De bouw van een SNJ-6 naar model uit Florida


Beloofd is beloofd. Hier de start van een bouwbeschrijving van een SNJ-6 dit is een Navy uitvoering van de ons bekende Harvard.

afb8873.jpg


In 1999 was ik met vakantie in Florida en kreeg daar de kans om te vliegen met de echte kist. Ik heb m'n brevet, maar vloog tot dan toe in de Cessna 172 en ook wel de Cirrus,
maximaal 200 pk.
Als je dan ineens 650 pk ervoor hebt dan is dat echt kicken. Het is dan natuurlijk een van de mooiste vluchten uit mijn carriere, temeer daar ik een instructeur meehad voor de aerobatics.

afb8874.jpg


Het kleurenschema werd mij na contact via Internet vlot ter beschikking gesteld. Amerikanen doen echter wat moeilijk met het uploaden van mijn foto's vanwege de safety?? Zij hebben dus nog steeds geen foto's van mijn model.

afb8875.jpg


Niemand kent mij echt, maar ik ben het, die voorin zit te sturen. Mikpunt aarde wel leuk als je maag er tegen kan, anders is de lol er gauw af. Gelukkig heb ik een sterke maag.

afb8876.jpg


Na de vlucht een heel fijn gevoel, jammer dat de tijd er nu al opzit.

En dan ben je natuurlijk verkocht. Hier wil je een model van maken.
Ik had wel het een en ander aan foto's, maar de kleurennummers waren onbekend, hetgeen toch wel even wennen is als je die zelf moet gaan mengen. De foto's die volgen laten niet altijd de meest eerlijke kleur zien, alhoewel er toch nog wel een klein verschil met het origineel was.

Het begin van de bouw heb ik niet gefotografeerd, domweg omdat ik niet wist dat ik ooit nog eens iets op Internet zou zetten.

Overigens leverde de bouw niet zo heel veel problemen op, wat natuurlijk ook niet mag gebeuren bij een bouwkit (Midwest) Hier ga ik ook niet veel over vertellen, want dan kan ik beter de bouwbeschrijving uploaden, wat in het kader van rechten natuurlijk niet mag zonder toestemming.

Ik had wel aspiraties om de schaal te benaderen, omdat zoals t.a.v. de Piper-foto's is opgemerkt, er wel wal kleurverschil is te zien tussen de motorkap en de romp. Later bleek dat het ook deze keer niet gelukt was. Gaande weg zal ik wat zaken noemen die voor verbetering vatbaar waren.

afb8877.jpg


De vleugel compleet ingedekt. Het bouwen daarvan gaf geen echte problemen. Alleen goed opletten dat alles recht blijft. Een kleine verdraaing bij de bouw van een vleugel en de rolroeren zijn al gauw te klein.

afb8878.jpg


De romp met de apparatuur al ingebouwd. Deze zaken leveren wel wat denkwerk op. Later blijkt dat de servo's nog wel naar voren hadden gekund, want er moest lood in de neus.

afb8879.jpg


De cockpitkap werd eerst aan de binnen kant geschilderd omdat later anders de grondverf van de buitenzijde te zien zou zijn. Vanwege de statische electriciteit een zeer lastig probleem. De verf "trok" zo van het penceel af en natuurlijk op de verkeerde plaatsen. Heeft iemand daar nog iedeeën voor?

afb8880.jpg


Vervolgens werd op het gehele model de panel-lines getekend met een methode die Dave Platt via zijn videobanden aan ons uitlegt. Vervolgens zijn ze afgeplakt en dan met filler naar een zijde toe gespoten. Dit zorgt voor een mooie overlapte panel.

afb8881.jpg


Bij het spuiten wel rekening houden dat filler gewicht heeft. Bij de wat grotere modellen hebben we daar minder last van. Een verhandeling over dit soort onderwerpen is wel te vinden op Internet of ook weer op de banden van Dave Platt.

afb8882.jpg


Ja en dan de klinknagels een verhaal apart en natuurlijk de nodige uren verder. Uit Amerika liet ik de spuitjes overkomen. Via een telefoontje werd mij te kennen gegeven dat deze spuitjes een dollar kosten en dat ik er minimaal 12 moest kopen. Geen probleem, stuur maar op. Heel vriendelijk om ze mij per luchtpost te versturen. Het bedrag van $ 240,-- deed mij wel even schrikken. Maar je laat niks merken natuurlijk. Voor de liefhebbers heb ik er nog een paar. Over de prijs hebben we het dan nog wel.
Het werkt overigens zeer goed. Witte houtlijm met water verdund en je hebt een mooi stel nagels, maar let op niet alle nagels liggen boven het oppervlak.

afb8883.jpg


Het zijaanzicht met alumium plakfolie voor de luikjes en de klinknagels al opgedroogd. Daar word je wel weer heel tevreden van.

afb8884.jpg


Ook een dummymotor moest erin. Deze kwam ook uit de USA als vacuum gevormd model. Het een en ander er aan toevoegen en het lijkt heel echt.

afb8885.jpg


Dan moet de kist worden gespoten. Hiervoor heb ik een plaatselijke garagehouder benaderd, die een spuitruimte had. Met hem kwam ik overeen dat ik in de voor hem stille uren de spuitruimte kon gebruiken. Het vergt was organisatie, maar thuis is het onmogelijk en buiten stoffig.

Dat thuis spuiten heb ik wel gedaan hoor, maar toendertijd veranderde onze vloerbedekking steeds van kleur. De verf wordt overal naartoe gezogen. Dat is niet goed voor je huwelijk.


Wordt vervolgd.
Wie heeft tips om te vervolgen?
Moet ik een nieuw bericht toevoegen of kan ik dit verhaal wijzigen?

Bert
 
Hoi Bert,
Gewoon een nieuw bericht toevoegen is het makkelijkste.
Dan weten we gelijk ook wat er toegevoegd is.
Verder is het een prachtig toestel.
Lijkt me inderdaad gaaf als je in de echte zelf hebt mogen vliegen.
Heb je ook een schatting hoelang je over die klinknagels hebt gedaan??
 
gewoon een nieuw bericht toevoegen, en laat alles maar komen, wel voorzichtig want mijn toetsenbord moet nog langer mee. Niet dat dadelijk weer mijn kin op dat toetsenbord valt.
 
Inderdaad, jammer dat we het niet van het begin hebben mogen meemaken.

wat zijn de specs?
 
@Tom Verstappen

Vliegtuigen zijn net vrouwen Tom ze zijn allemaal gevoelig en dat maakt ze zo leuk en spannend.
 
Hi,

Bedankt voor de reacties, dus er volgt meer.

Even wat beantwoorden:

De tijd die ik besteedde aan klinknagels heb ik niet geregistreerd, maar dat waren vele avonden (reactie van mijn vrouw). Maar goed, dan heb je ook wat.

Specificaties:

Spanwijdte: 2,20 mtr.
Lengte in verhouding.
Gewicht: 7,4 kg, waar nog iets bij moet vanwege het feit dat de kist enigzins staartlastig is.
Motor Zenoah 23 cc, maar dat was al aangegeven dacht ik.

Voor wat de gevoeligheid betreft:

Door het staartlastige inderdaad wel wat gevoelig bij start en landing, maar hij vliegt zeer strak. Ik heb nog wel een filmpje van twee vluchten. Als ik dat wat knip en plak is het misschien klein genoeg i.v.m. download-tijd. Maar .... hoe krijg ik hier een filmje??
Ik weet zeker dat ik weer antwoord krijg.


Groeten,

Bert
 
Deel II van de SNJ-6.

afb8915.jpg


Geen project of er zit wel eens wat tegen. In dit geval was het, zoals later bleek, de gebruikte primer. Hier zie je de eerste ramp tevoorschijn komen.

afb8916.jpg


Om de letters en roundels af te plakken plak ik het desbetreffende gedeelte af met plakband. Vervolgens plak ik daar de belettering overheen en snij dan met een scalpel de letters uit. Vervolgens wordt het te spuiten gedeelte verwijderd en daar ging het voor de eerste keer mis. Bij het verwijderen van het plakband kwam ook de laklaag mee. Al gauw gaf ik de Simprop polyurethanlack de schuld, maar bij navraag via de automaterialen handel, waar de spuitbussen primer vandaan kwamen, werd mij duidelijk dat de ondergrond waarschijnlijk te glad?? was geweest.

Nadat het plakband was verwijderd bleef dit jammerlijke gezicht over. Uiteindelijk heb ik alles met het penceel bij kunnen werken. Ik was nog wel bang dat er na de eerste vlucht de vellen bij zouden hangen, maar dat viel gelukkig mee.

afb8918.jpg


Een totaal overzicht van bijna alle opschriften. De kleinste belettering heb ik aangebracht met Supercal en Decalpaper. Dit laatste product werkt overigens het makkelijkst. Via Internet zijn beide producten, die via de inktjetprinter kunnen worden beschreven wel te vinden.

afb8920.jpg


Nu bijna vliegklaar en dus stijgt de spanning voor de eerste vlucht.

afb8921.jpg


Een blik op een kleine hoofdbreker; de wieldeuren. Om het mechaniek zo te installeren, dat deuren met de wielen in gesloten zijn en met de wielen uit in een zodanige stand, dat het vergelijk met de werkelijkheid goed is, bleek best wel moeilijk. Maar uiteindelijk werd ook dit naar behoren opgelost. De positie van de wielpoten is een van de zaken, die uit de bouwdoos komen en niet schaalgetrouw is. Om alles schaal te maken uit een bouwdoos vandaan is voor mij geen optie. De volgende kist heb ik dus zelf getekend.

afb8923.jpg


Het wordt steeds leuker: “Ready for take-off.”

afb8924.jpg


Hier een opname waar het zonlicht en de camera-instelling er voor zorgen dat de kleurechtheid ter discussie komt te staan.

afb8925.jpg


Hier een opname van de looppaden, die gemaakt zijn met behulp van zwarte lak en fijn straalzand. Het effect van de klinknagels blijft hierdoor zichtbaar.

afb8926.jpg


Op ons veld, eerst even registreren en daarna de first flight.

Wat mankeerde er allemaal aan als je naar de schaalgetrouwheid kijkt.

1. Hoofdvormen van stabilo en kielvlak waren niet goed (genoeg).
2. De positie van het landingsgestel.
3. Zowel het stabilo als het kielvlak hebben geen profiel.
4. De cockpitkap heeft in het achterste raam nog een versteviging, die bij het echte vliegtuig ontbreekt.
5. De neus is niet juist van vorm.
6. De kleurechtheid kon nog beter.
7. Uiteraard door het penseelwerk werd het strakke spuitwerk nadelig beïnvloed.
8. De antiglare beschildering was te glanzend.
9. Geen weathering op het totale vliegtuig is te nieuw.
10. Nog wel veel meer te benoemen, waardoor het als F4C kist niet echt te gebruiken is. Natuurlijk, als je het vliegtuig meeneemt naar de club oogst je wel positief commentaar. Soms zo positief dat men je voor gek verklaart met al dat werk aan panels en klinknagels.


Ik vind dat werk juist leuk en daardoor zal ik nooit een ARF fan worden, alhoewel een tussendoortje voor het vliegen best wel aardig is.


Dit was het voor wat het de SNJ-6 betreft. Ik kom nog terug met een kort verslag van mijn in aanbouw zijnde CAP 10 en later met een uitgebreid verslag van de bouw van mijn Fly Baby in tweedekker uitvoering.

Groeten,


Bert
 
Bert,

Ik hield mijn hart in jou plaats vast doen ik zag dat die verf losliet. Moet gewoon balen geweest zijn doch blijkbaar is alles uiteindelijk toch goed gekomen.

Nu, wat die schaal "echtheid" betreft : Het is gewoon een super mooi toestel :pim:

Stevo
 
misschien vreemd vraagje, maar waarom heb je geen stikkers gebruikt voor die letters?
tegenwoordig kun je het al in alle vormen en maten krijgen... (dus ook custom) loop je ook niet het risico dat je je verf los trekt...
 
:worship: Heeeeeel mooi :worship:

En wat betreft de F4c gewoon een keertje meedoen, desnoods met de semischaal (zonder statische beoordeling) op elk model is wel iets op/aan te merken.
Maar onder het moto meedoen is belangrijker dan winnen is het wel gezellig. 8)
(zelf doe ik soms mee met de F4c (hier in belgie) met mijn Beech D18/C-45 gewoon voor de lol, bij mij staan er zelfs geen klinknagels op)
De andere deelnemers zijn blij met een nieuw gezicht / model
(hier in belgie hebben ze gemiddeld 5 deelnemers, die zijn dus blij als er eentje bij komt)

Maar het blijft een heel mooi model
:!:
 
Bert van Eijk zei:
Ik heb nog wel een filmpje van twee vluchten. Als ik dat wat knip en plak is het misschien klein genoeg i.v.m. download-tijd. Maar .... hoe krijg ik hier een filmje??
Stuur anders de filmpjes even naar mijn hotmail: bosmodelair@hotmail.com ik heb misschien nog wel een gaatje om de films (tijdelijk) te hosten :wink:
(heb nog 75mb van de 600mb over, tijd voor een upgrade :cry: )
 
Leuk om nog eens een reactie te krijgen.
Stickers vind ik niet zo mooi, omdat het altijd een laagje vormt, terwijl dat met verf goed is vlak te krijgen. Het probleem dat ik toen had is tot nu toe één keer voorgekomen en ik hoop dat het daarbij blijft.
Alleen voor de hele kleine opschriften gebruik ik decalpaper van JetCal, hetgeen heel goed werkt.
 
jetpropdlx zei:
En wat betreft de F4c gewoon een keertje meedoen, desnoods met de semischaal (zonder statische beoordeling) op elk model is wel iets op/aan te merken.

De andere deelnemers zijn blij met een nieuw gezicht / model
(hier in belgie hebben ze gemiddeld 5 deelnemers, die zijn dus blij als er eentje bij komt)
:!:

Bedankt voor het compliment.

Ik heb op 18 september in Genk (B) meegedaan aan de F4C/Benelux-cup, maar ik het jou daar jammer genoegd niet gezien. Hoe kan dat?

Bert
 
Back
Top