De bouw van de HydroMite

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Ik heb wat foto's op mijn site gezet van de bouw.
www.hobby.kabel-inter.net/boot.htm

Het gaat hierbij om de HydroMite, een rigger en een roundnose.

Helaas heb ik met de modellen nog niet echt gevaren ivm het slechte weer.

De (te)grote boot is geheel opgebouwd van 0,8 mm multiplex en niet zoals de bouwbeschrijving aangeeft van balsahout.
Het dek was een rot klus.....multiplex vouwt iets wat slechter en kan je niet nat maken.
Leuke boot om mee te beginnen, maar vergt toch wel enig inzicht bij het bouwen.

De ervaring met de (te)kleine boot was dat je watervaste lijm moet gebruiken of de gehele boot onder dompelen in lak zodat er ook nergens water met de lijm in aanraking kan komen.
De boot doet het leuk, alleen te weinig tijd om hem goed af te stellen ivm het slechte weer de afgelopen tijd.
Begon met 6 cellen wat duidelijk te kort was voor de speed 480.
Nu 8 cellen, maar de boot wordt toch wel iets te zwaar zo te zien.
Geen echt snelheidsmonster of je moet met 10 a 12 cellen gaan varen wil je echt gaan *vliegen*.......maar waar laat je die ??

De rigger is gemaakt door mijn zoon, maar daar is totaal geen snelheid in te krijgen.
We hebben nu 8 cellen in de boot en een Orion 11x2 motor ipv een 400, maar hij wil niet planeren.
Teleurstelling allom, hij had er zoveel van verwacht.
Misschien is de oplossing om er een speed 480 in te zetten ???

De strutjes zijn gemaakt van ERI-Flon slang 4mm uit en 2 mm inwendig. Een 1,2 mm staaldraad welke ik bekleed heb met Teflon *spagetthi-slang* en gebruik Teflon-olie voor de smering.
Lagering is dmv de bij Conrad te verkrijgen sinterbussen gedaan en voldoen uitstekent.
De kosten van de strutjes waren maar ~5 euro en een uurtje werk zonder exclusief gereedschap (alleen een boorstandaard).

Hoe bepaal je eigenlijk het punt van balans in een boot ?
Nu ben ik aan het schuiven geweest tot ik een ons woog en heb nog steeds niet het idee dat het zwaartepunt goed ligt.
Ook de afstelling van het strutje kan ik niet echt vinden op internet.
Zijn hier regeltjes voor of is het gewoon proberen ?

CU, Rob

he
op www.xtremercboats.com
zijn meerdere mensen met een hydromite
en daar krijg je zeker antwoord op je vragen

en je site leuk alleen had geen bekerhouder nodig :D
teminste niet twee ( 2 cd-rom speler)

groeten Gerjan

Het ijs begint hier net van de sloten te geraken.
Als het dit weekend een beetje droog en weinig wind is, gaan we testen.

CU, Rob

hoe ga je hem nu varen aantal cellen? motor?

veel succes

Groeten Gerjan

10 cellen / 3000 mA en een Orion 11x2 - 40.000rpm
Mocht de Orion te *groot* blijken, dan vervang ik deze voor een 480 Pro.

CU, Rob

Rob heb je nog gekeken op het xtreme rc boat forum? em had je daar nog wat aan de informatie die er op stond?

Ik zelf ben net ook weer op nieuw begonnen met de opbouw van de hydromite. Ik was namelijk al begonnen met het zagen van de spanten van 3mm berken triplex, maar na deze op de weegschaal te hebben gewogen ben ik toch maar weer op nieuw begonnen met Balse. Dit leverde een verschil op van 280gram alleen al op de 2 hoofdspanten. en aangezien ik de mijne 90cm groot ga maken, scheeld dat op dat formaat erg veel. Ben heel benieuwd hoe die van jou gaat varen, dus als je foto's wilt maken van je eerste vaart, en deze hier op het forum wilt plaatsen heel graag.
Succes en.....

Alleen over het zwaartepunt zijn het de *deskundige* het niet eens.
De 1 zegt 30% van achter, de ander vlak achter de drijvers......wat is nu goed ?
Ik ga gewoon maar proberen en kijken waar (letterlijk) het schip strand.
Ook over het strutje zijn er verschil van meningen.
Dikke staaldraad, dunne staaldraad, zelfs remkabels worden aangeraden.
Ik ga maar af op mijn eigen ervaring (brandstof) die ik heb opgedaan.
Misschien is het wijsheid om de ontwerper van de HydroMite eens aan te schrijven.

90 cm........wat moet daar wel niet voor een motor in ?
Voor de spanten kan ik je aanraden om deze aan 1 kant te bekleden met bv 0,8 mm triplex als je balsa gebruikt.
Vooral spant no4 aan de buitenkant (waterzijde)
Tijdens het verwijderen van het overtollige hout willen de spanten nog wel eens breken.
Ook bij het insnijden / zagen van de verbindingen zijn de balsa spanten zeer kwetsbaar.
Spant no7 (hekspant) niet zoals de beschrijving aangeeft van 2 lagen triplex, maar van bv 3 mm multiplex en daarna de buitenkant (waterkant) afplakken met 0,8 mm triplex als de boot geheel klaar is.....geeft een mooiere afwerking.
Voor zo'n grote boot zou ik constructielijm gebruiken.
Deze vult beter, is zeer sterk en watervast.
Kiertjes zijn funest voor balsa.....uit ervaring ;o(

CU, Rob

een orion is toch een auto motor? zo ja gaat dat goed op 10 cellen?!

en wat voor motor er in de boot van Mario komt weet ik niet maar zal wel groot zijn met veel cellen :)

en kijk eens op het xtreme forum als je dat nog niet gedaan hebt
want daar zijn pas grote motoren 8)

Groeten Gerjan

Die jongens varan haast allemaal met 22 cc of nog groter.
Ja de motor is eigenlijk een automotor, maar met een waterkoeling moet hij het ook wel doen in een boot....????
Op www.hobby.kabel-inter.net (hydroboot) kan je zien hoe ik dat heb gedaan.
Omdat de spanning iets zakt bij volle belasting heb ik 10 cellen genomen.
Ik zal echter eerst moeten varen om te zien of het werkelijk genoeg is.
Als de spanning teveel in elkaar zakt stop ik nog 10 cellen in de boot.
Qua gewicht moet het kunnen.

CU, Rob (die hoopt dat het het weekend droog is)

mono en catamaran 30% vanaf de spiegel..... Bij een Hydroplane of rigger binnen de 10% van de sponsonlengte gemeten vanaf de achterkant loopvlak vd sponson....
Dus als je sponson 15 Cm lang is mag ie maximaal 1,5 cm daarvan afzitten.... dit is een vuistregeltje en zul je nog een beetje mee moeten expirimenteren.... Vraag op Xtreme ff aan @lex die heeft m vrij goed varende geloof ik................Peet..............8)

Mmmm....ligt nu duidelijk iets verder naar achter.....sponsons 22 cm, kantelpunt vanaf sponson +/- 4 cm.
Schuiven met cellen naar voor zal niet veel meer lukken wanneer blijkt dat 10 cellen niet genoeg is.
Eerst maar eens het water opzoeken, schroef is ook nog een probeersel.

CU, Rob

Iemand nog iets vernomen van het jetstreamproject met PVC-buis ?

Rob, draai die orion op niet meer dan 7 cellen !!, 10 is onherroepelijk einde motor !!!, een 11x2 op 10 cellen zal rond de 50.000 Rpm draaien !!
stroom wil je niet weten ...... 7 cellen en dan een 29 mm enkelspoed graupner carbon, moet als een speer gaan, leg je cellen 3/4 naast de motor dan moet je aardig op het zwaartepunt komen..
Vaar 2 kleine rondjes, geef niet teveel gas en laat de boot zo veel mogelijk glijden, controleer na 2 minuten absoluut de temp van de motor !!
Ik hoop wel dat je m gekoeld hebt ???...........Peet...........8)

Enne bij xtreme is het niet allemaal benzine hoor......

Ha ha, ik ben der ook weer. Bedankt voor wat tips betreft Rob. Dat niet al mijn spanten uit balsa bestaan klopt. geven ze ook in de tekening op. Ik begin al aardig wat voorderingen te krijgen en hoop vanavond alle spanten af te hebben zo dat ik het geraamte al in elkaar kan gaan lijmen. Wat betreft de motorisering die ik wil gaan gebruiken.....Mmmmm, denk dat dat waarschijnlijk een Graupner carbon 70 borstelloos gaat worden op 16 cellen. Lekker licht en snel. :D

Powerpete zei:
Rob, draai die orion op niet meer dan 7 cellen !!, 10 is onherroepelijk einde motor !!!, een 11x2 op 10 cellen zal rond de 50.000 Rpm draaien !!
stroom wil je niet weten ...... 7 cellen en dan een 29 mm enkelspoed graupner carbon, moet als een speer gaan, leg je cellen 3/4 naast de motor dan moet je aardig op het zwaartepunt komen..
Vaar 2 kleine rondjes, geef niet teveel gas en laat de boot zo veel mogelijk glijden, controleer na 2 minuten absoluut de temp van de motor !!
Ik hoop wel dat je m gekoeld hebt ???...........Peet...........8)

Enne bij xtreme is het niet allemaal benzine hoor......

Bij 7 cellen lijkt het alsof de motor niet geheel op toeren is.
Misschien heeft dit ook vandoen door de (eigen gemaakte) speedregelaar.
Ik zal eerst met 8 cellen proberen, die zitten met stekkers extra aan het pakket gekoppeld
Natuurlijk is motor watergekoeld, de vraag is alleen of het voldoende is.

CU, Rob

Mario's RC Models zei:
Ha ha, ik ben der ook weer. Bedankt voor wat tips betreft Rob. Dat niet al mijn spanten uit balsa bestaan klopt. geven ze ook in de tekening op. Ik begin al aardig wat voorderingen te krijgen en hoop vanavond alle spanten af te hebben zo dat ik het geraamte al in elkaar kan gaan lijmen. Wat betreft de motorisering die ik wil gaan gebruiken.....Mmmmm, denk dat dat waarschijnlijk een Graupner carbon 70 borstelloos gaat worden op 16 cellen. Lekker licht en snel. :D

Voordat je gaat lijmen, maak een mal waarin je de spanten kunt richten.
Tijdens het lijmen kreeg mijn boot opeens een heel andere vorm en moest ik alsnog op stel en sprong een mal gaan maken.
Wees ook niet zuinig met lijm, balsa zuigt als een gek.

CU, Rob

over die auto motor
en komt ie wel op toeren waneer je hem direct op een 6 of 7 cellen accu aansluit
want wat Peet al zei op 10 cellen kan niet goed gaan op een motor voor gebruik op 6 a 7 cellen
en mijn 13x3 komt echt wel op toeren op 6 cellen

Groeten Gerjan

P.S. Peet de voeding die ik vandaag/gisteren heb opgehaald doet het maar dat was dan ook de bedoeling

Hij komt wel op toeren, maar ik krijg het idee niet op volle toeren.
Het is een motor van Conrad.
Misschien dat de cellen het vermogen niet kunnen leveren ???

CU, Rob

Gister avond net de laatste balsa spantjes uit gezaagt, en morgen hoop ik de triplex spanten klaar te hebben. Bas je had het over een mal maken voor dat ik alles in elkaar ga lijmen. Hoe bedoel je dat presies, hoe maak ik die....waar van... hoe ziet zo iets er uit...Help needed zo als je ziet dus. Ik heb zelf namelijk nog nooit met een mal gewerkt. Werk meestal gewoon vanaf een vlakke ondergrond, een waterpas en een schuifmaat... en heel heel heel veel lijmtangen en knijpers.

Back