Al het bag werk zit er op! Zojuist het laatste deel, het kielvlak, uit de zak gehaald. Hiermee is de staartsectie zover klaar dat deze afgewerkt en in elkaar gezet kan worden.
Het stabilo is niet zo spannend opgebouwd. HT profiel, Carbon liggertje er in, en gebagged met 98grams carbon onder 45° als huid. Over de eerste 10 cm zit nog een lapje 140grams UD, in dwars op het stabilo. Om de krachten van de pennen op te vangen. Dit had wellicht net zo goed een extra lapje 98grams carbon onder 45° kunnen zijn. Gewicht stabilo circa 41 gram per deel. Spanwijdte bedraagt bijna 82cm. Net geen 1 gram per centimeter spanwijdte dus.
Het kielvlak, waar de hevel voor de aansturing van het stabilo in komt bracht me meer hoofdbrekends. Hoe dat zo te maken dat het stijf genoeg word? Niet onnodig zwaar, maar zeker niet te kwetsbaar? Hoe te maken zodanig dat de servo's zo in zijn te bouwen dat de draden voor de rudder bediening niet in de knoop komen met de carbon buis naar de hevel van het stabilo?
Het blijft een beetje een gok, dit is het resultaat:
Een ligger van carbon strip. Uiteraard taps toelopend. Een carbon strip, met verdikking voor een kogellager. Afgewerkt met microballoons zodat de verbinding met de huid straks stevig is.
Verder: webbing net achter de scharnierlijn van het rudder. Webbing net achter het "hol" gedeelte van het hol-bol rudder scharnier. Webbing om de ruimte waar de hevel voor het stabilo komt.
Het gat voor het draaipunt van het stabilo zit 116mm vanaf de onderkant. Het hele kielvlak komt tot onder in de romp/staartboom. Die zal daar zo'n 40mm hoog zijn. Het rudder is al ingekort. Zo kan ik, net als bij de neuslijst al glas aanbrengen waar de rudderhevel dan in de kern op het glas en tussen de huid geharst kan worden. Zo veel mogelijk door vezels ingepakt dus. Het kielvlak is 49cm hoog, diepste koorde is 220mm.
,
Ook het kielvlak is met 98grams carbon onder 45° gebagged. Rondom de plek van de hevel voor het stabilo zit meer carbon. Dubbele strook UD 140 grams van 20mm breed horizontaal over de gaten voor het lagertje. 1x 140grams UD horizontaal georienteerd + 2x (in afnemende maten) 98grams carbon onder 45° over het "hevelvak". Hopelijk blijkt het voldoende stijf te zijn als het schuim is verwijderd om de hevel te kunnen plaatsen.
Gezamelijke onafgewerkte gewicht is:
Niet extreem lichtgewicht, maar praktisch degelijk.
Nu kan het afbouwen van de staartsectie beginnen. Mijn doel was om vóór de grote vakantie dit klaar te hebben, én de bekabeling van de vleugel klaar te hebben. Dat gaat niet lukken. De tijd gaat irritant snel.
Het stabilo is niet zo spannend opgebouwd. HT profiel, Carbon liggertje er in, en gebagged met 98grams carbon onder 45° als huid. Over de eerste 10 cm zit nog een lapje 140grams UD, in dwars op het stabilo. Om de krachten van de pennen op te vangen. Dit had wellicht net zo goed een extra lapje 98grams carbon onder 45° kunnen zijn. Gewicht stabilo circa 41 gram per deel. Spanwijdte bedraagt bijna 82cm. Net geen 1 gram per centimeter spanwijdte dus.
Het kielvlak, waar de hevel voor de aansturing van het stabilo in komt bracht me meer hoofdbrekends. Hoe dat zo te maken dat het stijf genoeg word? Niet onnodig zwaar, maar zeker niet te kwetsbaar? Hoe te maken zodanig dat de servo's zo in zijn te bouwen dat de draden voor de rudder bediening niet in de knoop komen met de carbon buis naar de hevel van het stabilo?
Het blijft een beetje een gok, dit is het resultaat:

Een ligger van carbon strip. Uiteraard taps toelopend. Een carbon strip, met verdikking voor een kogellager. Afgewerkt met microballoons zodat de verbinding met de huid straks stevig is.
Verder: webbing net achter de scharnierlijn van het rudder. Webbing net achter het "hol" gedeelte van het hol-bol rudder scharnier. Webbing om de ruimte waar de hevel voor het stabilo komt.
Het gat voor het draaipunt van het stabilo zit 116mm vanaf de onderkant. Het hele kielvlak komt tot onder in de romp/staartboom. Die zal daar zo'n 40mm hoog zijn. Het rudder is al ingekort. Zo kan ik, net als bij de neuslijst al glas aanbrengen waar de rudderhevel dan in de kern op het glas en tussen de huid geharst kan worden. Zo veel mogelijk door vezels ingepakt dus. Het kielvlak is 49cm hoog, diepste koorde is 220mm.
,

Ook het kielvlak is met 98grams carbon onder 45° gebagged. Rondom de plek van de hevel voor het stabilo zit meer carbon. Dubbele strook UD 140 grams van 20mm breed horizontaal over de gaten voor het lagertje. 1x 140grams UD horizontaal georienteerd + 2x (in afnemende maten) 98grams carbon onder 45° over het "hevelvak". Hopelijk blijkt het voldoende stijf te zijn als het schuim is verwijderd om de hevel te kunnen plaatsen.
Gezamelijke onafgewerkte gewicht is:

Niet extreem lichtgewicht, maar praktisch degelijk.
Nu kan het afbouwen van de staartsectie beginnen. Mijn doel was om vóór de grote vakantie dit klaar te hebben, én de bekabeling van de vleugel klaar te hebben. Dat gaat niet lukken. De tijd gaat irritant snel.
Laatst bewerkt: