@peashooter
De waarde van K
v , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = K
v x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt en een motor van 100kWatt kunnen beide dezelfde K
v hebben.
Misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als
motor heeft/is 1000Kv. K
v is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan.
Schrijven dat een motor 1000K
v is, of heeft, is hetzelfde dat een auto 1500massa weegt, een top heef van 210snelheid en 30.000geld kost en in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
K
v (generatorconstane) = 1000rpm/Volt.
Ook het nodige te vinden in ...
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)