de Fiessler Storch van Svenson.

Ja, jullie zien het goed mede bouwfanaten van schaalmodellen, een oude bouwdoos van de Fiessler Storch van Svenson(deze doos komt uit 1979 gezien de info die erbij is verzameld door de vorige eigenaar)
Dit merk is allang niet meer op de modelbouwmarkt te koop omdat het merk Svenson niet meer betaat!
Ik heb een aantal weken geleden deze bouwdoos kunnen overnemen van iemand uit het zuiden des lands( zuid-limburg) en ben alvast maar begonnen met het uitsorteren van de onderdelen.
IK moet zeggen dat dat geen eenvoudige zaak is want de nummering was bijna tot niet op het hout te zien.
Na een halve dag speuren wat waar moet komen ben ik al aardig op weg.
Het hout is wat sommige delen betreft ook niet meer je van het dus dat moet of vervangen of vernieuwt worden.
Hier alvast een paar foto'tjes.
Fiessler_Storch.JPG

Svenson_Storch.JPG

De spanten van de romp moeten eerst gedubbeld gaan worden(lamineren) alvorens de romp te kunnen gaan opbouwen.

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Hee Hans,

heb jij ook nog niet genoeg projekten ;-)
Ach ja jij hebt verplicht vrij momenteel dus bouwtijd zat :-)

Gaan we in iede rgeval volgen, de Storch is een aparte en leuke kist ben zeer benieuwd naar het eind resultaat maar jouw kennende zal dat wel weer top worden :yes:

Succes verder.

Ben er alvast aan begonnen omdat ik de onderdelen van de Nieuwport'jes nog niet binnen heb!
Als die binnen zijn dan gaat dat voor.

Mvgr hans

oude tijden herleven

Mijn pa heeft dezelfde bouwdoos gehad en dat toestel vloog destijds goed. Zeer mooi vliegbeeld ook.
Gaan we volgen :yes:

Heb vandaag weer wat aan de Storch gedaan om te beginnen met de spanten van de romp.
spanten_storch.JPG

Het is zeer triest hoe de spanten eruit zijn gekomen.
Het hout dat al vrij oud is is gaan delamineren.
spanten_storch_delaminatie.JPG

Ook is het met het stanswerk wat dus niet met de leeftijd van het hout te maken heeft zeer droevig gesteld.
normal_spanten_storch_stanswerk.JPG

Het is scheef of in de meeste gevallen niet goed doorgedrukt zodat het eerst met een scherp mes of op de zaagtafel moet worden uitgesneden of gezaagt.
Daarbij komt ook nog eens bij kijken dat er dan stukjes hout vanaf splinteren of wegschieten.
Hier al een paar spantjes gelamineerd en ook de bodemplaat.
spanten_storch_gelamineerd.JPG

Zo ga gauw weer verder met het lamineren van de rompspantjes wat ik met sneldrogende witte houtlijm doe.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

veel succes met die oude bouwdoos. Het eind resultaat wordt vast mooi. Veel bouw plezier.
Hier een foto van eentje die hier vliegt in Malta met een OS91FS. Vliegt heel mooi, en de eigenaar vliegt hem vrij vaak.

Groetjes, Edwin

Kijk, dat is nou weer eens een bijzonder project :D.

Abootje erbij, ik ga je draadje even volgen. Ik vind alle draadjes over bouwen leuk en zeker als het geen alledaagse kist is :cool:.

Is er al iets over de motorisering bekend ?

Grtz,
Menno

Hoi Edwin,
Bedankt voor de positieve reactie.
Het is en zal ondanks dat het een bouwdoos is een hele klus worden om er een mooi en goed vliegend model van te maken maar ik heb nu al de hulp van Ton toegezegt gekregen wat betreft documentatie wat ik zeer waardeer.
Ik wil hem volgend voor de schaalwedstrijden gaan gebruiken dus moet hij perfect zijn.
De aandrijving gaat een 22cc tartan worden.Dus dat wordt nog een hele wedstrijd om die goed in te bouwen.
Ik heb wel even de foto die jij hebt geplaatst op de harde schijf gezet voor eventuele onduidelijkheden.
Hoe is het trouwens met jouw bouwwerkzaamheden wat betreft de vliegtuigen?
Trouwens,Ton en ik gaan binnenkort een draadje openen over de bouw van 2 Nieuwport watervliegtuigen die in 1913 aan de Schneider Trophy cup meededen!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

op dit moment zit er weinig schot in mijn projecten (teveel op dit moment); wel bezig om weer eens mijn werkplaats 'op te ruimen'. Moet af en toe gebeuren! en daarna maar een 'plan' maken welk kist er eerst vliegend gemaakt moet worden.

De OS past net in de motorkap. De Tartan zal moeilijker zijn om die te laten verdwijnen.
De OS91FS is meer dan voldoende voor de Storch. Leuk dat je hem bouwt voor de schaalwedstrijden. Iets dat ik hier mis! Ik blijf het project volgen.

Groetjes, Edwin

Ik heb vandaag de rompspanten kunnen afronden voor montage op de bovenste romplijst.
Wat en werk was dat zeg als je bedenkt dat de spanten kwa afmeting niet gelijk zijn aan beide kanten.
Ik heb ze dus om en om gelijmt om een zo min mogenlijke afwijking te krijgen en daarna op maat geschuurt en gefreest(handfreesje):bad-words:
De bovenste romplijst ontbrak in de bouwdoos dus moest er even een nieuwe gemaakt worden.:(
Deze heb ik van hard balsahout gemaakt wat voor de sterkte niets uitmaakt maar wel het gewicht(iets lichter kwa gewicht).:D
normal_spanten_romp_Fiessler_storch.JPG

De volgende stap is het in elkaar zetten van de romp wat ook geen gemakkelijke bouwfase zal zijn.
Op naar de volgende update dus.

Mvgr hans

Zo,weer wat gedaan aan de Storch.
Het achterste gedeelte van de romp zit in elkaar en moet drogen.
Ik heb helaas geen secondelijm en activator meer dus moet het maar met houtlijm wat uiteraard meer tijd kost.
romp_Fiessler_storch.JPG

Op naar het voorste gedeelte wat ik morgen in elkaar ga zetten.

Mvgr Hans

JAaaaaaa Teus het is nu morgen.
Er komt even een intermetzo omdat de onderdelen van de Nieuwport'jes gearriveerd zijn dus moet de Storch even op een laag pitje!
Er wordt één dezer dagen een draadje van geopend met heel veel foto's van de bouwfases en uiteraard een beetje geschiedenis!
Ik weet nu al dat het volop genieten gaat worden want heb alles al een beetje zitten bekijken.
De jaren 1913 gaat herleven in het klein!

Mvgr Hans

Had je DIT draadje op RC Scalebuilder al gezien Hans? Hier kan je misschien wat ideeen opdoen.

Gr. Teus

Hoi Teus,
ik wilde draadje bekijken maar je moet daar op geabbonneerd op zijn o.i.d.
Moet je daar een 1 malig bedrag naar toe storten om te kunnen inloggen?

Mvgr hans

Op RC Scalebuilder kan je je gratis aanmelden.

Da`s een echte schaalbouwer :worship:

Links model en rechts hoe het 1 op 1 zit:
2008-02-26_113700_Tubes_Tied_1-1.jpg

En de 1 op 1 versie:
2008-03-16_104451_wing_balance_003_copy.jpg

Hoi Hans,

Je moet je idd. even registreren daar, dit is gratis en dan kan je gewoon alle topic's bekijken. Om mee te doen met de discussie's, regageren enz. en zelf een topic te plaatsen moet je donateur worden maar dat is dus geen must.

Gr. Teus

OHHHHHHHHhh,dan ga ik mij registreren.:)
Vindt het wel erg belangrijk om zoveel mogenlijk informatie te vergaren om mooie schaalkisten tot een goed einde te brengen!:wink:

Mvgr hans

Back