De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tis gewoon een takke herrie zat vorig weekend nogal te relaxen bij een redelijke grote motorcross wedstrijd . De luidste die daar voorbij knetterde zat iets boven de 100dB bij de 2e manche was het ineens onder de 90dB. dat knopje hier staat op zo'n 50 meter van de speakers boven de 100dB.

Ach ik weet dat dit kan gebeuren tis alleen weer zo jammer dat de dopjes die nu in de oortjes zitten ipv 22dB demping voor muziek en zo nu exemplaren zijn van 36dB jammer dat deze dopjes de hoge tonen net iets te veel dempen.

Oh ja zijn wel doppen met tube aansluiting of te wel communicatie met de collega's we hoeven niet naar elkaar te schreeuwen. Het gaat allemaal via een of andere uhf frequentie digitaal Door de space.

...Ach ik weet dat dit kan gebeuren tis alleen weer zo jammer dat de dopjes die nu in de oortjes zitten ipv 22dB demping voor muziek en zo nu exemplaren zijn van 36dB jammer dat deze dopjes de hoge tonen net iets te veel dempen.

De fabrikant van die dopjes liegt dus dat 'ie zwart ziet. Het is fysiek onmogelijk om meer dan 35 dB(a) te dempen.
Natuurlijk komt het grootste deel van het geluid via oorschelp - trommelvlies - hamer - aambeeld - stijgbeugel - ovale venster - slakke(n)huis - receptoren - zenuwen je hersenpan binnen, maar... een aanzienlijk deel van het geluid komt ook via botgeleiding richting receptoren.
Je kunt je hele hoofd wel volhangen met otoplastieken, oordopjes, Peltors en weet ik wat voor meuk; meer dan 35
dB(a) demping verkrijg je nooit. Dus die fabrikant moet z'n huiswerk beter doen of z'n commerciele team op hun falie geven; ze liegen.
De enige methode om meer demping te verkrijgen dan 35 dB(a) is je kop in een vacuümhelm steken... Dan hoor je niets meer. Wat op zich voor sommige lieden best een te prefereren optie zou zijn.

Overigens is het echt niet zo jammer dat jouw "dopjes" de hoge tonen teveel dempen; JUIST die hoge tonen zijn de pest voor je gehoor en zijn de grootste veroorzakers van Tinitus (Het fijne piepen in je oren als je terugkomt van zo'n "concert". Lees: baggerherrie.) En bij matige blootstelling gaat die piep wel over na een paar dagen, maar bij herhaaldelijke blootstelling ben je de rest van je leven met zo'n piep opgezadeld. Sommige mensen kunnen daar stapelkrankjorum van worden, tot suïcidaal aan toe. (Wat voor sommige lieden best wel een oplossing had kunnen zijn, zeker als ze een smal zwart plaksnorretje dragen, maar dat terzijde.)

hobbyist zei:
Oh ja zijn wel doppen met tube aansluiting of te wel communicatie met de collega's we hoeven niet naar elkaar te schreeuwen. Het gaat allemaal via een of andere uhf frequentie digitaal Door de space.

Oh, dat is wel prettig... Dan zijn je stembanden tenminste na zo'n "concert" nog heel.
Dit even los gezien van feit of iemand zit te wachten om jouw stemgeluid te horen.

Het is fysiek onmogelijk om meer dan 35 dB(a) te dempen.

Echwel! Alleen niet met oordopjes. Gewoon zorgen, dat je wat ouder wordt, dan komt die fysieke demping vanzelf. Ik zit rond de 40 dB als ik de hoorapparaatjes uit doe, wat zeer prettig is als Paul de Leeuw op tv is, maar wat duidelijk onvoldoende is als Burpmans in de buurt is.

Dus die fabrikant moet z'n huiswerk beter doen of....
Ik had dan beter de hele getallen reeks die op het verpakkingszakje staat in kunnen typen.
Maar tja ga maar eens het lege zakje zoeken.
Op een nieuw zakje staat SNR=36dB, H=34dB, M=34dB, L=31dB. dat is de versie zonder slang aansluiting, met slang is het een tikkeltje lager.
De fabrikant heeft toch wel zijn huiswerk gedaan.

... Het is fysiek onmogelijk om meer dan 35 dB(a) te dempen....
Niet waar.
Neem een vier duim's nagel en drijf deze met gepaste kracht in het gehoorkanaal.
Een 100% effectieve, en ook nog eens poorman's, methode.

Voor alle "spijker in kop" ,ideeën/ervaringen: neem vooral contact op met Duke Puff, hij is de ervaringsdeskundige bij uitstek.

Laatst bewerkt:
Gewoon zorgen, dat je wat ouder wordt, dan komt die fysieke demping vanzelf

Da's geen demping, da's gebrek aan waarnemingsvermogen. Het geluid komt nog net zo hard je oren binnen en richt daar nog net zoveel schade aan, mits daar nog iets over is wat beschadigd kan worden.

Is zeg maar het equivalent van een burgemeester die aan vandalismebestrijding doet door zijn politieagenten opdracht te geven zelf maar alvast preventief de boel kort en klein slaan....

Zojuist terug van vier dagen kamperen en BBQ met de scouting groep van vroeger. Geheel wifiloos en dat is best prettig soms. Gelukkig werd het stookverbod opgeheven na één avond want een vuurtje was best wenselijk, zoveel vloeibare voorraad had ik nu ook weer niet bij me. Aanhanger ben ik aan het ombouwen tot mobiele veldkeuken en slijterij. Was een beetje testen voor Noorwegen van de zomer. Tent met houtkachel was perfect, snap niet waarom de rest zo verkleumd uit hun tenten kwamen, heel raar.
image.jpeg

Iedereen hier netjes geschoren.... Ik niet in ieder geval.

Wij vonden het ook wel fijn dat je een paar dagen geen wifi had.

(leuke kampeeruitrusting) :koud:

Tent met houtkachel was perfect, snap niet waarom de rest zo verkleumd uit hun tenten kwamen, heel raar.
Ongetwijfeld watjes die niet in dienst hebben gezeten, daar was het hebben en kunnen gebruiken van een tent een luxe.
Alleen in een "slaapzak" in de sneeuw liggen, bij ons werd niet geklaagd.

Van zamac weet ik niets.

IJzer schijnt goed zijn tegen bloedarmoede, ijzervreters daarentegen juist weer voor.
Bloedarmoede is niet gezond voor een mens.
Dus......

Zo jammer weer dit.

Als je lijdt aan bloedarmoede, doe je er vaak goed aan om "ijzer" tot je te nemen. (Google 't ff verder zelf uit)
Deze "oplossing" geld echter niet m.b.t. interventies door "ijzervreters".
IJzervreters gaan prat op een geheel ander soort bloedarmoede.
IJzervreters doen hun uiterste best lekkages in de bloedbaan te realiseren, waardoor er armoede ontstaat.

Laatst bewerkt:
Ja zover was ik ook wel hoor, allemaal oud nieuws. Enige dat ik constateer is dat ijzervreters moeite hebben met nadenken, of dat een gebrek aan ijzer is of bloedarmoede is niet relevant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back