De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel ik kan mij voorstellen dat "we" het pulsbreedte principe op de uitgang van de ontvangers achter ons gaan laten.
Wellicht doen "we" dat al met digitale servo's etc. (nooit in verdiept).
Maar inmiddels is het toch eigenlijk een omslachtige, minder nauwkeurige, techniek.
Het uitsturen van een digitale code ligt veel beter vast.
Blijft natuurlijk wel de vraag over de kwaliteit van de terugkoppeling van de potmeter (in geval van een servo). Dat kan natuurlijk weer met een encoder en in grote aantallen zullen die vast niet eens duurder zijn.

Hobbyist, heeft de slechtste smoes voor 1 april, wie gaat dat overtreffen?
Ja misschien dan wel de slechtste smoes, maar daar staat dan wel tegenover dat ik al weer zo'n 20 jaar over rc zenders beschik, die alles wat jij wenst aan instelmogelijkheden aan boord hebben.:D

Gangbare multiswitch systemen werken op basis van een tijd-multiplex systeem en werken met drie of vier pulsbreedtes. Laten we er als voorbeeld drie nemen: 1 - 1,5 en 2 ms. Een lengte van 1,5 ms is schakelaar uit, een lengte van 2 ms is schakelaar aan en een lengte van 1 ms is synchronisatie.

Het multiswitch zenderdeel wordt één keer per pulstrein getriggerd, waarbij er een teller de schakelaars + de sync één voor één af gaat. In het eerste bericht, dat de zender verstuurt wordt dan de stand van schakelaar 1 verstuurd, in het tweede bericht de stand van schakelaar 2, enz. tot schakelaar 8 is gepasseerd. Daarna komt de teller bij de sync, waarbij het zenderdeel automatisch een pulslengte van 1 ms genereert. De sync dient er voor om het ontvangerdeel te laten weten, dat in het eerstvolgende bericht de positie van schakelaar 1 aanwezig is.

Bij een frametijd van 20 ms duurt een totale cyclus van het multisysteem 9 x 20 = 180 ms. Dit is de maximale vertraging, die er optreedt als je een schakelfunctie bedient. Als je je er verder in wil verdiepen moet je de oude Hobby Bulletins uit 1984 opslaan. Daarin heb ik een zelfbouw multiswitch systeem gepubliceerd, dat overigens nodeloos uitgebreid was omdat ik nog niet bekend/vertrouwd was met bcd-tellers.

Dit hele systeem werkt uitsluitend als alle berichten van het zenderdeel één voor één worden verzonden en één voor één worden gedecodeerd. Het vervelende van 2,4 GHz systemen is echter, dat er onderweg aan de berichten wordt gesleuteld, waardoor ze niet meer één op één worden gedecodeerd. Dit om e.e.a. te versnellen en betrouwbaarder te maken. Van Jeti weet ik, dat je het systeem zo in kan stellen, dat er wél 1 : 1 wordt verzonden en gedecodeerd, maar dat krijgt geheid problemen met het nieuwe LBT protocol.

Uiteraard moet het tegenwoordig mogelijk zijn om een veelheid van functies via één kanaal te versturen. Zoiets in een digitale code verpakken is natuurlijk het mooist, maar het kan ook doodgewoon door pulsbreedtes te herkennen, waarmee 'His Lordship' bezig is. Hierbij moet je echter wel een 'aan' en een 'uit' commando geven met dezelfde schakelaar, maar daarvoor zijn er drukknopjes en/of terugverende schakelaars. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit doe-het-zelf systeem er uit gaat zien.

Ja misschien dan wel de slechtste smoes, maar daar staat dan wel tegenover dat ik al weer zo'n 20 jaar over rc zenders beschik, die alles wat jij wenst aan instelmogelijkheden aan boord hebben.:D

Tja, die Taranis jongens moesten eens weten, dat de MPX ProfiMC4000 al 20 jaar alles op rc gebied kan wat je je maar kunt wensen.

Laatst bewerkt:
Geloof ik geen barst van, multiswitches werken deels nog met jeti, niets anders tot nog toe.
Uiteraard moet het tegenwoordig mogelijk zijn om een veelheid van functies via één kanaal te versturen. Zoiets in een digitale code verpakken is natuurlijk het mooist, maar het kan ook doodgewoon door pulsbreedtes te herkennen, waarmee 'His Lordship' bezig is. Hierbij moet je echter wel een 'aan' en een 'uit' commando geven met dezelfde schakelaar, maar daarvoor zijn er drukknopjes en/of terugverende schakelaars. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit doe-het-zelf systeem er uit gaat zien.

Ik gebruik 4 schakelaars puls-midden-puls (8 functies) Schakelaar 1 heeft 2 moment functies, schakelaar 2 t/m 4 hebben 6 memory functies indien bediend binnen x tijd, nog eens een keer 6 functies indien langer dan x tijd.
Dat levert een 2+12 multiswitch op. Het aan signaal is ook het uit signaal. Schakelaar 1 is het snelst, schakelaar 4 met de lange tijd de langste, waarschijnlijk tussen de 500ms en de 800ms, we hopen sneller te kunnen, maar dat is testfase en zender kwaliteit afhankelijk. Simpel gezegd het is het conrad, 7 keer je stick bewegen alleen dan automatisch en aan schakelaars toegewezen. We maken dit ter vervanging van een 2 draads schakelaar in de zender 1ms of 2ms. Met een drie draad of prop kanaal is meer mogelijk en sneller maar dat wordt versie 2. Het is bedoeld dat het door elke willekeurige ringstaartmaki kan worden gemaakt in elke zender met een 2 of 3 draad schakelaar toegewezen aan een kanaal. Voor de drie draads is wat extra's nodig maar het blijft pulsen van 1ms of 2ms, de middenstand laten we in versie 1 ongebruikt. Veel goedkope zenders hebben op kanaal 5 en 6 geen volledig prop kanaal vandaar.

Als je stil ligt (machine stop) stijgt de druk in de ketel bij gebrek aan drukregeling en geeft je ""bling bling display"" aan dat de "druk" zakt omdat er geen hete stoom meer door de leiding stroomt en de temperatuur daar zakt.
Is dus niet "waardevol", maar brol.

Nonsens, Harm! Zolang er stoom in die leiding staat, is de temperatuur vast gekoppeld aan de druk. Je moet die sensor niet vlak bij je machine hangen, maar kort tegen de ketel is er niks aan de hand.

Ik zei niet voor niets: "mits goed geplaatst"....

Ik zal het 1 keer uitleggen

Heb best budget om een dure zender te kopen, maar dan nog geen multiswitch.
De FC16 ombouwen naar jeti is helaas jammer, ik was gek op de twin navy stick, curve ook beperkt.
De FC16 naar Frsky kan, multiswitch ook mits je iets flashed naar de ontvanger, hoelang blijft dat mogelijk?

Ik wil een zender waarbij ik mogelijkheden en ruimte heb voor lange tijd, betaalbare ontvangers en dan zelf een "flintstone" / "ringstaartmaki" multiswitch.
De frsky x9e komt heel ver, alleen je kan TREA-shit niet van kanaal 1t/m4 afhalen zodat ik een eigen draaiknop of navy twin niet kan maken.
En helemaal omdat alles optisch is ipv potmeters. En helemaal erg de ontvanger heeft maar 6 uitgangen en een s-bus, wil je meer moet je dingen bij kopen.
Voordeel is dat ik er een spectrum module in kan zetten en al mijn oude ontvangers kan gebruiken, helaas zit op kanaal 4 bij al mijn boten een 4 kanaal switch.
En ja die krijg je niet van een stick af en op een schakelaar gezet, althans in openTX niet, wat mooie software is maar niet gelijk aan de geleverde zender.

En ik moet wel een systeem kiezen waar ik het minste risico loop dat ik over 10 jaar niks meer kan krijgen of wat niet meer werkt.

Nog een voorbeeld heb een zeilboot met op kanaal 1 en 2 de zeilen, graag heb ik dat op een schuif....... en dat kan dus niet.

Een dure zender met Jan zijn idee van stekkertjes wisselen zou al helpen, maar dat snapt de software dan weer niet.

Duidelijk.

Dus als je 10 functies, willekeurig, over één kanaal aan en uit wilt schakelen (zonder dat "ingewikkelde" systeem, dien je te kunnen beschikken over 1024 betrouwbare schakelpunten.
De theorie zegt dat dat moet kunnen (soms veel beter zelfs) maar dat gaat in de praktijk niet lukken. Niet in pulsbreedte techniek.
256 (8 functies) wellicht, kwestie van uitproberen.

En anders over twee kanalen.
Dan is de resolutie voor 10 functies (over twee kanalen) slechts 32 "stapjes". Dat is zeker goed te doen.

Ik gebruik 4 schakelaars puls-midden-puls (8 functies) Schakelaar 1 heeft 2 moment functies, schakelaar 2 t/m 4 hebben 6 memory functies indien bediend binnen x tijd, nog eens een keer 6 functies indien langer dan x tijd.
Dat levert een 2+12 multiswitch op. Het aan signaal is ook het uit signaal.

Via hoeveel kanalen moet dat lopen? Want vier schakelaartjes zijn natuurlijk gewoon samen een 4-bits getal, dus acht verschillende waardes, die je uit kunt smeren over een pulstijd varierend van 1 tot 2 ms. Lijkt me simpel om daar per ontvangerkanaal een processortje achter te hangen wat vier relaisjes aanstuurd.
Heb je in principe een responstijd gelijk aan de herhalingstijd van de pulstrein.
Kun je dus die 14 functies over 4 kanalen uitspreiden.

Maar mischien denk ik wel te simpel?

Komt allemaal wel in een ander draadje, alles al maanden uitgezocht.

Ja het kan beter als je bv de Sbus kan uitlezen, maar dan is het ringstaart gehalte al weer anders.
De pulstrein is snel genoeg, de vertaling naar een kanaal op een ontvanger duurt al heel veel langer.
Via een kanaal uitlezen geeft het risico een pakketje info te missen dat is onhandig.

De flintstone versie gaat uit van 2 arduino's à 5 euri, 4 schakelaars en relais of mosfets aan de ontvanger kant, 30 euri klaar.
Het contact met de zender is een optocoupler of bij drie draden 2 optocouplers.

Als je zender en merk specifiek werkt en een volledig prop kanaal aanstuurt dan kan er heel veel meer maar is dan niet voor iedereen geschikt.

De bedoeling is de flintstone versie incl. handleiding en software ter beschikking te stellen aan iedereen.
Hopelijk borduurt men dan zelf verder en ontstaan er betere versies.

Mijn punt is dat het simpel en goedkoop moet kunnen en universeel, wie kan solderen moet dit kunnen, het moeilijker maken is niet nodig. Hiermee zou elke botenbouwer een zender in de goedkope range 5 of 6 kanalen kunnen uitbreiden zonder kennis van zaken en daar zullen best wat mensen blij mee zijn.

Kunnen we nu weer on topic veder gaan.
Wanneer was de BBQ 2 april?

Jij komt toch niet, waarom wil je het dan weten. Terugkrabbelen van het terugkrabbelen, pffff vermoeiend zeg. Het is vrijdag 1 april.

En sorry, alle middelen zijn bezet/bewoond, wordt dus tentje of Landrover, als die geen betere smoes heeft.

...
En sorry, alle middelen zijn bezet/bewoond, wordt dus tentje of Landrover, als die geen betere smoes heeft.

Je bedoeld dat dat dode schaap nu permanent bewoond wordt?
Daar durf je met goed fatsoen nog niet een paar vluchtelingen een enkel noodnachtje in te laten doorbrengen.

Ik slaap wel in (of achter) de Laro. Onder desnoods.
Kwaliteit van leven staat nu eenmaal op nummer één.

Je bedoeld dat dat dode schaap nu permanent bewoond wordt?
Daar durf je met goed fatsoen nog niet een paar vluchtelingen een enkel noodnachtje in te laten doorbrengen.

Ik slaap wel in (of achter) de Laro. Onder desnoods.
Kwaliteit van leven staat nu eenmaal op nummer één.

Heb je geen smoes? Teleurstellend!

Zeg, Duke Puf.
Nu we het toch hebben over een avond vol vertier en amusement;
Hoe staat het met de cursus; "hoe ga ik om met een doedelzak"?

Heb je geen smoes? Teleurstellend!
Smoes? Wie heeft heeft er nu zo iets nodig?

Ik kom gewoon op 1 april naar Eck en Wiel.
En als de lokale doedelzakspeler blijkt te zijn gevlogen, trek ik op de weg terug naar Hell ergens een kroketje uit de muur en alles gaat weer verder zoals het was.

Zeg, Duke Puf.
Nu we het toch hebben over een avond vol vertier en amusement;
Hoe staat het met de cursus; "hoe ga ik om met een doedelzak"?

image.jpeg

Smoes? Wie heeft heeft er nu zo iets nodig?

Ik kom gewoon op 1 april naar Eck en Wiel.
En als de lokale doedelzakspeler blijkt te zijn gevlogen, trek ik op de weg terug naar Hell ergens een kroketje uit de muur en alles gaat weer verder zoals het was.

Als jij z'n bleeeeerkont meeneemt hebben we genoeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back