De Bouw van Engel Modellbau P-51D Spanwijdte 163cm

Hoi Peter,

Bedankt voor je reaktie.

Mijn TF P-51d is ook uitgevoerd met een pneumatisch landingsgestel en nu tijdens de opbouw ook met pneumatisch staartwiel (was voor de crash niet het geval).

Dit werkt het mooiste, vooral dat je kan regelen hoe snel het landingsgestel ingetrokken moet worden en natuurlijk die a-symetrische intrek heeft ook wat, dit is met servo(`s) niet zo mooi voor elkaar te krijgen.

Ik denk dat ik ook maar een setje Robostruts ga bestellen.

Greetingz,
Berto.
BosModelAir

Voor mijn taylor spitfire heb ik ook een pneumatisch intrekbaar landingsgestel.
Daarmee kan ik inderdaad ook de up en down snelheid instellen.
Als ik ooit toe kom aan dat ding.
Mijn grotere p51 krijgt uiteraard ook pneumatisch landings gestel. Wellicht ga ik als basis die van robart gebruiken.. maar weet nog niet wat ik met de poot doe.. doe moet namelijk wel schaal worden.. en dat zijn die robart struts niet..

Peter

@marcel,

Yep is met demping !

@Tom / Arvid,

Dat spul met die strepen er in is abreissgewebe, je weet wel van dat nylon doek wat je als laatste laag op het laminaat legt en er weer aftrekt (abreissen) nadat het spulletje uitgehard is. Het resultaat hiervan is dat je een oppervlak krijgt wat kleefvrij is en vrijwel glad, dus gemakkelijk verder te verwerken is

@jacques

Zie post #2 bovenaan pag 3, mmmmmmmmmh Moderator waarom zijn de posts op dit forum niet genummerd ?? (en waarom laden de pagina's zo langzaam ??)

@Berto,

Er zitten HD606’s in, deze zijn ook pneumatisch! Die mechanische dingen, daar is altijd wat mee, bedieningsstangetje krom, net te kort net te lang…..etc. Het klopt dat die pneumatische dingen veel mooier werken en veel makkelijker te installeren zijn.

BTW. Robart heeft voor die Top Flite toch pasklare retracts (of zijn dat die mechanische dingen)??

Gts,

Appie

Jaha daar dachten jullie van die vleugel is mooi klaar, nou dus niet……… :lol:

Er moeten nog openingen ingefreesd worden voor de aileron servo’s.

Zoals geleverd worden de servo’s er gewoon ingestoken, dit houdt dus in dat de servo’s er met de bovenzijde uitsteken, GEEN GEZICHT !! :(

Dus maar even nieuwe openingen frezen,

afb11851.jpg

Ook gelijk maar twee servo houders gemaakt welke dan mooi in de Servoschacht vallen, waarna de balsa bovenzijde van de servohouder mooi in het contour van de vleugel geschuurd wordt. 8)

afb11852.jpg

afb11853.jpg

Het resultaat na het verwijderen van de overtollige beplanking en het frezen van de sleuven t.b.v. twee vuren latjes waar de servohouder op vast geschroefd wordt.

afb11854.jpg

De ingelijmde (met epoxy & glassbubles) vuren montage latjes (wel even aan beide kanten onder de vleugelbeplanking door laten lopen !!)

afb11855.jpg

Zo dat kan mooi vannacht even drogen/uitharden zodat ik morgen het overtollige schuim kan verwijden en het spul verder pas kan maken.

Leuk joh zo’n ARF kist :lol:

Grts,

Appie

Hoi

Mijn complimenten. Ziet er mooi uit.
Kwaliteit van ARF is ook niet altijd over te spreken :oops:

Gr Kelvin

Kevin bedankt,

Dat met die ARF is een geintje, dit is niet echt een ARF, maar de kwaliteit van de romp en vleugels is wel heel erg goed. Het is alleen het feit dat ik er natuurlijk weer veel aan wil veranderen om het model wat meer schaal te maken, resultaat: ik heb me weer erg veel werk op de hals gehaald, maar daar ik graag bouw vind ik dat niet erg :lol:

En wat betreft ARF's, er zijn HEEL VEEL ERG GOEDE ARF's in de handel, neem bijvoorbeeld maar eens de Hangar 9 kisten, gewoonweg SUPER KWALITEIT !!

Grts,

Appie

Appie!

Ziet er zeker mooi uit. :D

Mensen die hun servo botweg in (op) de vleugel schroeven moeten ze met hun . . . :evil: afijn, laat maar . . . :nooo:

Dat frees-apparaatje, heb je dat zelf gefabriekt? 8O

Foto-tje?

Ziet er fraai uit (en het resultaat is navenant :yes: )

Nu nog even contragewichtjes aan het hoogteroer. :wink:

jan

Ha jan,

Tja die contragewichtjes laat ik even achterwege…………… :oops: . moet ik de stabilo gaan verbouwen, had ik even geen zin in (oké, oké slap excuus ik weet het :oops: )

Wat betreft het frees dingy, mmh heb ik niet zelf bedacht, maar een paar weken geleden was ik even, samen met Norbert & Marcel (twee vlieg maten) aan het buurten bij Juergen Lagemann http://www.lagemann-modellbau.de

Daar Norbert een Lagemann Sukhoi 31 van 240cm spanwijdte aan het bouwen is moest hij nog even twee Servoschachten in de vleugels gefreesd hebben. Dus wij op weg naar de BRD, +/- 1,5 uur rijden (valt mee) en juergen freest vervolgens die openingen in Norbert z’n Sukhoi vleugels.

Ik dus snel ff de kunst afkijken en ik dacht bij mezelf, tja dat moet Albert toch ook kunnen 8)

Zo gedacht zo gedaan, het werkt als volgt (het is weer de simpelheid zelf)

1. Je hebt nodig een bovenfrees, in mijn geval een Dremel met het Dremel 330 Boven-Freeshulpstuk

afb11865.jpg

2. vervolgens maak je van een stukje 8mm meubelplaat nog een frees-hulpstuk waarbij je +/- in het midden een buisje (in mijn geval koper dia 12mm) lijmt.

afb11866.jpg

3. Nu monteer je (d.m.v. 4 boutjes m4) de bovenfrees of in mijn geval het dremel 330 Bovenfrees-hulpstuk op het meubelpaneelplaatje

afb11867.jpg

4. Wat je nu krijgt als je de frees of de Dremel (met de frees) er in zet, is dat de frees als het goed is precies midden in de opening van het geleidebuisje zit

afb11868.jpg

5. Nu maak je een freesmal rekening houdend met de offset van de frees t.o.v. het 12m buisje

afb11869.jpg

6. Van de onderzijde gezien, het 12mm buisje zorgt voor de geleiding in de freesmal!!

afb11870.jpg

7. Nog een keer vanaf de bovenzijde gezien

afb11871.jpg

Je freest op deze wijze dus alleen de opening in de vleugel, het restmateriaal frees ik gewoon met de hand er uit!

Ik moet zeggen het werkt vrij goed

Grts,

Appie

@Appie!

Bedankt!

Perfect. :D

Morgen gelijk naar de winkel! (bij wijze van spreken :wink: ); ik heb net zo'n Dremel tool. :D

(Die Appie kun je om een boodschap sturen! :yes:
Je stelt een vraag en krijgt de complete bouwbeschrijving en handleiding erbij :D)

jan.

Jan,

Jij kunt er ook wat van, ik volg (bijna) iedere dag jouw "Strega Saga" vogens mij is die bouw beschrijving VEEEEEEL uitgebreider :lol:

Ik volg de Srega perikelen trouwens met erg veel plezier, KEEP UP THE GOOD WORK MATE !

MAAR EENS KOMT DIE EERSTE VLUCHT :yes:

Groet,

Appie

Appie,

Ik dacht eerst dat het geen ARF was. Maar door dat geintje :oops: dacht ik het wel. Ik vond het al vreemd. Want het werk wat je eraan hebt, dat hebbie niet als je een ARF kist heb.

---> ik weet dat niet alle ARF kisten slecht zijn. Want een ARF kist die ik zo zou kopen is een Calmato van Kyosk. Een super vliegtuig.

Ik zei dat ARF kisten niet altijd deugen omdat ik slechte ervaring heb met de ARF kist van JAMARA TRI 40. vandaar :?

Gr. Kelvin 8)

@Kelvin,

't is een beetje een half om half ARF, een Half-fabrikaat is denk ik het betere woord. Als bouwer heb je bij deze kit nog lekker veel dingen welke jezelf in kunt vullen, al naar gelang je wensen en bouwcapaciteiten 8)

Zo nu het vervolg van de bouwstory :wink:

Begint het jullie al te vervelen ?? (mij nog niet :banana: )

Na wat frees en schuurwerk zitten de servo’s (perfect) in de vleugel. Op de foto lijkt het dat ze nog wat ruim zitten, maar er komt nog Oracover omheen.

afb11927.jpg

Vervolgens nog enkele kleine plamuurwerkzaamheden aan de vleugel verricht nml. De overgang tussen laminaat & balsa en het opvullen van kleine beschadigingen

afb11929.jpg

Voor het plamuren aan modellen gebruik ik altijd de “Light Plast” te verkrijgen bij R&G in Duitsland http://www.r-g.de/

afb11930.jpg

SUPER spul dat Light Plast, zoals de naam al zegt erg licht en het is zeer goed te schuren. Het schuren kan al na zo’n 10 a 15 minuten na het aanbrengen van de plamuur. Het is dus ook nog eens lekker snel.

Als het komend weekeinde geen vliegweer is, dan plak ik komend weekeinde ff wat Oracover op de vleugel, dan kan ik volgende week de ailerons & flaps er aan monteren. Verdere werkzaamheden aan de vleugel zijn dan nog,

- monteren van twee flapservo’s
- monteren van de Robartstruts
- monteren van de afdekkappen van het landingsgestel

Dat was het voor nu, wordt vervolgt,

Appie

="Appie

Begint het jullie al te vervelen ?? (mij nog niet :banana: )

Appie

Mij niet hoor Appie,
Geweldig project, overigens hoe is het met de F.. (ben het nummer effe kwijt) die ligt stil nu natuurlijk?

@Jaap,

ja de F-18 ligt even stil, begin ik binnenkort weer mee (waar heb ik dat eerder gehoord ?? :lol: )

@Peter,

Ja waarom niet, niets mis mee met Oracover......................

De Clouddancer heeft sowieso een glossy finish, dus Oracover misstaat dan beslist niet :wink:

Grts,

Appie

Kleine Update,

Vleugels zijn bespannen, ailerons en flaps zijn gemonteerd...........pfff :wink:

afb12153.jpg

Grts,

Appie

Zo na een middagje strepen plakken,

afb12415.jpg

afb12416.jpg

De servo’s (4 stuks) zitten al in de vleugel, nu alleen nog even de Negen op de vleugel plakken en dan begint het er op te lijken 8)

Grts,

Appie

he appie,

het ziet er hartstikke goed uit. Perfect :!: :wink:

gr. kelvin

Tom,

Toevallig heb ik vanmiddag wat zitten rekenen kwa uren gewerkt aan dit toestel, ik zit volgens mij al zo tussen de 80 & 100 uur (zo'n 8 a 10 uur per week !!) WOW 8O dit wordt, NEE DIT IS een obsessie........... 8O

Maakt niet uit, in het totaal wordt het denk ik zo'n 150 a 200 uur :D

Als het resultaat er naar is WHO CARES ABOUT HOURS ??

We doen het allemaal voor die adrenaline stoot bij de eerste vlucht 8)

Grts,

Appie

Back