De bouw van de HydroMite

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
De mal kan gewoon bestaan uit wat houten blokjes die de rechte hoeken fixseren.
Onderaan deze site http://www.rumrunnerracing.com/plans/hydromite.htm staat zo'n mal.
Zorg dat vooral de bodem recht is en de lange spanten (die van voor naar achter) goed uitgelijnd zijn.
Het dek heb ik van 0,8 mm triplex gemaakt, maar die ene inkeping was niet genoeg.
Tevens werd het dek bij het schuren bij de inkepingen wat te dun.
2 dunne laagjes over elkaar was de oplossing, waarbij ik de inkepingen op verschillende plekken heb gemaakt zodat ze niet over elkaar vallen.

CU, Rob

Bedankt Rob, daar hat ik helemaal niet aangedacht. Ben dus nu lekker bezig met het maken van de mal, en hoop van het weekend de eerste spantjes in elkaar te kunnen lijmen. Hier alvast een voorproefje hoe hij er ongeveer uit komt te zien. (Alle spantje alvast in elkaar geschoven)
hydromite1.jpg

hydromite2.jpg

Ik hou jullie op de hoogte.

Zijn de langsdragers van balsa gemaakt ?
Dan heb je wat gemist in de bouwtekening.
De langspanten moet je lamineren met dun triplex.
Net zo als de achterspant, waar de sponson overgaat in de achterkant.

CU, Rob

Rob, de lange spanten zijn inderdaad van balsa net zo als de rest op de motor steun en de spiegel na, deze zijn al van triplex. Het lamineren doe ik pas als het frame af isen compleet in elkaar heb zitten. Als je namelijk goed kijkt mis je nog wat dingetjes.

Achteraf zou dat wel eens een hele klus kunnen worden....
Gelukkig is je boot *groot* en hoef je niet te friemelen als bij een micro'tje.
Voor het gewicht hoef je het niet te laten, mijn compleet van triplex gebouwde HydroMite weegt bijna niets vergeleken met mijn polyester boot.
370 gram tov 920 gram van die polyester boot.
Oja, gebruik straks geen acryllak, deze is te zacht.
Vooral als je balsa gebruikt druk je met niets de deuken in het hout.

CU, Rob

He allemaal,

Ha Mario jij ook hier, zie dat je al aardig opgeschoten bent, zal je project dan ook gaan volgen, want ik ben benieuwd hoe hij wordt.
Wordt toch een electro of niet ?
De mijne is nu helemaal klaar, alleen nog testen, maar ja het weer he :onweer: :(

370 gram / 920 gram ??,ruilen van gewicht de mijne weegt 2,25 Kg :D :D

Robert

He Rob,

De 2,25 Kg is helemaal compleet, dus alles erop en eraan.

Boot is 80cm tot aan de spiegel, en 91cm totaan het uiteinde van het roer.

Motor 3,5 cc nitro

Robert

Maar wel gemaakt van Balsa (oid) of van polyester ?
Mijn polyester boot woog leeg 700 gram leeg.
Het eerste gietsel woog zo zwaar dat bij een test de waterlijn tot aan het dek stond ;o))
http://www.hobby.kabel-inter.net/hobby.htm staat het eind resultaat......en is te koop.
Het varen / rijden met brandstof word je hier onmogelijk gemaakt, dus alles maar weg en over op electro.
Voorlopig moet ik zeggen dat het me wel bevalt hoewel ik de stank van brandstof wel mis.

CU, Rob

Boot is van 1.5mm multiplex, en daar waar nodig versterkt met 3mm
Hoeveel hij leeg woog weet ik niet.

Hier staat die van mij: http://home.zonnet.nl/hagemann001/

Zal binnenkort met de site verder gaan om een verslag te maken, van hoe ik het gedaan heb en de problemen die ik tegen kwam, met foto's van begin tot eind.

Ben nu bezig met een electro Crackerbox 42cm en die wil ik zo licht mogelijk maken.

Robert

Ziet er goed uit !!
Ik heb nog 2 wensen....een jetboot en een moerasboot.
Als ik het weer zo zie, heb ik nog tijd genoeg ;o)

CU, Rob

Ja, is wel goed gelukt, maar hoe hij vaart weet ik nog niet.

Een waterjet-boot dat lijkt mij ook wel wat, maar dan zo dat je alles zelf maakt, net zo als Halmar die ook zo'n waterjet zelf gebouwd heeft.
Zal hem eens vragen of hij een bouwbeschrijving en foto's op dit forum wil zetten, want de foto's die hij eerder heeft gepost zijn niet meer te zien :(

Maar als ik zo op het forum kijk naar de mensen die echte bestaande schepen op schaal nabouwen, dat heeft ook wel wat.
Dat lijkt mij ook ontzettend gaaf !!!!

Zo zie je maar veel te veel plannen, en te weing tijd :D :D

Robert

Laatste upgrade.

Met dank aan Rob netjes eventjes een mal gemaakt, en de laatste spantjes uit gezaagt.
Nu lekker tijd om het boeltje in elkaar te lijmen en van de eerste resultaten te genieten. Het schiet al lekker op zo.

@Robert. Tja wat zal der in komen? Inderdaad natuurlijk Elektro. Wat precies weet ik nog niet, maar dat het snel is is zekker. Zat te denken aan een Ultra 1300/9 of iets borstelloos.
Hier nog eventjes een fototje van de laaste tussen stand:
hydromite3.jpg

Heeee......dat is een ander ontwerp dan dat ik heb !
Of heb je de lange inwendige spanten zelf aangepast ?
Begint er echt uit te zien als BOOT ;o))

CU, Rob

Ik heb inderdaad de lange binnen spanten zelf ontworpen. Ik wil namelijk van al die tussen ruimtes drijfkamertjes maken dat als mijn romp een keertje onderste boven gaat en er mocht onverhoopt water in lopen dan zakt ie niet met zijn kont naar beneden maar blijft ie ook onderste boven horizontaal op het water liggen. Tis maar een ideetje waar ik laatst al aan dacht. Of het gaat werken moeten we nog maar afwachten. (liever niet) :D

Is wel een aardig idee, maar heb je nog genoeg ruimte voor de accu's ?
Een beetje extra ruimte is wel noodzakelijk ivm trimmen van de boot.
Ik heb de sponsons met piepschuim afgevuld, net als de ruimtes tussen de accu's.
Ook in de kap heb ik de *nutteloze* ruimtes volgestopt.
De (schuine) zijkanten heb ik hol gelaten......was misschien wel beter geweest om te vullen ivm lekslaan.
Qua gewicht scheelt het niets, maar is wel zo veilig.

CU, Rob

Mario, ziet er goed uit ! !

Ja, drijvers vol met piepschuim.
Had al piepschuim gehaald, en ben 's avonds begonnen met het dek te lijmen, 's morgens het resultaat bewonderen, was goed gelukt maarrrrrrrr
de platen piepschuim stonden nog netjes naast de tafel 8O 8O

Robert

Gaatjes boren en vullen met *bolletjes* piepschuim.
Hoeven echt geen grote gaten te zijn, de *bolletjes* zijn in diverse maten te verkrijgen.

CU, Rob

Heb ik ook al aan gedacht, maar ik laat het maar zo.
Vindt het toch wel zonde om er in te boren.
Hoop dat ik het nooit mee maak, dat de boot als een dobber ondergaat :( .

Back