De draad van fanaat.

Hebben jullie zelf nog tijd om een stoomketeltje te bouwen,of doen jullie dat tussen de soep en aardappels,heel de dag deze draadjes afsnuffelen,dat moet toch ontzettend veel tijd kosten.....over het bouwen van o.a. model-stoomketels zijn al heel veel jaren de nodige boeken verkrijgbaar.....
Stop a.u.b. met jullie gelul op dit draadje,laat zelf eens iets zien wat je in elkaar hebt geknutseld....er zijn voortaan al te veel mensen die alleen maar kunnen praten,maar doen is een ander verhaal....
 
Klopt... maar je bent zeker niet de enigste die met dergelijke zaken bezig is/zijn.. en je verdient zeker respect.
Maar mogelijk zou je zelf ook de boeken eens moeten lezen...
Vroegah was niet alles beter....
 
Hebben jullie zelf nog tijd om een stoomketeltje te bouwen,of doen jullie dat tussen de soep en aardappels,heel de dag deze draadjes afsnuffelen,dat moet toch ontzettend veel tijd kosten.....over het bouwen van o.a. model-stoomketels zijn al heel veel jaren de nodige boeken verkrijgbaar.....
Stop a.u.b. met jullie gelul op dit draadje,laat zelf eens iets zien wat je in elkaar hebt geknutseld....er zijn voortaan al te veel mensen die alleen maar kunnen praten,maar doen is een ander verhaal....

Stoompomp reageert.
Jij heb toch wel een probleem met lezen. Zie onderstaande.
Je eerdere commentaar bij Finn.s

Is dit keteltje het eerste model-stoomproduct dat je heb gebouwd,ik neem aan dat je het haakse stoomafsluitertje ook zelf hebt gemaakt,nu is mijn vraag,waarom gebruik je voor het afpersen geen eenvoudig gemaakt ketelvoedingpompje

Lezen is moeilijk. Schrijf ik stoomketel of gastank?
Omdat het een gastank is, geschikt voor de hoge gasdruk en ik geen ervaring/kennis op dat gebied heb, ben ik gebruik gaan maken van "Geprüfte deutscher Technik"
De gasafsluiter en het vulventiel heb ik gekocht bij : www.regner-dampftechnik.de

Over mijn project, lees mijn topic : Modelsleepboot Dockyard V.
 
Stop a.u.b. met jullie gelul op dit draadje
Dring dan je uiterst domme eigenwijzigheid niet op in een draadje waar serieus gepraat wordt over ketelbouw.(draadje van Finn.S)
Je hebt in je eigen draadje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/tekeningen-van-een-éénvoudig-oscillerend-stoommachine.208344/
ook al helemaal verziekt met gedram dat vroeger dit en vroeger dat en ik doe het al 70 jaar zo dus moet het wel goed zijn.
Vele dingen veranderen!
Dat is 3 jaar terug ook al verteld, maar je blijft dat maar ontkennen en doen alsof heel de wereld zeikerig doet over stoomketelbouw en dat jij alles bij het rechte eind hebt.

Ik heb je toen beloofd uit jouw draadje te blijven
MAAR je wel degelijk weer te zullen wijzen op onzin, mocht je dat ergens anders weer gaan plaatsen.
Dat heb je weer gedaan en nu vind je dat ik jou aanval.. . . .
Wie is dan de veroorzaker?

vriendelijk groet.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen jullie s.v.p. ophouden met dit gerimram? Het voegt niks toe aan dit draadje en jullie zitten alleen maar jezelf en anderen te ergeren. Volgens mij kom je voor je lol op een forum!

Ik vraag overigens nu of een moderator naar dit draadje kan kijken.
 
Kunnen jullie s.v.p. ophouden met dit gerimram? Het voegt niks toe aan dit draadje en jullie zitten alleen maar jezelf en anderen te ergeren. Volgens mij kom je voor je lol op een forum!

Ik vraag overigens nu of een moderator naar dit draadje kan kijken.

Jan,
Als er maar iemand letsel heeft door verbranden door STOOM, dan voel ik mij in het geven van advies tekort geschoten.
De wonden geven levenslang lelijke littekens.
Dus mijn intentie is meer, dan alleen geven van stoom adviezen.
Henk
 
STOOM is potentieel dodelijk,
Hoe vind je het opschrift op zijn grafzerk?

Ik luisterende alleen maar naar OPA.
Overleden door ontploffende stoomketel.
Stoompomp,nu ben ik 17 jaar ouder als jij en heb de hele oorlog meegemaakt en dus ook de nodige ontploffingen met dodelijke afloop gezien,nu zijn mijn model-stoombouwboeken allemaal Engels,zelfs mijn abonnee op de "Model Engineer" groeten van opa!
 
Stoompomp,nu ben ik 17 jaar ouder als jij en heb de hele oorlog meegemaakt en dus ook de nodige ontploffingen met dodelijke afloop gezien,nu zijn mijn model-stoombouwboeken allemaal Engels,zelfs mijn abonnee op de "Model Engineer" groeten van opa!

Bedankt voor je positieve antwoord.
Ik geef niet voor niks de veiligheidsvoorschriften/aanbevelingen door.
Soms zijn zij, zowel als mijn adviezen, moeilijk om goed door te lezen.
Maar je moet je bedenken, dat als ik er maar voor één stoommodelbouwer kan voorkomen, dat hij een gevaarlijke ketel bouwt, dan ben ik al tevreden.
 
Gewoon even ter indicatie: ik heb een jaar of 7 a 8 geleden een "ongelukje" op het werk meegemaakt, en dat betrof onderhoud aan een ketelcirculatiepomp die normaliter bij 180 graden zijn werk doet. De pomp was ingesloten (afsluiters hielden en waren 100% dicht) maar men heeft de boel niet voldoende af laten koelen.

Het ingesloten volume water zal ongeveer 3/4 liter geweest zijn, en de temperatuur naar best mogelijke meting ongeveer 120 graden, ofwel een druk van om en nabij 2 bar.
Het schip heeft moeten omkeren (gebeurde gelukkig vlak na vertrek) en de machinist is met een snelle boot van boord gehaald om naar het ziekenhuis gebracht te worden.
Het slachtoffer, is ongeveer 4 maanden bezig geweest met revalideren, en heeft daarna zijn baan er aan gegeven, omdat hij niet meer durfde.

Zeer ernstige brandwonden over handen en onderarmen, en de onderkant van zijn gezicht.

Ik geef dit aan, omdat je qua "plofkracht" ongeveer in de buurt zit van wat een modelketeltje ongeveer aan kan richten.

Prachtig dat iemand de oorlog meegemaakt heeft en dat als reden ziet om maar lekker laatdunkend over iedereen te doen, maar je hebt overduidelijk nog nooit échte stoomverbrandingen gezien. Je zult vast wel eens je fikken gebrand hebben, maar ik kan je verzekeren, dat dat niks is vergeleken bij een diep in de huid doordringende verbranding zoals je van stoom oploopt....

Ik helaas wel.
 
Gewoon even ter indicatie: ik heb een jaar of 7 a 8 geleden een "ongelukje" op het werk meegemaakt, en dat betrof onderhoud aan een ketelcirculatiepomp die normaliter bij 180 graden zijn werk doet. De pomp was ingesloten (afsluiters hielden en waren 100% dicht) maar men heeft de boel niet voldoende af laten koelen.

Het ingesloten volume water zal ongeveer 3/4 liter geweest zijn, en de temperatuur naar best mogelijke meting ongeveer 120 graden, ofwel een druk van om en nabij 2 bar.
Het schip heeft moeten omkeren (gebeurde gelukkig vlak na vertrek) en de machinist is met een snelle boot van boord gehaald om naar het ziekenhuis gebracht te worden.
Het slachtoffer, is ongeveer 4 maanden bezig geweest met revalideren, en heeft daarna zijn baan er aan gegeven, omdat hij niet meer durfde.

Zeer ernstige brandwonden over handen en onderarmen, en de onderkant van zijn gezicht.

Ik geef dit aan, omdat je qua "plofkracht" ongeveer in de buurt zit van wat een modelketeltje ongeveer aan kan richten.

Prachtig dat iemand de oorlog meegemaakt heeft en dat als reden ziet om maar lekker laatdunkend over iedereen te doen, maar je hebt overduidelijk nog nooit échte stoomverbrandingen gezien. Je zult vast wel eens je fikken gebrand hebben, maar ik kan je verzekeren, dat dat niks is vergeleken bij een diep in de huid doordringende verbranding zoals je van stoom oploopt....

Ik helaas wel.
Ten eerste Brutus,een oorlog is niet prachtig om die persoonlijk mee te maken,ten tweede moet je niet lullen wat ik ooit niet heb meegemaakt,ten derde,werd die reparatie of onderhoud van de ketelcirculatiepomp die jij hebt meegemaakt wel deskundig uitgevoerd,of was dat meer haastwerk,meestal hoeft dit werk niet door de machinist te gebeuren en ten vierde,wat was het werk wat je zelf deed aan boord.....hoe gaat het overigens met het stoomketeltje dat je zelf hebt gebouwd?
 
Houd nu toch eens op te doen alsof alleen jij maar iets (op de juiste manier) kan.
Verzin geen onzin.
Haal er geen dingen bij (de oorlog) die helemaal niets met stoom en ongelukken daarmee te maken hebben.
Voor de rest verwijs ik naar al mijn eerdere antwoorden die je blijkbaar nooit gelezen hebt.
 
Ten eerste Brutus,een oorlog is niet prachtig om die persoonlijk mee te maken,ten tweede moet je niet lullen wat ik ooit niet heb meegemaakt,ten derde,werd die reparatie of onderhoud van de ketelcirculatiepomp die jij hebt meegemaakt wel deskundig uitgevoerd,of was dat meer haastwerk,meestal hoeft dit werk niet door de machinist te gebeuren en ten vierde,wat was het werk wat je zelf deed aan boord.....hoe gaat het overigens met het stoomketeltje dat je zelf hebt gebouwd?

Voor zo'n oude man ben jij best wel dom....
Ik had het niet over mijn eigen keteltjes (die bouw ik niet en daar heb ik een verdomd goeie reden voor) ten tweede slaat dat argument NERGENS op: hoeveel Lloyds inspecteurs hebben zelf ooit een ketel gebouwd? Nul komma nul, en toch hebben die mannen genoeg verstand van zaken. Ten derde ga je er nu dingen bij halen die weinig met het onderwerp (namelijk de ERNST van de verwondingen) te maken hebben: of het wel of geen haastwerk was of dat de betreffende machinist wel vakkundig genoeg was heeft geen invloed op hoe ernstig de verwondingen waren....

Ik noemde uitsluitend de GEVOLGEN van een klein "oeps-momentje", en dat zijn nu precies de dingen waar jij CONTINUE overheen praat, alsof ze nooit kunnen gebeuren. Dat pomp ongeluk, is zonder meer het gevolg van een fout die daar en ter plekke gemaakt is. Als een van jouw keteltjes ontploft, is dat iets waar je op dat moment nul komma nul invloed op hebt.
Ik heb de verwondingen gezien, en ik kan je verzekeren, dat ze voor iemand op jouw leeftijd levensbedreigend zouden zijn...

Dan kun je wel heel sarcastisch gaan lopen "bijten" maar dat verandert geen hout aan het feit, dat je veiligheidsmaatregelen in de wind slaat, en tegen iedereen zegt "joh, dat kan allemaal zat, allemaal overdreven bullshit", terwijl je zelf overduidelijk niet op de hoogte bent van de gevolgen.
 
Voor zo'n oude man ben jij best wel dom....

Ik ga hier verder niet meer in discussie met wie dan ook maar wil jullie toch vragen het niet te persoonlijk maken. Er zijn bepaalde grenzen die de fatsoensnormen ook voor een "forum veteraan" overschrijden. En nee mocht de andere "forum veteraan" daar weer mee aan komen; Pappie heeft me niets gevraagd maar me wel fatsoenlijk opgevoed.
 
Toen snapte ze er al helemaal niets van in Tilburg :) en als je goed kijkt zit er iemand met zijn dikke reet boven op de ketel om de felsnaad te verbergen! Dat dit ding ooit door de ketelkeuring is gekomen het is een schande!

Wilhelminapark Anno 1900, Het vervoer van een stoomketel, in het Wilhelminapark met 4 P.K , pand helemaal rechts is het huis van Jan Spit en Gerrie Spit Peeterman. op de hoek Wilhelminapark - Gasthuisring.

 
Back
Top