de een is de ander niet, brushless motoren

28g klopt niet. 7x5 prop is meer iets voor een Kv die de helft is van deze motor. Echt onzin dus.

Vergelijk het eens met deze C2020 met iets hogere Kv. Kijk bij de reviews. Bij props groter dan 4x4 op 2S al te heet. Motor is echt maar 11g. Mischien 12, maar zeker geen 28g Weeg maar eens.
HobbyKing R/C Hobby Store : C2020 Micro brushless Outrunner 3500kv (11g)

Ebay chinezen nemen het niet zo nauw met de feitjes.

Ik zal m is wegen! geloof dat er veel onzin bij staat, gewoon beflikkerij dus..

Dan zijn er waarschijnlijk meerdere draden parallel gewikkeld. Wikkelt makkelijker. 1 of 100 draden parallel maakt elektrisch niets uit, mits de totale draaddikte gelijk is (ook geen invloed op skin effect).
Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt, zegt niets over magneetsterkte, motorkwaliteit, vermogen, rendement, Kv. Veel factoren die cogging beïnvloeden en zelfs met gigantisch sterkte magneten kun je nog een (goede) motor ontwerpen met weinig cogging.
Kv en maximale stroom, zijn de beste indicatoren, samen met rendement. Vermogen is erg ruim interpreteerbaar (zit elektromotortechnisch/natuurkundige gezien een fikse bandbreedte op) en daarbij komt ook nog eens dat veel fabrikanten er lustig op los fantaseren, idem maximale stroom. Kwaliteitsfabrikanten echter zijn conservatief in hun specificaties. Meestal wordt ook het beste rendement opgegeven, maar dat is bij lagere stromen dan waarbij de motoren gebruikt worden. Je kunt het beste met Harold's vuistregels aan de slag.
Onafhankelijke meetgegevens:
Motor Data - test bench data for several hundred brushless motors. - RC Groups (sticky in het Power Systems subforum)

Bedankt voor al deze info, het word me allemaal steeds duidelijker.
Maar het blijft gokwerk bij de wat onbekende merken dus.
Het is zo verleidelijk de goedkope motoren uit te proberen.
Eigenlijk zou er iets moeten bestaan als KIESKEURIG maar dan voor RC

28 gram is deze motor. Dus zo'n 90 watt met 3 s 800mah. Dus zo'n 8 amp en dat moet geen probleem zijn. Klopt ook met de meetgegevens vd ampère meter.
Maar slippen en piepen vd motor is het gevolg bij halfgas. Zelfs opstarten geeft gelijk uitval.
Ik heb 2 motoren van 3200kv en hebben gelijke problemen. Die van 4000kv wat ook qua gewicht hoger is die heeft nog meer moeite met de schroef.

Moet ik nou echt Hacker hebben?
Klopt deze motoren zijn totaal onbruikbaar voor een 7X5prop en 2 of 3 cellen lipo.
Met 4000kv maak je het nog bonter geen wonder dat hij gaat piepen.
Je moet gewoon in de buurt van 1500kv met een 2s lipo zitten.
Een 4000 kv motor met een 3s lipo moet 11X 4000X0.8=35200toeren per minuut draaien.
Daar heb je veel meer vermogen voor nodig dus dit slaat nergens op.;)
Ga maar eens expirimenteren met een propcalculator.
http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm

Laatst bewerkt:
... Een 4000 kv motor met een 3s lipo moet 11X 4000X0.8=35200toeren per minuut draaien. Daar heb je veel meer vermogen voor nodig dus dit slaat nergens op. ...
@PS
Bedenk daarbij dat benodigd vermogen om propellor aan te drijven oploopt met derde macht van toerental. Dat loopt zeer heel erg snel op (idem bij beweging in rechte lijn, het geldt ook voor vermogen van auto, fiets etc). Voor verdubbeling van toerental is 2³ = 8 keer meer vermogen nodig. En motorstroom die wil gaan lopen, loopt kwadratisch op met toerental, ook veel meer dan je zou verwachten. Bij verdubbeling van toerental wil motorstroom verviervoudigen (mits accu-spanning bij die veel hogere stroom niet in elkaar dondert).

Simpel en handig tabelletje voor stroom-toename bij één of twee celletjes meer:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

Laatst bewerkt door een moderator:
@PS
Bedenk daarbij dat benodigd vermogen om propellor aan te drijven oploopt met derde macht van toerental. Dat loopt zeer heel erg snel op (idem bij beweging in rechte lijn, het geldt ook voor vermogen van auto, fiets etc). Voor verdubbeling van toerental is 2³ = 8 keer meer vermogen nodig. En motorstroom die wil gaan lopen, loopt kwadratisch op met toerental, ook veel meer dan je zou verwachten. Bij verdubbeling van toerental wil motorstroom verviervoudigen (mits accu-spanning bij die veel hogere stroom niet in elkaar dondert).

Simpel en handig tabelletje voor stroom-toename bij één of twee celletjes meer:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

Heb nu wel wat ontdekt, sowieso de lichtste 5x3 GWS prop en deze ook nog eens wat ingekort!
De timing maakt veel verschil.
Timing low, zonder prop perfect! met prop gelijk slippen en piepen warm worden.
Timing middle, met prop geeft bij half gas gepiep gekras en slippen.
Timing hoog geeft perfect resultaat met deze prop!!!

Wat betreft de kv4000 deze motor haalt het niet bij de hoogste timing met deze prop.
En als ik dan kijk naar de grote van de motor en het gewicht dan is het een waardeloze motor waar misschien een propje op mag van 4x4 super licht en waarschijnlijk de hoogste timing.
Kan dit niet testen heb de prop niet. Dus die motors gaan de kliko in.

Dat is ook een erg hoog kv naar verhouding. Je kunt overwegen om hem dat op een cel minder te zetten, dan kun je wel een grotere prop draaien, alleen zal de stroom dan wel kritisch kunnen worden.

Eigenlijk kun je niet zeggen dat die motor zo verkeerd is, het is meer dat je daarmee een motor gekocht hebt die niet aansluit bij wat jij er mee wilt.

Bedenk je ook, stel je zet die motor op 3s en haalt een rendement van 80%. 3s is nominaal 11.1v, dat maal 4000 en daar dan 80% van, dan zou ie dus 35.000 toeren moeten draaien!

Een 1400 kv motortje zal op 2s die prop met iets van 8000 toeren rondslingeren en dan een keer 8A trekken. Dat is grofweg een opgenomen vermogen van 80 watt. Stel nu eens dat dit lineair zou schalen, dan zou jouw 4000kv motor zon 230 watt moeten leveren! De stroom zou dan zon 31A zijn.

In werkelijkheid is dat nog erger, want het schaalt niet lineair, maar kwadratisch.

Om dit te voorkomen; Google eens op thrusthp. Met die software kun je grofweg berekenen welk vermogen er nodig is om een prop met een bepaald toerental rond te draaien. Aan de hand van het gewenste toerental en het gewenste aantal cellen, kun je kijken welke kv je ongeveer nodig hebt.

Het laatste puzzelstukje is dan het gewicht van de motor. Voor goedkope motoren kun je (nogmaals, vuistregel) grofweg rekenen met 3.5 Watt per gram motor. Voor duurdere is 4/4.5 Watt nog redelijk veilig.

Op die manier kun je grofweg berekenen welk kv je moet hebben en wat die motor zou moeten wegen. Met die gegevens kun je dan een motor uitzoeken.

Je zou kunnen overwegen je 4000kv motor zelf opnieuw te wikkelen. Financieel zal dat mss niet lonend zijn, maar het is wel leerzaam!

En als ik dan kijk naar de grote van de motor en het gewicht dan is het een waardeloze motor waar misschien een propje op mag van 4x4 super licht en waarschijnlijk de hoogste timing.
Kan dit niet testen heb de prop niet. Dus die motors gaan de kliko in.
Je snapt nog niet waar het nu om gaat ondanks de waardevolle tips.
Deze motor werkt goed in een toeren gebied ver boven het gebied waar de prop goed werkt.
Hoe ben je tot het idee gekomen dat je een 4000kv motor nodig hebt.:confused:
Die motor wil gewoon dat toerental draaien als je gas geeft tot hij verbrand de regelaar molt of de lipo molt en gaat dan piepen uit doodsnood.
Dan ga je niet de prop in korten want daarmee heb je hem op een bepaald moment aan het draaien maar het rendement totaal verprutst.
Het is dus geen kwaliteits kwestie maar een verkeerde motor keuze en dan bedoel ik de kv waarde.
Hier door passen motor en prop niet bij elkaar.
Als je meer gegevens geeft over het vliegtuig gewicht type en setup dan kunnen we een setup adviseren maar dat is nu moeilijk met de beschikbare gegevens.;)

Laatst bewerkt:
... De timing maakt veel verschil.
Timing low, zonder prop perfect! met prop gelijk slippen en piepen warm worden.
Timing middle, met prop geeft bij half gas gepiep gekras en slippen.
Timing hoog geeft perfect resultaat met deze prop!!!...
Als timing zoveel invloed kan hebben, is de afstemming van spanning, Kv, toerental en prop tamelijk verkeerd.

Dit is ook wel nuttig voor deze discussie m.n. het deel vanaf
Photo Test
-> Motors for Electric Flight e.v.

Je snapt nog niet waar het nu om gaat ondanks de waardevolle tips.
Deze motor werkt goed in een toeren gebied ver boven het gebied waar de prop goed werkt.
Hoe ben je tot het idee gekomen dat je een 4000kv motor nodig hebt.:confused:
Die motor wil gewoon dat toerental draaien als je gas geeft tot hij verbrand de regelaar molt of de lipo molt en gaat dan piepen uit doodsnood.
Dan ga je niet de prop in korten want daarmee heb je hem op een bepaald moment aan het draaien maar het rendement totaal verprutst.
Het is dus geen kwaliteits kwestie maar een verkeerde motor keuze en dan bedoel ik de kv waarde.
Hier door passen motor en prop niet bij elkaar.
Als je meer gegevens geeft over het vliegtuig gewicht type en setup dan kunnen we een setup adviseren maar dat is nu moeilijk met de beschikbare gegevens.;)

Kan je vertellen dat iets of wat aan de uiteinden gezien vanaf de voorkant afhalen en opnieuw balanceren geen enkel probleem geeft. Sterker nog, het heeft gezorgd voor juist meer rendement in dit geval bij de GWS prop.
Dat dat niet altijd zo is en hoever je daarin gaat is bepalend bij welke proptype,

Maar het suggereren dat ik het niet snap, was niet zo moeilijk, want dat was ook de vraag die ik stelde. De waardevolle tips, heb ik zeker gebruikt en blijkt ook wel dat de prop idd nog te groot is ondanks de technische gegevens. En daar ging ik wel van uit.
Jammer dat je zo veroordelend bent en onwaardig reageert. Heb liever dat je dan niet reageert, oké?

Het kistje waarover het gaat is een mini popwing Modellbau Lindinger Onlineshop

De kv 3200, 4000 heb ik gekozen om zoveel veel mogelijk toeren te halen bij de juiste prop voor de juiste kist.

De GWS 6x3 (ingekort) is perfect voor dit toestel, en op 3 s haal ik nu ook de toeren met high timing. Dus de motor moet 3s aan kunnen niet veel zwaarder wegen dan ten hoogste 50gramm. Heb reeds nu een ESC van 12 map nominaal op zitten.
En lipo is 3s 800Mah 45c contineu.

Snelheid vliegtuig ligt nu tegen de 100km/u en vliegt hierdoor nog lekkerder, strak goed gecontroleerd en stabiel.

Gisteravond is echter na 2 tal vluchten van 15 minuten de motor doorgebrand.
Het ging nu om de KV3200 want de de KV4000 kon het sowieso niet aan.

Ik ga nu kijken voor hacker of T-motor en ik hoop een een inrunner tegen te komen. Want uit mijn ervaring zijn deze vaak beter belastbaar.

Dat is ook een erg hoog kv naar verhouding. Je kunt overwegen om hem dat op een cel minder te zetten, dan kun je wel een grotere prop draaien, alleen zal de stroom dan wel kritisch kunnen worden.

Eigenlijk kun je niet zeggen dat die motor zo verkeerd is, het is meer dat je daarmee een motor gekocht hebt die niet aansluit bij wat jij er mee wilt.

Bedenk je ook, stel je zet die motor op 3s en haalt een rendement van 80%. 3s is nominaal 11.1v, dat maal 4000 en daar dan 80% van, dan zou ie dus 35.000 toeren moeten draaien!

Een 1400 kv motortje zal op 2s die prop met iets van 8000 toeren rondslingeren en dan een keer 8A trekken. Dat is grofweg een opgenomen vermogen van 80 watt. Stel nu eens dat dit lineair zou schalen, dan zou jouw 4000kv motor zon 230 watt moeten leveren! De stroom zou dan zon 31A zijn.

In werkelijkheid is dat nog erger, want het schaalt niet lineair, maar kwadratisch.

Om dit te voorkomen; Google eens op thrusthp. Met die software kun je grofweg berekenen welk vermogen er nodig is om een prop met een bepaald toerental rond te draaien. Aan de hand van het gewenste toerental en het gewenste aantal cellen, kun je kijken welke kv je ongeveer nodig hebt.

Het laatste puzzelstukje is dan het gewicht van de motor. Voor goedkope motoren kun je (nogmaals, vuistregel) grofweg rekenen met 3.5 Watt per gram motor. Voor duurdere is 4/4.5 Watt nog redelijk veilig.

Op die manier kun je grofweg berekenen welk kv je moet hebben en wat die motor zou moeten wegen. Met die gegevens kun je dan een motor uitzoeken.

Je zou kunnen overwegen je 4000kv motor zelf opnieuw te wikkelen. Financieel zal dat mss niet lonend zijn, maar het is wel leerzaam!

Ik zal eens ff kijken voor het e.a want het wel zo prettig om hierdoor de keuze van motor wat makkelijker te bepalen.
Echter het blijft zo dat ik nu met die pruts ebay motoren nu wel dwaal in gegevens die zomaar uit de lucht gegrepen zijn. Want hoe kan je nu een setup draaien gebaseerd op troep!?

Wikkelen, ja leuk..maar machinaal wikkelen is meer op te krijgen als met de hand. Enne, je hebt zoveel manieren om te wikkelen...heb laatst die T-motor losgemaakt maar het zit allemaal zo strak en je moet zo voorzichtig zijn.
Ik heb nu een stuk of 6 motoren van klein tot zelf nog een Mega motor liggen voor de hobbyist. Zo af te halen voor echte goed advies. En liefst nog iemand die ook een keer STORM heli kan instellen op mijn MPX Evo royal. De STORM heli is klaar en heeft al gevlogen bij iemand anders.

Heb MAC software dus helaas.:(

Reeds gevonden Motorcalc en propcal

Jammer dat je zo veroordelend bent en onwaardig reageert. Heb liever dat je dan niet reageert, oké?

De kv 3200, 4000 heb ik gekozen om zoveel veel mogelijk toeren te halen bij de juiste prop voor de juiste kist.

Gisteravond is echter na 2 tal vluchten van 15 minuten de motor doorgebrand.
Het ging nu om de KV3200 want de de KV4000 kon het sowieso niet aan.

Ik ga nu kijken voor hacker of T-motor en ik hoop een een inrunner tegen te komen. Want uit mijn ervaring zijn deze vaak beter belastbaar.

Oke ik zal niet meer reageren.:confused:

... Wikkelen, ja leuk..maar machinaal wikkelen is meer op te krijgen als met de hand. ...
Zelfs met Kontronik motoren, bepaald geen flauwe rommel, valt er nog winst te halen.
Zie
www.powercroco.de, de sites van Ralph Okon
Electric Motor Design and Construction, RCG subforum
www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax, voor het botvieren van mijn dictatoriale trekjes :mrgreen:

Ergens in dit draadje staan toerentallen boven 30.000omw/min, dat zijn pylonrace en edf toerentallen, gewone props/toepassingen zitten rond/onder 10.000omw/min.

Verder kan de rekensnelheid van de regelaar nog probleem zijn, vanaf een bepaald toerental x magnetpolen kan de processor het niet meer bijbenen. Hoe meer magneetpolen, hoe lager het maximale toerental.
In tabelvorm:
Motor Info - Home-built Brushless Motors and Models
-> ESC Max. RPM Limits

Laatst bewerkt:
De Kontronik Black Edition serie is handgewikkeld, voor Kontronik, door Holger Lambertus van Slowflyworld:
Hee, pssst, motortje kopen? Van vrachtwagen gevallen.

Ook lezenswaardig, mocht je plannen hebben, diverse herverwikkelingen, ook niet-Scorpion
Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenlopers wikkelen

Leuk spul, misschien leuk om te doen. Maar zoals met veel dingen weer veel theorie waarin het eind niet zicht is. Ik weet niet waar te beginnen en die motortjes die ik heb zijn zo klein... pfff.
Ben al over de 40 en zie dichtbij niet lekker meer, en met een vergrootglas krijg ik een stijve nek.

Denk dat ik gewoon op zoek moet gaan naar een goed merk en duidelijk eerlijke informatie over de waardes en toepassingen.

Dus ik pleur inmiddels 6 tal motortjes op MP zodat andere de hobby hebben om ze te wikkelen.

Inmiddels zijn de goede T-motors ook te heet geworden. Een omdat ik met 3 cellen heb getest. En de ander ging in rook op omdat ik van propmaat 5x3 naar 5x4.3 ging. Die laatste ging met 2 s 550mah goed maar met een 2s 800mh duurde het niet langer dan 30 seconden.

Het ligt niet aan het merk, je hebt motoren met de verkeerde specificaties. Als je hacker motortjes had gehad met dezelfde specs, waren ze waarschijnlijk net zo snel kapot gegaan.

Voor dat toestelletje, is bv. dit motortje prima, op 3s met een 7x4 prop en vliegen maar:
RCtechnics

Wil je meer snelheid, kun je bv. een 6x5 propje erop zetten.

Het ligt niet aan het merk, je hebt motoren met de verkeerde specificaties. Als je hacker motortjes had gehad met dezelfde specs, waren ze waarschijnlijk net zo snel kapot gegaan.

Voor dat toestelletje, is bv. dit motortje prima, op 3s met een 7x4 prop en vliegen maar:
RCtechnics

Wil je meer snelheid, kun je bv. een 6x5 propje erop zetten.

Leuk maar veel te weinig KV. Op 3 s blijft dat langzaam.
Ik wil snelheid en wat kracht natuurlijk.

zie je het verschil niet tussen een koreaan of een chinees? De smaak is in ieder geval anders.;)

Maar goed, idd maar je weet wel wat ik bedoel hoop ik..

Ik ken heel goed het verschil tussen beiden, maar op hun website is het toch duidelijk Chinees (Kanton) en niet Koreaans....;)

Leuk maar veel te weinig KV. Op 3 s blijft dat langzaam.
Ik wil snelheid en wat kracht natuurlijk.
Ok Laten we de prop calculator dan maar eens spreken.
Uitgangspunt is 6x5 prop 3s lipo 4000kv motor.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
Prop 6x5
accu spanning 11v
kv 4000
Toerental 4000x11x0,8=36000rpm
Benodigt vermogen 2420W
Max stroom 220A
pitchspeed 274 km/u
Vliegsnelheid 330 km/u
Tipspeed prop mach 0.845.
Static efficiency 81,5%
Static thrust 3482 gram
Dus je setup een beetje aan passen dan lukt het wel.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Back