De BMC "Oldtimer Fly-in (24-04-2010)

De twee Taurus modellen lijken ook een beetje op een Kwik Fly, of pleeg ik nu heiligschennis :wink:

Haal me er maar weer af!!!
Nee grapje,

Orion is 40 MHz, kanaal 58 !!!!!

Groeten Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat Phil Kraft en Ed Kazmirski regelmatig in elkaars keuken hebben lopen neuzen.
Hetzelfde zien we nu nog steeds, bepaalde "lijnen" van wedstrijdkisten komen terug in ontwerpen van verschillende personen.

Uiteindelijk, en hier pleit ik al veel langer voor, hebben die heren van het eerste uur ons een prachtige erfenis nagelaten. Ontwerpen die het verdienen om in hun orginele luisten voorgevlogen te worden. Iemand die daar niet mag ontbreken is natuurlijk de legendarische Hanno Prettner. Zijn Curare vind ik een heerlijk vliegtuig. Snel voor kustvlucht, maar door die achtergrond stuurt het heerlijk strak en direct.
Min laatste Curare is al 20 jaar RIP. maar die bak staat nog steeds in mijn top 3 van fijnste toestellen ooit. Die van mij woog op het laatst 5.5Kg terwijl een kameraad er een had van net 4Kg, het verschil was dramatisch, maar als die van mij eenmaal gang had, dan was ie niet te stoppen.
Ik denk dat ik toch een kratje bier naar Oegstgeest moet zien te krijgen, is redelijk ver vanuit Oss. Of 141 euro naar de boys in Germanie....tja.

Laatst bewerkt:
@ Taurus Flyer
Orion en Taurus! Schitterende kisten!
Noot: Half jaar geleden of wat stond er een originele Kazmirzky bouw Taurus te koop op eBay USA voor een erg aanzielijk bedrag. Kist was redelijk in need of TLC. Nog gezien?

Dan jongens... ik heb een 1971 tekening binnen gekregen van Art Schroeders Dick Sarpolus Eyeball. Rete zeldzaam... of toch niet?... straks komt er van alles boven!
Ik ga geen tijd hebben om die nu te bouwen voor april. Dat red ik gewoon niet.... wie weet voor de happening in 2011?
Een jongensdroom!

Heeft er niet iemand nog een Eyeball op zolder staan? Toevallig?
Svenson kit?

Ik herhaal nog even de belangrijkste RC1/Pattern-plane site van dit moment....
Classic Pattern Page K2

En voor 'hullie' die ook graag rooie oortjes willen hebben...
articles-plans-instructions

Hun hoofdsite....
TrentonRCFlyers

Menno! Dat gaat straks druk worden aldaar!

Laatst bewerkt:
2011? Pas maar op Menno! Straks bestel ik een Wayfarer bij jou!

Als de scan netjes is opgepoetst, stuur ik je wel een digikopietje :rolleyes:

Top Loaded Coil?

Bas, je schreef:

Noot: Half jaar geleden of wat stond er een originele Kazmirzky bouw Taurus te koop op eBay USA voor een erg aanzielijk bedrag. Kist was redelijk in need of TLC. Nog gezien?

Ik ben ervan op de hoogte ja, maar toen was CLC gebruikelijk.
(ofwel wat bedoel je met TLC?)

Cees

Dag Cees,

TLC = slechts.... Tender Loving Care
Geen features...

Hmm ik weer... CLC?
Control Line Carburated?

Groet Bas

Laatst bewerkt:
Hap!

Bas, je schrijft:

Hmm ik weer... CLC?
Control Line Carburated?

Nee, "control line carburated" is weer héél iets anders!
Weet je wat dát is "control line carburated"?

Dat is "off topic".

(En bewijs jij hier maar eens dat dat niet zo is zonder "off topic" te gaan.)

Even aanvullend op TLC, Bas heeft wel gelijk, de foto.
Michael Smith van het AMA museum in Muncie USA in september dit jaar, let op die handschoentjes, "Tender Loving Care"!

full

Dit is de originele uitvoering samenstelling van de Taurus zoals hij is gebruikt door Ed Kazmirski in Genk, België, 1963 tijdens de (3e) wereldkampioenschappen.
De Taurus is naar boven gekomen uit de nalatenschap en de Orbit transmitter (met CLC antenne, Bas!) was daar helaas niet meer bij!

Bij de samenstelling van onze produkten is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke grondstoffen.
Er zijn geen kunstmatige conserveringsmiddelen, geur- of smaakstoffen toegevoegd.
Voor de presentatie zijn de diverse artikelen van het assortiment opgenomen in een kleurrijke zijden omhulling
In de afgesloten verpakking, mits bewaard op een donkere niet al te warme plaats, zijn de produkten vrijwel onbeperkt houdbaar

Já, dat kan nog een héél verhaal worden daar bij Flipje in Tiel!

Cees

Als het een echte Kazmirski is, dan moet er in de canope een klein briefje liggen dat het zijn eigendom betreft.... Jawel!
Het toestel lijkt overigens aardig op het toestel dat destijds op eBay stond.
Het zou hem vast en zeker kunnen zijn. Dat is dus goed nieuws.

Wat zou meer verwoestend zijn... vuur of sprinkler?

Bas, een detailopname!

full

Met één van de aangebrachte wedstrijdstickers.

full

De rest van het verhaal volgend jaar tijdens de meeting!

Cees

Okay! Je hebt m'n attentie! Nu wil ik meer horen!
RC-Universe er maar eens even op na neuzen... komt er vast meer boven water!

Laatst bewerkt:
Nee?
Maar hier wel :mrgreen:
RE: Top Flite Taurus

Overigens... je genoemde linkje... ik heb die Taurus NIB ook wel voor lagere prijzen zien gaan.
Maar... als er een paar gedreven kneiters met een veels te zware wijsvinger aan de slag gaan... in een roes van opgelopen suikers... Ja, dan loopt het op.
Zo gaat ook een Hobie Hawk wrak voor 'steveel' over de eBaay. Ik noem het geen verzamelen.... maar zeepbellen blazen... ook een sport. Magical Mistery Tour.
Zet er wat mij betreft maar een teiltje onder, niet?

Maar... Je Taurus is de 24 april een must! Die moet er bij zijn!

Laatst bewerkt:
Foei Bas !

1e post bovenaan:

This stuff is starting to surface. Found two of them, I guess Cees could jump on these ? At the usual place.
Bas/Cees: Volgens mij hebben jullie straks in april geen tijd om te vliegen :mrgreen:

Grtz,
Menno

Bas,

Ik raad het af om een kit uit die periode aan te schaffen om een "vintage" model te kunnen vliegen. Er zijn weer voldoende gegevens voorhanden om niet alleen de Taurus maar ook vele andere modellen "scratch" te bouwen, daarom schreef ik:

"Een voor wat betreft uiterlijk exacte replica van de Taurus waarmee Ed Kazmirski in 1962 nationaal kampioen kunstvlucht werd in de USA."

Cees

Hallo Cees,
Heb een inloopkast vol oldies. Geen Taurus, maar ik mag desalnietteplus niet klagen. Niet om te bouwen...
Heb gisteren orignele tekening van Eyeball -niet de master copy- doch een puntgave uit 1971. Plan is om die te bouwen met iets verlengde staart omdat deze met een bruuske 'up' snapt-rolled.
Bedoeling is keurenschema in Svenson-stijl. Zoals ik hem in mijn cataloogjes van vroeger ook had staan.
Dat gaat natuurlijk een bouwdraadje worden. OP RC-Universe staan ook het een en ander. Ik overweeg nog de kit in de USA met foam-vleugel. We zullen zien!
Plannen, plannen, plannen.

Maar ik heb ook nog een Sultan-V die het luchtruim in moet. En die is verschrikkelijk mooi, zo ook het kleurenschema. (Steinhardt)
Groetjes Bas

Bas,
Uit dit draadje en de meeting zal wellicht blijken dat de belangstelling voor vintage meer is dan we verwachtten.
Wat we ons moeten realiseren is dat we, als we alleen even kijken naar kunstvlucht, terugkijken over naar schatting een periode van 30 jaar!
Misschien is het interessant om de jaartallen van ontwikkeling bekend te hebben mettertijd. Daarmee zijn de verschillen beter verklaarbaar. Curare-Orion is ongeveer 17 jaar, jouw Eyebal zit daar weer tussen in.
We speken elkaar, Groeten Cees

Ik denk dat er aardig interesse in de oude RC1/Pattern klasse is, absoluut.
Sowieso in het vintage vliegen.... wellicht dan wel zonder Galloping Gost zenders... zoveel schitterende ontwerpen in het verleden gemaakt.

Eyeball = +/- 1969, 1970 NATS finalist (wel uit de boekjes hoor, niet uit het hoofd... ben geen tramspotter by proxy)
Er zijn door Art Schroeder veel tekeningen gemaak...

Het gaat in april leuk worden! Hopen dat we goed weer geschonken krijgen en een hoge opkomst!

Bas,

Het hoeft niet precies, alleen om te laten zien dat we geen appelen met peren mogen vergelijken.
Nu in the USA is het een probleem vintage nieuw leven in te blazen door een toelatingsdatumgrens van oude modellen van toepassing te laten zijn. Evenals beperkingen in toepassing van retracts, motor inhoud modificaties etc.
Er zijn daardoor inmiddels door de verschillen, 3 organisaties actief.

Wij hebben inderdaad alleen mooi weer nodig, Laten we duimen, goed voor de tip-tip vaardighaed

Groeten Cees

Back