verder.

Back