De bouw van de Kestrel

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Die gaatjes opboren is geen probleem, dat kan iedereen zelf doen.

Een Etec 1200 pakket is 6 cm lang en een kokam 1500 pakket is 7,5 cm lang.

Als je tussen het gat van de accu en de daarachter liggende gaten een ruimte van 1 of 1,5 cm maakt dan kan iedereen zelf eventueel het accu gat groter maken naar behoefte.

De accu zit met 3 dunne elastiekjes meer dan voldoende vast.

Wel raad ik iedereen aan om de schroeven in metrische maten te gebruiken en eventueel aanpassen aan de kogellinks. Die M2,5 zijn soms moeilijk te verkrijgen en als ik het nog eens moet doen dan worden die zo ver als maar mogelijk is vervangen door M3.
 
Gisteren 2 vluchten gemaakt ten overstaan van enkele "verbaasde" clubleden. Er zijn foto's gemaakt maar daarop is de Kestrel bijna niet te zien.
De commentaren van enkele clubleden aan de kant waren:
Het vliegt werkelijk!!!
fluit, fluit (alsof men duiven roept) en alle daarbij behorende commentaren.
en zo meer.

Na de vluchten werd de Kestrel van alle kanten bekeken en gekeurd. Helaas enkele probleempjes naar voren gekomen maar die worden deze week opgelost. De lagers van de hoofdas waren losgekomen en teveel speling op de m-2,5 boutjes, die worden vervangen door geharde M-3 boutjes. bij een volgende versie worden de lagers vervangen door felslagers.
 
Ik ben even gestopt met vliegexperimenten met de Eagle, mijn 2s1p Kokam 700mAh pakket heeft het helaas begeven, een van de cellen is dik geworden, lijkt wel een ballon. Gelukkig niet geexplodeerd, maar uit voorzorg maar op een veilige plek opgeborgen. Vermoedelijk is dit gebeurd omdat ik geen "Lipo balancer" gebruik tijdens het opladen. Gebruiken jullie die wel?
Ik heb me vervolgens in deze materie verdiept en heb een eigenbouw Lipo balancer nu klaar, een 2s1p Kokam 1500mAh net binnen, dus maar eens voorzichtig gaan laden met de balancer parallel.
 
Eigenlijk hoort dat niet direct hier, maar ik heb nog nooit een lipobalancer gebruikt. Ik probeer wel zoveel mogelijk te zorgen dat de ontlading binnen de specificaties van de accu blijft en bij het laden gebruik ik alleen maar speciale lipo-laders. Laat me raden, jij gebruikt een Schulze lader!!!!

Als je twijfels hebt met betrekking tot het laden kun je idd een lipo balancer gebruiken of elke cel apart laden. Bij zeer grote pakketten (meer dan 4 cellen in serie) is dit overigens zeer aan te raden.
 
zo vandaag alweer eens een leuke vlucht kunnen maken na de vele vluchten met problemen. Alleen nu opeens ook weer problemen. De rechterhoofdligger is direct naast het scharnier afgebroken. Dit is nu de eerste keer dat de linkerzijde op deze manier breekt. De rechterzijde was al 3 keer eerder gebroken. Ik ga nu het gat waar die koolstofstaaf in zit iets uitboren naar een maat dikker zodat ik over een klein stukje die 3 mm koolstof staaf kan opdikken door er een koolstof buisje overheen te lijmen in het scharnier en dan ook nog een stukje erbuiten zodat er niet direct zo een grote overgang meer is van alu naar koolstof.

En natuurlijk voor een volgende versie dit scharnier iets anders maken zodat de krachten niet direct naast het scharnier erop komt maar weggeleid wordt.
 
Theo,
leuk dat je er nog steeds mee bezig bent, bij mij ligt het even stil door de warmte in mijn werkhok en omdat ik met de beide x-twins aan het experimenteren ben. Je kunt tenslotte niet alles tegelijk doen en ook nog overdag nog werken, nietwaar?
Ik was alwel begonnen met een andere aansturing van de staart (van de Eagle) om het wat lichter te maken, ik heb al 2 lichte servo's naast elkaar gemonteerd die via een mixer in de zender de staart gaan aansturen, daardoor kan ik zo'n 20gram winnen in gewicht, hopelijk lukt het.
Ook had ik al de vleugel gedeeltelijk gesloopt, veel te zwaar, ga ik ook veranderen.
Ben je nog steeds van plan om naar de Elektro fly-in Nijmegen te komen op 28 augustus?
 
jep die electro fly inn staat nog steeds op het programma.
Dan hoop ik ook weer een goed vliegende Kestrel mee te kunnen nemen.
 
ik moet nog steeds mijn zwaartepunt meten maar mijn vogel ligt uitelkaar ;) Wachtend op de nieuwe motor :) Ik wou als lipo's de 95 gram's 1100 10C proberen in 3s uitvoering. Ben benieuwd.....
 
De laatste vlucht deze week was idd weer met die 1200 etecs in 3s configuratie. Ik moest vrij veel diep geven om goed op hoogte te kunnen blijven vliegen. mag dus iets meer gewicht in het neusje komen, en de staart iets vlakker zetten.

Als motor nog steeds die speed 300 6 volt, die wordt idd behoorlijk heet met die 3 lipo's, maar doet het nog steeds perfect. Bij de eerdere goede vluchten al gemerkt dat ik niet constant volgas nodig heb om leukte kunnen vliegen.
 
dan doet jouw speed 300 het een stuk beter dan de mijne ;) Ik hoop dat mijn regelaar en motor snel binnen zijn dan kan ik eindelijk lekker testen ;)
 
Dat klopt, lichtere heb ik in die catalogus van Mädler niet kunnen vinden.
 
@theo

Gister vloog herman met de eagle.. en ging erg goed. Ondanks dat er elke vluvht wel iets anders breekt of afbreekt ;)
nu hebben we de eagle en de kestrel vergeleken met elkaar en had de tandwielen mee.. maar dat grote tandwiel is echt veel te groot.. daar moet een andere voor komen vind ik.
Kan je me de afmetingen geven van jouwe? straks heb ik een maatje groter gekregen. Hij is echt veel groter dan die in de eagle zit en past niet eens op of in de romp van de kestrel.

Peter
 
inderdaad :) hij is 33 - 50% groter, dat is echt niets....

Ik zit ook te denken om een andere frame te laten maken. Zou mooi zijn als het te doen is.
 
vanavond weer terug van een weekje weg.

Dat grote tandwiel is idd erg groot en zwaar, als ik mij niet vergis heb ik je al eens alle maten via pb gestuurd. Het grote tandwiel is 92 mm doorsnede geloof ik, morgen zal ik ze weer eens nameten.
 
Nou heb het tandwiel effe nagemeten en kom op 87 mm. Zat dus met die 92 een klein beetje uit de richting. Ik heb de hoogte van de romp hierop aangepast.verder komen nu de andere tandwielen en de motor in een iets andere kompactere opstelling te zitten.
 
Back
Top