De budget drive van Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch even een appart draadje begonnen.

Er zijn toch wel wat mensen die interrese tonen en specieke information willen. Hier dus een draadje waar we dat gewoon kunnen vragen en antwoorden.

De setup die ik op de laatste wedstreid vloog was de volgende combinatie van componenten;

Sergey 17.7x21" prop, te vergelijken met een RFM 18x19 gold of eFlight 17.5x17.5
Neu 6.7:1 P32 vertraging
KD36-60-8L 3000KV HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-08L 3000kv Brushless Inrunner
CC P125 met volledige George modificatie Advanced Modification | UK F5B
Turnigy 6S 3000mah 40C
Ongeveer 4.2KW piek en 32 seconde looptijd

Dit is teveel voor een Hawk overigens!!! Je kunt hiervoor gewoon een kleinere prop nemen of een celletje minder.

Voor mensen die 4S wel genoeg vinden en ook geen zin hebben aan een P125 te moeten solderen is dit wellight een optie;

Neu of Plettenberg 5.2:1 vertraging
4000KV versie, check dat je wel de 60mm lange motor neemt, niet 50mm!
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-06L 4000kv Brushless Inrunner
CC P125 zonder modificatie
4S Lipo van goede kwalitiet en meer dan 450 gram
Gok op 3.8KW en 34 seconde looptijd

Hier nog even mijn post met foto's hoe de vertraging te monteren;
RC Groups - View Single Post - Anatomy of a 25 dollar motor

Suc6 en vraag maar raak.

Jos

Overigens, Rainer van Stratair toont ook milde interesse.
 
zoals je weet jos wil ik ook graag zo'n config.
maar voordat je de onderderdeeltjes van neu op de mat hebt liggen ben je een minimaal een maand verder zijn er geen andere winkels waar je deze onderdelen kunt kopen weet iemand dit?
 
heb mail naar neu gestuurd met de vraag of het mogelijk is deze onderdelen los te bestellen bij hun, en wat dit gaat kosten.
als ik bericht heb van neu zet ik het wel op het forum.

Gr.Ramon
 
Ramon, tja daar kan ik niks aan doen.

Wat betreft de vertraging van een bestaande Neu gebruiken, toch niet zo een goed idee want die onderdelen die je dan nodig hebt gaan ook een tijd duren en geld kosten.

Jos
 
Hallo Jos,

Complimenten voor de wijze waarop jij je kennis deelt, nu ook weer in dit draadje.

Ik zit ook aan een budgetaandrijving te denken. Ik heb een Hacker B50-7S met 6,7:1 gear die ik ga vliegen met 3S. Die zal denk ik ongeveer 1000 watt doen met een 16x16S, leuk om mee te beginnen.

Als ik later de motor vervang door een KD36 op 4S, zou de Hacker gearbox dat kunnen hebben denk je, die 3,8 kW?

Groeten,
Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat vermogen voor de hacker gearbox niet het probleem is...
Maar volgens mij kun je de gearbox niet zomaar op een andere motor monteren.

Bij mijn 13S zat de gearbox geschroefd op de deksel van de motor en het motor tandwiel zit niet op de as geschroefd maar is onderdeel van de as.

Jw
 
Wil de draad niet kapen maar ik heb deze beginners setup in mijn hawk zitten:

Graupner 16x13 prop
AXI PG4/33 4:1 vertraging
KD36-60-8L 3000KV HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-08L 3000kv Brushless Inrunner
Himodel 200A esc
Turnigy 3S 2200mah 40C
Ongeveer een 1000W

Dit is een prima setup om de hawk te leren kennen, en geeft nog massa's ruimte om te upgraden ;-)


heb een 16x17 RFM prop in bestelling zal de update doorsturen van wat deze trekt.
 
Jan, geen probleem.

De B50 S wordt wel sneller warm dan een L maar is denk ik niet slechter dan een KD36 L dus is het niet waard daar aan te gaan schroeven. En zoals JWS al zegt, je kunt hem er niet simpelweg afhalen en opnieuw gebruiken, je hebt dan extra componenten nodig van Hacker zoals een addaptor plaat en een losse pinion, zelfde verhaal als Ramon met zijn bestaande Neu motor.

Die B50 7S kan wel 4S hebben en een RFM 16x17 slim, dan zit je op 3KW ofzo. Begin wellicht met 3S of een RFM 15x16 in de Hawk. Gewoon doen en de motor temperatuur in de gaten houden.

Investeer hier in als je geen Unilog met temp sensor hebt;
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Infrared Thermometer (-33 ~ 180Celsius))

Ik heb hier nog een licht gebruikte Hacker B50 6S F5F 6.7:1 waarbij 4S net een beetje te veel is maar zou wel prima kunnen op 3S en met wat grotere prop. Met RFM 16x17 slim zit je dan op net over de 2KW. Als iemand interrese heeft, stuur maar een PB. Nieuw bij Hoellein 245 euro, je mag hem hebben voor 150 euro.

Johan, wat meer informatie over die vertraging? Foto's? Ik denk dat je daar nog wel een celletje aan kun plakken. Zeker zou ik niet meer dan een RFM 16x17 nemen, beter een celletje meer.

Groet, Jos
 
heb de pinion voor de 6,7:1 gear en de adaptorplaat bij neu besteld.
pinion was op vooraad adaptorplaat kwam over 2 weken binnen.
ben benieuwd hoelang het gaat duren.
motor KD36 is besteld bij hobbyking die is ook nog niet op vooraad. :(


Gr.Ramon
 
Ramon, heb je ook die zilver kleurige ring besteld die op de adaptor plaat ligt? Daar draaien de planeten tegenaan, je kunt niet zonder.

Denk ook dat je rekening moet houden met de post kosten (nogal veel want bij Neu stoppen ze nooit wat in een brief en goedkoop met de post).

Persoonlijk had ik lekker een complete 5.2:1 vertraging bij ze besteld.... maar goed.
 
Johan, wat meer informatie over die vertraging? Foto's? Ik denk dat je daar nog wel een celletje aan kun plakken. Zeker zou ik niet meer dan een RFM 16x17 nemen, beter een celletje meer.
Groet, Jos

De Axi PG4/33

Volgens speceficatie kunnen ze 1200Watt peak power aan.

(deze is niet de PG4/33 maar zijn kleine broertje, ziet er ongeveer hetzelfde uit vanbinnen)
pg33-2-600.jpg


PlanetaryGearboxPG433744.jpg
 
Ramon, heb je ook die zilver kleurige ring besteld die op de adaptor plaat ligt? Daar draaien de planeten tegenaan, je kunt niet zonder.

Denk ook dat je rekening moet houden met de post kosten (nogal veel want bij Neu stoppen ze nooit wat in een brief en goedkoop met de post).

Persoonlijk had ik lekker een complete 5.2:1 vertraging bij ze besteld.... maar goed.

klopt maar ik zou niet weten hoe je dat noemt in het engels.
hoe zou ik dat kunnen omschrijven???
verzend kosten zijn 35 euro

Gr.Ramon
 
Probleem met een "budget" aandrijving blijft de prijs van de vertraging.
Bij de tijd dat je een NEU P32 gearbox in huis hebt, ben je al snel 125 euro kwijt.
Tel daar een 28$ motor + porto bij op en je zit rond de 155 euro.
De stap naar een "fabrieks" motor, zoals een kontronik van +- van 220 euro is dan niet zo groot meer, je hebt garantie en hij komt gebruiksklaar bij je aan.

Bij mijn weten is Neu de enige fabrikant die op dit moment een 6.7 vertraging verkoopt met een pinion voor een 5mm as (zoals in de budget motor zit). De 6.7 vertraging heb je nodig om een motor met hoog kv te kunnen toepasssen (hoe hoger het kv, hoe meer stroom de motor kan hebben in die bepaalde motormaat), en toch een grote prop te kunnen draaien (17"a 18" is gebruikelijk in F5B).
Neu heeft echter aangegeven te gaan stoppen met de losse Neu P32 vertraging, stappen net als sommige andere fabrikanten over naar een pinion wat direct op de as geslepen zit.

Johan,
Die vertraging hebben we al eens ruim over de 3kw belast, is nog heel. Heeft ook goede diensten bewezen in de introductie/les hotliner bij zo'n 2kw (met een Scorpion buitenloper). Hoe lang die relatief kleine planeetwieltjes het echter volhouden, ik vind ze vrij kort. De tijd zal het leren.

Groet,
Gerben
 
Ramon, lekker efficient om 35 euro te betalen voor een onderdeeltje van 5 dollar. ;)

Lijkt me beter een complete 5.2:1 te kopen, dan heb je straks 2 complete motoren en kun je die allebij gebruiken en/of verkopen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd om een Plettenberg 5:1 vertraging op de budget motor te zien. Dat zou goed moeten werken maar ik heb het nog niemand zien doen. Als die vertraging zeg 100 euro kost, daarbij een budget motor ben je toch voor rond de 150 euro klaar inclusief post. Das wel een stuk beter dan 400 euro voor een complete Plettie motor, de meeste mensen zullen het verschil niet eens merken.

Er is ook niemand die zegt dat je niet op een later moment de budget motor kunt vervangen voor een Neu of Plettie motor op je bestaande vertraging.

Overigens, een 5:1 overbrenging vergeleken met 7:1 is niet zo een enorm verschil in efficientie, anders zouden die Duitsers nooit met een 5:1 vertraging vliegen op het WK. Het is gewoon een andere manier om je setup te tunen. Voor een budget drive is 5:1 of 5.2:1 ook prrrrrima.

Jos
 
Jos en JW, bedankt voor de info. Ik laat deze motor gewoon zoals hij is, met 4S zit er dus al meer reserve in dan ik voorlopig nodig heb.

Nu ik erover denk had ik dat verhaal van de 6,7:1 zonder losse pinion al eens ergens gelezen. Teveel mechanisch geknutsel, dat ga ik dus niet doen.

Dan alleen later nog eens aan een andere (budget?)regelaar denken. Ik heb nu de Master 105, die gaat het denk ik niet trekken op 3 kW.

Groeten,
Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top