De BMC "Oldtimer Fly-in (24-04-2010)

Hoi

:oops: Tja, wat moet ik nou zeggen. "het was nog vroeg" kan ik ook al niet als excuus gebruiken ;)

Grtz,
Menno

hier ook alvast n fototje van mn hegi burda piper de charter is in aanbouw ben ik net pas mee begonnen maar we hebben nog even tijd

mvgr johan snijders

Hoi Michiel,

je bent van harte welkom, ik heb het lijstje inmiddels aangepast.

Deelnemerslijst:
1. Ronald Haan / Curare / kanaal 74
2. Ronald Haan / Puma II / kanaal 74
3. Menno Witte / Svenson Baronett / Kanaal 73
4. Menno Witte / Aviatik / Kanaal 73
5. Jaap Rutten / Pilot Das Box Fly 20 / Kanaal 72
6. Boy Thijssen / Fokker DR-1 / Kanaal 68
7. Hennie Mellema / Svenson Wayfarer / Kanaal 78
8. Guus Völker / Bird of time / 2,4 Ghz
9. Hans Mol / Oude zwever / kanaal ?
10. Martin van Eijk / Curare 60 / Kanaal 69
11. John van Eldijk / Puma II / Kanaal ?
12. John van Eldijk / Kwik Fly / Kanaal ?
13. Dennis Knoppers / Taxi 1 / Kanaal 77
14. Jeroen v/d Bergh / Graupner Monsun BO-209 / 2.4 Ghz
15. Jeroen v/d Bergh / Pilot Quick Built 20L / 2.4 Ghz
16. Johan Snijders / Robbe Charter / Kanaal 66
17. Johan Snijders / Hegi Burda Piper / Kanaal 72
18. Bart Dijkstra / Lazy Bee electro / 2.4 Ghz
19. John van Duren / Robbe Jumbo / 2.4 ghz
20. Hans Rozenboom / Piper / Kanaal 75
21. Bas Busking / Cloud Dancer / 2.4 Ghz / 40 Mhz Kanaal ?
22. Bas Busking / Big Stik / 2.4 Ghz / 40 Mhz Kanaal ?
23. Jesse de Boom / Graupner Beta electro / kanaal 65
24. Michiel / Big Lift / Kanaal 66

Tellerstand:
18 deelnemers met 24 vliegtuigen :thumbsup:

Beste mensen 't is weliswaar nog lang geen april, maar geef je op !
Hoe meer zielen hoe meer vreugde :yes:

Grtz,
Menno

Haha, is de sleephaak van de tekening niet goed Ron ? verklaar u nader, misschien leer ik nog wat :)

@ Menno: ja dat lijkt me ook wel errug gaaf!!, weet jij of er mensen bij zijn met een hückepack?

Hoi Jesse,

nee, dat weet ik niet :(

Je zou natuurlijk de laatst opgegeven deelnemer (Michiel) met de Big Lift even een pb-tje kunnen sturen :yes:

Misschien kan hij je meer vertellen.

Grtz,
Menno

juist ja :D ik wacht het gewoon rustig af, de Beta krijgt een E-motortje op zijn rug dus naar boven kom ik altijd.

oh wacht.. nu zie ik wat Ron bedoelt, lijkt me idd niet zo'n best plan om de sleephaak op die manier uit te voeren, de haak op de tekening is ook geen sleephaak maar een hoogstarthaak, die loopt parallel aan de romp, je kunt dus never nooit niet ontkoppelen als je achter een sleepkist hangt :P

Haha, is de sleephaak van de tekening niet goed Ron ? verklaar u nader, misschien leer ik nog wat :) ...
Die sleephaak, onder de romp, in de schaats, is voor een lier/elastiek start. Als je daar aanhaakt komt de neus heel ver omhoog, dat zal de piloot van het sleepvliegtuig je niet in dank afnemen. Je zult iets in de neus moeten maken dat onder alle omstandigheden, onder elke belasting en onder elke hoek kan lossen.

Of wacht, staat er op de tekening ook de mogelijkheid van een release mechaniek in de massieve neus? Dan is het die natuurlijk.

edit: aha, je had het al gezien.

Laatst bewerkt:
Hoi Jesse,

nee, dat weet ik niet :(

Je zou natuurlijk de laatst opgegeven deelnemer (Michiel) met de Big Lift even een pb-tje kunnen sturen :yes:

Ja, ik heb zeker een huckepack op de Biglift! 20 jaar gelden ooit gebouwd echter nooit gebruikt. zal wel zorgen op de meeting dat hij functioneel is met aansluiting van de servo en elastiek. Ben ooit een beetje teruggeschrokken van het vliegen met een huckepack, schijnt als een soort roer te werken en wilde deze oldtimer niet ten gronde laten gaan.

hoi michel je moet in je huckepack gewoon wat gaten boren heb ik ook ns gedaan., dat heb je niet het efect van 2 exstra kilvlakken want als je ze dicht laat ja ik spreek uit ervaring vliegt hij inderdaad niet fijn .,wat ik ook nog gedaan heb is de huckepack er bovenop zetten .,het voordeel hiervan is dat de zwever op de biglift zichzelf n beetje kan bewegen je trekt je huckepak dan met stieken van onder de vleugel vast., met dit systeem heb ik al heelwat zwevers naarboven gebracht.

ennhuuu mn chartertje begint al wat vorm te krijgen.

mvgr johan snijders

Zal eens kijken of ik de Terra nog op tijd af krijg. Dat is een model uit Flug van dec 1961 (voorloper van FMT)
Dan weet ik zo goed als zeker dat ik het oudste vliegende model heb.
Deze is in namelijk al in 1965 gebouwd door mijn pa. En heeft nog gevlogen met een Graupner VarioPhone (tip-tip) en 2,5cc diesel (Taifun). Die zender en motor heb ik nog.
Toen is de kist rond 1976 omgebouwd naar een (toen al oude) OS max 30RC en Robbe Digital6, beide nog in bezit.
Vervolgens is rond 1992 de neus verkort om lood uit de staart te kunnen halen, en heeft even gevlogen met een Robbe Supra PCMS. (ook nog in bezit)
Nu wil ik de kist een jubileum kleur geven en heb alle resten zijde, papier en folie van het airframe gehaald. Hier en daar is wat herstel en voorzichtige modificatie nodig.
In alle tijden heeft de kist dus gevlogen, en heeft wonderbaarlijk geen schade opgelopen van het vliegen, alleen de opslag heeft hier en daar wat deukjes gemaakt.
Nieuwe Oracaover ligt klaar evenals de betrouwbare OS 30RC uit 1966. Met orginele tussenmaat prop 9,5x5
Ontvanger wordt 2.4GHz Futaba FASST
Dus onder voorbehoud....

Laatst bewerkt:
Hoi Robke,

lijkt me leuk, het model is mij niet bekend, ben wel nieuwsgierig :) Heb je soms een foto ?

Ik begrijp dat ik je onder voorbehoud op de lijst kan zetten, bij deze:

Deelnemerslijst:
25. Robke / Terra / 2.4 Ghz (onder voorbehoud)

Tellerstand:
19 deelnemers met 25 vliegtuigen :thumbsup:

Het is koud buiten, dus prachtig weer om te (her)bouwen, restaureren, etc. Tijd zat tot april mensen :) Opgeven kan nog altijd, doen !!!

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hallo Menno,

Mooi initiatief en ik kan natuurlijk niet achterblijven, zie toevallig dit draadje.

Ik heb nogal wat “vintage” modellen en het hangt er een beetje van af wat ik kán meenemen, maar we doen ons best.
Ook heb ik nogal wat jaren “over” waarmee misschien anderen, die net niet aan hun limiet van 20 jaar kúnnen komen, deze wél halen. (Uiteraard tegen een kleine vergoeding!)
Overigens, alle modellen zijn met zijde bekleed!

Kazmirski Orion

Afbeelding van Top Flite ca 1960

full

Mijn uitvoering

full

De Orion is het model waarmee Ed Kazmirski de eerst georganiseerde wereldkampioenschappen kunstvlucht gewonnen heeft. (Bern Zwitserland 1960). Mijn Orion is, omdat ik deze gebruik voor “research”, continue in ontwikkeling. (hangende motor, retracts, iets minder V stelling, nu weer clipped wings, e.d ).
Kan vliegen en heeft een ENYA 60 4C motor, Multiplex 40 MHz, kanaal 58

full

Kazmirski Taurus (tweede model op de foto)

Deze zal waarschijnlijk niet vliegen omdat ik hierover nog met de AMA (USA) in discussie ben. Ik neem hem wel mee. Het is een replica van een eerste Taurus (prototype) van Ed Kazmirski. Deze werd vanaf ongeveer april 1961 ontwikkeld en als zodanig al vermeld in diverse artikelen.
Motor Webra Black Head 6,5 ccm Multiplex Profi, 35 MHz, kanaal 61

Top Flite Taurus, (derde model op foto)

Een voor wat betreft uiterlijk exacte replica van de Taurus waarmee Ed Kazmirski in 1962 nationaal kampioen kunstvlucht werd in de USA.
Het was toen het promotie model van Top Flite zoals veel modelvliegers van vroeger deze nog kennen.
Mijn (uitvoering) Taurus is in feite een Wolf (in schaapskleren) maar dat wordt pas duidelijk als je hem ziet.(LOL)
Motor, MVVS of OS Max 10 ccm, Multiplex Profi, 35 MHz, kanaal 61

ASK18
full

“Familiebezit”, sinds bouwjaar 1980, momenteel in de hangaar voor herstel maar misschien deels weer “toonbaar”.
Spanwijdte 4,4 m
Dit model is speciaal ontwikkeld en gebouwd rond de variometers (300 gram) die ik in die periode bouwde, vandaar de grote span voor die tijd.
Indien vliegbaar, op kanaal 61, maar “display” van de romp en originele vario van vroeger ligt méér voor de hand.

Het duurt nog wel even maar zet me maar op de lijst als je het goed vindt want ik ben ook zeer geïnteresseerd om de andere modellen te aanschouwen.

Groeten Cees Wester

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Cees,

wat een prachtige modellen, mooie foto's ook :)

De twee Taurus modellen lijken ook een beetje op een Kwik Fly, of pleeg ik nu heiligschennis ;)

Zal ik je op de lijst zetten met de vier genoemde modellen ? Bij de Kazmirski Taurus en de ASK 18 heb ik statische demo vermeld.
Als er iets verandert, dan laat het maar weten.

Deelnemerslijst:
25. Robke / Terra / 2.4 Ghz (onder voorbehoud)
26. Cees Wester / Kazmirski Orion / 40 Mhz Kanaal 58
27. Cees Wester / Kazmirski Taurus / Statische demo
28. Cees Wester / Top Flite Taurus / 35 Mhz Kanaal 61
29. Cees Wester / ASK 18 / Statische demo

Tellerstand:
20 deelnemers met 28 vliegtuigen :thumbsup:

Beste mensen, zoek dat oude model nog eens op. Klim eens op die stoffige zolder, ruim die rommelige hoek in uw bouwhok nog eens op en geef die "oldies" nog eens een kans ! U heeft nog tijd genoeg voor reparatie / restauratie :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Back