De Duyfken van Kolderstok

Enige tijd geleden heb ik de schoener Halfix afgebouwd. Dat was mijn eerste houten project (op het gebied van modelbouw dan) en ik heb er veel van geleerd.
20181014_141517.jpg

Een paar dagen geleden bracht de postbezorger een mooi pakketje afkomstig van Kolderstok. Uiteindelijk wil ik de 7p bouwen, maar om nog wat meer ervaring op te doen eerst de Duyfken. Het pakket ziet er goed uit. Beter materiaal en veel duidelijkere beschrijving dan van constructo. Ik wil een bouwverslag bijhouden om mijn vorderingen te delen. Op die manier hoop ik ook advies te kunnen krijgen als ik tegen moeilijkheden aanloop.

Ik heb 3 werkplekken: de werkbank in de schuur, de tafel in de kamer en een groot hoekbureau op zolder. Ik heb redelijk wat gereedschap, zoals een dremel met de nodige accessoires, een derde handje, verschillende tangetjes etc. Daarnaast heb ik ook een verzameling houtsnijmessen. Die zie ik weinig langskomen in verslagen, maar ik gebruik ze heel veel. Scheelt soms veel vijlen en schuren. Ik polijst ze met mijn dremel om ze goed scherp te houden.

Tijd is voor mij een beperkende factor. Ik heb niet veel vrije tijd en heb ook nog eens veel verschillende hobbies. Iedereen is dus welkom om aan te schuiven, maar zorg dan voor een comfortabele stoel, want het zal niet snel gaan.

Ik ben begonnen met het bekleden van de spiegel. In beeld ook een paar veelgebruikte houtsnijmessen.
20181101_132233.jpg

20181101_132400.jpg

Het is trouwens een hele mooie boot je Halifax. Wat betreft het gereedschap kom je echt wel ver en met weinig middelen kan je mooi dingen maken en zal je niet veel meer nodig hebben dan bij je eerste boot.
Zelf heb ik inmiddels alles wel een beetje in meervoud maar dit groeit met de jaren een beetje. Mijn laatse aanschaf was bijvoorbeeld een Proxon schotelschuurmachientje. Hier heb ik dan wel een hoop lol en gemak van.

Building Mouse,
Welkom op het forum. Je hebt al een leuk schip gebouwd en de volgende komt er dus aan. Leuk. Ik volg je.
Overigens hoor ik wel eens een definitie van schip of boot: Een boot is open (roeiboot) en een schip heeft minstens één dek. De Halifax is dus een schip.

Welkom Bouwmuis, mijn zeer comfortabele stoel kan nog net op de eerste rij, ik zit er helemaal klaar voor.
Laat het “schip” maar langs komen:):)

Ja hoor, dat heb ik weer. Wil ik aanschuiven, zijn alle goede plaatsen bezet!

Succes met de bouw, en als je specifieke vragen hebt hoor ik ze vanzelf wel komen.

Hans

Ik ben alvast een beetje aan het prutsen gegaan met de ornamenten. Hierbij kan ik goed gebruik maken van mijn eerder genoemde houtsnijmessen. Ik heb de vissenstaart van het mannetje wat meer vorm gegeven. Met een heel klein gutsje heb ik ook schubben gemaakt. Dat is nu niet zichtbaar, maar als ik na het schilderen een wash aanbreng wel.

20181102_104408.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook druk bezig met de Duyfken. De bouw vordert gestaag. Ben nu op pagina 9.
De luiken en braadspil zijn klaar. Nu bezig met de kolderstok. Ik heb alleen geen idee waar die moet komen.
Mis ik een deel van de tekeningen? Ik heb twee grote bouwtekeningen en daar kan ik niks op vinden. Heeft iemand een idee?

Ik ben zelf ook druk bezig met de Duyfken. De bouw vordert gestaag. Ben nu op pagina 9.
De luiken en braadspil zijn klaar. Nu bezig met de kolderstok. Ik heb alleen geen idee waar die moet komen.
Mis ik een deel van de tekeningen? Ik heb twee grote bouwtekeningen en daar kan ik niks op vinden. Heeft iemand een idee?
In iedergeval zal die in het stuurmanshuisje moeten komen.
Ik kan me vergissen, maar staat dat niet hier:

Bekijk bijlage 298675
Dat klopt. Zo valt hij straks precies in het stuurmanshuisje.

Back