De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
volgt er vermoedelijk nog een discussie wanneer men zich vliegtuig- en/of auto-bouwer mag noemen
Heb laatst een vliegtuig gekocht, en ik moest wel één servo vernieuwen en zelf de ontvanger er in zetten....

Telt dat?

Mijn (een jaar of 10 jong) eerste "modelbouwsel" was een bootje.
Een kleine vissersboot.
Met motortje uiteraard, maar uiteraard nog zonder besturing.
Gewoon een doos met hout.
En waarschijnlijk een tekening om aan te geven wat het moest gaan worden.
Allemaal kleine hardhouten latjes, met nageltjes om op spanten te spijkeren.
Messing en zelfs (het nog maar net uitgevonden) plastic beslag.

Die latjes pasten natuurlijk voor geen "meter" netjes naast elkaar.
Dus ruim schuren en nog veeeel ruimer plamuren, maakte het bootje klaar.
Een paar likken verf in diverse kleuren, en het resultaat was net echt.

Op naar de grote vijver, niet al te ver weg, en mijn trots "resultaat" van vele weekjes werk, te water gelaten.
Wat een mooi gezicht.
Het bootje ging goed vooruit, alleen leek ze wel langzaam wat "dieper" in het water te gaan liggen.

Zelfs op die jonge leeftijd maak je een inschatting.
Gaat dat bootje de overzijde halen?
Indien nee: wat voor opties zijn er?
Hoe diep is het? Hoe koud is het? Wil ik gaan zwemmen?

Uiteindelijk (in een jeugdige flits van verstandsverheldering) ben ik toen op mijn fietsje gestapt om snel mijn werphengel te gaan halen, en daarmee toch mijn bootje (op tijd) binnen weten te hengelen.

Was ik een visser?
Vast en zeker!
Ik had toen al niets met visjesvangen, en al helemaal niets met het eten van vis(jes).
Echter; het vangen van het bootje ging prima.
Waar het bootje uiteindelijk gebleven is? Werkelijk geen idee.

Ben ik nu een botenbouwer?
Ondanks dat het veel meer werk was dan een doos uitpakken?
Echt niet!
Het bleef bij één bootje.

... Met name Salland werd genoemd, dus.....hoe zit het met jouw bouwruimte Roel? Kun je nu indoor varen of valt het mee?

Mijn huis met als belendend perceel mijn bescheiden hobbyruimte zijn gelukkig op een Bult gebouwd. Oké, geen Berg, geen BuurBerg, maar een Bult.
Voor ons volstaat dat, bescheiden als wij zijn.
Indoor varen kon ik altijd al: met de Möwe (bijbootje van de Norderney) in de afwasbak.
Maar indien je bedoelt of ik met de Titanic op straat kan varen is het antwoord nee.
Gelukkig woon ik in een dorpje met veel groen en weinig asfalt, dus het water kan hier prima wegstromen. Ook de mensen die niet op "De Bult" wonen, hebben geen wateroverlast.

In Holten en Rijssen daarentegen stonden gisteren de straten behoorlijk blank. En met "blank" bedoel ik dat er op sommige plekken zo'n 30cm water stond.
En niet dat er veel autochtone Holtenezen of Rijssenaren op straat liepen. (Dit voor het geval ene mw. Simons het in haar hersens haalt om de Berg te gaan bezoeken:confused:) Maar wellicht had men daar veel profijt van dit soort "witwaspraktijken".

Een paar plaatjes "uut Holt'n": Dit is de rotonde onderaan de Holterberg. Die rotonde ligt in een kom; alle water uit de omgeving verzamelt zich daar.
13769383_1015848125200757_2987871456971510789_n.jpg

Zelfde rotonde; kijk even naar de velgen van de auto rechts...
13707590_1015848295200740_6015757577258310059_n.jpg

Onderstaande foto is een staaltje "Holtense Humor"... Zijn ze best goed in.
13738285_1742831779292644_4804284084476778540_o.jpg

Een normaal mens noemt zoiets een grasveldje, maar nee, Holten niet hoor!

Zelfde rotonde; kijk even naar de velgen van de auto rechts...
Ja...
EN?
onder de velg zie je nog band.
dus:
niet meer water dan een centimeter of 5.
Een normaal mens heeft daar niet eens genoeg aan om met een bootje te varen, voor een auto dus geen enkel probleem.
Nu zijn "die buitenlanders daar" natuurlijk niet zoveel water gewend, maar dat jij nu gaat doen alsof de auto tot aan zijn assen door het water beweegt..........
Pfff
Overdrijven is ook een kunst, die versta je dan weer wel.
Proficiat.

Geheel terzijde en tussen haakjes nog een rode pen opmerking:
Mijn huis met als belendend perceel mijn bescheiden hobbyruimte zijn gelukkig op een Bult gebouwd.

Het moet zijn "mijn huis bla bla is"

Ik was een jaar of zes toen ik bootjes wel interessant vond. Ik woonde aan een brede sloot en voor vissen had ik geen geduld. Ik kreeg een duikbootje en dat verdween . Zo leerde ik dreggen, ik vond een pistool uit de oorlog. Het tweede bootje kwam vast te zitten in het flap. Zo leerde ik hengelen, het bovendekje viel eraf en zonk. Van het onderschipje had ik lang plezier ook al zag het er wat vreemd uit. Vliegtuigjes waren veel leuker.

Midden jaren 70 eens "een plastikzak vol" handgranaten afgeleverd op het politiebureau (Beverwijk).
Gevonden in een "droge" sloot in het buitengebied van Velsen.(omgeving oud munitie-depot uit WW2).

Twee vriendjes vooruit om de dienders alavst te verwittigen.
De "zak" werd aangenomen maar er was niemand er vrolijk van werd.
(lees:een milde vorm van ontruiming)

967km in 9.15 uur, beetje matjes, slijterij min of meer weer open, eerst zwaar koffie tanken.

Als je eindigt met vliegspul ben je inderdaad geen botenbouwer geweest.

Vissen doe je alleen als het BBQ waardig is!

Als volslagen amateurs naar Noorwegen gegaan maar deze en een stuk of zes broertjes zijn op de BBQ beland al verdenk ik de lab er van wat stukjes onderweg verslonden te hebben.

image.jpeg

Als je een beetje wat met spelling hebt en fonetisch de boel uitspreekt zijn die Noren best grappig...
image.png

Ik ga ervan uit dat in Viking tijd hier een voorval heeft plaatsgevonden, een andere verklaring heb ik niet gevonden.

Maar als WIJ wat schrijven wat "te visueel" voor meneer is, dan is de wereld te klein....

.
...als jij dit stuurknuppels vind... tja...

16.JPG

En fijn dat je je kist dicht hebt gekregen, maar waarom je dat in het engels erbij moet zetten??
.

Okay het is een soort stuurwiel, nog knuppel, nog roer.... Maar zou je niet liever botenbouwer willen zijn maar lukt het steeds niet?

.
Nou,.. niet lukken... dat varen gaat juist eigenlijk vanzelf, leg `m in het water en hij drijft/vaart...de uitdaging zit voor mij in het vliegen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back