De bouw van een binnenvaart tanker

Hallo allen

Hier hebben we weer een update

DSC02808a.jpg

Hier kun je de kanalen zien van de boegschroeven. Dit zijn de kanalen waar mee je vooruit en achteruit kunt varen.

DSC02814a.jpg

hier zie het schip van voren

DSC02815a.jpg

Hier zie je dat ze best groot is. Maar dat laat de pret niet drukken. En tevens zie ook de tankschotten. Het zijn 10 tanks. Alleen moet nog de midden schotten geplaats worden. Maar dat doen we als die op zijn vlak staat.

Hoi Frederik

Zo op eerste gezicht lijkt het daar wel op. Maar tussen de spanten van het voorschip zit nog een tankschot. Dat is haast niet of moeilijk te zien.

En kofferdammen is dat uit de tijd Huub ???????
Ja ben er zelf al zo.n 20 jaar uit he. :P
En er veranderd nog wel eens wat hoor :?
mvg
Frederik :D :D

Neen, het zijn geen kofferdamen. Want die komen er niet in. Maar het is wel verplicht bij tankers. Er moet een tussenruimten zitten tussen het product en machienekamer. Maar tank 1 is kleiner dan de overige tanks. Dat staat op de tekening Tank 1 is in de werkelijkheid beide 380000 ltr en tank 2 t/m 5 bb en sb zijn ieders 740000 ltr. Dus het schip neemt 6680000 ltr product mee.

Hey Huub,

Jouw aanwezigheid is inderdaad niet stilletjes voorbij gegaan :lol:
Misschien zitten we over 5 jaar wel weer bij elkaar....
Of ben ik hopelijk voor die tijd al bezig met m'n eigen schip en treffen we elkaar tijdens een vaardag...

In ieder geval blijf ik dit project op de voet volgen, ben erg benieuwd hoe de kopschroefen gaan worden !!

ps. Waar kan ik dat verkoop topic van jouw bakken vinden ??

Groeten, Peter

ps. Waar kan ik dat verkoop topic van jouw bakken vinden ??
-----------------------------------------------------------------------

als je zijn duwbakken bedoelt...
die had hij toen verkocht :celebrate:

armando

Hey Huub,

Af en toe moet je je grenzen een beetje verleggen he anders is de lol d'r af. :P

Ziet er goed uit, Huub. Is dat ABS wat jij voor die boegschroefkanalen gebruikt?

Groeten van Alex

Hoi Alex

Nou de lol, het werdt bijna een frustatie. Ik ben er ook 3 dagen mee bezig geweest. Eerst dacht ik dat wordt niets. Maar het viel toch anders uit dan ik gedacht had. En het matriaal wat ik gebruikt hebt is inderdaad ABS. Lekker bewerkbaar. En een stukje PVC van een afvoerpijp. Dat had toevallig de juiste maat. En nu naar de volgende boegschroef. Maar dat wordt van het weekend niets meer. De plicht roept maandag weer.

Hoi Huub,

Ziet er toppie uit hoor, mooi zo doorgaan.

Zag op m'n site dat je graag weer een update wou, deze of volgende week komt er weer 1 dus hou het maar in de gaten.

Groetjes, Ingmar

Hallo allen

We zijn eer een stukje verder. De eerste boegschroef die ik heb gemaakt ligt nu in de prullenbak. Toen had ik het idee om hem helemaal van messing te maken,maar dat lukte ook niet. Dan maar weer van kunstof. Maar alleen de kanalen zijn van kunstof. Alleen heb ik nu wat dikker plaat gebruikt. En dat ging veel beter,en netter. En de rest is wel van messing.

DSC02912a.jpg

DSC02913a.jpg

DSC02914a.jpg

Hier heb je enig idee hoe het zal worden.
En Roel als dit leest. We zijn er bijna uit met de electra. Het is simpeller dan we dachten

Hoi allen

Zo de eerste boegschroef is klaar. Hier een paar foto's.

DSC02930a.jpg

DSC02933a.jpg

DSC02934a.jpg

We gaan deze week een proef opstelling maken. En als alles goed werkt dan gaan we hem inbouwen.

En dan naar de volgende boegschroef

huub de jong
--------------------
Ik denk als dat je met een 5 blads schroef beter uit ben Huub !!!!!!!!!!1
Want je heb volgens mij nu toch te veel opening tussen de bladen :roll: .
Hoe kleiner de opening tussen de bladen huub :idea:
Des te meer water er omhoog gaat
Want dit systeem valt in de modelbouw toch tegen hoor :!:
Gewoon omdat het te klein is
mvg

Hoi Frederik

Te klein,dat valt wel mee hoor. De schroef diameter is 25mm. En de opening van de kanalen zijn 22mm bij 18mm. Dus dat valt wel mee dacht ik. En bij ons zit er ook een 4 blads onder. Hij is tenslotte op schaal gebouwdt. Maar we zullen wel zien hoe het loopt. Ik hoop echt dat we die proef opstelling kunnen maken. Voor dat we hem gaan inbouwen. Dat schilt een hoop ellende voor later. En als dat allemaal goed verloopt. Dan kan ik eidelijk het schip dicht gaan maken.

huub de jong
----------------
He hallo Huub: jij leest mijn verhaal niet goed he. :oops:
Of ik ben niet duidelijk genoeg dat kan ook.!!!
Maar zal het even opnieuw proberen. :roll:
Met dat te klein bedoel ik juist omdat het op schaal is gebouwd.
In het echt reageerd immers alles anders.
Ik had het ook niet over de grote van de schroef.(diameter)
Maar over de openingen tussen de bladen is TE groot.
Van daar als dat ik het over een 4 of 5 blad had.
Je zal toch ook ergens wel eens iets van moeten afwijken he.
Want ALLES wat je op schaal bouwt klopt niet altijd met de werkelijkheid he (en dat weet jij ook wel hoor)
Je zal nu eenmaal, ergens wel eens een compromie moeten doen he
Dat is tenminste mijn ervaring (van een ouwe lul) he.
maar ja mocht ik gelijk hebben .
Ga ik wel naar een waarzechster toe hoor.
Van jou zal ik dat wel niet horen he. :wink: :wink: :wink: :wink:
mvg

Hoi Huub,

Mooi mooi mooi hoor, zo doorgaan.

Frederik,

Als ik kijk naar de boegschroef van Alex S dan vindt ik dat het toch wel goed werkt hoor.

Groet, Ingmar

ingmar
huub de jong
----------------Ik stop maar met u beide want ik word schijnbaar niet begrepen
mvg
Frederik

Back