de 1025 van Schambeck

De kist waar ik op doel was een slankere uitgave van jouw "standaard" Twister
Gesneuveld is die op een wedstrijd in Ansbach meen ik .......

De eerste Twister waarmee ik europees kampioen werd was nagenoeg hetzelfde alleen 3.25 meter spanwijdte. Het jaar daarna ben ik naar deze kist gegaan die duidelijk veel beter was. In 2002 heb ik nog een andere versie gemaakt met 2 delige vleugel die 1600 gram woog maar die was duidelijk minder.
Ansbach ben ik naar mijn weten nooit geweest.

dan was het toch deze van 3500 mm spw. Maar als daar inderdaad ook MH 32 op zat dan zijn er tegenwoordig, inderdaad, betere opties.
Dat kreng, ik bedoel die slankere Twister ben ik nog altijd niet vergeten, omdat ik door "jullie" eens een NK misgelopen ben op één puntje :(

Ik sluit me aan bij Adrie.
En omdat de geschikte types voor de 5:1 ME bij Reisenauer uitverkocht zijn, hier vind je ze in China voor een aanbiedingsprijs (nog 9 dagen!) met free shipping (wij kochten er hier al een stuk of 6):
.

Is er ook nog een goedkoper alternatief voor de wat dure Reisenauer 5:1 ME vertraging?
Of is plus minus € 100 incl verzendkosten de standaard?

Is er ook nog een goedkoper alternatief voor de wat dure Reisenauer 5:1 ME vertraging?

Iets goedkoper zijn de Kontronik vertragingen, maar die zijn wel twee keer zo zwaar. Hacker en Maxon vertragingen zijn duurder.
We hebben Palo Lishak wel eens gevraagd of de vertraging op de Red Fox los te leveren was. Hij bood ons de complete aandrijving aan voor de speciale prijs van 95 Euro; zonder motor zou er hooguit 5 Euro afgaan omdat er een goedkoop HK-motortje aan hangt. Wij zagen ervanaf, mede omdat de Red Fox een andere asdiameter heeft en je spinners niet met die voor de ME kunt uitwisselen. Daarnaast maakt de Red Fox erg veel herrie.
MPJet maakt goedkope vertragingen, deze zijn wel robuust, maar wegen ook twee keer zoveel als een ME.

Ik was overigens nog optimistisch met de 115 Euro die ik eerder noemde. Tenshock (aktieprijs)+ME+Flansch+Ritzel komen op ca 128 Euro (excl. verzendkosten).

Genoemde flansch is de juiste.
Ritzel moet deze zijn:
http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2069
want asdiameter is 3mm en niet 3,17mm.

Als je nog niets hebt van Reisenauer dan is het verstandig om 2ml vet mee te bestellen, en ook is de sleutel onontbeerlijk voor de demontage/montage. Als je niet de beschikking hebt over Loctite 648, dan is het kiezen van de ME inclusief assorter een optie want dan heb je de assorterdoos voor niets erbij.
Ook handig zijn de spanten voor diverse diameter rompen. Voor die 3 Euro loont zelf maken niet.

OK Bedankt. Volgens de opgave bij Ali express zijn de gaten 15 mm. Ook zitten er 4 in. Bij de flens staat 16mm. Dat gaat zo wel passen? of simpel een beetje opruimen als het niet past?

OK Bedankt. Volgens de opgave bij Ali express zijn de gaten 15 mm. Ook zitten er 4 in. Bij de flens staat 16mm. Dat gaat zo wel passen? of simpel een beetje opruimen als het niet past?

Het klopt dat daar verschil tussen zit. Per zijde 0,5 mm naar binnen opruimen (voor de kop van schroef is ruimte genoeg). Reisenauer adviseert dit zelf; ik heb ze gvraagd of ze een flansch met 15mm konden leveren en dat kunnen ze niet.

En welke vaart regelaar past hier het beste bij? Ik heb de 4400 kV met 5:1 vertraging

Tja, hier lopen de meningen nogal uiteen. Sommigen zweren bij YGE, anderen bij de YEP-kloon daarvan (en nee, graag geen discussie of die nou wel of niet uit dezelfde fabriek komen).
Ook is het een keuze of de regelaar 40A of 60A moet zijn.
Op pagina 11 van het lipo-draadje vind je wat testgegevens van mij met de Tenshock met ME (ik heb de 4100 kV versie; had liever de 4400 kV versie gehad maar die had Reisenauer niet meer op voorraad); met de genoemde props zal de 4400-versie iets betere prestaties geven. Zoals je kunt zien haalde ik met SLS850 ca 240 meter in 30 seconden bij een amperage van 27. Dat is weinig. Om ook bij veel wind hoog en ver te kunnen komen moet de stijgsnelheid groter worden (het motortje kan dat aan) en amperage zal dan boven de 30 komen, maar lang niet aan de 40.
Ik gebruik zelf uitsluitend Hi-Model regelaars. De Cool 33A (helaas niet meer leverbaar) en de Fly Pro 40A:
http://www.himodel.com/electric/FLY...Brushless_Speed_Control_Type_FLY-40A-PRO.html (is gelijk aan Jeti Advance).
Met deze regelaars heb ik nog nooit ook maar enig probleem ondervonden. Belangrijk is dat de BEC minstens 4A geeft.
En om het verhaal dan nog even helemaal compleet te maken: ik gebruik de 33A regelaars (met 5V BEC) in de modellen waarin MKS6100 servo´s zitten. Deze zijn nl. erg gevoelig voor te hoog voltage.

Prop? 12 x 6 Freudenthaler of iets anders.

Ik gebruikte een Graupner 13x7. Een erg goede prop is ook de Aeronaut 14x7 Classic, maar die is moeilijk te krijgen (Schweighofer heeft hem). Gezien bovenstaande (4400 kV t.o.v. 4100 kV) lijkt me 13x7 een goede eerste keuze. Je zult toch een assortimentje props moeten aanleggen. Kwestie van uitproberen. Jammer genoeg zitten de Viper motoren niet in Ecalc.
Freudentaler is natuurlijk mooi, maar Aeronaut en Graupner zijn goed genoeg voor F5J en een stuk vriendelijker voor de portemonnee. Ik gebruik trouwens ook diverse CFK-types van HK (maar die zijn niet allemaal goed, ook dat is een kwestie van uitproberen).

Back