De bouw van de ADAMAS

Haha, hoe herkenbaar! :yes:

En er is nóg een pakketje onderweg! :banana:

Thanks Rick.

De sheet draait. Heel handig. Voor flaps bepaal ik de gewenste uitslag naar boven (een beetje speedstand en wat aileron meemixen) en naar beneden (vooral butterfly natuurlijk). Dan heb je de totaal uitslag in graden. De benodigde résultats bepaal ik dan alsof de knuppel in de neutraal stand staat. Draaipunt servo en draaipunt scharnier beschouw ik dan als in lijn. Hevels haaks op die lijn. In CAD teken ik dan de hevel. Printen, op 2mm epoxy/glas plaat plakken en zagen maar.

(dat het Franstalig is doet me gelijk bedenken dat ik laatst vergeten ben aan Dirk te vragen of hij een Franstalig modeltijdschrift te leen had. Zo leer ik vast wat van deze taal.)
 
Hier nog een ideetje voor de servo bevestiging. Daar ben ik vandaag lekker zoet mee geweest...

IMG_20150111_095908326_zps95d17720.jpg


IMG_20150111_130911769_zps16d90b4c.jpg


IMG_20150111_142203692_zpsa1b16335.jpg


IMG_20150111_142321235_zps1570b31c.jpg


IMG_20150111_143352172_zpsf6133a1a.jpg


IMG_20150111_205745554_zps69075f1d.jpg


De uitstekende schroeven worden nog afgekort. (Anders is de servo niet meer te vervangen). Ik kwam echter nog een paar ringetjes/moertjes M2 te kort, dus dat kan morgen pas.

Het is iets (...) meer werk dan de krimpkous methode, maar het tegenlager heeft weer zo z'n voordelen.
 
(dat het Franstalig is doet me gelijk bedenken dat ik laatst vergeten ben aan Dirk te vragen of hij een Franstalig modeltijdschrift te leen had. Zo leer ik vast wat van deze taal.)

Ik heb nog wel de december 2014 uitgave van Modèle Magazine voor je.

Rick
 
@prop-er Ik zie niet hoe de servo's nu vast zitten.

En, waar bestaat het tegenlager nu uit? Ik zie alleen een m2 bout langs 2 stripjes hout. Is dat voldoende?
 
Goed inzoomen op de derde foto, dan snap je het wel.

M2 zit aan alle kanten opgesloten. Zie laatste foto. Ik vind dat voldoende.
 
IMG_20150111_205745554_zps69075f1d.jpg

Het is iets (...) meer werk dan de krimpkous methode, maar het tegenlager heeft weer zo z'n voordelen.

Is het begrip "tegenlager" , met de klemtoon op "lager" hier niet een beetje overtrokken ?
Een funktie van een tegenlager is de geleiding van de uitgaande servo as en daarmee ook de ontlasting van de kogellagers in de servo. Zoals ik dit zie, heb je met die houten geleidingsblokjes, waardoor m2 schroefdraad loopt, zoveel speel dat de lagers van de servo's niet ontlast worden. Erger zelfs, dit gaat zoveel extra wrijving veroorzaken dat er veel eerder een zwaardere servo belasting ontstaat.......
 
Ik snap je scepsis. Een bronzen busje of kogellagertje is natuurlijk beter. Toch is de speling minimaal. Zwaardere belasting geeft hogere stroom: ik zal er eens een meting onder last op loslaten!
 
Vincent, ik kan me niet voorstellen dat deze 'lagering' op den duur een verbetering op zal leveren, in tegendeel. Met bronzen busjes evenmin.
Wanneer de lagers in je servo echt bagger zijn zou het kunnen helpen, maar dan is het helemaal zonde dit in een mooie kist te bouwen.
Kies voor een echte kogellager òf eventueel een bronzen busje met een mooi gladde pen, geen M2 boutje.


Rick
 
Kies voor een echte kogellager òf eventueel een bronzen busje met een mooi gladde pen, geen M2 boutje.
Rick

Een glijlager, in deze, een gladde pen in een bronzen bus, lijkt mij ook geen goede oplossing. Bij een belasting zal de wrijvingsweerstand van het "glijlager" de servo niet ontlasten, eerder andersom ...... Een echt kogellager, met een fatsoenlijke passing, is het enige wat het servo-leven makkelijker maakt ;)
 
Een glijlager, in deze, een gladde pen in een bronzen bus, lijkt mij ook geen goede oplossing. Bij een belasting zal de wrijvingsweerstand van het "glijlager" de servo niet ontlasten, eerder andersom ...... Een echt kogellager, met een fatsoenlijke passing, is het enige wat het servo-leven makkelijker maakt ;)

Ik denk dat een goed glij lager, dus vrij kort om niet vast te lopen bij een wat scheef trekken, en uitgevoerd met een zeer gladde harde stalen pen en een bronzen bus ook wel zou kunnen.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat hier een kogellager 1000 x beter is dan een heel goed glijlager.

Rick
 
Hier nog een ideetje voor de servo bevestiging. Daar ben ik vandaag lekker zoet mee geweest...

Bedankt voor het delen van je ideetje.

Voor het mooie kleine glasbakje?

Het is iets (...) meer werk dan de krimpkous methode, maar het tegenlager heeft weer zo z'n voordelen.

Ik kom in mijn geval aan de volgende verdeling:

- Buitenste aileron servo's in krimpkous en inharsen. (RDS)
- Binnenste aileron servo's in een glijbakje zoals Peral dat mooi demonstreerde in zijn filmpje. (RDS)
- Flaps worden conventioneel, gekruiste hevels, met tegenlager gemaakt.

Bij RCsolutions en servorahmen helaas geen setje beschikbaar voor de HVC 660 servo. Dat word dus zelf knutselen en lagertjes kopen bij Neita.

Webwinkel lagers
 
Weer een fase afgerond!

De draad heb ik weer lekker op kunnen pakken.

Allereerst moesten de 4 panelen met torsiepennen onderling gefixeerd worden. Dat doe ik met 6mm carbon pennen in een glashuls. De glashulzen heb ik uit één stuk in de eindribben gelijmd. Tussen de eindribben wat ruimte gelaten om de hulzen weer door te kunnen zagen.

De bouwplank had ik zo goed mogelijk met een electronische waterpas uitgelijnd, en dan gewichten op tpv de eindribben. Hopelijk is het goed gegaan en vlieg ik straks niet rond met een grote trimming op de ailerons.

mqjjVj.jpg


Nadat de fixatie van de 4 panelen definitief was kon Daarna de achterlijst op maat gemaakt en rondom alles met waterproof korrel 400/1000 afgewerkt. Wat maakt dát een verschil zeg!

De acht flaps moeten vervolgens uitgesneden worden. Om netjes recht uit te komen eerst alles 10x nagemeten, gecontroleerd, en vervolgens met een dun boortje de posities van de flaps aangeboord. Door dit 1mm gaatje is het mogelijk onder op de vleugel netjes de scharnierlijn te plaatsen én boven op de vleugel de dichtlip op zijn plek te krijgen.

Voor het boren eerst de webbing van de flaps opgezocht met strijk/spiegellicht. De scharnierlijn moet namelijk 1-2mm voor de webbing komen. Zo houdt je de stijfst mogelijke flaps. (en stijf zijn ze!!)

qFNto3.jpg


Het moment dat het mes in de gebagde vleugels moet valt dan niet langer uit te stellen.....
Bovenzijde insnijden tot tegen de onderkant.

LXDmrh.jpg


De scharnierlijn sleep ik in met een dremel doorslijpschijfje. Wat het slijpen erg makkelijk maakt zijn een paar druppels water. Daardoor loopt de schijf nauwelijks vol. Verder maakt het geen carbonstof, en dat is voor de gezondheid natuurlijk goed.

De scharnieren zijn van 60grams kevlar. Dat vindt ik aan de absolute ondergrens qua stevigheid. Het scheurt makkelijk heb ik gemerkt bij mijn kapotte Skyfall vleugel. Als ik het over kon doen nam ik óf 160grams kevlar, óf een strook abreis gewebe waar ik de zijkant vanaf gesneden zou hebben. (dat is een gesmolten sealkant, wat net effe dikker aftekent na het baggen en dat is een rotgezicht.)

W1hxKE.jpg


Als het scharnier klaar is, en een strook van 1.5-2mm breed aan de bovenzijde is weggesneden, kan de uitsparing voor de dichtlip gemaakt worden. Die heb ik gemaakt met behulp van een op maat gemaakt snijbeugeltje. Eén millimeter dik verenstaal werkte prima.

P0KWek.jpg


Op de flap wordt een stukje schuim weggehaald tot aan de webbing van de flap. Die webbing ligt 1-2mm terug, en dient nu ook als steun voor de aan te vormen dichtlip.

owkITz.jpg


Het aanvormen van de dichtlippen vindt ik een beetje knoeierig proces, en daarom zijn er ook nauwelijks foto's van. Misschien dat er een nettere manier van werken bestaat. Maar de 8ste ging al weer makkelijker dan de 1e.....

Ik mixte witte kleurstof door de epoxy. Daar weer microballoons en een schepje katoenvlokken door voor de stevigheid (al is dat wellicht niet echt nodig.) het mixje moet zo stijf zijn dat het eigenlijk nauwelijks nog kruipt. De vleugel wordt zoveel mogelijk afgeplakt om geknoei met dat mixje te voorkomen.

Op de flap zit dan aan de bovenhuid een strookje tape. Liefst stevig kantoortape, en daar smeer je dan dat mixje tegenaan. Vervolgens frot je dat ingepapte tape net een mm onder de bovenhuid van de vleugel. Het tape staat dan krom.

A55JAB.jpg


Je legt de vleugel onderste boven weg, in de hoop dat het mixje dan net lekker op zijn plek zakt.

J0A7dE.jpg


Na dit proces acht keer te hebben herhaald, en alles met schuurlat en schuurpapier gangbaar te hebben gemaakt is dit het, niet helemaal krasvrije, eindresultaat.

De vleugel is klaar om de servo's in te gaan bouwen!


jxpzYz.jpg


JVEIRO.jpg
 
Back
Top