G
Guest
Guest
Ik heb wat foto's op mijn site gezet van de bouw.
www.hobby.kabel-inter.net/boot.htm
Het gaat hierbij om de HydroMite, een rigger en een roundnose.
Helaas heb ik met de modellen nog niet echt gevaren ivm het slechte weer.
De (te)grote boot is geheel opgebouwd van 0,8 mm multiplex en niet zoals de bouwbeschrijving aangeeft van balsahout.
Het dek was een rot klus.....multiplex vouwt iets wat slechter en kan je niet nat maken.
Leuke boot om mee te beginnen, maar vergt toch wel enig inzicht bij het bouwen.
De ervaring met de (te)kleine boot was dat je watervaste lijm moet gebruiken of de gehele boot onder dompelen in lak zodat er ook nergens water met de lijm in aanraking kan komen.
De boot doet het leuk, alleen te weinig tijd om hem goed af te stellen ivm het slechte weer de afgelopen tijd.
Begon met 6 cellen wat duidelijk te kort was voor de speed 480.
Nu 8 cellen, maar de boot wordt toch wel iets te zwaar zo te zien.
Geen echt snelheidsmonster of je moet met 10 a 12 cellen gaan varen wil je echt gaan *vliegen*.......maar waar laat je die ??
De rigger is gemaakt door mijn zoon, maar daar is totaal geen snelheid in te krijgen.
We hebben nu 8 cellen in de boot en een Orion 11x2 motor ipv een 400, maar hij wil niet planeren.
Teleurstelling allom, hij had er zoveel van verwacht.
Misschien is de oplossing om er een speed 480 in te zetten ???
De strutjes zijn gemaakt van ERI-Flon slang 4mm uit en 2 mm inwendig. Een 1,2 mm staaldraad welke ik bekleed heb met Teflon *spagetthi-slang* en gebruik Teflon-olie voor de smering.
Lagering is dmv de bij Conrad te verkrijgen sinterbussen gedaan en voldoen uitstekent.
De kosten van de strutjes waren maar ~5 euro en een uurtje werk zonder exclusief gereedschap (alleen een boorstandaard).
Hoe bepaal je eigenlijk het punt van balans in een boot ?
Nu ben ik aan het schuiven geweest tot ik een ons woog en heb nog steeds niet het idee dat het zwaartepunt goed ligt.
Ook de afstelling van het strutje kan ik niet echt vinden op internet.
Zijn hier regeltjes voor of is het gewoon proberen ?
CU, Rob
www.hobby.kabel-inter.net/boot.htm
Het gaat hierbij om de HydroMite, een rigger en een roundnose.
Helaas heb ik met de modellen nog niet echt gevaren ivm het slechte weer.
De (te)grote boot is geheel opgebouwd van 0,8 mm multiplex en niet zoals de bouwbeschrijving aangeeft van balsahout.
Het dek was een rot klus.....multiplex vouwt iets wat slechter en kan je niet nat maken.
Leuke boot om mee te beginnen, maar vergt toch wel enig inzicht bij het bouwen.
De ervaring met de (te)kleine boot was dat je watervaste lijm moet gebruiken of de gehele boot onder dompelen in lak zodat er ook nergens water met de lijm in aanraking kan komen.
De boot doet het leuk, alleen te weinig tijd om hem goed af te stellen ivm het slechte weer de afgelopen tijd.
Begon met 6 cellen wat duidelijk te kort was voor de speed 480.
Nu 8 cellen, maar de boot wordt toch wel iets te zwaar zo te zien.
Geen echt snelheidsmonster of je moet met 10 a 12 cellen gaan varen wil je echt gaan *vliegen*.......maar waar laat je die ??
De rigger is gemaakt door mijn zoon, maar daar is totaal geen snelheid in te krijgen.
We hebben nu 8 cellen in de boot en een Orion 11x2 motor ipv een 400, maar hij wil niet planeren.
Teleurstelling allom, hij had er zoveel van verwacht.
Misschien is de oplossing om er een speed 480 in te zetten ???
De strutjes zijn gemaakt van ERI-Flon slang 4mm uit en 2 mm inwendig. Een 1,2 mm staaldraad welke ik bekleed heb met Teflon *spagetthi-slang* en gebruik Teflon-olie voor de smering.
Lagering is dmv de bij Conrad te verkrijgen sinterbussen gedaan en voldoen uitstekent.
De kosten van de strutjes waren maar ~5 euro en een uurtje werk zonder exclusief gereedschap (alleen een boorstandaard).
Hoe bepaal je eigenlijk het punt van balans in een boot ?
Nu ben ik aan het schuiven geweest tot ik een ons woog en heb nog steeds niet het idee dat het zwaartepunt goed ligt.
Ook de afstelling van het strutje kan ik niet echt vinden op internet.
Zijn hier regeltjes voor of is het gewoon proberen ?
CU, Rob