de bouw van een wren 54

Gisteren had ik nog het e.e.a. aan de diffusor gedaan.

Voorzijde diffusor, het gat is nog 10mm, moet ik nog op 11.1 brengen
DSC02112-k.JPG

achterzijde, zoals je ziet, wijkt het af van tekening. Dit omdat ik het filterkanaal in de diffusor niet gebruik.
DSC02113-k.JPG

en de laatste foto tot nu, de front plate op de diffusor, past niet slecht. Maar hoe goed de passing is, zie je pas goed, als de schoepen op de diffusor zitten.
DSC02114-k.JPG

Ik weet niet of ik een compleet apart draadje moet openen. Want mijn bouw gaat niet zo snel als die van gertjan.

vandaag weer het een en ander kunnen doen, het is alleen niet zo zichtbaar allemaal.
ik heb vandaag het leidingwerk en de koppelingen gemaakt (pruts en piel werk zeg8-O)
heb alleen het één en ande anders gedaan dan op tekening, maar de werking is identiek
ik had van de week bij de lokale persluchtboer een paar hele schattige :p 3mm chroome koppelingetjes gekocht ( 1 eurotje p/stuk:))
alle leidingen en koppelingen met zilver gesoldeerd (hardsolderen)
ook kwam ik tot de ontdekking dat de bevestigigsboutjes van de astunnel niet lekker zitten,(zie rode pijl
hiervoor ga ik dus een nieuw tunneltje draaien met iets overmaat, zodat de boutjes iets meer "vlees" hebben.
tussen de axiale schoepjes zitten nog kleine wigjes (gele pijl) dit moet nog nabewerkt worden
217247d3c7c3a7567.jpg

nog een paar fototjes van de voorzijde.
217247d3c7c45fdee.jpg

217247d3c7c48bd54.jpg

en nog een fototje van de keroleiding .
217247d3c7df6b7ed.jpg

groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gertjan, ik zag op Martin's draadje dat je wat verbrandingskamer info zocht. Hieronder plaatje van mijn MW kamertje. Ben nu heel druk aan het studeren voor simulator morgen/overmorgen maar als je 2 dagen gedult hebt zal ik alle info inclusief handige tips over voor/achter ringen maken hier plaatsen......

Grtz,
Gerald

Combuster_and_sticks.jpg

k'zie trouwens dat je lekker bezig bent, mooi hoor!

Wel effe een kleine opmerking, zo als ik het op de foto's kan zien zie ik dat je "vaneless space" nihil is. (Ruimte tussen compressor buitendiameter en eerste statische diffuser schoep) Deze moet eigenlijk wel minimaal 1.5-2mm zijn anders zouden daar lucht schokgolven kunnen ontstaan met hele slechte gevolgen voor de luchtstroom. Kijk maar eens op de MW plannen, daar staat het ook ergens. De avator van Rik laat het ook mooi zien ;)!
(Maar misschien zie ik je foto's wel verkeerd hoor!)

Groet,
Gerald

Hoi Gertjan, ik zag op Martin's draadje dat je wat verbrandingskamer info zocht. Hieronder plaatje van mijn MW kamertje. plaatsen......

bedankt Gerald dat is duidelijk
zo te zien is het patroon het zelfde als in de tekening. alleen worden er geen swirljets en gebogen stiks meer toegepast (wel zo makkelijk te maken trouwens)

Ben nu heel druk aan het studeren voor simulator morgen/overmorgen
wat doe je hier nog dan, hup aan de studie:teacher: ;)

maar als je 2 dagen gedult hebt zal ik alle info inclusief handige tips over voor/achter ringen maken hier

perfect , alvast bedankt

groeten Gertjan

k'zie trouwens dat je lekker bezig bent, mooi hoor!

Wel effe een kleine opmerking, zo als ik het op de foto's kan zien zie ik dat je "vaneless space" nihil is. (Ruimte tussen compressor buitendiameter en eerste statische diffuser schoep) Deze moet eigenlijk wel minimaal 1.5-2mm zijn anders zouden daar lucht schokgolven kunnen ontstaan met hele slechte gevolgen voor de luchtstroom. Kijk maar eens op de MW plannen, daar staat het ook ergens. De avator van Rik laat het ook mooi zien ;)!
(Maar misschien zie ik je foto's wel verkeerd hoor!)

Groet,
Gerald

De tekening van wren geeft aan, dat de schoepen op een radius van 57mm moeten komen. En dat de verzinking van de compressor op 55mm moet komen.
Dit is dus maar 1 mm ruimte, tussen einde verzinking compressor en begin van de schoepen.
De compressor is 54mm in diameter. Dus zou je tussen einde schoep compressor en begin schoep diffusor een ruimte van 1.5mm krijgen straks.

Het is moeilijk te zien op de foto, hoeveel ruimte er precies over is bij gertjan. Maar bij mijn diffusor ziet het er bijna hetzelfde uit (ik heb alleen nog geen schoepen gefreest). Maar het kan nooit geen kwaad om te controleren. De schokgolven kunnen namelijk zowel je diffusor als je compressor laten scheuren. Maar dan heeft de motor wel heel wat uurtjes gelopen, voordat het zover is.

Heeft iemand misschien tips voor het maken van de tunnel.
Ik heb nog niet de 688 kogellagers in huis, maar wil wel een goede passing hebben voor deze kogellagers. Of moet ik gewoon de tunnel maken, met de inwendige diameter van 16. En later de passing goed maken doormiddel van de O-ringen, omdat daar de kogellagers tegen aan liggen?

groeten Paul

Hoi Paul,

Ik heb nog niet de 688 kogellagers in huis, maar wil wel een goede passing hebben voor deze kogellagers

Ik zou toch wel wat lagers voor handen hebben voordat je de tunnel gaat draaien, kun je alles in één keer goed maken. Maar ik gebruik daar nooit die dure keramische lagers voor hoor, ik koop altijd bij de locale lagerboer een setje "speel en knutsel" lagers die dezelfde afmetingen en passingen hebben. Met deze pas ik iedere keer de diverse onderdelen en kan ik de motor 100 x in- en uit elkaar schroeven. Tegen die tijd zouden de keramische lagers allang versleten zijn...;) (Ik zie dat sommige hier wel doen, deze lagers krijgen de meeste tikken bij het monteren en demonteren en ook de eerste volgende run erop om te gaan "zitten"....niet goed!)

En later de passing goed maken doormiddel van de O-ringen, omdat daar de kogellagers tegen aan liggen?

Da's ook een verkeerde opvatting wat soms meegegeven wordt! De konstruktieve passing is juist heel belangrijk, een té grote lagerhuis zal nooit goed werken. De o-ring kan wel iéts kompenseren voor ruime passingen maar dan praten we over hondersten van milimeters. De belanrijkste reden van de 0-ringen is om te voorkomen dat de buitenring mee wil gaan draaien (...en dat doet'ie) zodat de passing nóg meer verkl**t wordt zeg maar.

Groetjes,
Gerald

Laatst bewerkt:
De belanrijkste reden van de 0-ringen is om te voorkomen dat de buitenring mee wil gaan draaien (...en dat doet'ie) zodat de passing nóg meer verkl**t wordt zeg maar.

hmmm dat had ik me ook al afgevraagd waar die voor waren.
weer wat geleerd
groeten Gertjan

waar kan ik overal wren onderdelen bestelen ???
ik moet diverse onderdelen hebben zoals het turbine wiel, lagers en de regeling.
maar bij wren kun je blijkbaar alleen met creditcard betalen (die heb ik niet)
bij hobbyparts.(HobbyParts - Trade prices on modelling products) hebben ze weer geen turbine wiel:( (alleen voor de powerturbine)
hoe kom ik nu aan de onderdelen?
groeten Gertjan

Hallo Gertjan.

Is er niemand in je familie ,of een vriend die een creditcard heeft ., je kan hem dan gewoon terug betalen.

Is dat mischien mogelijk?

Groetjes,

Martin.

ik bestel wel vaker bij wren onderdelen gewoon op bankrekeing

je moet even een mail naar ze sturen met de vraag naar de onderdelen en dan zeggen dat je via bank wil betalen

krijg je een rekening via mail terug met alle bank gevens er op

enige is dat je iets meer betaalt ivm buitenlands transactie

groet niels

bedankt voor de tip Niels,

ik heb ze gemailt en van hun de bankgegevens ontvangen.
de betaling is inmiddels ook gedaan, nu wachten tot de spullen binnen zijn.
gisteravond de branderkamer gemaakt (moet alleen nog puntlassen)
de voor en achterkant gemaakt volgens de lagermanier van Gerald , koste wat moeite maar het ging (foto,s volgen nog)wat is dat Rvs toch heerlijk spul om te bewerken :nooo:
groeten Gertjan

Laatst bewerkt:
hier nog de beloofde foto van de branderkamer in aanbouw,
217247e41cf763fd4.jpg

morgen ga ik verder met het NVG de buitenring heb ik inmiddels gedraait (ook te zien op de foto)
groet Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back