dc3 c47 SAS 1:8 superdetailleerd en beplakt met litho

• Topicstarter Topicstarter bartnop
  • Startdatum Startdatum
Bart, kan je hier misschien meer vertellen welke materialen en technieken je gebruikt? Kunnen we weer van leren.

Heren, bedankt voor de complimenten.

Arvid vroeg om een uitleg van mijn gebruikte materialen en technieken.

Ik gebruik als basis een epoxy romp die ik op de gebruikelijke manier bewerk met een dremel en schuurpapier en vijltjes etc. Dan gebruik ik wat houten latjes in verschillende maten en triplex voor vloeren. en verder gebruik ik vrijwel alleen maar oude lithoplaten.
Zoals gezegd heb ik die voor een doos gebak bij een drukker gekeregen in 2 diktes 0,25 en 0,15 mm. Ik gebruik met name de dikke. dat is een mooie strakke stijve plaat die prima te knippen is met een goeie keukenschaar of te snijden met een hobbymes.
Voor dit model wilde ik heel graag een "look" hebben van een oud toestel. Een geklonken kist zoals een dc-3 is niet strak, die bobbelt aan alle kanten, heeft butsen en deuken en heeft iets van 100.000 bolle klinknagels.
Ik wil graag een zo natuurgetrouwe replica maken met alle panels op de goede plek, alle klinknagels (ik tel ze niet hoor, maar maak ze er op het oog in zodat het "echt" lijkt) en ik wil graag gebruikssporen op de plekken waar dat normaal ook voorkomt, zoals op geverfde delen die gesleten zijn door jarenlang gebruik.(cockpit bijvoorbeeld)

Daarom maak ik alle onderdelen die in de echte kist van alu waren nu ook van litho. De delen die blank blijven zijn alu en de geverfde delen zijn heel makkelijk te slijten door ze te schuren met staalwol.

3_14.jpg

cockpit vloer uit litho

3_15.jpg

cockpit vloer geverfd en geschuurd met staalwol.

Om het allemaal een beetje vies te krijgen hou de halfdroge geverfde onderdelen gewoon met m'n vieze handen vast. Als er een vingerafdruk in komt veeg ik die gewoon weg met een vinger. Zoals bijvoorbeel bij het geel/zwart gestreepte panel kan je goed zien wat dat voor effect heeft. Nieuwe verf zo uit een potje is zo nieuw.....
Ik gebruik 2 kleuren. De onderlaag is altijd GrassGreen van Humbrol. Dit lijkt precies op de zinkchromaat primer die vroeger gebruikt werd.

Toen dit klaar was heb ik er met verschillende dingen, gereedschappen nog wat klappen en tikken op gegeven, de boel een beetje lopen verbuigen en weer terugbuigen en dan ziet het er allemaal best wel oud uit.

Met een stoel erbij van litho en rvs stangetjes ziet het er dan zo uit:

4_22.jpg

Volgende post meer.

vervolg materialen en technieken.

De litho platen die ik heb zijn aan één kant blank alu en aan de andere kant zit de afbeelding die gedrukt werd. Daar zit een soort coating op de me al een paar keer goed vern..kt heeft. Ik denk dat daar siliconen in zitten en dat plakt niet best kan ik melden.
Daarom schuur ik de te plakken delen met 40 of 60 schuurpapier. Ik gebruik dikke CA voor de kleine delen en Bisontix voor de huidbeplating.

Daar zal ik wat meer over vertellen. Om de huid zo bobbelig en gebutst te krijgen zoals ik in de vorige post schreef, doe ik het op deze manier.

Ik heb eerst de hele romp en de neus volgetekend met alle panels zoals die op de echte kist ook zitten.

3_1.jpg

Daarvoor heb ik honderden foto's van het net afgehaald en ben ik een keer met digitale camera en laptop naar het Aviodrome gegaan en heb daar iets van 500 foto's gemaakt van 3verschillende dc-3's die daar staan. Ik heb maten genomen van afstanden tussen spanten, ramen, deuropening, etc. Mijn schaal is 1:8 dus da's makkelijk delen. Verder heb ik 3 view tekeningen bij Bob's Aircraft Documentation gekocht waar ook alle panels etc. opstaan. Ik heb gemerkt dat je nooit genoeg referentiemateriaal kunt hebben. Godzijdank is er het internet. Ik heb veel aan www.airliners.net gehad. Daar staan 4.000 foto's op van DC-3's!!

Dat uittekenen op de neus en romp was overigens geen pretje. Alles is rond aan dit vliegtuig en scheef gaan is zo gebeurd. Op een gegeven moment kwam ik volkomen verkeerd uit en heb ik de hele zooi weer uitgegumd. Ik heb het geprobeerd met meten en dan een tapje plakken langs de meetpunten, op het timmermansoog tekenen. Het hielp allemaal niet.

Toen zag ik in een Karwei krantje een aanbieding voor een Black en Decker laserwaterpas voor 24 euro en dat was het ei van columbus. Ik heb een lange lat genomen (de romp is ca. 2m20 zonder neus!) en daarop een schaalverdeling gemaakt met de afstanden tussen de spanten. Daarop heb ik een blokje gemaakt met daarop de waterpas gemonteerd dat ik vast kon zetten met een lijmtang. De romp heb ik waterpas op een verhuizershondje gezet en het spel kon beginnen. Met de waterpas op de schaalverdeling scheen de laser op ongeveer 1/3 van de omtrek van de romp. ik zette puntjes op de laserstreep, draaide de romp op het hondje 1/3e slagg, tekende af, 1/3e slag en voila, een keurige cirkel om de romp heen. Blokje met waterpas naar de volgende streep. Ik was in een uur klaar en daarvoor had ik al zeker 5 a 6 avonden zitten *&^&^*@$%^!!

Foto's kan ik nu niet laten zien. Doe ik nog een keer!.

Om de panels te maken, maak ik een mal van papier. Daarop zet ik alle info over waar de klinknagels zitten. Ik knip met een gewone schaar de mal na en schuur de achterkant voor hechting. Dan gebruik ik een aantal verschillende voorwerpen om de klinknagels te maken. Het meest gebruik ik een patroonwieltje. Onze moeders cq. vrouwen gebruiken dat om uit de Burda of Knip o.i.d. een naaipatroon te halen. Deze dingen zijn perfect voor een mooi klinknagelpatroonthe in een stuk litho. Ik ben vercshillende markten, warenhuizen en naaiwinkels afgeweest en heb een stuk of 7 verschillende wieltjes gevonden. Sommige heb ik gemodificeerd door er tandjes tussenuit te halen. Zo werkt het:

Je tekent een lijn op de achterkant waar de klinknagels moete komen. Leg daar een liniaal langs en rolt met het wieltje langs de liniaal. Litho omdraaien en zie, je hebt een prachtig rijtje met nageltjes. Wil je een wat dikkere nagel dan leg je een paar velletjes krantenpapier onder de litho. Als ze wat kleiner moeten zijn dan leg je de litho op MDF of op een stuk glas. Moeten het blindklinknagels worden dan rol je ze er in, draai je de litho om en tik je ze weg met een onbeschadigde hamer.

Ik heb een proefplaatje gemaakt met nummers die corresponderen met de wieltjes.

2_2.jpg

2_3.jpg

Als alle klinknagels in het panel zitten en het is precies op maat dan komt de grote truc. Het materiaal is vanzichzelf erg stijf en moeilijk te buigen, zeker daar waar je om iets heen moet. Bovendien, als je het zo gebruikt, ziet het er uit alsof de kist vers bij Douglas vandaan komt en dat is voor mij niet de bedoeling.

Om het beoogde effect te krijgen en de litho makkelijk werkbaar te maken verhit ik het met een butagasbrander. Als je dat goed doet wordt het materiaal zo dood als een pier en lijkt het een beetje op lood qua buigbaarheid en rekbaarheid. Aluminium heeft 1 nadeel bij verhitten het geeft niet aan wanneer het gaat smelten. Maak je het te heet dan stort het zomaar in en heb je een hoopje narigheid op de werkbank. Bij mijn platen zit die siliconen caoting op de achterkant. Die is blauw en bijverhitting wordt die bruinen gaat schilferen. Dan is het materiaal opo de goede temperatuur en moet het meteen uit de vlam. Ik heb ergens gelezen dat je datzelfde ook met zeep kunt doen. Achterkant insmeren met zeep en als de zeep zwart wordt is de temperatuur goed.

Door het met je vingers een beetje te rekken en te buigen kun je de litho nu prachtig op de romp passen. Ik mishandel het nog een beetje voor het oudersomseffect en daarna plak ik een aantal stukken tegelijk met Bisontix op de romp. De panels overlappen elkaar van voor naar achter en van boven naar beneden. Dat doe ik dus ook.

6_6.jpg

mallen maken

6_7.jpg

verse litho

6_8.jpg

verhit en met klinknagels

6_14.jpg

opgeplakt

6_17.jpg

raampartij

Mooi, gedetailleerde uitleg. Dank daarvoor! Ik ben benieuwd naar de rest.

Ik heb net de draad gelezen en het lijkt me wellicht leuk om ook te komen. Nou ben ik 2 keer naar de modelbouwdagen in het aviodrome geweest en dat is me niet goed bevallen. Daar stond niet echt iets waar ik van onder de indruk was.

Ook moet je van de dc-3 nog niet al te veel voorstellen. Het zijn voorlopig alleen nog maar losse onderdelen die pas op het laatste moment in elkaar geklust worden en veel is half af.

Maar een dagje Oss is misschien niet zo gek. Ik kan dan in ieder geval bekijken wat hier in Nederland allemaal gemaakt wordt. Zet me voorlopig
maar op de lijst van geinteresseerden.

Bart.

8O Wow Bart, ziet er gaaf uit.

Zelf heb ik nu een Taylorcraft T-Cart, het linkje:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=469034#post4930830

De kist staat volgens de FAA (de Amerikaanse burgerluchtvaart-dienst) aan de grond als een museumstuk.

Dat vliegtuig van me gaat overigens ook de lucht in, vervolgens zet ik 'm dan op een plek waar niemand 'm kan zien tot ik weer zin heb om te gaan vliegen...

Jij gaat 'm op een plek zetten waar iedereen 'm kan zien, maar dan gaat ie niet de lucht in, soort omgekeerde wereld !

Ps, m'n vorderingen probeer ik te posten op het bovenstaande linkje.

hoi Bart , wat een prachtig project deze DC3 en wat een vakwerk !!

heel wijs om het model niet vliegend te maken hoor !! het risico van een crash is altijd aanwezig , en dat zou in dit geval een ramp wezen .

ik heb je site aandachtig bekeken , en petje af hoor !! wat een knap staaltje werk !!

nu is het voor ons wachten op de nieuwe ontwikkelingen en vooral weer nieuwe foto`s :wink:

ik ben iniedergeval zeeeeeeeeeer benieuwd .

Hallo heren,

na een tijdje niets gedaan te hebben is mijn site www.propellor.tv weer geupdate. De DC-3 vordert gestaag en het is bijna tijd om de kop erop te zetten. Hoop dat binnenkort te doen.

Even een voorproefje.

Weet iemend overigens of er dit jaar een scalemeeting komt ergens? Heb helaas die in Oss gemist.

Groeten,

Bart Nopper.

P1010803.jpg

P1010118-filtered.jpg

P1010790.jpg

P1010807.jpg

................................................................................................... (stil van verbazing)

Jammer dat je er op Oss niet bij bent geweest, we hadden graag je DC-3 in de zon zien schitteren.

Wat een ongelooflijk mooi werk en gedetaileerd 8O

:worship:

Wat je zegt Berto, jammer dat deze kist nooit het luchtruim zal zien.

Back