Dare-Dare, Class 10 van Paul Lucas.

Meestal wel.Ze noemen het ook wel de stapelmethode.In het boek Model Racing Yachts van Priest & Lewis ' bread and butter construction'.
 
De verticale vlakken werden vroeger veel gebruikt bij sleeptankmodellen, tegenwoordig worden ze meestal 3d gefreesd. In dit geval is er echter alleen een spantenplan en geen 3d lijnenplan en "even" in Delftship zetten is dan nog een hele klus. Op deze video's doen ze ongeveer hetzelfde als bij de IOM, maar hier snijden de ze brokken met een hete draad eerst voor, naar mijn idee begin je dan met een stuk strakkere blokken en ben je minder aan het beeldhouwen:


 
Hallo Arthur,

Bedankt voor de video's.
Een paar frames met snijdraad heb ik wel staan, dus dat is sowieso een optie in plaats van het 'beeldhouwen' in de Brad Gibson video...

Groeten, Jan.
 
Hallo Arthur,

Bedankt voor de video's.
Een paar frames met snijdraad heb ik wel staan, dus dat is sowieso een optie in plaats van het 'beeldhouwen' in de Brad Gibson video...

Groeten, Jan.

Misschien voor de spanten dan geen schuim nemen, maar een gloeidraad bestendig materiaal? Ik zie bij de 2e video een alu profiel voor de uitlijning, is dat ook een idee?
 
Hallo Arthur,

Dat is inderdaad een idee; uit ervaring weet ik dat een houten of kartonnen mal goed als geleiding voor de snijdraad werkt.
Bottleneck is de ervaring van degene die het snijapparaat hanteert; wil je te snel dan gaat de draad krom staan onder de spanning die je er op zet, wat voor vervorming in de snede zorgt, ga je te langzaam dan smelt er méér schuim rond de snijdraad dan noodzakelijk is en als je mal daarvoor niet compenseert, houdt je te weinig materiaal over om nog iets te schuren te hebben.
De gebruikte schuimsoort speelt ook een rol; met piepschuim treden bovenstaande effecten eerder op en is de kans op mislukken groter dan wanneer je met een hardere dichtere schuimsoort werkt.

Het lossnijden van de romp langs een goed uitgelijnd aluminium profiel werkt uitstekend. Ook hier geldt, hoe beter de voorbereiding en het meetwerk, hoe minder nabewerking er nodig zal zijn.

Ik zal eens langs de lokale copyshop om te vragen hoe nauwkeurig ze de spanten voor me kunnen afdrukken op dun karton, die ik dan uit snijdt.
Daar dit natuurlijk weer onnauwkeurigheden introduceert, ga ik ook vragen of een snijplotter met karton overweg kan, dan zou het resultaat strakker moeten kunnen zijn.

Ik ga eens een paar proefjes met de snijdraad voorbereiden op Styrodur, zodat ik weet hoeveel marge er moet worden aangehouden, teneinde voldoende vlees over te houden.
Kan ik gelijk mijn schuimsnijd- techniek weer wat ophalen, want dat is best wel lang geleden...

Groeten, Jan.
 
Heb zelf ook een schuimsnijder gemaakt. Erg belangrijk:
  1. niet bezuinigen op het materiaal (Conrad heeft goede weerstandsdraad, zie https://www.conrad.nl/p/weerstandsdraad-565-m-10-m-421201 )
  2. experimenteren met lengte draad en voltage. Zelf heb ik goede ervaring met een 3s LiPo en een snij-lengte van ongeveer 50cm door polystyreen (EPS). Styrodur is dichter.
  3. niet (te lang) voorverwarmen. Typische beginnersfout.
Tekening laten afdrukken op papier, vastplakken op karton en knipperdeknip?
 
Hallo Arthur,

Dat is inderdaad een idee; uit ervaring weet ik dat een houten of kartonnen mal goed als geleiding voor de snijdraad werkt.
Bottleneck is de ervaring van degene die het snijapparaat hanteert; wil je te snel dan gaat de draad krom staan onder de spanning die je er op zet, wat voor vervorming in de snede zorgt, ga je te langzaam dan smelt er méér schuim rond de snijdraad dan noodzakelijk is en als je mal daarvoor niet compenseert, houdt je te weinig materiaal over om nog iets te schuren te hebben.
De gebruikte schuimsoort speelt ook een rol; met piepschuim treden bovenstaande effecten eerder op en is de kans op mislukken groter dan wanneer je met een hardere dichtere schuimsoort werkt.

Het lossnijden van de romp langs een goed uitgelijnd aluminium profiel werkt uitstekend. Ook hier geldt, hoe beter de voorbereiding en het meetwerk, hoe minder nabewerking er nodig zal zijn.

Ik zal eens langs de lokale copyshop om te vragen hoe nauwkeurig ze de spanten voor me kunnen afdrukken op dun karton, die ik dan uit snijdt.
Daar dit natuurlijk weer onnauwkeurigheden introduceert, ga ik ook vragen of een snijplotter met karton overweg kan, dan zou het resultaat strakker moeten kunnen zijn.

Ik ga eens een paar proefjes met de snijdraad voorbereiden op Styrodur, zodat ik weet hoeveel marge er moet worden aangehouden, teneinde voldoende vlees over te houden.
Kan ik gelijk mijn schuimsnijd- techniek weer wat ophalen, want dat is best wel lang geleden...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Je kan de spanten i.p.v. printen laten lasersnijden uit b.v. dun MDF, zie voorbeelden: https://snijlab.nl/nl De romp is niet lossend, dus de mal moet in 2 helften,
kan je wel gelijk een dekflens meenemen, hoe ziet het dek er uit? Ik heb ook nog geen schaal, kan je een paar maten op de spanten aangeven (max breedte en hoogte)?

Gr,
Arthur
 
Wat ik begrepen heb van Jan:
"Op de hoofdtekening is de totale breedte, dus inclusief huiddikte van spant 6: 330 mm en van spant 7: 299 mm, de grootste breedte van de romp ligt daar tussenin."
 
Wat ik begrepen heb van Jan:
"Op de hoofdtekening is de totale breedte, dus inclusief huiddikte van spant 6: 330 mm en van spant 7: 299 mm, de grootste breedte van de romp ligt daar tussenin."

Is dat aan dek of op de bolle buik? Als ik spant 7 verschaal naar 299 (dek) komt 6 op ca 304
 
BG sails heb op You Tube een filmpje gezet BG Plug construction for I om M tg 65 klasse and other Radio Yacht
Ik denk dat deze manier gemakkelijker te maken is
 
Ik heb een hele mooie M M staan die ik niet meer gebruik, zijn er liefhebbers die ik daar een groot plezier mee kan doen, veel losse spullen er bij, dit voor een leuke prijsje van de hand te doen. De M M. Heeft een nummer ......1851. Wie maak ik er blij mee. Alleen af te halen in over leg . Bel me 0628885418
 
Hallo Jan, mooi project en ook een gave bouwmethode. heb daar in het verleden wel mee gewerkt, maar dan zonder snijdraad; dus zagen en schuren. Ben dus heel benieuwd naar je ervaring met die snijdraad. die gast op dat franse filmpje had wel een heel fraai exemplaar. dat moet wel na te maken zijn. hoor graag met name hoe je de electra regelt, dus voltage en stroomsterkte.
Ik blijf je volgen. succes
Hay
 
Ik zal even moeten zoeken maar er heeft jaren geleden een stuk in de water kampioen gestaan
het was in die jaren de romp waar je prijzen mee kon winnen
maar ik zeilde niet met het gewicht wat er beschreven stond iets lichter en de kielplaat had ik iets breder gemaakt aan de achter zijde +/_ 1.5 cm beter met weinig wind
ik ga zoeken
 
Bedankt Tom,

Maar dat is een Cedar, een Marblehead, geen 10 Rater zoals de DareDare.

Ik heb in mei wel contact gehad met de verkoper van de DareDare, toch maar van de koop afgezien, een 10R is wel heel groot (en zwaar) en ik wordt een dagje ouder...

Groeten, Jan.
 
Back
Top