De bouw van een binnenvaart tanker

Ga eerst boren voor dat je de spanten uit gezaagt hebt. En gebruik wel een kolom boormachiene. En kijk wel of dat haaks boord. Dat kun je zien als je een blokje hout door boord en steek dan een stuk rond hout in. En pak dan een geodriehoek en kijk dan of het rondhout haaks staat. Als dat goed is. Pak je spanten waar de schroefas door heen gaat. Zorg wel dat ze goed uit getekent zijn en in lijn staan. En boren maar.

Groetjes Huub

bedankt voor de tip, ben er nog niet aantoe maar kan het
maar vast weten.

Ingmar

@ ingmar

hallo ik ben een jaar geleden aan boord geweest van de caronia , om 3 keukens te leveren.
toen de werf failliet ging hebben ze dat schip zelf afgebouwd.
als ik het goed heb hebben ze het voorschip zelf gebouwd en hadden de zoons speciaal voor de bouw papieren gehaald voor kraan machinist.
zij hebben ook met die kraan de keukens aan dek gezet , en vooral met die 2 side by side koelkasten die bij de schipper staan hebben we heel wat werk gehad , want die konden eerst niet binnen en toen we ze binnen hadden kregen we ze bijna niet meer overeind.
maar ik vond het toch wel leuk om weer eens aan boord van een schip te zijn , ik heb net als huub de jong ook op een stroomboot gevaren.
ik kon ook pas weggaan na een rondje machinekamer natuurlijk.
succes met je bouw project

groeten marcel

@marcel van gils
-----------------------------
stroomboot
Ik denk wel als dat ik weet wat je bedoeld hoor. :oops:
Maar een STROOMBOOT . Nooit van gehoord :roll:
mvg
Frederik :D :D

Hoi allen

Ik zou jullie even vertellen wat stroomschepen zijn. Dat zijn schepen van rederij Van Der Sluijs. Ik heb daar 18 jaar gewerkt waarvan de laatse 9 jaar als kaptein op de Markstroom. Die schepen zijn naar rivieren vernoemt. Zoals: Markstroom, Zaanstroom ,Rijnstroom enz.. En dan wordt er in de volksmond gauw over stroomschepen gesproken. En misschien weet Frederik nog van vroeger, toen had je Van wijk schepen. Want die schepen eindigen allemaal op wijk, Stroomwijk, Krooswijk enz.. En zo zijn er meer rederijen die een soort eigen naam in de volksmond krijgen. Ik hoop dat ik jullie voldoende geinformeert hebt over dit onderwerp.

Maar nu even wat anders, waar deze topic bedoeld voor is. De bouw ligt even op z'n gat. Omdat de kamer waar ik bouw, die moet een beetje verbouwt worden. Maar dat ik nog wel zien. Ik hoop dat ik februari weer verder kan met bouwen. En dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Groetjes huub

Hoi Marcel, Huub, en Rest,

Mijn Caronia project staat eerst in de ijskast omdat er een schip op bestelling tussen gekomen is(110X11,40 met duwkop)
in schaal 1:50.
Ben net begonnen met spanten zagen dus voordat hij af is zijn we wel een tijdje verder.

Gegroet, Ingmar

@ingmar
Ja dat heb je he :oops: .
Als je niet genoeg zakgeld krijg.
Dan moet je voor andere gaan bouwen
Die dan later van jouw kunde lopen op te scheppen he.
mvg
Frederik :D :D

Hoi Frederik,

Het is gelukkig geen "moeten" maar het aanbod was zo aantrekkelijk dat ik niet lang hoefde na te denken.

Ingmar

Hoi allen

Mijn kamer is klaar. Ik kan weer langzaam beginnen. Jammer genoeg heb ik nog weinig met het uitwerken van de tekeningen gedaan. Maar dat komt wel goed. Ik heb wel wat huiswerk gedaan hoe ik ze ga bouwen. De bedoelling is dat ze zelf kan vol pompen en leeg pompen. Dat schilt een hoop lood sjouwen. En komt 2x vier kanaals boegschoef in (vetjet). En dat de stuurhut en dat de masten op en neer kunnen. En ze wordt toch aan een stuk gebouwt. Ik hoop dat dit allemaal te doen is.Want het blijft modelbouw. Zeker met het vol en leeg pomen. Daar komt een leuk stukje techniek bij. Maar dat merken jullie wel tijdens de bouw.

Ha die Huub,

Om de stuurhut op en neer te laten gaan is geen probleem, had zelf een 2 delige paal en dat ging ook dus moet jou enkele helemaal geen probleem zijn.
Ballast zetten lijkt me ook niet zo'n probleem, denk dat ik elke tank z'n eigen pomp zou geven maar daar ben jij tankerman voor, ik hou het bij de dozen.
Succes er maar weer mee.

Ingmar

Hallo allen

De tekeningen zijn klaar en het hout is binnen. Ik kan gaan beginnen. En wat de boegschroef betreft, daar heb ik al een kleine bouw schema gemaakt. Het wordt wel een gepriegel, en ik hoop voor mij zelf dat het lukt. de foto's komen later wel.

Hallo allen

Nou hier zijn de eerste foto's

DSC02738a.jpg

Naar een paar foutjes kon ik ze eindelijk neer zetten. Ik heb gelijk de gaten geboord voor de roeren

DSC02739a.jpg

Nog zo ver, maar het komt dichter bij

DSC02741a.jpg

Hier heb een idee hoe lang dat ding wordt

DSC02742a.jpg

Dit zijn de spanten die nog uitgezaagt moeten worden

Hoi Huub,

Mooi begin hoor en dat van die gaten voor de roerkoningen is een goede tip voor mijn volgende schip.

Nog wel even een vraagje, is die stapel spanten alleen voor de kop en kont of ook voor het middenschip?

Groeten, Ingmar

PS; Mooie bouwtafel heb je in je nieuwe hok hoor.

Hoi Imgmar

Dat zijn de spanten alleen van voorschip en het achterschip. De spanten van het achterschip lopen alleen al van 0 tot 46. En van het voorschip lopen van 244 tot 269. En dan nog een paar spanten die de tanks makeren. En wat mijn bouwhok betreft, daar ben ik heel erg blij mee. Ene kant van de kamer alles maken, en de andere kant opbouwen. En trouwens, het wordt dit schip.

Atlantis%20Terneuzen%20(7).JPG

Atlantis%20Terneuzen%20(8).JPG

Atlantis%20Terneuzen%20(5).JPG

Atlantis%20Terneuzen%20(6).JPG

Dit schip heeft mijn baas gekocht. Want op de nieuwe moeten we nog een poosje wachten.

hoi

van die atlantis heeft mun vader het achteranker nog van opgedregd in de europoort, zit een aardig staaldraadje aan dat anker.

gr Melvin

Ik hoorde al zoiets bij Teuns dat jullie die gekocht hadden Huub :) Als ik het goed heb voer ze met Naptha naar Dormagen, blijven jullie dit werk doen?

Succes met de bouw!

Hoi Huub,

Mijn vorige vraag was eigenlijk de voorganger van m'n 2e vraag maar daar is Adam is me al mee voor, vindt het namelijk ook super veel spanten en een boel extra werk. Ik heb voor mijn kont maar 13 spanten gebruikt en de kop maar 9 en hij is goed sterk geworden.

Groet, Ingmar

Back