Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

helemaal vergeten dat je ook op accu's een voltmeter kunt zetten dus dat zal ik nog doen (nu ff niet) :hammer:
Waarschijnlijk heeft mijn oom deze zelf in elkaar gezet dus misschien zit daar wel een fout in. Daarom heb ik hem even van dichtbij gefotografeerd zodat jullie het goed konden zien :)
hier de foto's:
full

full

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je zelf niet gezien dat die belangrijke foto hartstikke wazig is?

Is de batterij leeg van de camera?
Anders maak je toch een nieuwe foto. . . . . .
En zet je die hier neer.

Heb je zelf niet gezien dat die belangrijke foto hartstikke wazig is?

Is de batterij leeg van de camera?
Anders maak je toch een nieuwe foto. . . . . .
En zet je die hier neer.

Batterij is niet leeg, ik heb de foto overnieuw genomen en toegevoegd. Beter krijg ik hem niet. En zeg nou niet dat dit dezelfde is:nosmile: :)

Ik geef het op, ik heb nu echt al 30 foto's genomen met dezelfde kwaliteit. Ik zal eens kijken of ik iets beters in huis heb.

helemaal vergeten dat je ook op accu's een voltmeter kunt zetten dus dat zal ik nog doen (nu ff niet) :hammer:
Waarschijnlijk heeft mijn oom deze zelf in elkaar gezet dus misschien zit daar wel een fout in. Daarom heb ik hem even van dichtbij gefotografeerd zodat jullie het goed konden zien :)
hier de foto's:
full

full

Geen idee wat dit printje moet voorstellen. Of het een lader voor loodaccu's is, of misschien wel eentje die van een boormachine was, en dus voor NiMh of NiCad. Ik zou je toch dringend aanraden een paar tientjes opzij te zetten, en een degelijke lader te nemen. Zelf gebruik ik sinds een tijdje een Imax B6, bevalt me prima. Er zijn ook andere geschikte laders die je geen rib uit je lijf kosten, maar knutselen met onbekende printjes, is vragen om gesloopte accu's.

Mijn oom gaf deze lader bij de accutjes. Ik zou niet weten wat voor een accu's het zijn eigenlijk. Volgens mij gewone loodaccu's...

Ik geef het op
Dat is jouw keuze.

Als je van de bovenkant wel en van de onderkant geen scherpe foto kan maken zal het wel zo zijn.

Wat ik nu kan zien is dat de min van de lader doorloopt naar de min van de accu.
Tussen de 1ste en de 2de diode is een gok (jammer dat er geen foto van is) , maar met wat geluk staan alle 4 diodes in serie (spanningval van 2,8 V), daarna volgen 4 parallelle weerstanden (68 ohm/stuk), die als er laadstroom loopt een spanningsverschil leveren waardoor de led oplicht.

Ja er komt 12V gelijkspanning in. De weerstanden stonden toch over de min kant? Dat is niet goed als dat klopt omdat de accu's maar 6V zijn :S

natte vinger reken werk:
weerstand ziet eruit als 1/4 Watt
4 x 1/4 = 1 bij ca 9 V geeft 110mA (laadstroom maximaal (anders fikken weerstanden uit))
V over de R is 110 x (68/2/2=17)=1.9V
V over diodes 4 x 0,7 is 2,8V

Als er 12 V ingaat geeft dat aan de uitgang 12-2.8-1.9 = 7.3 Laadspanning

Die spanning is te hoog, maar als je met 6 volt een 6 volt loodaccu zou gaan laden, gaat dat ook niet lukken. Ik raad je aan deze FAQ te lezen, over hoe een loodaccu werkt: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/70899-de-loodaccu-hoe-werkt-hij-en-hoe-ga-je-er-mee-om.html

Als je naar je accu's kijkt, dan zie je ook al hogere spanningen staan dan 6 volt. Je kan een loodaccu als backup akku gebruiken, dus hij blijft vrijwel altijd vol, dan mag je deze tot maximaal 6.90 volt laden. Ga je ze "cyclisch" gebruiken, dus opladen, leegtrekken, weer opladen, wat je in principe doet als je ze in een boot gebruikt als aandrijfaccu, dan mag de spanning iets hoger zijn, tot maximaal 7.50 volt, volgens de opdruk op jouw accu's.

En als je die FAQ hebt doorgelezen, dan zul je zien dat bij een loodaccu een vaste spanning wordt aangeboden van, afhankelijk van de lader, 6.90 volt, of wat hoger. Zolang de accu een lagere spanning heeft, zal er stroom lopen tussen lader en accu, en wordt deze steeds voller. Als de accu zijn eindspanning heeft bereikt, stopt het lopen van de stroom, of wordt erg laag, waardoor de lader het sein "accu vol" zal geven.

Edit: Als Harms berekening klopt, en daar lijkt het wel op, dan zal dit laadprintje laden met slechts 100 mA. Dan duurt het wel even voordat je accu's vol zullen zijn, als ze helemaal leeg zijn zelfs 45 uur... Volgens het typeplaatje op de accu mag je met maximaal 1.2 A laden, wat zou betekenen dat de accu's in 4 tot 5 uur vol zijn, met lege accu. Werkt niet helemaal zo, want de laadstroom zal, naarmate de accu voller raakt, lager worden, maar het verschil is duidelijk.

Ok de berekeningen zal ik nog even een tijdje niet begrijpen :) maar dit betekent dus dat het lampje nooit uit zal gaan en mijn oom die er waarschijnlijk op heeft gezet om zeker te weten of er stroom loopt.

@Indoorvlieger ik heb die uitleg van die loodaccu's al heel lang uitgeprint en vaak doorgekeken. Maar ik weet niet zeker of het loodaccu's zijn. Iniedergeval bedankt!

@Baggeraar jij ook bedankt voor alle berekiningen :)

Ok de berekeningen zal ik nog even een tijdje niet begrijpen :) maar dit betekent dus dat het lampje nooit uit zal gaan en mijn oom die er waarschijnlijk op heeft gezet om zeker te weten of er stroom loopt.

@Indoorvlieger ik heb die uitleg van die loodaccu's al heel lang uitgeprint en vaak doorgekeken. Maar ik weet niet zeker of het loodaccu's zijn. Iniedergeval bedankt!

@Baggeraar jij ook bedankt voor alle berekiningen :)

Er staat "Sealed Lead Battery" op en "Lead" betekent o.a. lood. Ook staat er de afkorting "pb" want ook voor lood staat. Het zijn gegarandeerd loodaccu's.

@Harm: En een beetje lader zal dan het laden stoppen en melden dat de accu vol is, en/of overschakelen naar druppelladen, om de accu vol te houden.

Dit printje zal dan waarschijnlijk wel werken, maar als je bijna 2 dagen bezig bent om je accu ermee te laden, en dus 4 dagen voor 2 accu's, wordt het snel vervelend...

Dan gaat de led op dat printje uit (of steeds minder fel branden)

De weerstanden staan inderdaad over de +
Over de led, deze zal toch altijd vol branden omdat er een stroomkring is en het ledje ... amp verbruikt wat het stopcontact makkelijk aankan. Of wat is het verhaal daarachter?

Even opletten of die rechter dan ook een dop heeft om bij te vullen. Dan moet je hem altijd rechtop zetten, anders kan hij gaan lekker. Die linker lijkt me in ieder geval van het lekvrije type. Misschien de andere ook, maar dan zou een foto van de bovenkant, en/of het opzoeken van de specs op internet uitkomst moeten bieden, ook over hoe snel die geladen mag worden. De linker mag met 1.2 A maximaal, dat is best veel.

Edit: Ik zie nu dat er "Sealed Lead Acid Battery" op de rechter staat, dus ook het lekvrije en onderhoudsvrije type.

Back