Nou Bert, dan is er nu uiteindelijk duidelijkheid. Fijn.
@DirkSchipper ; wat betreft de rompbouwmethode. Het voordeel van een goedkope negatieve schuimmal ten opzichtte van een positieve mal zit voor mij niet in een eventueel mee gefreesd kievlak. Dat kielvlak kan ik veel makkelijker strak vacuum baggen. Later plaats ik die wel in de romp. Zo heb ik dat ook gedaan met mijn elektrozwever. Dat zit al zeker 8 jaar prima.
Het voordeel dat ik zie is dat makkelijk lokaal, om openingen etc, versterkingen aangebracht kunnen worden (zoveel als ik zin in heb.) zonder dat deze resulteren in dikke bulten in de buitenkant. Én geen geëtter met weefsel dat verschuift m de mal, of kous dat opstroopt of doek dat los komt en niet meer in fatsoen is te krijgen. Man o man, ik voel de stress nóg als ik terug denk aan mijn eerste en tot nu toe laatste positief gebouwde romp.....
De romp wordt 2150mm lang, tot en met puntje spinner. Ook kies ik toch voor een eendelige romp. Een tweedelige romp zou makkelijker zijn in transport. Zo'n 470mm kan daar dan van af. Maar 2150mm lijkt me toch ook goed genoeg mee te nemen, en de complexiteit van tweedelig schrikt me toch af. Drie openingen komen er in: in de staart achter de vleugel voor de staartservo's, een opening on der vleugels, en een opening in de neus.
De Thermik XL van Bertus ligt dermate prettig in de hand dat ik die rompdiameter maar ga hanteren. Dat is circa 75mm. Daar moeten de componenten die ik gebruik ook wel in passen.
Werken in Solidworks gaat steeds beter, al is het eindresultaat nog lang niet bereikt. Hier wat oefeningen:
Solidworks is een nieuwe wereld voor me. Als het moet teken ik een simpele bezemsteel romp er nu zo in. Maar om dát te tekenen wat zo dicht mogelijk in de buurt komt van wat ik eigenlijk wil, dat valt niet mee.