De bouw van een Boomerang Elan

hallo martin
ja het telefoontje versterkte het licht en inderdaad was ik erbij want het was bij mij thuis maar als je in appingedam bent kun je altijd langs komen
kun je mijn booster ook wel horen en zien lopen temp van mijn booster zelfs hoger 730 graden maar dan zit ik over de 17 kilo stuwdruk geen enkel probleem maar je moet een turbine ook niet altijd volgas laten draaien doen ze bij een echte ook niet er word maar 90% van het vermogen gebruikt dat geeft turbo ook aan
grt mendelt
 
He Mendelt, als je "mijn" kist mee neemt kun je hem daar laten draaien, neem ik em ook mee. Zijn er waarschijnlijk 3 F16's.

Martin, in mijn F16 zit een kunstwerkje van Mendelt, kun je die ook eens horen en zien draaien. Heeft een heel apart en realistisch geluid, anders dan de fabrieks motoren. Mijn temperaturen hangen rond de 520 graden en 14kg stuwdruk en we hebben ook al eens gedraaid in het donker en ook dan licht de nozzle op.

Groetjes, Peter
 
hallo martin
ik wou even reageren op dit bericht
de booster is niet zo rood als op het filmpje die is van slechte kwaliteit
ik heb liever dat de uitlaat heet is dan het turbinewiel.
de max tem was 650 graden de booster meet de temp tussen de ngv bladen net voor het turbinewiel en dan is dat niet slecht
eerste run van de turbine was niet zoals het hoort maar dat kwam door een paar mis starts omdat de motor niet genoeg kero kreeg met de tijd komt er wel een goed filmpje maar dan niet met een mobiele telefoon
grt mendelt ps heb je nog met het glaasje gewerkt?

meet eens met een externe thermo?
wij hebben toen tot 900 graden gemeten bij een 160.
 
hallo sandor
als je de motor inbouwt word de uitlaat nossel niet meer rood word gekoeld door de lucht stroom is met mijn booster ook zo nossel temp boeit niet als je een schaal 1op1 neemt met afterburner word de nossel nog veel heter maar die licht achter het turbinewiel die is niet zo heet blauwe kegel komt van snelle acc en verdwijnt direct
grt mendelt
 
als de fabriekan er voor in staat dat deze turbine tegen deze hogen temp kan
en de materialen die hij gebruikt er tegen bestand zijn en geefd er gerantie op
dan is er toch niks aan de hand
maar ik moet wel zeggen dat het wel anders is dan dat we gewend zijn
Gr limme
 
Hey iedereen!

Zo, dan nu eindelijk weer eens een update van mijn bouwwerkzaamheden aan de Elan! :D
Ik heb inmiddels al aardig wat gedaan en héél veel foto's gemaakt,
waarmee ik aan jullie de bouw een beetje wil illustreren.

Ik ben begonnen met het vastlijmen van alle roeren aan de vleugels, kielvlakken,
hoogteroer en romp (voor de flaps):

IMG_1922.JPG


Ik ben van plan de scharnieren van de roeren later nog te borgen,
door een satéprikker door het roer en het scharnier te boren.
Uiteraard aan de onderkant, zodat dat niet opvalt... ;)

Daarna heb ik de servo's geprepareerd, incl. de montage van deze op de servoplaten:

IMG_1946.JPG


Serieproductie! ;)

IMG_1948.JPG


Daarna uiteraard de middenstand van alle servo's bepaald...

IMG_1949.JPG


De eerste servo's zijn geplaatst in de vleugels van de Elan:

IMG_1944.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
IMG_1945.JPG


De servo's worden via een M3-draadeind aan een hevel (lange M3-bout) in de aileron's gekoppeld...

IMG_1951.JPG


En dat ziet er dan als volgt uit:

IMG_1952.JPG


Daarna was het de beurt aan de flaps:

IMG_1940.JPG


Montage van de hevel op de flaps:

IMG_1936.JPG


IMG_1937.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Gemonteerd en wél: de flaps van mijn Elan...

IMG_1941.JPG


IMG_1942.JPG


Daarna heb ik van 2 servo's het snoer verlengt, voor montage in het stabilo:

IMG_1954.JPG


Daarna de boel gemonteerd...

IMG_1955.JPG


... en de boel op de hoogteroeren gemonteerd!

IMG_2008.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Daarna kon ik het niet laten om even mijn landingsgestel te prepareren:

IMG_2015.JPG


Eén van de remmen...

IMG_2014.JPG


Gemonteerd in 2 minuten! Als alles zo gemakkelijk was... :D

IMG_2017.JPG


Hierna ben ik verder gegaan met het monteren van de servo's.
In dit geval de servo's in de beide kielvlakken van de Elan:

IMG_2012.JPG


Na wat vijlwerk, paste de servoplaat goed!

IMG_2010.JPG


~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Nog een draadstangetje er tussen, dan is die ook alweer klaar!

IMG_2026.JPG


Vervolgens heb ik de romp klaargemaakt voor de testplaatsing van de motor:

IMG_2005.JPG


Daarna heb ik een bezoekje afgelegd in Sneek, bij Peter Coers.
We hebben daar gezamenlijk geprobeerd de romp passend te maken voor mijn turbine...

IMG_2028.JPG


Een beetje "overkill" voor een Elan, maar wel erg gaaf om te zien! :D

IMG_2030.JPG


Waar ik zojuist nog mee bezig ben geweest, is het verstevigen van de spanten
(met glasmatten en 24h Epoxy) waarin de motor wordt vastgeschroefd:

IMG_2034.JPG


Dat is wel nodig, met zoveel stuwdruk! Nu nog even de rest van de spanten in
de 24h Epoxy smeren, zodat de kist geen last krijgt van kerosinecorrosie / ~schade...

To be continued...

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Ga je ook een vector toepassen? Gert-Jan
Bedoel je Thrust Vectoring, zoals bv. bij een F-22? In dat geval: nee, dat niet...

Daarvoor heb ik geen ruimte, maar ik zou ook niet weten wat het voordeel daarvan op deze kist zou zijn. Als het al mogelijk is, want de motor zit redelijk in het midden van de kist; de beide staartbomen steken nog een heel eind achter de motor uit, dus kun je volgens mij sowieso niet aan TV doen...

~Jolmer
 
Oeps, ik had de naam van het fotoalbum veranderd, waardoor de foto's niet meer zichtbaar waren... Nu verholpen! :D

~Jolmer
 
Mooi kist!! maar is het niet verstandig om stukjes krimpkous om de kwiklinks te doen? als je pech hebt kunnen ze onder zware belasting open schieten;)
 
Back
Top