..................onze Jan...........
Sinds wanneer is het
onze Jan?
Kijk, ik zal zo langzamerhand wel tot het meubilair worden gerekend van de MBF-Berg, maar dat betekent niet, dat ik opeens algemeen eigendom ben geworden van de hier aanwezigen. Een soort publieke Jan dus. Misschien wel een Jan-met-de-korte-achternaam. Nou, daar pas ik voor.
Nu was het overigens vaak wel prettig geweest als mijn achternaam wat korter was geweest. Zo bijvoorbeeld in de 6e klas van de lagere school bij meester Buikema, het 'hoofd der school'. We kregen allemaal een brief mee naar huis. Waarvoor weet ik niet meer, maar dat zal wel voor een ouderavond zijn geweest. De brief zat in een lege envelop , dus het was uitermate grappig om deze van een afzender te voorzien. Nu was er één lummel, die dat niet ongemerkt deed. Volgens mij was dat Konijnenburg, die uiteraard door ons 'Knijn' werd genoemd. Vervolgens moesten we allemaal de brief op tafel leggen en uiteraard prijkte ook op de mijne "afzender meester Buikepik", want dat was zijn bijnaam. Vervolgens moesten alle booswichten na schooltijd als straf allemaal 200 keer de eigen naam schrijven. Uiteraard was Knijn daarbij ook het haasje met z'n lange achternaam, maar Theo Heeres was zó klaar. Niet eerlijk dus!
Dit doet me er aan denken, dat wij onze leraren altijd bijnamen gaven. Zo werd mijnheer ten Hoeve altijd 'Kalf' genoemd omdat-ie van die uitpuilende ogen had. Niet beter wetend heeft onze buurvrouw het dus op een ouderavond over mijnheer Kalf, terwijl ze bij de directeur zit. Dat heeft mijn buurjongen geweten!
Zelf werd ik trouwens door mijn leerlingen ook vereerd met illustere bijnamen. In Zwolle was dat 'Mickey' en in Maasland 'Kikker'. Deze laatste vanwege mijn befaamde bordtekeningen in klas 1 over de metamorfose van donderkopje tot volwassen dier, waarbij slechts een klein beetje fantasie nodig was. De flauweriken vonden, dat het laatste plaatje op van alles leek, behalve een kikker. Vervolgens mocht een vrijwilliger het zelf komen voordoen, wat gelukkig ook geen overtuigend succes werd. Een nieuwe bijnaam was echter geboren en die heb ik met enige trots heel wat jaren gedragen.