De bouw van een Boomerang Elan

Een tipje:

Ik zou de servoplaatjes op de hoeken , daar waar de schroevengaten zitten, verstevigen. Ik heb al eens een flapservo onderaan een kist weten bengelen (eh Sandor :)). Die plastieken servoplaatjes zijn niet zo heel stevig en kunnen niet zo goed tegen kero.
Bedoel je dat de servoplaat zélf kapot gaat, of dat het hout waarin deze vastgeschroefd zit het begeeft? En hoe moet ik de servoplaat verstevigen, als er een servo op zit die de hele plaat in beslag neemt? Of moet de plaat vast met bouten en moeren, i.p.v. zelftappers?

BTW, hoe krijg je Kero op je servo's? Dan móet je wel erg enthousiast vliegen, inderdaad! :D

~Jolmer
 
Maar ik zou zeker de motor begrensen op een kilo of 12 hij flext aardig met een P120
Eigenlijk zonde van al dat vermogen, toch? En als ik nou alleen vol gas vlieg bij verticale figuren? Zou de Elan deze power niet aan kunnen? Sandor heeft vanaf het begin aangegeven dat er zelfs wel een P160 op zou kunnen, waarom dan niet mijn 15 kg?

~Jolmer
 
Jolmer de Boomerang Elan is ontworpen voor de 8kg motoren zoals de jetcat P-80.
Ik vlieg hem nu met de P-120 se maar wel op 117K ipv 123k!
Een 16kg kan best als je hem terug draaid! de inbouw maten van een 80 120 en 160 zijn namelijk gelijk :-)
Ook vraagt een zwaarder turbine om throttle managment...dus niet dom weg blazen ))))))
Ik zou hem zeker bij de eerste vluchten terug zetten tot je de kist goed kent en dan kan je altijd nog voor de volle pot gaan!
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk past er een 160 in (kwa formaat)
kwa vermogen gaat de elan met een 120 al na de start vertikaal omhoog met volle tank.

hij vliegt al goed met een p80.

maar ik wil het best wel eens zien hoor met meer dan 15 kg:mrgreen:(op een veld bij jullie)

koen bedoelt als er bijvoorbeeld kero uit de ontluchting aan de onderkant loopt en over de flap luikjes komt.
de plastic kapjes kunnen daardoor week worden en afbreken
doe een wat groter ringetje onder de schroefjes (meer draagvlak)

gr maikel
 
Bedoel je dat de servoplaat zélf kapot gaat, of dat het hout waarin deze vastgeschroefd zit het begeeft? En hoe moet ik de servoplaat verstevigen, als er een servo op zit die de hele plaat in beslag neemt? Of moet de plaat vast met bouten en moeren, i.p.v. zelftappers?

BTW, hoe krijg je Kero op je servo's? Dan móet je wel erg enthousiast vliegen, inderdaad! :D

~Jolmer
hij bedoelt je flap servo,s , ik had eens een geval waardoor het plastic uitharde nadat er wat veel kero opkwam..
je zult wel zien war het spul overal kruipt

ik raad je dan ook aan voordat jegaat bouwen alle spanten in de romp even een laagje vernis te geven (mengsel 30 min epoxy met methanol - verdunnen tot het bijna water is)
even insmeren en klaar , nooit meer keroschade aan de binnenkant.
 
tja en na hem even te laten vliegen door iemand anders krijg je ook zomaar scheuren in het midden van de romp:rolleyes:

maar hij kan wel veel hebben:mrgreen:maar ik zou zeker de motor begrensen op een kilo of 12
hij flext aardig met een P120:cool:

gr maikel
nee dat gebeurt door lui die een klitbandje gebruiken om een tank te monteren
die gemiddeld 30 kilo weegt bij 5G....
 
ik raad je dan ook aan voordat jegaat bouwen alle spanten in de romp even een laagje vernis te geven (mengsel 30 min epoxy met methanol - verdunnen tot het bijna water is)
even insmeren en klaar , nooit meer keroschade aan de binnenkant.

Wat ik vaak doe en ook prima werkt is G4 van De Vos chemie.
 
nee dat gebeurt door lui die een klitbandje gebruiken om een tank te monteren
die gemiddeld 30 kilo weegt bij 5G....
Uh, hoe moet je de tank dan vastzetten? :confused:

Is het namaken van die servoplaatjes echt noodzakelijk als je alleen rondvliegt, i.p.v. dat je veel bizarre 3D-achtige manoeuvres maakt? Ik heb zojuist nog even gekeken, maar dat spul zit (tenminste nu nog) als een huis...

~Jolmer
 
Uh, hoe moet je de tank dan vastzetten? :confused:

Is het namaken van die servoplaatjes echt noodzakelijk als je alleen rondvliegt, i.p.v. dat je veel bizarre 3D-achtige manoeuvres maakt? Ik heb zojuist nog even gekeken, maar dat spul zit (tenminste nu nog) als een huis...

~Jolmer

Tank zet je vast met minstens 3 klitbandjes die helemaal rond lopen.
of een paar stevige tywraps , tire raps of trekbandjes.

die servo plaatjes hoef je niets aan te doen een paar onderleg plaatjes is voldoende.
koen en ik vliegen die kisten erg extreem , daarom verslijten we er ook meerdere per jaar...
daardoor zien we ook wat gaat en niet gaat..
als er een fout inzit halen we die er wel uit meestal .
kreten zoals : dit had ik niet gedacht , of "ik heb niks meer" , of "waarom komt het gras omhoog".
zijn veel geuite kreten op het veld...

gebruik gewoon epoxy die heb je wel op de plank staan..
 
Booster turbine, vuurrood

Overdag zie je dit denk ik niet ,maar ik zou hem wel een beetje aanpassen
Geen kwaad woord hoor , maar als ervaren turbine ontwikkelaar en bouwer ,moet ik toch even een paar dingen zeggen over je motor
De vlam komt te ver naar achter ,en bij gasgeven is dit dan ook duidelijk te zien.

de mannen van booster zullen wel weten waar ze mee bezig zijn denk ik dan ,maar soms heb ik m,n twijfels,


Ik heb de mannen van booster gesproken ,en heb zo,n stuwcone in m,n handen gehad , die is bijna een mm dik ,en beweerden ook nog eens dat het inconel was, dus als ie zo rood staat ,reken dan op een egt van 750 plus , geen wonder dat je daardoor je 2.5 kg extra hebt ,hitte is nu eenmaal power , maar nogmaals geen kwaad woord , dat doe ik wel op jetpower ,want dan spreek ik ze toch weer ,en zal dan gelijk doorgeven dat ze de naam van de motor maar moeten veranderen in hot booster.

Kan wel met die mannen opschieten dus das geen probleem .
ze houden wel van een grapje.

Maar goed , ik wens je veel succes Jolmer ,en hoop dat je alles keurig afhebt voor Appingendam , dan kom ik ook ,en neem een paar tractoren mee en nog een lief klein motortje .
Ik wil je motor wel eens horen draaien ,en zien draaien met m,n eigen ogen .

steek ik weer wat vanop.

Tot Appingendam.

Martin.
 
en koen heeft bewezen dat het goed vast blijft zitten:mrgreen:
en heeft ook bewezen dat je na het opstijgen maar tot 5 tellen moet wachten alvorens dan rechtomhoog te trekken en te zien dat ie unlimited verticaal gaat met een P120SE :mrgreen:.

Met je Booster wordt dat nog leuker denk ik :D
 
Uh, hoe moet je de tank dan vastzetten? :confused:

Je moet de tank door klittenband of met tie-wraps verbinden met de spanten in de romp, enkel bevestigen op de plaat waar de tank op rust is niet genoeg, dan komt de tank met plaat en al eruit.
Ik had dit opgelost door 2 aluminium buisje door de spanten te steken en daar alles aan te bevestigen, maar er zijn meerdere manieren mogelijk.

Groeten, Bart.
 
Die servo plaatjes hoef je niets aan te doen een paar onderleg plaatjes is voldoende.
Bedankt voor de tips! Wat is eigenlijk een "onderleg plaatje"?

Ik ga sowieso de servo's van de flaps extra stevig bevestigen, omdat die aardig wat weerstand krijgen te verduren...

~Jolmer
 
Heel verstandig, als je in een iets te snel 'vluchtpad' zit, en dan is zeker niet denkbeeldig met 15 kilo trust tot je beschikking, en je zet je flaps wat snel bij, dan is het 'breaking point' snel bereikt :wink:
Heeft Sandor ook wel eens gehad met zijn 'oude' XL Velox. "hé wat komt ie scheef binnen"
Onderplaatje haalt de flex uit de servo houder en geeft meer grip aan de bevestiging van de servo tray.

bouw ze.


Bedankt voor de tips! Wat is eigenlijk een "onderleg plaatje"?

Ik ga sowieso de servo's van de flaps extra stevig bevestigen, omdat die aardig wat weerstand krijgen te verduren...

~Jolmer
 
hallo martin
ik wou even reageren op dit bericht
de booster is niet zo rood als op het filmpje die is van slechte kwaliteit
ik heb liever dat de uitlaat heet is dan het turbinewiel.
de max tem was 650 graden de booster meet de temp tussen de ngv bladen net voor het turbinewiel en dan is dat niet slecht
eerste run van de turbine was niet zoals het hoort maar dat kwam door een paar mis starts omdat de motor niet genoeg kero kreeg met de tijd komt er wel een goed filmpje maar dan niet met een mobiele telefoon
grt mendelt ps heb je nog met het glaasje gewerkt?
 
Hallo Mendelt.

ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet aan toegekomen ben dat glaasje te gebruiken.
Maar ik heb het in iedergeval liggen ,dus .....

Maar nu even over die booster.

Mendelt , jij was er dus bij , heb je dan geen roodgloeiend turbine wiel gezien ? kan haast niet anders want die cone werd helemaal rood, of ligt dat aan dat telefoontje ,dat die juist de verkleuring versterkt op het fimpje.

Hoe dan ook ik wil hem zien draaien , ik kom gezellig buurten in Appingendam ,kunnen we babbelen en mekaars hobby bekijken.

Mvg,

Martin.
 
Back
Top