De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens de digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren:

1001. Een ijzervreter,

d.i. een onvervaard, onverschrokken krijgsman, een vechtersbaas; ook: een norsch mensch, mnl. iserbitere2
2)
, Zuid-Beveland: izebiter, netig mensch3); hd. Eisenbeisser en Eisenfresser, een snoever (eng. fire-eater), eig. iemand, die zich vermeet ijzer te kunnen bijten, zooals blijkt uit een 13de-eeuwsch mhd. geschrift, waar we lezen:

ich bizze wol durch einen stein,
ich bin so muotes raeze,
hey waz ich isens fraeze4).

2) Thans beteekent dit in Vlaanderen een gierigaard, een kribbebijter (Schuermans, 203 a; 293 b), doch te Gent een nijdigaard, ijzervreter (Schuerm. Bijv. 134 b; Ndl. Wdb. VI, 1437).
3) Nieuw Nederl. Taalmagazijn II, 224.
4) Borchardt, no. 287 en Grimm III, 365. In het Fransch heet zoo iemand un avaleur de charrettes ferrées.

Opmerkelijk: er wordt niet vermeld, dat langdurig nadenken ook tot de karaktereigenschappen behoort.....

Leuk hoor, al die taalkundige haarkloverijen.
Gaat die norse, gierige krijgsman echt niet over halen tot het organiseren van een MBFBV.

Maar er is vandaag ook goed nieuws.
De licentiecommissie van de KNVB wil FC Twente voor het financiële wanbeleid straffen met degradatie naar de Jupiler League.
(bron: http://www.nu.nl/voetbal/4263615/knvb-straft-fc-twente-met-degradatie-jupiler-league.html)
Niet dat ik iets tegen fc-Twente (of met voetbal) heb maar zelfs het voetbalgebeuren ziet Jupiler als een degradatie.

Toch fijn om te kunnen constateren dat onze opvatting m.b.t. Jupiler breed maatschappelijk wordt gedragen.

Drie maal J in één posting voluit geschreven en ook nog één keer in een verwijzing :mad:. Getver! Zeker een zware dag gehad?

Wees overigens maar gerust, your Puffness. Er is hier op de Berg wel eens iemand geweest, die een voetbalcompetitie wilde opstarten, maar om één of andere reden is dat nooit wat geworden.

soccer-field-on-side-of-hill.jpg

Drie maal J in één posting voluit geschreven en ook nog één keer in een verwijzing :mad:. Getver! Zeker een zware dag gehad?

Wees overigens maar gerust, your Puffness. Er is hier op de Berg wel eens iemand geweest, die een voetbalcompetitie wilde opstarten, maar om één of andere reden is dat nooit wat geworden.

soccer-field-on-side-of-hill.jpg
Vind je het gek met al dat onkruid?
En Puff mag dan een lijntrekker zijn, maar dit is toch niet echt zijn ding hoor.

Dus volgens jouw ben ik van het pad af en zou iets nieuws moeten zien.... Nou dat zal dan weer een visueel spektakel worden... Ben benieuwd.

Dus volgens jouw ben ik van het pad af en zou iets nieuws moeten zien.... Nou dat zal dan weer een visueel spektakel worden... Ben benieuwd.

Ik kan, wil, en zal mijn uiterste best doen om je te helpen. :p

Laatst bewerkt:
Klopt.

Niet steeds van die onbedachte veranderingen. Niet elke keer weer wat anders.
Gewoon weten waar je aan toe bent.
Dat geeft toch rust?
Ik ben die rots in de branding waarop je kunt vertrouwen.

Wat zou je er van denken als we in juli eens een MBFHBBBQ gaan houden?
Niks geen: wil niet, kan niet of het lukt me niet er over te denken".
Als jij het wil gaan we het gewoon regelen!

Mag ik een teiltje............(dank)

De ondertiteling valt weer weg, de HB?? "Hoog Bejaard"??.... graag even de J&J modus graag.

Maar goed ben altijd in voor een BBQ weekend 11-12 juni of 2-3 juli zou kunnen, in de Hell? hier kan ook.
Zelf heb ik nog een DHDGOTMBBQ te organiseren.... in J&J: De Hele Dag Groot Onderhoud Tent Met BBQ, maar dat kan ook in september.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back