vervolg materialen en technieken.
De litho platen die ik heb zijn aan één kant blank alu en aan de andere kant zit de afbeelding die gedrukt werd. Daar zit een soort coating op de me al een paar keer goed vern..kt heeft. Ik denk dat daar siliconen in zitten en dat plakt niet best kan ik melden.
Daarom schuur ik de te plakken delen met 40 of 60 schuurpapier. Ik gebruik dikke CA voor de kleine delen en Bisontix voor de huidbeplating.
Daar zal ik wat meer over vertellen. Om de huid zo bobbelig en gebutst te krijgen zoals ik in de vorige post schreef, doe ik het op deze manier.
Ik heb eerst de hele romp en de neus volgetekend met alle panels zoals die op de echte kist ook zitten.
Daarvoor heb ik honderden foto's van het net afgehaald en ben ik een keer met digitale camera en laptop naar het Aviodrome gegaan en heb daar iets van 500 foto's gemaakt van 3verschillende dc-3's die daar staan. Ik heb maten genomen van afstanden tussen spanten, ramen, deuropening, etc. Mijn schaal is 1:8 dus da's makkelijk delen. Verder heb ik 3 view tekeningen bij Bob's Aircraft Documentation gekocht waar ook alle panels etc. opstaan. Ik heb gemerkt dat je nooit genoeg referentiemateriaal kunt hebben. Godzijdank is er het internet. Ik heb veel aan
www.airliners.net gehad. Daar staan 4.000 foto's op van DC-3's!!
Dat uittekenen op de neus en romp was overigens geen pretje. Alles is rond aan dit vliegtuig en scheef gaan is zo gebeurd. Op een gegeven moment kwam ik volkomen verkeerd uit en heb ik de hele zooi weer uitgegumd. Ik heb het geprobeerd met meten en dan een tapje plakken langs de meetpunten, op het timmermansoog tekenen. Het hielp allemaal niet.
Toen zag ik in een Karwei krantje een aanbieding voor een Black en Decker laserwaterpas voor 24 euro en dat was het ei van columbus. Ik heb een lange lat genomen (de romp is ca. 2m20 zonder neus!) en daarop een schaalverdeling gemaakt met de afstanden tussen de spanten. Daarop heb ik een blokje gemaakt met daarop de waterpas gemonteerd dat ik vast kon zetten met een lijmtang. De romp heb ik waterpas op een verhuizershondje gezet en het spel kon beginnen. Met de waterpas op de schaalverdeling scheen de laser op ongeveer 1/3 van de omtrek van de romp. ik zette puntjes op de laserstreep, draaide de romp op het hondje 1/3e slagg, tekende af, 1/3e slag en voila, een keurige cirkel om de romp heen. Blokje met waterpas naar de volgende streep. Ik was in een uur klaar en daarvoor had ik al zeker 5 a 6 avonden zitten *&^&^*@$%^!!
Foto's kan ik nu niet laten zien. Doe ik nog een keer!.
Om de panels te maken, maak ik een mal van papier. Daarop zet ik alle info over waar de klinknagels zitten. Ik knip met een gewone schaar de mal na en schuur de achterkant voor hechting. Dan gebruik ik een aantal verschillende voorwerpen om de klinknagels te maken. Het meest gebruik ik een patroonwieltje. Onze moeders cq. vrouwen gebruiken dat om uit de Burda of Knip o.i.d. een naaipatroon te halen. Deze dingen zijn perfect voor een mooi klinknagelpatroonthe in een stuk litho. Ik ben vercshillende markten, warenhuizen en naaiwinkels afgeweest en heb een stuk of 7 verschillende wieltjes gevonden. Sommige heb ik gemodificeerd door er tandjes tussenuit te halen. Zo werkt het:
Je tekent een lijn op de achterkant waar de klinknagels moete komen. Leg daar een liniaal langs en rolt met het wieltje langs de liniaal. Litho omdraaien en zie, je hebt een prachtig rijtje met nageltjes. Wil je een wat dikkere nagel dan leg je een paar velletjes krantenpapier onder de litho. Als ze wat kleiner moeten zijn dan leg je de litho op MDF of op een stuk glas. Moeten het blindklinknagels worden dan rol je ze er in, draai je de litho om en tik je ze weg met een onbeschadigde hamer.
Ik heb een proefplaatje gemaakt met nummers die corresponderen met de wieltjes.