De draad van fanaat.

Maar vanaf toen is naar mij de pleuris uitgebroken!
hahaha
maar het ligt natuurlijk niet aan jou.

Al de getallen die je nu noemt zuig je gewoon uit je duim om interessant te lijken.
Ketel voor 2 bar.......... hoe dik is de plaat, hoeveel is de belasting?
Afpersen minimaal 8 bar............. wat een onzin, hoe verzin je het?
Daar zijn allemaal berekeningen en voorschriften voor, kom eens met berekeningen.
Een kernreactor maken ze ook niet met plaat van ..........nou doe maar iets van 10 cm dik, dat kan vast wel..........
Ik vind je gewoon dom en eigenwijs.

Je hebt geluk , als er door jouw knoeiwerk hier op het forum iemand zwaar gewond raakt zegt de forumleiding alleen maar " wir haben es nicht gewusst" en voelen zich niet aansprakelijk.
Je kan dus gewoon doorgaan met je levensgevaarlijke knoeiwerk. Proficiat.

Laatst bewerkt:
Zie ik nu een zwaluwstaartverbinding????:eek:

In de metaal ken ik die uitsluitend als schuivende verbinding in geleiders, maar niet als constructieverbinding: de trekkracht word opgenomen door de "voetjes" van de zwaluwstaarten, en daarmee is de treksterkte minder dan de helft van de treksterkte van de onbewerkte plaat....

zwaluwstaartverbinding
Ja.
Het gaat Fanaat niet om de ketel (die hoeft helemaal niet veilig te zijn), het gaat er om of je metaal kan bewerken.
Dit uiterst lastige werkstuk is er ook weer een voorbeeld van: het wordt niet gebruikt in de modelketelbouw!!!

Een bloknaad wordt wel genoemd.
Alleen geeft IWA (uiteraard) weer niet aan dat je dit uiterst precies moet vijlen om er voor te zorgen dat je overal eenzelfde naadje krijgt voor de zilversoldeer.
Ook geeft hij niet aan hoe breed die blokken moeten zijn.

Dit is dus alleen een oefening om te kijken of je een vijl kan vasthouden, mag niet in een stoomketel worden gebruikt.

Ik begrijp overigens helemaal niet waarom je 3 jaar terug je eigen verslag helemaal hebt verziekt door de foto's weg te halen en nu weer allemaal hetzelfde aan het posten bent.

Geachte ketelbouwers,

ik adviseer vooral niet het bovenstaande te volgen maar de volgende boeken er op na te slaan:

Handboek Modelstoomketels
samengesteld door
Stoomgroep Holland
NVM
Stoomgroep turnhout vzw

of in het Engels
Model Boilers & Boilermaking
van
K.N. Harris

Hierna volgt het commentaar van een modelketel keur”meester”, die ik vroeg om zijn mening over de felsnaad van Fanaat.
19 mei 2015:
Geachte heer Baggeraar,

Als deze bouwer claimt alle regels te kennen, dan moet hij mij toch maar eens aanwijzen waar hij in de voorschriften gevonden heeft dat een dergelijke verbinding in de ketelbouw mag, tenzij hij een frisdrank- of bierblikje ook onder die categorie schaart.

U schrijft niet wat de inhoud van deze ketel wordt. Als die kleiner is dan 2 liter, dan valt hij niet onder de PED en is de druk daarbij <3 bar, zoals kennelijk in het onderhavige geval, dan zullen verenigingen over het algemeen ook geen keuring verlangen. Dat wil echter niet zeggen dat een bouwer dan maar alles kan doen. Natuurlijk mag hij experimenteren, maar als de ketel gekeurd moet worden zal hij geen enkele inspecteur vinden die een ketel met dergelijke verbindingen keurt.

Bij het koud vervormen van koper kunnen, en dan zeker bij zulke scherpe hoeken, kunnen haarscheuren ontstaan die het materiaal verzwakken. Bovendien wordt de felsnaad niet in één keer gevormd, maar stukje na stukje (afhankelijk va de breedte van het felsijzer) hetgeen grote spanningen in het materiaal zal geven en extra haarscheurtjes. Of dat dan bij het solderen met zilver allemaal weer goed komt, moet je maar afwachten. Ik geen van de handboeken voor het bouwen van modelstoomketels ben ik een dergelijke naad tegengekomen.

Zie ook het Handboek Modelstoomketels par. 4.2.1.4 fig. 4b: De “gejoggeldenaad, alhoewel niet geheel vergelijkbaar met de felsnaad, is niet toegestaan omdat ook hier grote spanningen in op kunnen treden.

Kortom: niet doen

Ten overvloede wijs ik er nog maar eens op dat het in zijn eigen belang is vóór aanvang van de bouw contact op te nemen met een inspecteur van de SGH of NVM indien de ketel onder het keuringsregiem van de SGH en NVM valt. Doet hij dit niet en begint te bouwen zonder een inspecteur geraadpleegd te hebben, dan komt hij van een koude kermis thuis: de inspecteur zal keuring van de ketel in dat geval weigeren.

Met vriendelijke groet,

W.M.

Je kan ook nog lezen in
Handboek model stoommachines
van R van Dort
en
J Oegema
hoofdstuk 7
regel1:
In dit hoofdstuk komen we aan een onderdeel waar niet genoeg aandacht aan kan worden besteed.

Een blz verder staat:
De ketelromp bestaat uit een stuk naadloos getrokken koperbuis van ............

Ook daar geen advies aan de beginnende stoombouwer te beginnen met het maken van een felsnaad.
Waarom zou dat nu toch zijn?
Als dat nu eens zou doordringen tot de heren schoenmakers, keert de rust terug in dit draadje.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar zijn er geen "vooral jongere" hobbyisten in de (stoom) modelbouw meer die nog onder aan de trap gaan beginnen,maar direct aan een ingewikkelde machine, meestal gaat dat dan gigantisch mislukken worden,zoekt vervolgens zijn geluk in bijvoorbeeld elektro "motoren" ..weer een jongere stoomhobbyist weg en blijft er op de duur de grijze massa nog over!
Daarom begon ik indertijd op mijn draadje met een bouwtekening van een éénvoudig oscillerend stoommachientje met keteltje werkdruk maximaal 2 bar.
Voornamelijk om de beginselen te laten zien,hoe bijvoorbeeld koperverbindingen,met nog een weinig gereedschap gemaakt kunnen worden!
Maar vanaf toen is naar mij de pleuris uitgebroken!
Nogmaals,die grotere stoomketels zijn geschikt tot 2 bar. waarom hoger...een juist gebouwde model-stoommachine draait al bij 1,5 bar en dan kun je er nog een dynamootje er mee aandrijven ook,persoonlijk zie ik liever een heel mooi afgewerkte model stoommachine met een leuke stoomketel,maar wel zo veel mogelijk zelf gebouwd inclusief alle appendages....maar toch van tevoren je keteltje afpersen,minimaal 8 barBekijk bijlage 264230

Laatst bewerkt:
Fanaat,

Dat je onder vuur ligt is begrijpelijk.
Ik heb mij ook meerdere keren geërgerd aan je vaak tegenstrijdige uitspraken.
Ook in dit bericht geef je commentaar oproepende beweringen.
Nu punt voor punt:
- Citaat: “een juist gebouwde model-stoommachine draait al bij 1,5 bar en dan kun je er nog een dynamootje er mee aandrijven”.
Mijn reactie: Klopt, mijn zelfgebouwde 2 cilinder voldrukstoommachine in de Dockyard draait onbelast makkelijk onder 1,5 bar. Maar onder belasting in het schip, draait deze door de autonoom keteldruk gestuurde branderregeling tussen de 2,5 bar (vlam vol open) en 3 bar (vlam uit).
- Citaat: ”maar toch van tevoren je keteltje afpersen, minimaal 8 bar
Mijn reactie: Indien een stoombouwer met een hogere bedrijfsdruk wilt werken, dan leidt dit ook tot een hogere afpersdruk. Lees onderstaande.

De PED vereist dat de sterkte van het materiaal bij de ontwerptemperatuur voor het bepalen van de afpersdruk in rekening wordt gebracht. Om praktische redenen heeft de Werkgroep besloten de afpersdruk op 2 x de ontwerpdruk vast te stellen, ongeacht het constructiemateriaal van de ketel.

Laatste punt samengevat: als je onder de huidige veiligheidsvoorschriften een veilige stoomketel wilt maken voor 2 bar, dan hoef je deze slechts op 4 bar af te persen.

Laatst bewerkt:
Dit is weer zo.n draadje waarin iedereen het denkt te weten. Er zijn heel wat antwoorden die inderdaad juist zijn, maar daar wil een zeker iemand niet naar luisteren en loopt het volledig uit de hand met verwensingen, beledigingen en scheld partijen. Dat heb ik ook ervaren en dat terwijl niemand enige kennis had van hoe mijn modellen zijn opgebouwd, men zei maar wat en dacht het te weten. Toen heb ik besloten om niet meer op dergelijke topics te reageren, tot iemand hier ook op het idee kwam om een verbrandingsmotor in een schaalmodel te zetten, overigens is het knap stil op dat draadje. Op het electronica forum heb ik eens iemand van advies gediend met een aanwijzing dat hij eerst moest kijken wat de oorzaak was van het feit dat bepaalde onderdelen stuk gegaan waren. Het ging over een schakelende voeding en daar zit een zg. referentiepunt op wat hij moest controleren. Heel veel "technici" kennen de werking van een dergelijke voeding niet, en ga je domweg defecte onderdelen vervangen, dan gaat het gelijk weer van klabbabber! Ik had aangegeven welke onderdelen ook vervangen moesten worden.
Daarop kreeg ik een mail met de mededeling, dat weet ik zelf ook wel en de vraag was alleen waar ik mijn onderdelen kon bestellen. Enkele dagen later stond er op het forum dat de onderdelen waren vervangen en dat de CD speler in rook was opgegaan. Dat had ik voorspeld, maar volgens hem was de input nog heel! Ik ben nog nooit een input tegen gekomen op een CD speler, tenzij het een cd writer is. Daarna ben ik bestookt met technische termen waarmee hij zijn kennis wilde bewijzen, waarna ik ook wat feiten heb los gelaten met de mededeling, maar dat wist jij vermoedelijk al. Dit topic is zo ongeveer van dezelfde strekking. Als ik twijfels heb over een bepaald iets, dan ga ik naar een deskundige want daar leer je van en dat is geen schande, uiteindelijk kan iemand niet alles weten, maar probeer niet met onzin je gelijk te halen.

Groetjes Hans.

tot iemand hier ook op het idee kwam om een verbrandingsmotor in een schaalmodel te zetten, overigens is het knap stil op dat draadje
:D dat komt omdat ik sinds 6 October aan boord zit, en hopelijk overmorgen weer thuis ben....

Dan ga ik er weer mee verder, al zal het relatief mondjesmaat zijn, want dit komende verlof word buiten nogal druk, ook best heftig (persoonlijk) én onderbroken door een maandje Indonesië....

Laatst bewerkt:
Als ik twijfels heb over een bepaald iets, dan ga ik naar een deskundige want daar leer je van en dat is geen schande, uiteindelijk kan iemand niet alles weten, maar probeer niet met onzin je gelijk te halen.

Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om mijn informatie te staven:
Lees mijn topics:
- Modelstoomsleepboot Dockyard V
- Dockyard V, telemetrie

Veel lees plezier.

Nu heb ik er mooi genoeg van,om steeds op mijn eigen draadje aangevallen te worden door "meestal" beroeps-schippers,dit gaat te ver!
Om als landrot aan deze schippers iets probeert te leren of uit te leggen,dan krijg je de wind van voren en gaan ze je kielhalen AHOY AHOY
Dit is voor mij en velen met mij al lang geen echte hobby-site meer!
Misschien kan het veranderen met een verplicht lidmaatschap € 17,50 te stellen,anders niet meer mee laten doen....maar de ellende in de onze sport is.....een modelbouwer houdt liever zijn hand op de knip,dat is bij een teamsport,bijvoorbeeld het voetbal anders,daar geven ze wel bakken geld voor uit.
Waar hebben wij het over.....hier moet wel iedereen de vreselijkste ongelukken al weten wat een modelstoomketeltje eventueel kan veroorzaken,nou lekker!
Hier lopen de klanten dan snel de deur uit en gaan bij de buurman groot knalvuurwerk kopen om het met nieuwjaar af te steken hahahaha
De bedoeling op mijn draadje was,om een beetje van mijn beroepswerk,zeer zeker in de modelbouw,bepaalde eenvoudige bewerkingen te laten zien en bespreken,maar gelukkig heb ik nog andere hobby's die leuker zijn....sorry,dit moest ik even kwijt!

Sjef, geen mens valt jou aan, alleen na dit bericht werd door terzake kundige mensen verteld dat een felsnaad in een koperen ketel niet is toegestaan indien je een gekeurde ketel wilt.
Daarna heb je slechts gedaan of er helemaal niks was gemeld en je ketel gewoon aan alle eisen voldeed.

Ja, dan gaat uiteindelijk de toon veranderen.

Even buiten alle narigheid om, ik waardeer je kundigheid in het metaalbewerken, ik kan dat niet, maar, een maar, neem ook eens iets van een ander aan.
Juist daar ga je de mist in.

Of het eigenwijsheid is of gekrenkte trots, ik weet het niet, interesseert me ook niet, maar doe er iets aan.
Het keteltje met velsnaad is een mooie vingeroefening om de techniek onder de knie te krijgen, alleen niet geschikt voor stoom.
Dat is iedereen duidelijk inmiddels.
Koudwater voorraadketel, prima.
Afvalbak, zwembad, wat je wilt.
Maar geen stoom.
Om de risico's die al meerdere malen zijn besproken.

Doe er je voordeel mee.

Nu heb ik er mooi genoeg van,om steeds op mijn eigen draadje aangevallen te worden door "meestal" beroeps-schippers,dit gaat te ver!

neem ook eens iets van een ander aan.
Juist daar ga je de mist in.

Dat is zo'n beetje de kern van het hele gebeuren.
Je word niet aangevallen: mensen wijzen je op iets wat je fout doet, dat is iets heel anders dan "aanvallen".

Sjef, ik bedoel dit volledig respectvol, en heb hiermee geen kwade bedoelingen:

Haal er geen onzin bij zoals geld of kosten of wat dan ook, daar gáát het helemaal niet om.
Landrotten/schippers, doet ook niet ter zake: Er zijn nu eenmaal regels voor wat je doet, en die gelden voor iedereen.

Neem een voorbeeld aan die (prachtige) Indian die jullie aan het restaureren zijn: dat ding moet ook aan de regels van het wegverkeer voldoen. Ook al zijn sommige van die regels in jouw ogen (of de mijne) onzin, ook al is het ding 70 jaar oud, het ding moet er WEL aan voldoen.

Met stoom is dat niet anders, en dan is het volledig irrelevant of jij deze hobby nu al 70 jaar doet of niet, het is volkomen irrelevant of ik nu wel of geen keteltjes bouw: die regels gelden voor iedereen, dus ook voor jou.

Meer is dat niet.

Je had ook, vanaf het begin, toen je er voor het eerst op gewezen werd kunnen zeggen "Oh, dat wist ik niet" en dan was daarmee de hele kous af geweest.
Je hebt er destijds ZELF voor gekozen om dwars overal tegenin te gaan.

EDIT: ik ga hier verder ook niks meer over zeggen, ik heb weinig zin om op de bank te komen zitten vanwege dit gedoe. Indien nodig gebruiken we de ploink-lijst.

Ik ga niemand aanvallen of in deze kwestie partij kiezen. Toch staan er in deze topic enkele onjuistheden. Het gaat nu niet over de ketel waar ik wel enige bedenkingen bij heb, maar over de draaibank aan het begin. Er werd gezegd exclusief de BTW en dat kan niet, want de BTW is pas in 1968 ingevoerd. Het begintarief was 12%, werd later 14, 16, 19 en thans 21%. De draaibank heb ik ook zien staan bij Weko aan de Laan hoek Jan Hendrikstraat en kostte toen 625 gulden. Er stond toen ook een mooi freesbankje, de prijs daarvan was ongeveer ook in die koers. Ik denk dat wij zo ongeveer even oud zijn en mijn opleiding is MTS fijn mechanische techniek gecombineerd met sterkstroom en electronica. Dergelijke opleidingen zijn er tegenwoordig niet meer en met de basistechnieken in mijn achterhoofd heb ik er veel profijt van gehad. De fijne kneepjes leer je toch in de praktijk en vooral in deze snel veranderende techniek is het zaak om bij te blijven. Tegenwoordig kom ik soms kreten tegen waarvan ik denk wat is dat nu weer.

Groetjes Hans.

De bedoeling op mijn draadje was,om een beetje van mijn beroepswerk,zeer zeker in de modelbouw,bepaalde eenvoudige bewerkingen te laten zien en bespreken,

Als je hier nog steeds achter staat en geen onzinnig/vaak gevaarlijk geneuzel meer zal publiceren, dan sta ik achter je en ondersteunen met een beiderzijds ondersteunde goede, vakgerichte beschrijving/raadgeving.

Je weet mijn doelstelling: "Het voorkomen van ongelukken door onveilig gebouwde modelstoomketels".

Ik kijk uit naar je reactie.

Sjef, voor wat het waard is, als niet stoom-figuur: ik twijfel niet aan jouw vakmanschap, kennis en kunde, en ik ben ervan overtuigd dat jij volgens de strengste veiligheidseisen kunt bouwen.

Eenvoudige metaalplaat verbindingen door middel van felsen en
Als je hier nog steeds achter staat en geen onzinnig/vaak gevaarlijk geneuzel meer zal publiceren, dan sta ik achter je en ondersteunen met een beiderzijds ondersteunde goede, vakgerichte beschrijving/raadgeving.

Je weet mijn doelstelling: "Het voorkomen van ongelukken door onveilig gebouwde modelstoomketels".

stoomketeltje afpersen 9 bar.JPG

Jammer Stoompomp,daar gaat mijn stoomketeltje,wat moet ik er nog mee....het is nu in de hele modelstoom-ketel-wereld bekend incl.de naam van mij,ik dacht dat een maximale werkdruk van 2 bar wel mocht,ik kom er niet mee op de straat,zeker niet bij openbare gelegenheden,daar zou ik mij voor schamen,wij hebben een grote tuin en een eigen verzekering
Maar ja,het perspompje heeft ook zijn beste jaren gehad,als je goed naar het span kijkt,dan zie je een uitgewoonde150 jarige perspomp met aan zijn persslangetje een jeugdig ogend,maar ook zeer gevaarlijk stoomketeltje-bierblikje...ik moet nog veel leren blijkt nu.
Maar wat moet ik nu,wanneer is het wel goed,voortaan bezit ik alleen maar een soldeerboutje om tin te solderen!
Met al dat gesodemieter hier op mijn draadje over dat stoomketeltje heeft mijn vrouw de gevaren ook gelezen waar ik altijd mee bezig ben geweest,soms binnen de keteltjes ook nog opgestookt,dat heeft er voor mij even gespannen....dat koste bijna mijn huwelijk!
Mag jij van je vrouw binnen je stoomketeltje opstoken Stoompomp,of heb je een eigen hobbyruimte?
Het blijkt nogal een knal te geven met oververhitte stoom,moet er niet aan denken dat er dan kleine kindjes in de buurt zijn,gelukkig hebben wij die niet meer,hier loopt en kruipt alleen nog maar oud spul rond net als de perspomp.

Back