de een is de ander niet, brushless motoren

full
Misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een motor merk T-motor (tigermotoren) met een kv van 3200 en een motor diameter van 13mm
En een chinees merk? maar ook met kv 3200 alleen diameter iets groter nl 22mm.
Ik heb deze met dezelfde prop 5x3 gws geheel andere verwachtingen.
De T-motor heeft veel power en veel toeren. Met een 2 s lipo!
De chinese motor heeft veel moeite om toeren te kunnen maken en is minder krachtiger. Terwijl deze zelfs dus met 3 s lipo aangedreven word.

vreemd lijkt me dit of heeft dit alles met kwaliteit te maken?

t-motor kost 30euro
chinese motor 6 euro.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat dacht je van de windingen in de motor, magneet sterkte , aantal magneten.:D

Afmetingen zeggen niet veel.
En KV is maar het toerental per volt

De motoren kunnen nooit hetzelfde zijn of ze moeten uit de gelijke produktie serie komen.

Mvg Johan

daarbij zou ik een vergelijkende motor willen zoals die t-motor echter alleen op 3 cellen.
Het mag voor mij nog wat krachtigere zijn en sneller. Zonder dat het een te grote motor word.

zie je het verschil niet tussen een koreaan of een chinees? De smaak is in ieder geval anders.;)

Maar goed, idd maar je weet wel wat ik bedoel hoop ik..

Krachtiger en sneller word automatisch groter

Of een dure merk motor kopen .

Mvg Johan

Kijk! aan die informatie heb ik dus wat aan :confused::confused:

Inmiddels heb ik de andere (chinese motor) getest met kv4000 en wat blijkt. Met GWS 5x3 propje komt het toerental niet verder dan tot half gas om vervolgens te slippen en een snerpend geluid te maken. Uiteindelijk valt het boeltje uit.. Ik heb wat geprobeerd met timing. Op low en middel zit hoe genaamd geen verschil. Echter high dan fikt er gelijk iets in de motor met zelfs GEEN prop erop!
Gek word ik van dit soort materiaal..zitte die lui nou gewoon wat te klooien om ze voor een paar centen ebay op te gooien? zonde van het werk wat erin zit...pffff:?

Het lijkt er meer op dat jij maar iets aan het doen bent ;)

Fabrikanten geven nagenoeg altijd wel voorbeelden van passende props. Hou je daaraan, en het zal in 99% van de gevallen werken.

Goedkoper betekent vaak minder nette wikkelingen, mindere kwaliteit lagers, minder krachtige magneten, enzovoort.

Eigenlijk is kV ook een niet kloppende maatgeving, want theoretisch en de efficientie is hierin niet meegerekend, het is meer een indicatie dan harde wetenschap.

Je zult begrijpen dat de dikte van een draad van invloed is op de stromen die er kunnen lopen.

Dus pak je een 1000kV motor bedoeld voor een 10 inch prop, dan zal die doorgaans groter zijn dan eentje voor een 5 inch prop. Simpelweg omdat het aantal windingen gelijk zal zijn (mits op dezelfde manier gewikkeld), maar er bij gelijk toerental en spoed, een10inch prop nu eenmaal meer vermogen kost om rond te draaien. Meer vermogen = hogere stromen = dikker draad nodig = grotere motor.

Je kunt ook niet zomaar een willekeurige prop op een motor zetten. Als die prop 'te zwaar' is voor een motor/regelaar, zal er een te hoge stroom gaan lopen en zaken doorbranden. Als het niet doorbrand kan een motor ook nog te warm worden, waardoor de magneten de-magnetiseren.

Je ziet, complexe materie en niet zo eenvoudig als het lijkt ;)

Het rendement per motormerk wil nog wel eens verschillen.
Slecht koper, slechte windingen, blikpakket wat mindere kwaliteit is.
Enzovoort.
Ook geven verschillende merken het KV anders.
Sommige geven het KV belast, anderen onbelast.

Er staat ergens in een oude FMT nog een test tussen een Chinamotor en een Strecker.
Daar zitten enorme verschillen tussen en verschil in vliegtijd van enkele minuten.
De duitse motoren zijn niet voor niets zo duur,

GJ

@peashooter
De waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde Kv hebben.

Kv zegt niets over vermogen, misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstane) = 1000rpm/Volt.

Ook het nodige te vinden in ...
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

Laatst bewerkt:
Wat is het gewicht (uhh massa) van de motor.

Motoren met gelijke Kv en massa zijn redelijk vergelijkbaar.

Eigenlijk gaat het om het volume van het anker (oppervlakte van de cirkel x hoogte), maar als er een beetje over een motor is nagedacht, dan zijn de verhoudingen tussen ijzer, koper, magneten en verdere constructe meestal in verhouding. Daardoor hweft anker inhoud een directe verhouding met de totale massa.

Elke motor kan 3 watt per gram motor aan. De 1 mischien wat slechter rendement, maar wordt dan nog niet te heet. Voor motortjes van 11 gram dus iets boven de 30 watt.
Ga je hier boven, dan gaan de rendements verschillen zwaar meetellen voor warmte ontwikkeling.
4A op 2S dus. 6A op 2S is al boven de grens.
3S op een Kv3200 motor met 5x3 prop zit je daar waarschijnlijk flink boven. Teveel voor wat voor motor dan ook.
9A op 3S is 100 watt. 3 keer max!

"een goed merk" zal i.p.v. 70% rendement mischien 80% rendement geven. Maakt voor geleverde vermogen ook weer niet zoveel uit bij matige belasting
Kijk je van de andere kant naar het warmte verlies dan is het 20% of 30%. Dus voor de "slechte" 1.5 keer zoveel warmte. Een beter merk kan dus in een overbelastings situatie wat verder, maar ook weer niet overdreven veel.

Mijn advies: ga niet boven 3 watt/gram motor belasting uit en neem een goedkope chinees. In dit geval dus een iets zwaardere motor.

Laatst bewerkt:
Het lijkt er meer op dat jij maar iets aan het doen bent ;)

Fabrikanten geven nagenoeg altijd wel voorbeelden van passende props. Hou je daaraan, en het zal in 99% van de gevallen werken.

Goedkoper betekent vaak minder nette wikkelingen, mindere kwaliteit lagers, minder krachtige magneten, enzovoort.

Eigenlijk is kV ook een niet kloppende maatgeving, want theoretisch en de efficientie is hierin niet meegerekend, het is meer een indicatie dan harde wetenschap.

Je zult begrijpen dat de dikte van een draad van invloed is op de stromen die er kunnen lopen.

Dus pak je een 1000kV motor bedoeld voor een 10 inch prop, dan zal die doorgaans groter zijn dan eentje voor een 5 inch prop. Simpelweg omdat het aantal windingen gelijk zal zijn (mits op dezelfde manier gewikkeld), maar er bij gelijk toerental en spoed, een10inch prop nu eenmaal meer vermogen kost om rond te draaien. Meer vermogen = hogere stromen = dikker draad nodig = grotere motor.

Je kunt ook niet zomaar een willekeurige prop op een motor zetten. Als die prop 'te zwaar' is voor een motor/regelaar, zal er een te hoge stroom gaan lopen en zaken doorbranden. Als het niet doorbrand kan een motor ook nog te warm worden, waardoor de magneten de-magnetiseren.

Je ziet, complexe materie en niet zo eenvoudig als het lijkt ;)

Ben niet zomaar wat aan het doen, dat ten eerste. Anders zou het mij allemaal niet interesseren!

Wat jij zegt over dikke draad klopt niet helemaal want ik heb hier vooral motoren liggen die veel belasting aan kunnen maar wel erg dunne draadwikkelingen hebben. Kijk maar eens naar Dualsky motoren. Het zijn wel heel veel meer wikkelingen dan normaal. Misschien dat het m daar dan in zit.

Ik dacht ook misschien is de eerste prop te zwaar (APC propje) en daarna GWS oranje propje maar ook daarmee gelijk slippen en een hoog piepend geluid makend.

De magneten zijn redelijk, kan beter maar als ik weer naar dualsky kijk dan voel ik bijna helemaal geen weerstand maar het zijn wel oersterke motoren voor zware props.

Kortom ik ben er nog niet uit hoe het nu precies zit.

Wat is het gewicht (uhh massa) van de motor.

Motoren met gelijke Kv en massa zijn redelijk vergelijkbaar.

Eigenlijk gaat het om het volume van het anker (oppervlakte van de cirkel x hoogte), maar als er een beetje over een motor is nagedacht, dan zijn de verhoudingen tussen ijzer, koper, magneten en verdere constructe meestal in verhouding. Daardoor hweft anker inhoud een directe verhouding met de totale massa.

Elke motor kan 3 watt per gram motor aan. De 1 mischien wat slechter rendement, maar wordt dan nog niet te heet. Voor motortjes van 11 gram dus iets boven de 30 watt.
Ga je hier boven, dan gaan de rendements verschillen zwaar meetellen voor warmte ontwikkeling.
4A op 2S dus. 6A op 2S is al boven de grens.
3S op een Kv3200 motor met 5x3 prop zit je daar waarschijnlijk flink boven. Teveel voor wat voor motor dan ook.
9A op 3S is 100 watt. 3 keer max!

"een goed merk" zal i.p.v. 70% rendement mischien 80% rendement geven. Maakt voor geleverde vermogen ook weer niet zoveel uit bij matige belasting
Kijk je van de andere kant naar het warmte verlies dan is het 20% of 30%. Dus voor de "slechte" 1.5 keer zoveel warmte. Een beter merk kan dus in een overbelastings situatie wat verder, maar ook weer niet overdreven veel.

Mijn advies: ga niet boven 3 watt/gram motor belasting uit en neem een goedkope chinees. In dit geval dus een iets zwaardere motor.

28 gram is deze motor. Dus zo'n 90 watt met 3 s 800mah. Dus zo'n 8 amp en dat moet geen probleem zijn. Klopt ook met de meetgegevens vd ampère meter.
Maar slippen en piepen vd motor is het gevolg bij halfgas. Zelfs opstarten geeft gelijk uitval.
Ik heb 2 motoren van 3200kv en hebben gelijke problemen. Die van 4000kv wat ook qua gewicht hoger is die heeft nog meer moeite met de schroef.

Moet ik nou echt Hacker hebben?

@peashooter
De waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde Kv hebben.

Misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan.
Schrijven dat een motor 1000Kv is, of heeft, is hetzelfde dat een auto 1500massa weegt, een top heef van 210snelheid en 30.000geld kost en in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstane) = 1000rpm/Volt.

Ook het nodige te vinden in ...
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

Duidelijke taal! alleen ik begrijp niet waar ik nu moet letten op aanschaf want dit stond bij deze motor.

Brushless motor Model

C2020kv3200

Rotational Speed

3200 (kv) RPM/V

Power (W)

70

Wire Winds

25

Resistance(m|)

362

Idle Current(A)

0.3

ESC(A)

10

Cells Ni-Cd/Ni-MH

6-9

Cells LI-PO

2-3

Motor Dimensions (Diameter x Length)

20 x 20mm

Shaft Dimensions (Diameter x Length)

Input Battery Types

NiCd/ Nimh/ Li-po Battery

Recommend Model

RC airplane

Weight (g)

28

propeller

7*5

... Wat jij zegt over dikke draad klopt niet helemaal want ik heb hier vooral motoren liggen die veel belasting aan kunnen maar wel erg dunne draadwikkelingen hebben. Kijk maar eens naar Dualsky motoren. Het zijn wel heel veel meer wikkelingen dan normaal. Misschien dat het m daar dan in zit....
Dan zijn er waarschijnlijk meerdere draden parallel gewikkeld. Wikkelt makkelijker. 1 of 100 draden parallel maakt elektrisch niets uit, mits de totale draaddikte gelijk is (ook geen invloed op skin effect).
... De magneten zijn redelijk, kan beter maar als ik weer naar dualsky kijk dan voel ik bijna helemaal geen weerstand maar het zijn wel oersterke motoren voor zware props ...
Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt, zegt niets over magneetsterkte, motorkwaliteit, vermogen, rendement, Kv. Veel factoren die cogging beïnvloeden en zelfs met gigantisch sterkte magneten kun je nog een (goede) motor ontwerpen met weinig cogging.
Duidelijke taal! alleen ik begrijp niet waar ik nu moet letten op aanschaf ...
Kv en maximale stroom, zijn de beste indicatoren, samen met rendement. Vermogen is erg ruim interpreteerbaar (zit elektromotortechnisch/natuurkundige gezien een fikse bandbreedte op) en daarbij komt ook nog eens dat veel fabrikanten er lustig op los fantaseren, idem maximale stroom. Kwaliteitsfabrikanten echter zijn conservatief in hun specificaties. Meestal wordt ook het beste rendement opgegeven, maar dat is bij lagere stromen dan waarbij de motoren gebruikt worden. Je kunt het beste met Harold's vuistregels aan de slag.
Onafhankelijke meetgegevens:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=966298 (sticky in het Power Systems subforum)

Laatst bewerkt:
Mbt draaddikte, dat is een natuurkundig feit, het moet uit de lengte of de breedte komen, maar hogere stromen = dikker draad. Zoals Ron aangeeft, kan een fabrikant hetzelfde realiseren door meerdere dunne draden parallel te zetten, zeg maar "een virtueel dikke draad".

Dat ik zei dat je "zomaar iets deed" is niet negatief bedoeld, integendeel. Het is goed dat je experimenteert, zo leer je!

Wat ik daarmee bedoelde te zeggen, is dat dit allemaal iets complexer is dan de eenvoudige redenaties en je daarom al snel geen chocola kunt maken van de uitkomsten van je experimenten. Een beetje theoretische basis kan dat proces aanmerkelijk versnellen.

mechanisch gezien zijn brushless buitenlopers niet complex, er zit geen electronica in.

Duurder is vaak wel beter, maar goedkoop werkt doorgaans prima, zeker met deze relatief kleine motoren. Het verschil zit m meestal in de duurzaamheid (bv; hoe lang gaan de lagers mee) en zaken die met rendement en efficientie te maken hebben. Voorbeeldje hiervan is bv de afstand tussen de spoelen en magneten, hoe kleiner deze is, hoe beter. Duurdere motoren zijn dan met striktere toleranties gemaakt, wat het constructieproces wat bewerkelijker maakt, maar een hoger rendement oplevert.

Jouw motortjes zouden gewoon prima moeten werken.

Normaliter zou ik dit probleem dan eerder in de regelaar zoeken. Tenzij die met een andere motor wel goed werkt, if je er al meerdere geprobeerd hebt.

Een andere optie zou een slechte soldering bij de motordraden kunnen zijn, heb je die zelf gesoldeerd? Wat bv kan is dat de fabrikant inderdaad meerdere draden parallel heeft gezet, maar daarvan bij een of meerdere fases een of meerdere draden een breuk hebben of slecht gesoldeerd zijn. Bij lage stromen zal de motor dan wel werken, bij hogere zal hij dan eerst de timing kwijtraken en uiteindelijk mogelijk doorbranden.

Zijn de motoren ooit erg warm geweest? Heb je met meerdere regelaars getest? Heb je de motordraden zelf aan de stekkertjes gesoldeerd, en als dat zo is, zitten er meerdere draden per stekkertje?

Deze draden zijn gecoat zodat ze geen sluiting maken, dit maakt ze slecht te solderen, je moet dan eerst de coating eraf halen. Een truukje daarvoor is het vertinnen van de draden letterlijk op een asperine te doen, dus pilletje neerleggen, draad er op leggen en dan vertinnen. Let op dat dit echt asperine moet zijn. Het zuur van de asperine zal dan de coating verwijderen.

Lang verhaal kort, vaak zijn duurdere motoren wel "beter", maar ook de goedkoperen moeten gewoon werken.

Duidelijke taal! alleen ik begrijp niet waar ik nu moet letten op aanschaf want dit stond bij deze motor.

Brushless motor Model

C2020kv3200

Rotational Speed

3200 (kv) RPM/V

Power (W)

70

......
......

Weight (g)

28

propeller

7*5

28g klopt niet. 7x5 prop is meer iets voor een Kv die de helft is van deze motor. Echt onzin dus.

Vergelijk het eens met deze C2020 met iets hogere Kv. Kijk bij de reviews. Bij props groter dan 4x4 op 2S al te heet. Motor is echt maar 11g. Mischien 12, maar zeker geen 28g Weeg maar eens.
HobbyKing R/C Hobby Store : C2020 Micro brushless Outrunner 3500kv (11g)

Ebay chinezen nemen het niet zo nauw met de feitjes.

Ebay is inderdaad niet de beste bron voor specs, zeker niet als het om goedkope motortjes gaat.

Bekijk het zo. Als een 'hacker' 50 euro kost, dan zal de chinees van 10 euro ook nog wel prima werken, maar moet je de chinees van 1.50 niet vertrouwen :)

Back