De Bouw van Engel Modellbau P-51D Spanwijdte 163cm

Ha Jan,

Volgens mij gedeeltelijk :wink:

Heb de maiden voor komende Vrijdagmiddag gepland, afgelopen Zondag waaide het wat te hard voor een eertste vluchtje 8O

Grts,

Appie

Nou dat ging gistermiddag NIET helemaal zoals gepland :?

- Groundhandling erg problematisch --> kleine wielen ?? te hoog gras ?? (gras was net een uurtje eerder gemaaid!)

- Na een 15 min taxien en wat afstelwerkzaamheden aan het landingsgestel (tussendoor nog wel even wat brandstof bijgevuld dan toch maar vol open de gasschuif

- Pikt langzaam snelheid op, hmm rand van veld komt wel erg dichtbij

- Dan maar wat hoogteroer en jawel los met die hap

- O O te weinig snelheid "STALL" en ja hoor een grote plof in de akker 8O

- Wel een "scale like" stofwolk maarja NOT GOOD !!

Schade valt mee, retracts ga ik vervangen (struts nog wel heel), wordt niet eerder dan in het najaar....................

wordt vervolgd,

Appie

damn.. jammer appie. Ik heb een mustang ongeveer dezelfde grote als die van jouw met robart retracts.. en bij mij is de groundhandling niet al te best. Zelfs met kort net gemaaid gras moet je erg oppassen. Een lange scale like start run is er niet bij.. want als ie met zijn staartwieltje van de grond is gaat ie erg snel voorover omdat bij een p51 de cg erg dicht bij het roatiepunt van je landingsgestel zit.
Taxien is bij mij ook erg link.. als dat te langzaam gaat.. zelfs met kort gras.. gaat ie voordat je het weet met zijn neus het gras in.. ..grr
Ik ga dan ook een grotere maken.. hopen dat die niet zo veel last heeft van het gras.. :D

Peter

en bij mij is de groundhandling niet al te best. Zelfs met kort net gemaaid gras moet je erg oppassen. Een lange scale like start run is er niet bij.. want als ie met zijn staartwieltje van de grond is gaat ie erg snel voorover omdat bij een p51 de cg erg dicht bij het roatiepunt van je landingsgestel zit.

En daar kom je nu mee :mrgreen:

Ach het hoort er bij, maar we gaan het gewoon weer opnieuw proberen 8)

Grt.

Appie

Mhhh, zonde zeg, maar hij is in ieder geval niet total loss.

Klinkt als de bekende Mustang kwaal, even de grond met de spinner willen kussen.

Ik had met mijn TF P-51d af en toe hetzelfde probleem en het vergt wat kunsten om het goed onder de knie te krijgen.

Jammer dat je pas in het najaar de kist weer ga opknappen, moet toch nog kunnen voordat de echte zomer aanbreekt?

Maar ja, we wachten rustig het vervolg af en voor de volgende maiden alsvast succes gewenst.

Grt,
Berto.

ah dat s*x, appie. niet opzoek naar sensatie maar wat is er naast de retracts beschadigd (foto's)?

de maiden flights doe ik altijd op de sportvelden tegen de avond. de wind is dan weg en vormt dus geen beladen factor en met 3 voetbal velden achterelkaar moet je toch een eind kunnen komen.indien het bevalt ga ik naar t veld en daar weer proberen

een beetje wind is voor take-off met een p51 wel handig.. zorgt voor wat extra lift.. het hangt van het profiel af.. maar weinig snelheid en geen wind heb je veel sneller een stall dan met een beetje wind..

Peter

Appie!

Shit happens . . . :evil:

Rustig wegleggen; over een tijdje krijg je er vanzelf weer zin in (zo vergaat het mij tenminste altijd). :yes:

Misschien moet je domweg constateren dat een Mustang van dit formaat niet goed van gras start. :?

Een normale 'run' (voldoende vaart maken) lijkt me hoe dan ook noodzakelijk; het is tenslotte geen slowflyer! :nooo:

Op naar de betonbanen! :D

jan.

bij mij gaat de start als volgt.

Half gas.. zodra hij ook maar een beetje rijd.. meteen vol gas.. los komen en recht houden.. niet echt zoals een echte mustang start.. :D

Peter

@Peter!

Waarom doe je het zo?

Klinkt alsof het er niet uitziet! :nooo:

En nog link ook.

Tenzij je lang genoeg met volgas blijft rijden om vaart te maken.

jan.

ik neem aan dat hij dat ook bedoelt anders betekent dat grasmaaien bij de buren ;)

Hoi Tom,

Schade valt mee, een paar kleine scheurtjes in de romp en verbogen retracts. Schade aan Ego piloot is groter :mrgreen:

Ons veld is niet zo groot, +/- 40 x 50 meter ?? een ander probleem was/is het geen snelheid kunnen maken in/op het gras.............

1 ding heb ik al wel geconcludeerd, wil je leuk een schaal warbird vliegen, dan,

Groter dan 2 meter en Bezine ervoor 8)

Ben op het moment eerst druk doende om de F-18 de lucht in te krijgen en dan zien we wel verder wat betreft de Mustang!

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=225227&page=33#post3813886

Grt,

Albert

Groter dan 2 meter en Bezine ervoor

Ja is dat nou zo? :?

En waarom? :roll:

Benzine kan ik me nog iets bij voortsellen (betrouwbaarder?), maar groter dan twee meter. :?

(Ik zag op Odoorn iemand met een Sukhoi van 2.40m plus Zenoah 62 cc; die had de groooootste moeite om het ding binnen het veld aan de grond te krijgen.

Ik zie het al voor me, met een Mustang van 2.40m . . .

Op naar de betonbanen!! Deelen!!)

jan.

Hey Appie,

Opzoek naar een Spitfire 2.1 meter voor een benzine motor??? :lol:
Die F18 ziet er echt super uit. :wink:

Naar mijn mening kan je de 2 niet vergelijken een Sukhoi en een Mustang...de mustang heeft serieuze remmen.
Dus denk wel dat je hem aan de grond krijgt. :wink:

Tot hoors
Tom

jan.. ja.. wil je leuke schaal warbird vliegen dan groter dan 2 meter en benziene erop. :D
Waarom.. omdat bijna alle warbirs 2 benig landingsgestel hebben.. heb zwaartepunt daar erg dicht bij zit.. je dan met zo'n zelfde toestel 1:8 best wel een enorm probleem heb met gras.. hoe kort het ook is. Door de weerstand wil ie snel voorover bij de start EN de landing. Op een beton baan of iets dergelijks heb je geen probleem..
Hoe los je dit op?
Juist.. grote wielen minder last van gras...
Grote wielen zitten onder grotere modellen :D
Mijn P51 krijgt 6" wielen.. als ik dan nog last heb van gras weet ik het niet meer.
Of je moet je landinggestel naar voren buigen zodat ze voor de neuslijst van je vleugel uit komen, dan wil ie niet zo snel meer voorover.. maar ja.. dat is geen gezicht natuurlijk..

Jan een sukhoi heeft een heel ander vleugel profiel.. bovendien staan die dingen erom bekent dat je hem snel binnen moet laten komen anders valt ie weg.. en bij een sukhoi van 2.40 betekent dat .. lange landingsbaan..
Een P51 met juiste vleugelprofielen kan heel mooi gebruik maken van zijn landingskleppen om heel netjes langzaam binnen te komen..

Peter

Back