De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bagger, His Puffness is naar Noorwegen, niet naar Het Wilde Westen.

Zo'n ding (derrick?) op de achtergrond noemt-ie nu een boretårn, vooropgesteld dat-ie na al die lampolie nog een woord uit kan brengen. Zoiets noemen ze trouwens met recht 'in de olie zijn'.

Ja, wel een leuke omgeving zo te zien... Bevalt dat volksdansen in zo'n jute zak een beetje?
Ik kan me voorstellen dat dat op den duur een beetje gaat jeuken.
Als dat maar niet aan een bepaald deel van je anatomie gaat jeuken, anders krijg je daar weer problemen mee.

image.jpeg
Veel te druk met prehistorisch voedsel, ook met prehistorisch bestek...

En daar heb ik niet lang over nagedacht.....

Ja, en hij zal vast geen uierzalf bij zich hebben.
Tip : goed hard krabben en dan insmeren met lampenolie. Of heb je die al opgebruikt ?

Ik weet het Roel, ik typte het even snel en de gedachte dat hij aan een fles lampenolie zit te lurken, zette mij aan tot een iets cryptisch taalgebruik.
Jullie vullen zeker granaathulzen met drank, dan zal ik zeggen : heb je die al opgeschoten ?

Helikopters hebben wieken, anders vliegen ze niet.
Gewoon jip en janneke taal. Bootjes schijnen volgens sommige deskundigen propellers te hebben.
Ach, er zijn ergere dingen, je cylinderwand zal maar gaan bladderen bijvoorbeeld. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.

Ai....ai.... Snel ff gecheckt maar geen rollator als verstekeling gevonden, pfffffffff

En dan omgekeerd losgeld vragen zeker, als we niet betalen brengen ze 'm terug. Geef ze 24 uur en dan zijn ze het wel zat.

Ik weet het Roel, ik typte het even snel en de gedachte dat hij aan een fles lampenolie zit te lurken, zette mij aan tot een iets cryptisch taalgebruik.
Jullie vullen zeker granaathulzen met drank, dan zal ik zeggen : heb je die al opgeschoten ?

Tja, de woorden "even" en "snel" zijn de grootste veroorzakers van ongelukken, dat zie je nu wel weer.

En nee, granaathulzen worden niet met drank gevuld. Dan zou je de gemiddelde artillerist steeds met zo'n 155mm huls zien sjouwen. Geen gezicht. Bovendien zou dat discriminatie in de hand werken, want het zwaarste kaliber waarmee bij ons (de Infanterie) wordt geschoten is 35mm. (Op de CV-90)
Vroeger hadden we nog de 106mm TLV, maar aan die hulzen had je geen fluit als het om het vervoeren van drank ging: die hadden gaatjes in de zijkant. Wel honderden.
04.JPG

En heel vroeger, toen ik nog tankcommandant was op de AMX-13, (zie bovenstaande foto uit het NMM) dacht mijn schutter inventief te zijn door 5 flessen sterke drank over de grens te smokkelen in de schietbuis van het kanon. Helaas voor hem opende een ijverige douaneman-in-opleiding het sluitstuk open en kleng-kleng-kleng-kleng-kloink kwamen de 5 flessen eruit. De laatste klonk anders; was waarschijnlijk een goedkope Whiskey/Whisky. (Doorhalen wat niet van toepassing is) Kapot op de koepelbodem en de vloeistof verspreidde zich onder de vloerplaten tussen de torsiestaven. M'n tank rook nog weken naar drank. Wat de stemming tijdens oefeningen er niet beter op maakte. Een gevleugelde uitspraak binnen het peloton werd dan ook: "Jij hebt zeker te lang tussen de torsiestaven van de A-23 (mijn tankje) gelegen..." als er iemand weer eens bezopen was in de weekendbreak.

Gelukkig bestond de vloer van de AMX-13 uit Frans pantserstaal (in principe dus vrij dun) wat niet voorzien was van enige vorm van finesse zoals nikkel of chroom. Van "bladderen" kon dus nooit sprake zijn. Hooguit van roesten, behalve bij mijn tank natuurlijk, dankzij de intensieve behandeling die hierboven is beschreven.
Dus "poppen aan het dansen" was bij mijn tankje onmogelijk.
Bovendien is er in een AMX-13 sowieso geen ruimte om te dansen, hoe klein je poppen ook zijn.
En na een week oefening heb je al helemaal geen zin meer om te dansen; je gehele bewegingsapparaat heeft het weekend nodig om te revalideren van het gerammel, gestoot, de trillingen en ander ongemak in zo'n gebakje. Franse auto's hebben een comfortabele vering; Franse tanks compenseren dat in ruime mate.
Tot zover een stukkie jeugdsentiment uit 1978.

Over tot de orde van de dag: WAAR IS JAN, WIE WIL DAT WETEN en vooral WILLEN WIJ DAT OOK WETEN?
(te verwachten antwoorden, in absoluut willekeurige volgorde)
1 Ech(t) nie(t)
2 Ben je helemaal van Lotje getikt?
3 Is Jan weg dan?
4 Al in het schuurtje gekeken?
5 Zal wel ergens low &slow aan het passagieren zijn.
6 Klik op zijn forumnaam en kijk naar zijn geschiedenis.

Ach, misschien valt het mee en zit ie vast in een berenklem. Ik ga nu ook niet meer vliegen naar die aanleunberg. Net m`n wieken schoongemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back