Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Arthur,
Bedankt voor de video's.
Een paar frames met snijdraad heb ik wel staan, dus dat is sowieso een optie in plaats van het 'beeldhouwen' in de Brad Gibson video...
Groeten, Jan.
Hallo Arthur,
Dat is inderdaad een idee; uit ervaring weet ik dat een houten of kartonnen mal goed als geleiding voor de snijdraad werkt.
Bottleneck is de ervaring van degene die het snijapparaat hanteert; wil je te snel dan gaat de draad krom staan onder de spanning die je er op zet, wat voor vervorming in de snede zorgt, ga je te langzaam dan smelt er méér schuim rond de snijdraad dan noodzakelijk is en als je mal daarvoor niet compenseert, houdt je te weinig materiaal over om nog iets te schuren te hebben.
De gebruikte schuimsoort speelt ook een rol; met piepschuim treden bovenstaande effecten eerder op en is de kans op mislukken groter dan wanneer je met een hardere dichtere schuimsoort werkt.
Het lossnijden van de romp langs een goed uitgelijnd aluminium profiel werkt uitstekend. Ook hier geldt, hoe beter de voorbereiding en het meetwerk, hoe minder nabewerking er nodig zal zijn.
Ik zal eens langs de lokale copyshop om te vragen hoe nauwkeurig ze de spanten voor me kunnen afdrukken op dun karton, die ik dan uit snijdt.
Daar dit natuurlijk weer onnauwkeurigheden introduceert, ga ik ook vragen of een snijplotter met karton overweg kan, dan zou het resultaat strakker moeten kunnen zijn.
Ik ga eens een paar proefjes met de snijdraad voorbereiden op Styrodur, zodat ik weet hoeveel marge er moet worden aangehouden, teneinde voldoende vlees over te houden.
Kan ik gelijk mijn schuimsnijd- techniek weer wat ophalen, want dat is best wel lang geleden...
Groeten, Jan.
Wat ik begrepen heb van Jan:
"Op de hoofdtekening is de totale breedte, dus inclusief huiddikte van spant 6: 330 mm en van spant 7: 299 mm, de grootste breedte van de romp ligt daar tussenin."