De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    980
    Locatie:
    hengelo
    Ja dat snap ik, reeds vele shocky's gebouwd dus dat is het probleem niet.
    Dan ga ik gewoon even kijken hoe ik vanuit mijn platen 3mm het kistje zo stijf mogelijk krijg met zo min mogelijk gewicht!
     
  2. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Oss / MVC "The Wings" Nistelrode
    met 2x 3mm kun je wel heel mooi een 3mm carbonstaaf tussen de platen wegwerken.
    Op deze site staan goede depron tips:
    Untitled Document
     
  3. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Ik denk niet dat iemand beweerd heeft dat het een beginnerskistje is. Daarnaast is het een "korte" kist dus het zwaartepunt komt kritisch. Als je dat niet goed hebt, vergeet het maar. En +/- 8mm uitslagen op die korte roeren zijn groot genoeg om een hoop actie te hebben (je handen vol dus ..).

    Probeer eerst een Swift .... dan een DepDart ....
     
  4. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Oss / MVC "The Wings" Nistelrode
    Ik heb het andersom gedaan.
    Mag dat?

    Vond de Depdart eigenlijk leuker
    Maar omdat een ingetapete Swift vrijwel onverwoestbaar is,
    leeft de Swift nog wel en de Depdart niet meer.

    Krijg wel weer zin om een nieuwe te knutselen.
    (naast die andere 25 projecten waar ik zin in heb)
     
  5. J.G

    J.G

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    247
    Dat heeft ook niemand...
    Vliegt een swift makkelijker dan?

    J.G
     
  6. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Oss / MVC "The Wings" Nistelrode
    Een swift is vanwege de grotere omvang minder fel.
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zou het mogelijk zijn een mini depdart te maken met een 10 grams motortje, 4 grams servo's en 2s 300 mah lipotje uit 3 mm depron? zoja, wat zouden de maten dan moeten zijn?
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat gaat prima met standaard maat maar bouw dan wel licht en zorg dat je ruim onder de 150 gram blijft.
    Kleiner kan wel maar dat hangt meer van je stuurmanskunsten af.
    Bouw b.v. met KF profiel.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1117276
    De voorkant van de vleugel dubbel gevouwen 3mm en de achterkant enkel 3mm.
    Dit vliegt met de zelfde setup spanw 66cm 150 gram.;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2012
  9. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    980
    Locatie:
    hengelo
    Zo, ik ben begonnen met de depdart!
    Leuk kistje, wel erg klein.
    Ik ga 2 versies maken (3 vleugeltjes uit 3mm gesneden, was toch bezig)
    Ik ga een versie maken uit 3mm versterk met 2 carbon strips en licht setupje erin, als ik het kistje zo zie denk ik dat wanneer de strips/verstevigingen goed geplaats zijn ook 3mm wel moet lukken.

    Maar eerst ben ik maar aan de 6mm versie begonnen door 2 delen van 3mm te verlijmen. Mijn vader heeft laatst zo'n verloopstuk voor de dremel gekocht dus ben ik begonnen met het uitfrezen van een sleuf in beide kanten van het depron zodat de carbon buis straks niet zichtbaar is! Dit is echter toch weer wat meer werk dan verwacht, morgen verder!
     
  10. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    @ cdrom flyer, moet ik dan echt met zon profiel gaan werken? wilde eigenlijk gewoon platte vleugel doen... denk ook dat ik hem misschien iets kleiner maak, meer richting de 50-55 cm. kan dat ook nog?
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee hoor is alleen maar een optie.
    En 55cm moet ook nog wel kunnen maar hij word wel weer sneller.;)
     
  12. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Oss / MVC "The Wings" Nistelrode
    het schijnt dat platte vleugels beter vliegen met een hoekige rand.
    rondschuren zou het vlieggedrag verminderen.
    Wie weet hiwer meer over?
     
  13. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Vleugeltje

    Een gewone Depdart vliegt prima met een 10 grammertje met een 6030 of 5043 propje. Daar hoef je hem niet kleiner voor te maken. Mijn volgende wordt ook zo (Depdart 5).

    Ik heb al mijn vleugels (4 depdarts) gewoon afgerond, en over de hele voorlijst cellotape geplakt (vast strijken met strijkbout op temperatuur "nylon") om schade te verminderen. Achterlijst heb ik altijd wel vierkant gelaten, omdat anders de smalle elevons erg slap werden, en met carbon verstevigd moesten worden.

    Als de Depdart klaar is, en het zwaartepunt goed ligt (hij goed vliegt) fixeer ik alle onderdelen (ESC, ACCU, Ontvanger) door ze "in te bouwen".
    Ik plak ze tegen de romp aan op de plek waar ze goed liggen, en plaats dan links en rechts van de romp afvalstukjes 6mm depron waarin in ook de bedrading verstop. Uiteindelijk is de romp dan 3x6mm dik, en heeft vrijwel geen uitstekende delen. Langs onder en bovenkant romp weer cellotape. Het geheel wordt hierdoor nauwelijks zwaarder, maar wordt heel robuust.

    Ik plaats de accu in een gat in de romp, rond het zwaartepunt. Dus niet "tegen de romp aan".


    DepDart 1: aka "The resurected" (zo vaak gerepareerd, niet te tellen).
    [​IMG]

    DepDart 2 aka "DepDartVader" met verlichting.
    [​IMG]

    DepDart 3 aka "the lost one" (vloog in een wolk en nooit meer terug gevonden).
    [​IMG]

    DepDart 4 aka "the traveler" (heeft half Europa gevlogen, van de hoogste passen in Oostenrijk, stranden van Kroatie, tot de meren in Zweden)
    [​IMG]

    DepDart 4 boven het meer van Lugano (strand van Porlezza) 2011
    [​IMG]



    Succes met de bouw ...

    Volhout

    P.S. een Swift vliegt echt rustiger, zeker als je hem niet "over-motorizeerd".
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Door alleen de kleine elevons van balsa te maken kunnen ze scherp afgewerkt worden en worden ze niet te slap.
    Versterken hoeft dan niet en alleen in vorm schaven is een simpel klusje.
    De achter rand van vleugels dun maken komt in het algemeen de zweef eigenschappen ten goede is mijn ervaring.;)
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    hallo volhout,

    bedankt voor de info. standaard maat kan ik dan dus gewoon aanhouden. vlieg jij hem op 2 of 3 cellen? ga als prop de 5x3 gebruiken. en heb jij ze uit 3 of 6 mm depron?

    bedankt alvast
     
  16. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Depdarts heb ik gewoon uit 6mm gemaakt.

    Ik heb met versteviging geexperimenteerd, maar het beste (en eenvoudigste) was een 3x1 mm carbon strip die in de vleugel "gesneden" werd. Ik heb de 1 meter strip in twee stukken gesneden. Eentje kwam op de plek waar in de tekening de staaf zit, en het tweede (langere) stuk zo'n 1-2 cm voor de aileron scharnier.

    Met een 5030 propje zou je op 3S moeten kunnen vliegen. Dat is wel het maximum wat dat 10 grams motortje kan. Ik zou niet de hele tijd vol gas vliegen (4.1 ampere !!). Ik heb vroeger een 30cm F22 gehad met een 10 grams motortje op 3S met 4040 prop. Dat ging ook "net" goed (en wel hard !)

    [​IMG]

    Als je de accu in het zwaartepunt plaatst kun je altijd eerst 2S proberen, en 3S is dan geen ingrijpende wijziging. Ik ben benieuwd naar je bouw....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    980
    Locatie:
    hengelo
    Heeft er iemand ook wel eens wat geprobeerd met roovings geprobeerd op de depdart?
    Ik heb de holle koolstof buis erin gefreest nu maar van mij mag het nog wel wat stijver worden.
    2 opties;
    Intapen met glasvezeltape (makkelijkste/altijd goed optie, kan wel zwaar worden wanneer lomp gebruikt)
    Of tussen de twee vleugelhelften wat koolstof rooving verwerken, wel de meest nette manier van bouwen, of het ook zo stijf wordt..??
    Iemand die raad weet?
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik vloog dat 10grammertje met 2cellen en een 6X5 propje.
    Met een 6X3 trekt hij al 120 gram maar is dan minder snel.;)
     
  19. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    980
    Locatie:
    hengelo
    Je zou ook een iets zwaarder motortje (met evt. hoger kv) op 2s gaan vliegen, is dat niet effecienter/makkelijker? als het dan te langzaam gaat kan je altijd nog naar 3s toe zonder aan de motors maximum te zitten
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je voor stijf gaat dan is er nog een optie maar dan de koolstof stangetjes bij de romp op 1 punt zamen laten komen.
    Zo als hier op de foto dan kunnen de vleugels nog torderen.

    [​IMG]

    Hier een voorbeeld waar ik het zelfs met bamboe uit een sushi matje heb gedaan als alternatief voor koolstof.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2012

Deel Deze Pagina