de groene leugen "de windmolen"

En de kwestie GM-Toyota is door een rechter in het voordeel van GM uitgesproken!

Als je die Amerikaanse rechtzaak bedoelt (je spreekt over "de rechter") dan weet ik er nog wel een paar die vrijgesproken zijn terwijl de rest van de wereld het tegendeel had gezien....:rolleyes:

Deze discussie gaat op deze manier nergens naartoe, Belgie koopt zijn "blauwe lucht" in Syberië om aan de Kyoto-norm te voldoen....

Zolang we wat energie betreft alles retro-actief terugkoppeld (van het kappen van bomen over het storten van beton) zal je steeds voor en tegenstanders hebben.

Ik hoor echter niemand over terugkoppeling praten als we het over kerncentrales hebben, staat ook minder spectaculair als je zegt dat die dingen zichzelf al hebben terugverdiend.....op alle gebied (en ik weet ook wel dat er kernafval bestaat...).

Wat alternatieve energie betreft is er geen enkele overheid die voor of tegen iets is en daar zit het probleem, koud en warm, any way the wind blows;)

Om Mark Twain te citeren, there are lies, damn lies, an there are statistics....

Heel die hysterie rond kerncentrales (tot irrationele beslissingen van de poltiek) hangt mijn keel uit.

Het neemt niet weg dat we beter opzoek gaan naar alternatieven, welke? Ik weet het niet, maar ik zal me allerminst laten leiden door bepaalde groeperingen die het over slagschaduw of slechte resonantie hebben voor fauna en flora wat windmolens betreft. Je moet het die groeperingen wel meegegeven dat ze tenminste één agenda hebben, wollensokken, kampvuur en kaarslicht.....

Stevo

Laatst bewerkt:
Echt waar :confused: Ik geloof er niets van!

Dat maakt niet uit dat jij dat niet gelooft, 3 jaar geleden is een dergelijk platform in Vlissingen voor E.ON gebouwd. ABB leverde het HVDC systeem en ik was daar zelf heel nauw bij betrokken!
En nu op dit moment van schrijven, wordt er in Zwijdrecht een nog groter High Voltage AC/DC transformer platform van 900 MW gebouwd! En ook daar zal ik nauw bij betrokken worden!

Dit komt van een officiële overheidssite, die ik dan als uitzondering wel vertrouw:

Normaal gesproken kan een kerncentrale wel rond de 90 tot 95 procent efficiency halen (de laatste jaren is dat door allerlei externe factoren aanzienlijk lager geweest). Vandaar mijn 450 MW.

Wel grappig trouwens, ik ben in de jaren '60 nog betrokken geweest bij het ontwerp van Borssele, toen ging het om 350 MW elektrisch vermogen.

Groet,

Ad

Ik heb 20 jaar als M&R techinicus in de kernenergiecentrale van Borssele gewerkt, en heb de modificatie van dichtbij mogen meemaken. De hele turbine regeling en bijbehorende beveiligingen zijn toen ook allemaal vernieuwd.

De centrale in Borssele heeft hele goede bedrijfscijfers en concureert met de beste 10 van de wereld, als het over veiligheid, en betrouwbaarheid gaat. Dus die 90-95 % die jij noemt klopt als een bus!

hallo allen ,

ik heb eens een filmpje gezien van een motor die uit zichzelf ging draaien dmv magnetische kracht ( afstotende kracht van de twee tegenpolen )
ik zag dat dit een soort trommel was die positief geladen zou zijn , en een buitenmantel die negatief geladen was .
als je de buitenmantel welke om de trommel heen zit dichter naar de trommel beweegt dmv een mechanisme , dan ging de trommel draaien door de magnetische velden .
hoe dichter de buitenmantel tegen de trommel aan werd bewogen hoe harder de trommel ging draaien .

dit is misschien een beetje een pietje puk uitleg en jullie zullen waarschijnlijk wel eten wat ik bedoel en er een naam voor hebben maar goed !

nu is mijn vraag al een tijdje ? als je nu van deze " motoren " zoals boven omschreven zou bouwen zo groot als een " flatgebouw " en hieraan een generator of meerdere zou koppelen , zouden we dan niet oneindig stroom kunnen opwekken zonder ( fossiele ) brandstoffen of kernenergie ???

ik heb al eens zitten dubben om een schaalmodel te maken van een soortgelijke constructie met een dynamo van een fiets ofzo , om eens te kijken of dit concept werkend te krijgen is ?

is dit in jullie ogen mogelijk om zoiets te bouwen op grote schaal om stroom op te wekken zonder afval/uitstoot ?

mvg eric

ps dit is niet echt off topic denk ik want de kosten en baten van de windmolens en de alternatieven hiervoor heb ik allemaal gelezen in het draadje , dit zou mijn alternatief zijn ( als het zou werken )

Laatst bewerkt door een moderator:
Oorspronkelijk geplaatst door et1961
En de kwestie GM-Toyota is door een rechter in het voordeel van GM uitgesproken!

Als je die Amerikaanse rechtzaak bedoelt (je spreekt over "de rechter") dan weet ik er nog wel een paar die vrijgesproken zijn terwijl de rest van de wereld het tegendeel had gezien....:rolleyes:

Stevo

In dit specifieke geval gaat het erover dat er aangetoond is dat de Toyota Prius meer CO2 uitstoot heeft per gereden km dan de GM Hummer die 1 op 5 rijdt! Dus daarom werd GM in het gelijk gesteld en moest op dwang van de rechter Toyota het artikel waarin ze het tegendeel beweerde rectifireren!

En over welke zaken praat jij dan?

is dit in jullie ogen mogelijk om zoiets te bouwen op grote schaal om stroom op te wekken zonder afval/uitstoot ?

We zijn al vele eeuwen bezig om het perpetuum mobile uit te vinden, en dit is het ook weer niet. Tegenpolen stoten elkaar af inderdaad, maar zullen dan in een stand gaan staan waardoor hun zwaartepunten zover mogelijk van elkaar verwijderd zijn. Er zal niets permanent door gaan bewegen.

Groet,

Ad

En over welke zaken praat jij dan?

-Die zaken waar het label "proudly made in USA" opstaat....

-Voor een grand jury die vooral bestaat uit Amerikanen.....

-Waarbij partij X vooral vertegenwoordigd wordt voor en door Amerikanen....

- Waar de valuta bestaat uit dollars....

Ik kan gans de dag nog doorgaan en de lijst uitbreiden wat dan weer aanleiding geeft tot onderstaande link en das ook niet goed vrees ik :D

Vervuiling datacenters meer dan CO2-uitstoot Nederland | Nieuws | Storage | Computable.nl

Je moet geen fisicus zijn om te weten dat aan de bron (de pomp) een Hummer meer vebruikt dan een Prius. Dat is voor doorsnee mensen als ik voldoende.

Lees verder ook eens mijn hele post door en je zult zien dat ik je min of meer volg......:rolleyes: Je gaat te keer alsof je leven ervan afhangt.....Iedereen zijn mening maar doordrammen helpt echt niemand.
Stevo

Je moet geen fisicus zijn om te weten dat aan de bron (de pomp) een Hummer meer vebruikt dan een Prius.

Maar dan vergelijk je appelen met peren. Waar het om gaat is dat je de hele energiebalans van een produkt moet vergelijken. Dus ook de energie die het kost om de produkten te maken. Die zal bij het voorbeeld van de Prius wel eens nadelig kunnen zijn omdat daar materialen in worden gebruikt die energie vreten om ze te maken uit de grondstoffen daarvoor.

Maar een "eerlijke" vergelijking op dit gebied heb ik nog nooit gezien, alleen maar "studies" die vanuit een conclusie werken, en niet ernaar toe.

Groet,

Ad

Dan heb je ook hele grote lagers nodig en die hebben grote wrijving.
Het perpetuum mobile bestaat nog steeds niet.
Ook niet heel klein.
Maar je weet nooit wie er ooit dat apparaat uitvindt.

Ik dacht dat het ook niet mogelijk was. Voor beweging is energie nodig. Al zou je een wrijvingsloze constructie kunnen maken, dus een motor die, na een zetje, eeuwig door blijft draaien, dan kun je er niets mee. Zodra je hem gaat belasten om stroom op te wekken, zal er bewegingsenergie aan de motor worden onttrokken, en zal hij op termijn stoppen met draaien.

Ik heb er geen probleem mee dat er naar alternatieven wordt gezocht, maar windmolens of electrische auto's presenteren als het ei van Columbus is te zwart/wit. Bij de auto's zit er meer achter dat de uitstoot wordt verplaatst, waardoor op termijn meer huizen dicht bij (snel)wegen kunnen worden gebouwd, wat nu door bepaalde eisen niet mag.

dus die motoren bestaan dus helemaal niet ???

ik heb een filmpje op youtube gezien waar zo`n soort motor draaiend te zien is ( dus weer doorgestoken kaart )

omdat ik simpelweg niet opgeleid ben in natuurkunde en fysica enz weet ik niet of dit wel kon of niet , vandaar .
zoals jullie omschrijven is het dus niet mogelijk om een constructie te bouwen volgens dit concept wat werkend te krijgen is ?

zo , soms steek je dan weer eens wat op gaandeweg , bedankt voor de info .

mvg eric

Maar dan vergelijk je appelen met peren. Waar het om gaat is dat je de hele energiebalans van een produkt moet vergelijken. Dus ook de energie die het kost om de produkten te maken. Die zal bij het voorbeeld van de Prius wel eens nadelig kunnen zijn omdat daar materialen in worden gebruikt die energie vreten om ze te maken uit de grondstoffen daarvoor.

Maar een "eerlijke" vergelijking op dit gebied heb ik nog nooit gezien, alleen maar "studies" die vanuit een conclusie werken, en niet ernaar toe.

Ad,

Dat week ik best ook wel hoor al ben ik maar 39 jaar oud.....:rolleyes:

Dat laatste punt is eigenlijk wat ik wilde duidelijk maken met mijn citaat van twain...

Verder moei ik me niet meer met dit draadje, het is alsof iedereen altijd zijn grote gelijk wil aantonen met dergelijke dingen (net als de industrie so to speak)

Stevo

Ik dacht dat het ook niet mogelijk was. Voor beweging is energie nodig. Al zou je een wrijvingsloze constructie kunnen maken, dus een motor die, na een zetje, eeuwig door blijft draaien, dan kun je er niets mee. Zodra je hem gaat belasten om stroom op te wekken, zal er bewegingsenergie aan de motor worden onttrokken, en zal hij op termijn stoppen met draaien.

bedankt voor de uitleg , deze is heel duidelijk ;)

mvg eric

dan maar weer verder prakkezeren om schonere energie op te wekken :D

dus die motoren bestaan dus helemaal niet ???

Een paar wetten uit de thermo dynamica :

er is geen proces mogelijk met als enige resultaat de complete omzetting van warmte in arbeid (Kelvin)
er is geen proces mogelijk met als enige resultaat de overdracht van warmte van een kouder naar een warmer lichaam ( Clausius)

Die poster van dat filmpje op Youtube zat al lang op de Bahamas moest het waar zijn;)

Stevo

:offtopic:

oke dat zijn echte vaktermen :D ik heb een diploma voor de horeca behaald in mijn jonge jaren en na een aantal baantjes te hebben gehad in de horeca kwam ik er snel achter dat ik met de werktijden in die branche en een relatie niet echt tevreden was.
ik heb nu inmiddels 5 jaar mijn eigen kit applicatie en onderhoudsbedrijf .
dit verklaard dat ik nooit veel met natuur of scheikunde of thermo dynamica enzo te maken heb gehad :D
ik kan wel; lekker koken , dat is ook wat waard ;)

mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je vertellen dat voor de off shore geplaatste windmolens van 5 MW fundaties nodig zijn die bestaan uit 3 palen van elk meer dan 400 ton. Dat is dus alleen voor de fundatie 1200 ton staal! Deze palen worden door mijn werkgever geschilderd en vervolgens getransporteerd naar de uiteindelijke bestemming in de Noordzee.

Da's leuk Etienne, en dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar... (en dat is het vern**keratieve van dit filmpje):
deze meneer staat die getallen uit te kramen bij zo'n "molentje" in Flevoland.
En daarmee wordt de argeloze, "mileubewuste" burger keihard op het verkeerde been gezet. Men wekt de suggestie dat er voor zo'n "molentje" in Flevoland 700 ton staal nodig is. Kortom: een prima staaltje van volksverlakkerij en PR: " ik zeg niets verkeerds, want er zijn molens die die hoeveelheids grondstoffen nodig hebben, maar ik zeg het wel in een andere context." (omgeving in dit geval)

Als de molens in Flevoland die hoeveelheid staal en beton hadden bevat, was Flevoland tien jaar geleden weer terug onder water gezakt door al het gewicht...:D

Als de molens in Flevoland die hoeveelheid staal en beton hadden bevat, was Flevoland tien jaar geleden weer terug onder water gezakt door al het gewicht...:D

ROFLMAO :p

Ik heb het filmpje wat de topic starter gepost heeft ook bekeken. Deze maneer weet wel waar hij het over heeft, maar of het allemaal even objectief is waag ik te betwijfelen.
Hij had zich beter bij de feiten kunnen houden en niet het appel-peer vergelijk moeten maken....

Dat weet ik best ook wel hoor al ben ik maar 39 jaar oud.....:rolleyes:

Ach, er is een tijd dat je dat nog niet weet, en soms komt er een tijd dat je dat niet meer weet. Ik hoop dat we allemaal nog lang in de overgangsfase mogen vertoeven.
Zoals ik het heb ervaren ligt je piek zo rond je 40e, dus geniet ervan.

Groet,

Ad

Back