de bouw van een wren 54

Hoi Rene,

als ik spantangen had, had ik ze zeker gebruikt;)
staat nog op mn verlanglijstje, (ook voor de freeskop)
maar ik heb de as afgedraait en vervolgens gelijk de compressor afgedraait (dus zonder de as uit de drieklauw te nemen.)

ik heb jou draadje natuulijk ook gelezen, en dat ziet er ook prachtig uit hoor.
ik moet idd zeggen dat de nvg er solide uit ziet.
groeten Gertjan

@Rene

Gertjan zal toch wel zijn opspanasje`s in de houders hebben uitgeklokt, Gertjan kennende tenminste, dan kan deze opspanning prima denk ik, niks mis mee.

Wat ik zie op de foto hier van Gertjan, had ik de beitel op de kop gezet en de draaibank de andere kant op laten draaien, dan is je opspanlengte korter van je 3 klauw.

Maar hoe je het ook doet het resultaat is het belangrijkste toch!!!

Vriendelijke groet Japio

Laatst bewerkt:
waar om klokken

@Rene

Gertjan zal toch wel zijn opspanasje`s in de houders hebben uitgeklokt, Gertjan kennende tenminste, dan kan deze opspanning prima denk ik, niks mis mee.

Wat ik zie op de foto hier van Gertjan, had ik de beitel op de kop gezet en de draaibank de andere kant op laten draaien, dan is je opspanlengte korter van je 3 klauw.

Maar hoe je het ook doet het resultaat is het belangrijkste toch!!!

Vriendelijke groet Japio

Ik denk dat Gertjan het net gerrit jan doet, gewoon de as draaien op de maat van het gat zuiverder kan het niet. Je moet hem natuurlijk niet uit de drie klauw halen.
Je zou in dit geval de as met draad kunnen maken in één op spanning het center kan dan eventueel vervallen en je kunt dan dichter bij de klauw plaat stabieler draaien

Laatst bewerkt:
Omdat de onderdelen uit engeland nog niet binnen zijn heb ik gisteren niet echt veel kunnen doen.
een paar kleine dingetjes moesten nog gedaan worden zoals de difusor nabewerken.
afstandsdraadeindjes op maat maken (die de branderkamer vasthouden)
ik verwacht dat de onderdelen beigin deze week binnenkomen (zij zijn al onderweg)
hieronder nog een fototje van de laatste werkzaamheden.
branderkamer is nog niet gelast omdat ik nog ff zit bet de iconel buisjes:bad-words:
217247ef590dddd02.jpg

groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Gertjan ,je weet toch wel dat je op je foto de brander verkeerd omgelegd hebt he .

Moet je eigenlijk nog een keer een foto maken met de brander anders om gedraait.

Je kamertje ziet er niet verkeerd uit hoor.

Groetjes,

Martin.

Gertjan ,je weet toch wel dat je op je foto de brander verkeerd omgelegd hebt he .

Moet je eigenlijk nog een keer een foto maken met de brander anders om gedraait.

Je kamertje ziet er niet verkeerd uit hoor.

Groetjes,

Martin.

haha idd je hebt gelijk, maar ik heb de branderkamer zomaar ff in elkaar gedrukt, zonder te kijken of ie goed om zat:oops:
bedankt voor de foto,s en de tekeningen.

Ha ha, ik schrok ook al bij eerste aanzicht...:D

Ziet er allemaal erg strak uit Gertjan, alsof je er al jááren mee bezig bent, complimenten!

Grtz,
Gerald

Goed nieuws Gertjan.
Ik heb het witte poeder uit de inconel buisjes gekregen .

Ik heb eerst heel voorzichtig voor geboord met een cobalt boor 2mm met heeeel veel olie.

Dan is het gepiept want dan zit het poeder niet meer vast ,en valt het erzo uit.

Even spoelen in was benzine en klaar ben je.

Ik heb zelfs het buisje nog op geboord van 2,2mm naar 2.5 mm zonder problemen.

Lukt bij jou ook ,gewoon cobalt boortjes nemen ,werkt prima.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Mag ik je nog een tip geven Gertjan, als je straks je brandkamer in elkaar last ,laat dan het voordeksel los.
Doe hier gaatjes inboren en zet het met staal draad vast aan de buiten kamer.

Waarom zul je je afvragen?

Ik zag op jou laatste foto dat je de swirl jets er in geboord had , en nu weet ik niet of je die buisjes (sticks)precies gaat maken zoals op tekening ,maar ik raad het je wel aan.

Als je de sticks het zelfde maakt als bv van Gerald dan denk ik dat die swirl jets niet goed meer werken.
je zou dan eigenlijk 12 gaatjes van 2mm moeten boren en onder een hoek zetten.

Daarom is het dan makkelijk als je het frontdeksel nog even niet vast last maar vast bind, dan kun je als je de motor een paar keer gestart hebt , gelijk zien of je voorin een goede menging hebt (nat frontdeksel aan de binnkant).

Het is maar een tip,maar kan een hoop problemen voorkomen.

Groetjes,

Martin.

wit poeder in buis

Goed nieuws Gertjan.
Ik heb het witte poeder uit de inconel buisjes gekregen .

Ik heb eerst heel voorzichtig voor geboord met een cobalt boor 2mm met heeeel veel olie.

Dan is het gepiept want dan zit het poeder niet meer vast ,en valt het erzo uit.

Even spoelen in was benzine en klaar ben je.

Ik heb zelfs het buisje nog op geboord van 2,2mm naar 2.5 mm zonder problemen.

Lukt bij jou ook ,gewoon cobalt boortjes nemen ,werkt prima.

Martin.

Groetjes,
Zie draadje je moet boren het is mij ook gelukt veel olie is niet nodig het zorgt er alleen voor dat het poeder er moeilijker uit gaat . de boor na gebruik weg gooien .
gr Gerrit Jan

nee nog niet geprobeerd, ik had gisteravond ineens wat anders aan mn hoofd,
ik kon voor een zeer schappelijk prijsje deze kist overnemen, hij is nog helemaal ongebouwd, deze kans wilde ik niet laten gaan en heb hem dus gisteravond opgehaald:p
deze kist gaat nog eerst ff in de opslag, en als de tijd rijp is ga ik hem bouwen.
ik ga eerst maar is een turbine trainer bouwen,(als de turbine af is) om wat ervaring op te doen met turbine vliegen.
217247f2590230e0b.jpg

en vanmiddag werd ik gebeld door mijn vrouwtje dat er een paketje uit engeland gekomen was:banana:

217247f25901e85e1.jpg

we kunnen dus weer verder.
oke, genoeg geluld ik duik mn hobbyhok weer in :bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon een demo vanavond op de club ARMC in Apl

Hoi Allemaal,

Hier het geluid van een Wren 54 gaaf toch!!!

Ik heb gewoon een demoavond gegeven op de modelvliegclub ARMC te Apeldoorn vanavond, om gewoon de modelvliegers van de ARMC kennis te laten maken met turbinemotoren.

Jaja, wel een beetje donker beeld maar het was ook donker hihihi

YouTube - Turbine-demo clubavond ARMC

Met de Vriendelijke groeten Japio

Laatst bewerkt:
ik mis alleen de kerosine lucht nog:)

(en een klein beetje beeld:D

vandeweek heeft zich hier een kleine ramp voltrokken, ik was bezig met de passing van de lagers op de as toen ik één van de twee lagers uitelkaar drukte (wist niet dat het zo makkelijk ging:hammer:)
het resultaat: ongeveer de helft van de 14 kogeltjes (ca 2mm doorsnee) over de grond tussen de staal spaanders en aluminiumsnippers:onweer:
ik heb geloof ik driekwartier om mn knieen in mijn hobbyruimte gelegen met mn neus 10 cm boven de vloer en heb ze allemaal terug gevonden.:D
dat gebeurde me dus 1 keer en nooit weer (hoop ik)
dit weekend zullen er geen grote vorderingen gemaakt worden vrees ik, het vrouwtje moet werken en er lopen hier dus 3 kleine blagen rond waarop natuurlijk gepast moet worden.
in ieder geval wil ik morgen de iconelbuisjes uitboren (dat had ik deze week in mn planning staan dus ik loop achter op de planning;))
maargoed, de voltooing begint in zicht te komen.
de spullen zijn allemaal binnen, dus we kunnen lekker verder.
groeten Gertjan

Laatst bewerkt:
het resultaat: ongeveer de helft van de 14 kogeltjes (ca 2mm doorsnee) over de grond tussen de staal spaanders en aluminiumsnippers:onweer:
ik heb geloof ik driekwartier om mn knieen in mijn hobbyruimte gelegen met mn neus 10 cm boven de vloer en heb ze allemaal terug gevonden.:grin:
dat gebeurde me dus 1 keer en nooit weer (hoop ik)

Ha ha ha, geloof me, dat hebben we allemaal wel meegemaakt hoor;).

Als je alles met wasbenzine of zoiets hebt schoongemaakt kun je ze gewoon schadeloos weer in elkaar klikken hoor. Kleine tip: Sommige maken ingewikkelde mallen om alles tijdens inklikken bij elkaar te houden, niet nodig. Werkend vanuit een dienblad (die met omhoogstaande randjes of iets anders waaruit de lichte ballekkes niet kunnen onstsnappen) smeer je een beetje vasaline in de buitenring waar de kogels komen. Daarna rustig met een pincet de kogeltjes één voor één op de plakkerige ring drukken. Wanneer klaar de smalle kant van de binnenring erin drukken en door drukken met je duim totdat het in elkaar klikt, klaar. Daarna nog wél effe de vasaline er weer uit wassen met wasbenzine en insmeren met olie.

Groetjes,
Gerald

Back