De bouw van de Kestrel

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Zoals velen van jullie wel weten heb ik na de Interex de tekeningen en alle info van de Kestrel gekregen. Nadat ik alles bestudeerd had ben ik gaan zoeken naar alle gebruikte materialen. De meeste materialen heb ik nu sinds kort binnen en dus kan ik van start met de bouw van het model.

Als eerste maar eens begonnen met het uit handen geven van het draai en freeswerk van de Aluminium onderdelen. Deze zijn door een clublid gemaakt. Dank je Lei.

afb579.jpg

Hier de aluminium draaidelen voor de tandwiel as en de hoofd scharnieren van de vleugel.

Daarna maar zelf begonnen met het uitzagen van de epoxy onderdelen. Dit bleek een lastiger karwei dan ik in eerste instantie gedacht had. Als eerste begonnen met de electrische figuurzaag, maar dit ging vrijwel niet. Daarna maar overgeschakeld naar de oude vertrouwde handfiguurzaag en 24 figuurzaagblaadjes later was het onderstaande het resultaat. Dit moet nu nog netjes geschuurd worden.

afb580.jpg

De kleine onderdelen uitgezaagd uit een epoxyplaat.

afb581.jpg

De romp uitgezaagd uit een epoxyplaat.
 
Ja, de tandwielen van flappy want dat zijn de originele tandwielen. Nu alleen nog de kogellagers voor de tandwielas ergens uithalen.
 
Die is goed aangezien dit nu de originele tandwielen zijn. Deze zaten overigens ook in Flappy. Alleen flappy is een behoorlijk stuk groter en zwaarder.
 
Komt er nog een beetje voortgang in deze ornithopter?
is nu de 3e keer dat ik hier in deze tread ben,maar er gebeurd niet veel:(..
ben toch nog steeds benieuwd hoe het zal aflopen!
 
Mooi weer, verhuizing enz enz.. maar helaas.. je hebt gelijk.

Theo is nog druk bezig met zelfbouw krestel voor outdoor, ikke ga weer verder bij begin volgend indoor seizoen.

Maarre.. wat let jouw om ook wat te proberen?
Heeel veel info te vinden op rcgroups.com
 
haha,ja.
Dat is zeker zo,en vind het vaak ook facinerend om te zien hoe ze vliegen.
Maar,het trekt me niet zo heel erg,om zelf mijn tijd/geld en moeite in deze "flappers"te steken,en doe dat dus liever in een mooi schaalmodel of iets..
En,tsja,ben nu druk bezig om mijn scooter klaar te maken voor mijn 16de verjaardag(foto's?? :wink: )
maar,ik blijf zeker mijn ogen openhouden hier.

(Ik hoor jullie ook nog wel eens"afgelopen dinsdag regelaartje door gebrand en servo tandwielen kapot,morgen ef nieuwe kopen" Dat zit er dus niet in voor een studentje zoals ik :roll:
 
Eindelijk na lange tijd weer eens iets kunnen doen aan de Kestrel. De vleugels en de staart zijn klaar evenals het mechaniek. Nu alleen nog de "vleugelliggers" in elkaar zetten en dan kan ik alles gaan monteren en uittesten.

Foto's volgen ergens in de loop van de week. Morgenmiddag eerst het hout voor de secondenlijmtest op maat zagen en daar mee verder gaan.
 
Het mechaniek van diverse zijdes gezien. Alles moet weer los om daarna na het uitrichten met locktide vastgezet te worden.
afb19886.jpg


afb19887.jpg


afb19888.jpg


staart bovenzijde
afb19889.jpg


staart onderzijde
afb19890.jpg


Hele vleugel op de vloer
afb19891.jpg


detail van de vleugel bij de tip
afb19892.jpg
 
Idd het parket is gelegd en helaas de parkiet heeft het loodje gelegd.
 
En dan nu eindelijk helemaal vliegklaar.

Mag ik presenteren de eigenbouw versie van De Kestrel Ornithopter.

afb20033.jpg


afb20034.jpg


afb20035.jpg


afb20036.jpg


Met een beetje mazzel dit weekend invliegen en kijken wat hij doet.
 
ziet er goed uit :) lijkt ook erg op mijn eagle ;) toch maar eens naar mijn vleugel kijken......

wat voor accu's zie ik daar? Lipo blokje of 8 x aaa ?
 
Klopt dat hij op de Eagle lijkt, die is tenslotte afgeleid van de Kestrel en die is op zijn beurt weer afgeleid van de Parkhawk.

Alles zit nu op zijn plaats, nu nog effe de nimh cellen weer tot leven verwekken zodat ik kan gaan testen.
 
Euh watte? Die ronde condensatoren!?

Kijk nog even naar de staart Theo,
mij lijkt de staart niet haaks op de servo as te moeten staan,
maar in een hoek van 30 a 45 graden.
 
jep met die oude techniek ga ik die kestrel proberen te vliegen. Met 3s Etec 1200 is de flap frequentie veel te hoog, en ik denk dat die speed 300 6 volt niet zo heel goed tegen die 11 volt kan. Moet wel nog effe het amperage meten.

Die staart staat goed, alle onderdelen zijn naar de originele maat zoals op tekening gemaakt.

Bij het uitproberen in de hand wil het toestel al weg. Nu nog eens bekijken waar ik ga beginnen met het zwaartepunt, dat schijnt te liggen tussen de 9 en 10 cm vanaf de neuslijst.

En gaan sparen voor mini servo's (9 grammers)met metalen tandwielen.
 
Theo, bij mij had ik het zwp eerst te achterlijk, het ligt net zoals bij normale tuigen gewoon op ca 1/3

Even rekening houdfen met de tapsheid is t iets meer naar voren. op 1/3 zgn MAC.
 
Zondag tijdens een minishow te Maastricht enkele testjes gedaan met de Kestrel.

Na de start ging het gelijk links af en omlaag. na enkele pogingen gaf helaas de servo voor de richtingsbesturing het op en deze zit nu vast. Vanavond die servo er maar uithalen en nakijken, waarschijnlijk zijn er tandwielen kapot dus moeten die nieuw besteld worden. Helaas hab ik geen servo's met metelan tandwielen dus voorlopig geen testen meer of iemand moet 1 liefst 2 Hitec 81MG sponsoren.

De oorzaak van het direct naar links draaien van de Kestrel heb ik denk ik ook al gevonden. Het linker verbindingsstuk van de krukas naar de vleugel is een halve mm langer dan de ander en dus maakt deze vleugel een iets grotere slag. Ook dit zal ik vanavond proberen gelijk te maken zodat alle afstanden precies gelijk zijn.
 
Back
Top