De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volledig eens, geen groen glas, dat het gras twee kontjes hoog moet zijn kan ik wel weer volgen, maar gezien de kans op passend publiek laat ik dat graag over aan de thee drinkers en dan graag drie weilanden verderop!

Correctie: bier zit in bruin glas. Groen glas wordt uitsluitend toegepast om fabriekspi(l)s in te verpakken.

Heb jij enig bewijs voor die stelling?

Ik ken genoeg uilenzeikjes die in bruin glas zitten, en het feit dat Heineken in groen glas zit is geen alomvattend bewijs dat dan uitsluitend fabriekspils in groen glas zit....

Groet, Bert

‘In sommige landen mogen bruine flesjes niet gebruikt worden voor bier’, schrijft Hubert Boxman. ‘In bijvoorbeeld Canada worden medicijnen bij de apotheker verkocht in bruine glazen flessen. Dranken moeten daarom in een andere kleur fles.’ Groen glas laat meer licht door en is daarom slechter, schrijft hij. ‘UV-straling beïnvloedt bepaalde zuren die afkomstig zijn van de bloemen van de hopplant. Daardoor ontstaat een vieze smaak, de zogenaamde “lichtsmaak”. Deze smaak wordt soms vergeleken met de geur van een stinkdier.’ Zet eens een paar weken een flesje bier in groen en bruin glas naast elkaar in het venster, suggereert Boxman. ‘Je proeft het verschil.’
Bruin glas is inderdaad beter, bevestigen brouwers. ‘Bier kan het beste zo donker mogelijk bewaard worden’, schrijft directeur Peer Swinkels van Bavaria. Maar waarom binnenlands bier in bruin glas en groen voor de export? Volgens Swinkels is het groene glas een latere ontwikkeling. ‘In Nederland gebruiken de gezamenlijke brouwers dezelfde pijpjes, zodat ze recyclebaar zijn. Bij het ontwerp van deze fles is gekozen voor bruin.’ De donkerste kleur dus. ‘In de loop der jaren is de kwaliteit van het bier zodanig verbeterd dat de brouwers ook flessen konden gaan gebruiken met een andere kleur. Bavaria en Heineken zijn daarom begonnen met het exporteren van groene flessen bier. Groen glas houdt het licht nog genoeg tegen en ziet er voor de consument iets aantrekkelijker uit’, aldus Swinkels.
Dat wordt bevestigd door het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) in Amsterdam, de brancheorganisatie van brouwers. Het CBK is de eigenaar van het ontwerp van het pijpje. ‘Het huidige pijpje stamt uit 1986, maar het eerdere ontwerp was ook al bruin’, aldus Henri Reuchlin van het CBK. Of er destijds gediscussieerd is over de kleur? Niemand kan het zich herinneren. ‘Bier zat altijd in bruin glas.’
De laatste tijd zijn er in Nederland biertjes in kleinere, groene flesjes. ‘Dat is marketing. Die kleur valt op tussen al het bruin. Het kan nu ook, want verbeteringen in logistiek maken dat het bier korter onderweg is. En bier dat gevoelig is voor licht, wordt in gesloten dozen vervoerd, aldus Reuchlin. Bijvoorbeeld die hippe biertjes in blanco fles.
Oftewel; echt bier zit in bruin glas. De smaak van in massa geproduceerd fabriekspi(l)s is al van dusdanig dubieuze aard, dat het bewaren in een groene fles er niet veel negatief effect op heeft. Of de personen die het consumeren proeven het verschil niet, dat kan natuurlijk ook.

Oftewel; echt bier zit in bruin glas. De smaak van in massa geproduceerd fabriekspi(l)s is al van dusdanig dubieuze aard, dat het bewaren in een groene fles er niet veel negatief effect op heeft. Of de personen die het consumeren proeven het verschil niet, dat kan natuurlijk ook.

Da's natuurlijk "bewijs" van het caliber van een auto is een voertuig, dus alle voertuigen zijn auto's.... Een fiets is geen voertuig want het is geen auto

Maar dan hebben ze in Canada dus bij wet geen echt bier....
En er zit ook genoeg waardeloos bier in bruin glas: ik heb hier notabene (noodgedwongen en onder protest) een koelkast vol met bavaria 0.0, en dat zit ook in een bruin glas. Ga me niet vertellen, dat bruin glas ook maar enige waarde heeft voor het vaststellen van de kwaliteit van bier....

Nee hoor, dat is een aanwijzing, en een aanwijzing is iets anders dan bewijs.

Maar daar ging het niet om....

Mijn oorspronkelijke stelling was dat het enige groen wat in de buurt van een BBQ mag komen, het groen van bierflesjes zou mogen zijn.
In die stelling heb ik GEEN ENKELE uitspraak gedaan over de kwaliteit van het bier wat zich in die flesjes zou bevinden.

Groet, Bert

Samenvatting: ...Brutus heeft alcoholvrij bier in z'n koelkast.

Verder geen relevante informatie aangetroffen.

Wat en gezeur over afwassen! Iedereen zou toch moeten weten dat bij een échte BBQ uitsluitend gebruik wordt gemaakt van wegwerp servies en bestek? Stelletje amateurs!

Bestek, servies? Ga jij even lekker met wat thee drinkers bbq'en!

Volledig eens, geen groen glas, dat het gras twee kontjes hoog moet zijn kan ik wel weer volgen, maar gezien de kans op passend publiek laat ik dat graag over aan de thee drinkers en dan graag drie weilanden verderop!

Hoe weet jij dat de thee drinkers daar hun feestje houden, al op bezoek geweest soms?

Ik merk al dat er weinig mensen hier verstand hebben van het edele bbq'en. Dat is iets meer dan alleen maar een lap vlees op het rooster mikken en het eraf halen als het bijna zwart is geworden. Tsk, tsk, moet ik naast het opruimen dan ook nog wat lesjes in het low & slow bbq'en geven, zeer geschikt voor bv spare ribs.

....nog wat lesjes in het low & slow bbq'en geven, zeer geschikt voor bv spare ribs.

De hoogte van de BBQ is voor mij niet zo kritisch, zolang ik maar bij mijn lapjes kan komen zonder te bukken en een trapje.

Slow bbq-en? Ja doei. Gang is alles.
En dan ook nog van die door gebakken/uitgedroogde schoenzolen zeker.

En spareribs?
Dat is toch zo'n low budget halffabricaat?
Van zo'n slager die het uitbenen niet heeft afgemaakt.
Moet ik doen bij mijn kanten; halverwege de verbouwing tegen de klant zeggen, U redt het verder wel hé? :bye:

Een varkenshaasje en biefstuk is de norm (doe maar geen kogelbiefstuk, deze keer)

Volgens mij wordt met dat 'low' een laag vuurtje bedoeld, vandaar dat het ook 'slow' gaat. Persoonlijk vind ik dat ook niks. Kijk, alles met een rotgang opknauwen hoeft van mij nu ook weer niet (heb ik overigens geen bezwaar tegen), maar een beetje tempo in de aanvoer van hapklare lappies wordt wel op prijs gesteld. Midden in de nacht een keer thuiskomen met een geweldige honger omdat het zo nodig van iemand 'slow' moest gaan is niet mijn idee van een leuke BBQ-ervaring. Daarnaast heb ik sowieso al wantrouwen in zo'n 'low and slow' techniek als Burpmans beweert er een deskundige in te zijn.

Tja, en spareribs vind ik ook niks. Dat zijn echt van die dingen, die heel wat lijken, maar bij de eerste keer zwaar tegenvallen. Die eerste keer heb ik al eens gehad, dus die zijn aan mij niet besteed. Gezien de leeftijd van de deelnemers verwacht ik trouwens ook een paar kunstgebitjes en je weet natuurlijk van tevoren, dat met het gekluif aan die dingen, gerelateerd aan de drank-voorkeur van menigeen er regelmatig een gebitje op tafel klettert en dat is weer niet bevorderlijk voor mij eetlust.

Dus ja, stukkies varken, stukkies koe, kip mag ook nog wel. Ter afwisseling wat speklapjes van de één of de ander en eventueel ook gehakt in de vorm van een hamburger. Wél errug zout, maar ook heel lekker is casselerrib. Tja, en als er bij de sausjes dan ook nog paté royal* wordt gemaakt ben ik helemaal tevreden.

*kan het natuurlijk ook zelf meenemen; voor de onwetenden: zakje met opschrift 'paté royal' kopen bij Albert, in een schaaltje doen, één eetlepel water en drie eetlepels mayonaise erbij, goed roeren, lekkerder dan een sausje uit een flesje en vermoedelijk ook wat ongezonder!

.
Ik vind spare-ribs kluiven eigenlijk best lekker...
En ik ben toch niet de enige blijkbaar

Porky%27s%20Suculent%20BBQ.jpg

Porky%27s%20Delicious%20bbq.jpg

Paté Royal is hier trouwens ook vaste prik bij de BBQ!
Maar vergeten jullie niet iets anders voor op de BBQ?

dsc_0093ccc.jpg

Of moet het per se in de wei gestaan hebben?
En nee, geen kant en klare zalm mootjes of dat geklooi met die metalen klemmen, maar gewoon de hele vis erop, echt zalig!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Ik merk al dat er weinig mensen hier verstand hebben van het edele bbq'en. [...] Moet ik naast het opruimen dan ook nog wat lesjes in het low & slow bbq'en geven, zeer geschikt voor bv spare ribs.

Low en slow BBQ-en...?
Edele (delen?) BBQ-en?
Heb jij er dan toevallig zo een Burp:

barbecue.jpg

Groeten, Ramses

.
Ik vind spare-ribs kluiven eigenlijk best lekker...
En ik ben toch niet de enige blijkbaar

Porky%27s%20Suculent%20BBQ.jpg

dsc_0093ccc.jpg

En nee, geen kant en klare zalm mootjes of dat geklooi met die metalen klemmen, maar gewoon de hele vis erop, echt zalig!

Groeten, Ramses

Die toiletpot BBQ zie ik niet (letterlijk & figuurlijk) zitten maar van bovenstaande krijg ik allemaal best trek, even visueel herhalen. Persoonlijk vindt ik forel ook best lekker op de BBQ. Maar zelfgemaakte spiesjes met minimaal een dag met eigemaakte marinade lust ik wel. Dat slow lijkt me ook niks, een redelijk maar vooral gestaag tempo mag er wel zijn.
Spareribs zijn favoriet bij de kids, maar zo opgediend neem ik ze graag.

Je mag wel vinden, dat die dame er uit ziet om op te vreten, maar hoe denk je dat die zo mager is gebleven? D'r zit toch geen enkel fatsoenlijk stukkie vlees aan zo'n rib!

Maar goed, als er spareribs worden ingekocht doe je je best maar, maar als er vis op de BBQ komt ga ik wel bovenwinds zitten. Dat was ik trouwens toch al van plan gezien het gezelschap, dat mogelijk een uitnodiging gaat krijgen.

...Een varkenshaasje en biefstuk is de norm (doe maar geen kogelbiefstuk, deze keer)

Kogelbiefstuk is errug slecht voor je tanden. Zit je net een lekker doorbakken lappie vlees te kanen, struikelen je tanden over een 7,62mm kogel...:( Die koperen mantel er omheen, mwahhh, dat gaat nog wel, maar het lood wat er in zit, is op den duur funest voor je gezondheid. Ga maar na: de Romeinse elite dronk zo'n 2.000 jaar geleden uit loden bekers, en die lui zijn nooit oud geworden. Wel sterk: een loden beker optillen is al geen sinecure, laat staan als er drank in zit. En die lui zopen als tempeliers (die overigens veel later pas in beeld kwamen) dus ze hebben aardig wat van die zware bekers moeten tillen tijdens een orgie.

Volgens mij wordt met dat 'low' een laag vuurtje bedoeld, vandaar dat het ook 'slow' gaat. Persoonlijk vind ik dat ook niks.
Oh:confused::confused: Jij vind "slow" niks? Wil je dan eens snel verhuizen uit de "Shit-and-slow-hoofdstad van Nederland!

Tja, en als er bij de sausjes dan ook nog paté royal* wordt gemaakt ben ik helemaal tevreden.
"Breaking News!!!! Jan is van z'n geloof gevallen. Hij schrijft over sauzen, maar het woord "Tipan-saus" wordt niet genoemd!"

Schiet toch op... Die troela in kwestie heeft veel te schone nagels om op een "echte" spare-rib te kanen. Da's gewoon zo'n plastic nep-ding. Zoals er wellicht meer nep is aan deze tante, maar dat kan ik zo even één-twee-drie niet beoordelen. Daarvoor is de fotograaf te ver weg gebleven, de lafaard.

Ramses zei:

Het zal me jeuken wat "daar" vaste prik is bij de BBQ. Als jij zo nodig prik wil drinken: laat het je smaken, maar dat geboer wil ik niet horen, begrepen?

Ramses zei:
dsc_0093ccc.jpg

Getverrrrrdrie.... De hele vis erop... Ben je wel goed bij je bolletje? Die beesten stikken de moord van de zware metalen. Bovendien: soms kijk ik wel eens in een aquarium: wat die beesten zomaar, ongegeneerd in het water poepen gooi jij zonder problemen op de BBQ?

ECHTE VIS KOMT UIT EEN BLIKJE EN ZWEMT IN TOMATENSAUS!!!
En niet op de BBQ. Punt.

"Breaking News!!!! Jan is van z'n geloof gevallen. Hij schrijft over sauzen, maar het woord "Tipan-saus" wordt niet genoemd!"

Roel, we hebben het hier over de BBQ, niet over de Wok. Da's allebei heel erg lekker, maar wel allebei heel wat anders. Hoe vaak moet ik het nog herhalen? Nou, daar gaat-ie dan maar weer een keer: bij de Wok roep je 'Tipan' tegen de Wok-Chinees als je in de Wok-rij staat te wachten en 't ie je wat onduidelijks vraagt. Je kunt ook roepen 'nummer 6'. Je uitgekozen selectie wordt dan in dat sausje afgewokt. Daarna pak je zelf nog wat gebakken banaan en één of twee stokjes saté en ga je je selectie, samen met de aanvullingen, aan je tafeltje opkanen. Dat herhaal je 3 á 4 keer per sessie.

Bij de BBQ kun je roepen wat je wil, maar dat helpt niet. Daar is het de bedoeling, dat je zelf je sausjes toevoegt. Jij zult dan vermoedelijk weer alles onder kledderen met curry, maar de echte liefhebber neemt dan paté royal, wat je - zoals ik al eerder meldde - in een zakje bij Albert koopt en zelf met één lepel water en drie lepels mayonaise mengt in een schaaltje.
Je kijkt dus eerst wat de BBQ-chef beschikbaar heeft en dat mep je op je bordje, waarbij het mij persoonlijk niet uitmaakt of dat bordje behoort bij het Ger-servies of dat het een wegwerp gevalletje is. Daarna loop je langs de sausjes-tafel en kiest je sausje naar voorkeur. Jij neemt dan de curry, ik de paté royal. Daarna ga je terug naar je zitplaats, wat een stoeltje of een kuiltje in het gras kan zijn; de mijne staat/is bovenwinds. Vervolgens begin je te bikken, waarbij je vooral niet moet vergeten om naar de BBQ-chef te roepen, dat het helemaal geweldig/toppietoppie/zeersmakelijk is. Je hebt dan namelijk kans, dat je de volgende keer weer wordt uitgenodigd.

Laatst bewerkt:
Roel, we hebben het hier over de BBQ...
Joh....

Corrien zei:
Bij de BBQ kun je roepen wat je wil, maar dat helpt niet....
(Lap niet terzake doende culinaire tekst)...
Corrien zei:
...waarbij je vooral niet moet vergeten om naar de BBQ-chef te roepen, dat het helemaal geweldig/toppietoppie/zeersmakelijk is. Je hebt dan namelijk kans, dat je de volgende keer weer wordt uitgenodigd.
:confused::confused::confused:
Ja, wat is het nou? Wel roepen of niet roepen? Wees eens duidelijk! Je lijkt wel een politicus.

Je hebt dat plaatje expres zo klein neergezet hé, kan het niet lezen, laat staan begrijpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back