Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Dit printje zal dan waarschijnlijk wel werken, maar als je bijna 2 dagen bezig bent om je accu ermee te laden, en dus 4 dagen voor 2 accu's, wordt het snel vervelend...

Ik heb hem ongeveer een week aan de lader gehad en toen brandde het lampje nog steeds, ik snap trouwens ook niet waarom hij er 2 plusdraadjes met een schakeling aan heeft gemaakt.

Of wat is het verhaal daarachter?

De led brandt als er stroom door die 4 weerstanden loopt.

Door de weerstand van die weerstanden krijg je als er stroom loopt een verschil in spanning tussen "voor" en "na" de weerstanden.

Op die verschilspanning brandt de led.

Als je accu vol is loopt er geen (of erg weinig) stroom door die weerstanden, heb je geen verschilspanning en brandt de led niet.

Zo kun je het beter zien:
full

Misschien kun je een klein beetje aanpassen met wat jij bedoelt. Dat zou fijn zijn want ik snap dat na de weerstanden de stroom lager is dan daarvoor maar dat maakt voor het ledje toch niet zoveel uit?

Kan ik trouwens bestanden toevoegen? ik heb een bestand van 1 accu op internet kunnen vinden met alles uitgelegd wat het is.

Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mijn idee is het meer het volgende,
maar ik heb natuurlijk niet de print gezien.

full

Overigens, als je deze foto in je verslag wilt bewaren adviseer ik je hem zelf te downloaden en te plaatsen, want ik wis hem binnenkort weer.

Hij klopt inderdaad zoals je hem getekend hebt, ik denk dat je met de diode onderin alleen led bedoelt anders klopt het toch net niet ;)

Als je even kort en krachtig de berekeningen bij de tekening kunt laten zien zou dat fijn zijn :)

Een diode met 2 van die pijltjes is het symbool voor een LED...

De pijltjes beelden het licht dat de LED uitstraalt. Een LED is niets meer dan een diode die ook licht geeft. LED staat voor Light Emitting Diode, en "emit" betekent "iets afgeven, uitstralen"

Nooit het symbool voor led geweten, ik wist wel dat je maar van 1 kan de stroom kon laten lopen bij een led.

Laatst bewerkt:
Boormotor doet het en is sterk ook (motor die erachter ligt komt uit schooter):
Je meet het aantal ampére's van de gebruiker door de +van de voltmeter net voor de + van de gebruiker te zetten en de - net na de - van de gebruiker?

Nee, dat is het aantal voltjes.
De ampéres meet je "in lijn", dwz Accu - multimeter - verbruiker - accu. Je sluit dus de + van de multimeter aan de + van de accu (of voeding...) aan en de - van de multimeter op de + van de verbruiker. En dan de - van de verbruiker weer op de - van de voeding.

Niet vergeten om de multimeter in de juiste stand te zetten, want anders doet hij *poef*.

Enig idee hoeveeln ampere je multimeter kan hebben? Zo'n forse motor kan, bij aanlopen (dus op gang komen) best wat "ampjes" trekken...

Of je hebt de meter nog op de volt-meten stand staan, dan blokkeert hij de stroom. Even goed opletten wat je doet, anders is het inderdaad snel "poef" zoals Sutsunakaede al aanhaalde.

Even proberen met een batterijtje en een lampje of zo, kijken of je dan wel wat meet. Weet je in ieder geval of je meter nog werkt...

Dat is om spanning te meten. Maar voor stroomsterkte moet hij op A, en vaak ook op de meter de kabel in een ander aansluiting doen.

Plaats eens een foto van je meter.

het was 10A :oops:
hier foto van meter, hij doet het!! op 10A het is ongeveer 2A dus ik ben helemaal blij :):
full

Back