Bij mij alleen een stuk prop, gordijnen ongedeerd, maar dat is op zich al ontluisterend genoeg...Als je met een model bezig bent moet je ook altijd de prop van de motor halen!!! Dan kan zo iets niet gebeuren.
En dat schrijft ik die het ook eerst zelf moest meemaken dat een romp van tafel vloog en in de gordijnen bleef hangen.![]()
Probeer nooit een Gunther propje ( DE prop voor Speed 400 borstelmotortjes) op een vervanger die 2 x zo snel kan.
Een 4800kV inrunner op 2S, inderdaad ~ 30.000 toeren. Dat houdt zo'n Gunther propnaafje niet: PATS!



Gelukkig, zoals altijd, er voor gezorgd niet in het verlengde van de propschijf te staan, anders zit zo'n ding ook nog eens in je oor......
Met een APC speed propje daarna jaren probleemloos gevlogen
, tot 3 weken geleden.


Bij een wat onduidelijke veldsituatie (terecht) niet over een groepje andere piloten heen willen vliegen, dus vlak voor mij, op een meter of 6 van de grond met bijna 90° graden bochthelling nog terugdraaien... gaat normaal altijd.
Maar als je dan vol in een downdraft gebied achter een groep bomen terechtkomt (ik had beter moeten weten, kreeg een half uur eerder mijn zwever daar ook al nauwelijks boven uit), moet je niet denken dat het model rustig doorvliegt. No way.
Die 6 meter ben je zo kwijt en al rol je het ding nog rechtop, tegen die tijd heb je al lang 3 radslagen te pakken en ziet het er helaas dan zo uit:
Ook van binnen goed stuk, dus ik ga dit niet even snel plakken. Waarschijnlijk helemaal niet meer.
2,3 mm motoras, afgeknapt....
Les: Wegblijven uit turbulentie bij de grond, gewoon Immelman (halve loop, halve rol) vliegen en dan eens gaan nadenken over wie daar verderop zitten.